Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste erkänna att den biologiska orättvisan stör mig något så syndigt. Och även om mannen inte "bidrar" med något så hade jag blivit irriterad av att han ligger där och sover gott medan jag tvingas vara vaken.

Men så ska jag inte bli förälder heller. :D

(Och jag skulle aldrig nämna det högt för föräldrar i min närhet. Möjligtvis fråga om kvinnan får stöd av sin partner, eftersom orättvisan alltid är förskjuten åt ena hållet...)

Den är ju klart störig! Nu har vi ju dock valt att både få biologiskt barn och amma, så då tänker jag att det är bättre att fokusera på vart båda kan bidra mest och göra mest nytta i stället för haka upp sig på det som inte går att ändra. Maken är stark och får bära henne mycket nu när min kropp är svag. Samt ta allt annat som hund och hushåll. Det finns ju sätt att fördela bördan, utan att vara sympativaken på natten.
 
Det är väl just så med henne på nätterna. Hon äter, byts och sen somnar hon om efter en stund. Vi har allt vi behöver för ett byte precis bredvid sängen och det tar 2 min. Amningen tar dock ca 45 min. Sen åker ju han till jobbet på morgnarna och jag ser mycket hellre att han har energi kvar att vara pappa på kvällarna. Hon kräver väldigt mycket på dagarna och kvällarna så det är oftast då jag är slutkörd och behöver mest avlastning. Nätterna är lyckligtvis lugna just nu.
Jag menade generellt, hur ni gör lägger jag mig inte i :). Min man åker också till jobbet på morgonen (och pendlar dessutom) åtminstone tre dagar i veckan men vill ändå vara med på nätterna. Han är ju borta hela dagarna tre dagar per vecka så då missar han ju så mycket tid med henne. Och nätterna är mysiga tycker vi ❤️. I och med att hon sover även med honom kan han maxa tiden så gott det går - även om det inte kompenserar helt och hållet såklart.

Men det här är ju ett sidospår så jag sätter punkt här :).
 
Jag måste erkänna att den biologiska orättvisan stör mig något så syndigt. Och även om mannen inte "bidrar" med något så hade jag blivit irriterad av att han ligger där och sover gott medan jag tvingas vara vaken.
Vill dock vara tydlig med att jag inte menar att man måste amma, så efter födseln tycker jag absolut att kvinnan kan få sova gott (och återhämta sig efter traumat graviditeten innebär för kroppen) medan mannen är vaken och matar bebis. Så jag menar inte att just den biten ingår i den där biologiska orättvisan som man absolut inte kan göra nåt åt. Men ja, den biten man inte kan göra nåt åt stör mig också, fundamentalt.
 
Jag menade generellt, hur ni gör lägger jag mig inte i :). Min man åker också till jobbet på morgonen (och pendlar dessutom) åtminstone tre dagar i veckan men vill ändå vara med på nätterna. Han är ju borta hela dagarna tre dagar per vecka så då missar han ju så mycket tid med henne. Och nätterna är mysiga tycker vi ❤️. I och med att hon sover även med honom kan han maxa tiden så gott det går - även om det inte kompenserar helt och hållet såklart.

Men det här är ju ett sidospår så jag sätter punkt här :).

Jag förstår er och att ni gör så. Du skrev ju dock ganska generellt i ditt sista stycke, att det finns sätt för en pappa att vara med om pappan vill det. Det är svårt då att inte se någon koppling alls till att jag själv just berättat att jag inte anser att min man kan bidra med så mycket på nätterna, det måste du förstå, och att det dock kan låta aningens anklagande sådär mellan raderna. Det känner jag att jag måste få reagera på.

När han har henne så sover jag själv, tungt. Jag drar för gardiner och stänger in mig och han får inte väcka mig om det inte är just amning som behövs. Eller så går jag ut i parken med hunden för att få komma undan när hon skriker. Att avlasta varandra växelvis så att en förälder får återhämta sig medan den andre har barnet har varit viktigt för oss och då blir jag lite beklämd av uppfattningen i den här tråden att just nätterna skulle vara det som avgör ett jämlikt föräldraskap. Vad som fungerar är olika för varje familj. Att ständigt vara jour båda två eller dela upp det i block, och allt där emellan.

Jag vet som sagt att du inte uttalat dig om andra, men när tråden spinner vidare på ett visst spår med en viss ton där min egen familjesituation någonstans är grunden till diskussionen så känner jag att jag måste säga något om det. Så nu har jag gjort det.
 
Jag förstår er och att ni gör så. Du skrev ju dock ganska generellt i ditt sista stycke, att det finns sätt för en pappa att vara med om pappan vill det. Det är svårt då att inte se någon koppling alls till att jag själv just berättat att jag inte anser att min man kan bidra med så mycket på nätterna, det måste du förstå, och att det dock kan låta aningens anklagande sådär mellan raderna. Det känner jag att jag måste få reagera på.

När han har henne så sover jag själv, tungt. Jag drar för gardiner och stänger in mig och han får inte väcka mig om det inte är just amning som behövs. Eller så går jag ut i parken med hunden för att få komma undan när hon skriker. Att avlasta varandra växelvis så att en förälder får återhämta sig medan den andre har barnet har varit viktigt för oss och då blir jag lite beklämd av uppfattningen i den här tråden att just nätterna skulle vara det som avgör ett jämlikt föräldraskap. Vad som fungerar är olika för varje familj. Att ständigt vara jour båda två eller dela upp det i block, och allt där emellan.

Jag vet som sagt att du inte uttalat dig om andra, men när tråden spinner vidare på ett visst spår med en viss ton där min egen familjesituation någonstans är grunden till diskussionen så känner jag att jag måste säga något om det. Så nu har jag gjort det.
Då vill jag passa på att säga att jag inte har några som helst synpunkter på huruvida folk ammar eller inte. Är medveten om att det är en väldigt komplex fråga och folk gör det som funkar för dem! ☺️Jag vänder mig bara emot att det skulle vara låst åt endera hållet som ett allmänt, biologiskt tvingande faktum, det var bara det som var min poäng.
 
Aldrig hört innan, men oavsett va den kallas blir mitt störningsmoment att det bränner vid oavsett hur jag gör inte ogjort tyvärr.
Trodde jag hade läget under kontroll med lägre temp och rörning. Det stör mig då jag gillar lasange men blir inte sugen på att göra det igen… :(
Tipsar om att göra lasagne i stekpanna. Den är fantastiskt god och du slipper göra vit sås.

Gör köttfärssås som vanligt. Bryt lasagneplattor och låt dem puttra i såsen kanske 10 min under lock. Bred över creme fraiche, grädde och riven ost och låt puttra under lock tills osten smält. Klart!
 
Då vill jag passa på att säga att jag inte har några som helst synpunkter på huruvida folk ammar eller inte. Är medveten om att det är en väldigt komplex fråga och folk gör det som funkar för dem! ☺️Jag vänder mig bara emot att det skulle vara låst åt endera hållet som ett allmänt, biologiskt tvingande faktum, det var bara det som var min poäng.

Så är det absolut! Att vården dock pushar amning in i absurdum är en hel bok för sig, det finns mycket att diskutera där.
 
Jag förstår er och att ni gör så. Du skrev ju dock ganska generellt i ditt sista stycke, att det finns sätt för en pappa att vara med om pappan vill det
Ja, jag menar att det inte är omöjligt om han vill. Och det är det ju inte :). Sen ordnar ju alla sina liv som de vill och om mamman är nöjd och pappan är nöjd så är det ju inga problem alls!

Jag svarade inte på ditt inlägg alls utan på en annan användares för att bemöta detta med att störa sig på att partnern sover. Du stör dig ju inte så den specifika diskussionen har ju ingenting med dig att göra :).
 
Ja, jag menar att det inte är omöjligt om han vill. Och det är det ju inte :). Sen ordnar ju alla sina liv som de vill och om mamman är nöjd och pappan är nöjd så är det ju inga problem alls!

Jag svarade inte på ditt inlägg alls utan på en annan användares för att bemöta detta med att störa sig på att partnern sover. Du stör dig ju inte så den specifika diskussionen har ju ingenting med dig att göra :).

Tack för förtydligandet :) Och jag hoppas att par som stör sig strävar efter att kommunicera bättre än att se pappaledigheten som någon form av hämnd.

Jag störde mig här om dagen (titta nu blev det ett inlägg på trådens tema igen) när maken sa att han börjar känna sig trött i kroppen efter att inte ha tränat på länge. Då höll det på att välla ur mig att han kunde testa vara gravid 9 månader, gå igenom ett kejsarsnitt och sen amma och se hur (jävla) pigg kroppen känns. Men jag hejdade mig, eftersom två trötta kroppar kan existera samtidigt. Jag sa dock ”det säger du..” och han såg nog på min blick vad jag tänkte för han blev snabb med att ursäkta sig :angel:
 
Stör mig på att det inte verkar finnas några jobb att söka som jag har chansen att få och som jag också vill ha. Så jäkla trist att söka jobb man ändå inte kommer att få eller jobb som man kommer hata från dag 1.
 
Fasiken, jag klippte klor igår, lyckades klippa i pulpan på en bakklo. Det blödde inte mer än några droppar men nu morgonen efter är det rena blodbadet överallt i sängen och soffan. Megara har inte alls ont, inte ens när jag petar på klon men hon verkar ha slickat upp två på något sätt. Bokat tvättid till imorgon och får tvätta lakan och duntäcke, två fleecefiltar och överkastet på ena delen av soffan. :arghh:

Det verkar ha slutat blöda men det blir nog stängd dörr till sovrummet idag/i natt.

Mitt stackars älskade gosgos 😿😿
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 570
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp