Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig bitter mot andra människor just nu iaf dom som inte gick med i a-kassan tidigare för deras jobb var ju säkert å dom skulle ju aldrig bli sjuka så det var ju helt onödigt att vara med.
Nu ska dom gå med iochmed covid-19 och dom får inkomstförsäkring på en gång. Det vi förutseende människor har fått som förmån efter att man varit medlem ett år. Utöver det så får dessutom jag en ökad a-kasse avgift.
Tycker detta är orättvist. Man ska ju vara med utifal något händer å så händer det något å folk som bestämt att inget händer dom får glida in på en jäkla räkmacka och det går ut över mig och min ekonomi.

Det håller jag verkligen med om. Jag fattar inte att de ändrade reglerna så och jag hade varit ordentligt tjurig på kollegor som gått med nu för att det var bra just för tillfället. Jag är inte med i något fack (egen företagare så jag har Alfakassan) men om jag har ett lönejobb så grinar ju inte om jag inte får hjälp av branschfacket... det är ju mitt val att inte vara med.

Det är ju som att kräva ersättning från en försäkring man aldrig haft...
 
Känner mig bitter mot andra människor just nu iaf dom som inte gick med i a-kassan tidigare för deras jobb var ju säkert å dom skulle ju aldrig bli sjuka så det var ju helt onödigt att vara med.
Nu ska dom gå med iochmed covid-19 och dom får inkomstförsäkring på en gång. Det vi förutseende människor har fått som förmån efter att man varit medlem ett år. Utöver det så får dessutom jag en ökad a-kasse avgift.
Tycker detta är orättvist. Man ska ju vara med utifal något händer å så händer det något å folk som bestämt att inget händer dom får glida in på en jäkla räkmacka och det går ut över mig och min ekonomi.
Det har du all rätt till. Man får stå för sitt val tycker jag. Socialbidrag skulle de som valt bort det skyddsnät fack och a-kassa innebär såklart kunna få men att de ändrar sådär gör bara att folk fortsätter utgå ifrån att någon annan alltid har ansvaret och att de inte behöver ta det själva. Att dessutom ha mage att höja avgiften för de som redan är med är ju helt sjukt. Det borde såklart vara tvärtom att de sänker avgiften för de som varit med länge och lägger de ökade kostnaderna på de som nu halkar in på en räkmacka.
 
Känner mig bitter mot andra människor just nu iaf dom som inte gick med i a-kassan tidigare för deras jobb var ju säkert å dom skulle ju aldrig bli sjuka så det var ju helt onödigt att vara med.
Nu ska dom gå med iochmed covid-19 och dom får inkomstförsäkring på en gång. Det vi förutseende människor har fått som förmån efter att man varit medlem ett år. Utöver det så får dessutom jag en ökad a-kasse avgift.
Tycker detta är orättvist. Man ska ju vara med utifal något händer å så händer det något å folk som bestämt att inget händer dom får glida in på en jäkla räkmacka och det går ut över mig och min ekonomi.
Även facket höjer avgiften :meh:
 
Att jag av högst oklar anledning får upp en massa reklam för ytterdörrar av alla saker här i världen. Jag har varken pratat om eller sökt efter dylika produkter, aldrig någonsin tror jag! Sjukt random grej att få upp reklam för :confused::laugh:
... och denna veckan är det tydligen kontorsstolar som gäller! Ännu en sådan där sak som jag inte ens funderat över den senaste veckan, eller nånsin! :laugh:
 
Oklarheten kring midsommar, och kommunikationen är en jäkla djungeltelegraf. Plus att jag har ångest över tanken att träffa folk samtidigt som jag känner mig väldigt ensam. :banghead:
 
Ja alltså det är så jobbigt när det kombinerat i kyl+frys+skafferi säkert finns närmare 50 kg mat hemma men ändå finns det inget att äta? Hatar när det händer, och det gör det tyvärr ofta :D
Ja men precis! Själv är jag ju pank jämt så jag bunkrar när det är billigt. Resultat: Full frys. Går verkligen INGEN nöd på mig så sett just nu. Lik förbannat sitter jag här och typ svälter :laugh:
 
Jag stör mig på midsommarfirande stockholmare. Mer specifikt sorten som glatt invaderar Dalarna, som kör som idioter, som samlas i klungor i butikerna och som vägrar hålla avstånd. Tack för coronan liksom :banghead:

Vilken tur att jag körde lagligt, höll avstånd vid glass och lunch och tog med maten upp. Dessutom är vi friska och symptomfria.
Då var det värre med dalmasarna på macken. De stod och gnussade mot varandra.
 
Vilken tur att jag körde lagligt, höll avstånd vid glass och lunch och tog med maten upp. Dessutom är vi friska och symptomfria.
Då var det värre med dalmasarna på macken. De stod och gnussade mot varandra.

Det finns båda varianterna i båda lägren... men ja, jag tycker att hitresta kan vara lite ödmjuka och även försiktiga. Vi har haft en stor smittspridning i Borlänge som kan braka igång igen, dvs man kanske ska vara lite försiktig på affärerna och speciellt där.

Utsocknes på by-ICA hade iaf noll koll på att hålla avstånd så jag handlade senare.
 
Det finns båda varianterna i båda lägren... men ja, jag tycker att hitresta kan vara lite ödmjuka och även försiktiga. Vi har haft en stor smittspridning i Borlänge som kan braka igång igen, dvs man kanske ska vara lite försiktig på affärerna och speciellt där.

Utsocknes på by-ICA hade iaf noll koll på att hålla avstånd så jag handlade senare.
Just så.
Själv har jag bland annat en anhörig i riskgrupp som inte kan stanna hemma från jobbet. Hen har klarat sig hittills men ska det återigen dras upp en massa smitta från midsommarfirande hit till Borlänge så vete fasen hur länge till hen klarar sig. Jag handlar åt henom men kan ju inte sköta hens jobb också.
Därtill är ju Dalarna hårt drabbat just för att vi har en äldre befolkning här.
 
Folk som lägger ut bilder på svenska jordgubbar. Här finns inga svenska bara nederländska och dom kostar dessutom lika mycket som dom svenska och är pyttesmå.
 
Tror jag skrivit detta förr, men det räcker till flera gånger.

Stör mig på de som inte har egen facebook, men använder partnerns konto. Stör mig alltså inte på alla sådana, utan de som dessutom har ett visst sorts beteende.
När facebook kommer på tal i negativa ordalag (t.ex. att folk lägger för mycket tid på det eller liknande) så ger denna typ av människa gärna sig själv en mental klapp på axeln med ett "ja, jag har ju inte ens facebook jag" och flinar självbelåtet.

I andra sammanhang kommer det dock fram att personen vet mycket väl vad folk har för sig på facebook, "ja, Ulla-Stina postar nog väldigt många bilder på sig själv" och "har Gunilla något annat i sitt liv än de där barnbarnen?"
Oftast väldigt dömmande attityd till vad folk gör, och personligen tycker jag att det känns lite fönstertittar-varning över det, man snokar runt med någon annas namn och måste inte bjuda något på sig själv (det måste man ju inte med eget konto heller, men ni förstår kanske vad jag menar).

End rant.

Och trevlig midsommar på er alla :D
 
Idioter i trafiken. Här har vi en trafikmiljö designad av någon dalmas som verkligen vill bli av med alla stockholmare permanent. Smala gator i området. P-platser indragna från gatkanten för att kringgå reglerna kring gathörn. En lastbrygga dikt an i ett hörn. Inga övergångsställen. Gång och cykelbanor som slutar i tomma intet. Portar som man inte når från trottoaren/gångbanan. Sopnedkast där man står i vägbanan för att slänga sopor. Alla trafikslag blandade. Höga trottoarkanter och många fartgupp som man måste köra över.

Och folk kör fort och mitt i vägen. Får de möte så stannar de om de kan och så står deras bil där. När jag kommer körande måste jag ju kolla att det inte kommer någon och går eller cyklar bakom hörnen. Inte också kolla var på vägbanan folk kör bil. Och jag vill verkligen inte backa i virrvarret. Men ännu mindre vill jag att en total idiot gör det :rage:

Att folk går som halshuggna höns kan jag förstå. Gångtrafikanter kan/får vara blinda, döva, berusade, dementa, allmänt tokiga... eller till och med allt det samtidigt. Cyklisterna blir jag lite mer arg på - de framför ju ett fordon och borde förstå att samarbeta i trafiken. Men bilisterna! De har ju gått kurs och klarat ett prov :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
30 324
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 332
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 761
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 896
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp