Skulle få hjälp att lyfta in en bal idag men upptäcker att någon gnagt hål i den så jag törs inte fodra med den utan får ringa till en handlare jag köpt av tidigare och jag får hämta där. Bokar släp på macken, åker iväg och tar mig ner till hagen. Lyckas baxa av ena balen utanför hagen, kör in med den andra och efter en del slit får jag av även den och öppnar upp jättefint hösilage till glada hästar.
När jag ska åka därifrån kommer jag halvvägs upp och får backa ner igen. Is och lera, tjälen är några cm ner i backen så det är blött, blött, blött och inget fäste. Försöker köra en annan väg som är mindre brant men där har då grannen kört två ggr under dagen med traktorn så jag hoppades hjulspåren skulle hålla. Kom drygt 50 m innan det var stopp. Kopplar loss släpet, backar ner bilen och lyckas ta mig uppför den första backen med nöd och näppe, parkerar och går sen tillbaka till släpet.
Står i en timme och drar för hand, halkar omkull i snön några gånger, ibland kommer jag ingen vart och andra gånger en, två, tre dm innan jag måste ta nytt tag. Står och pustar varje meter, försöker få tag på någon som kan hjälpa mig men inget svar utan jag fortsätter med mitt slit. Lekte med tanke om jag skulle ta shettisen till hjälp men tyckte synd om henne så jag fortsatte med matteplågeriet istället. Tog knappt en timme tills jag lyckats dra den tillräckligt långt upp för att kunna backa ner, koppla och sen åka och lämna tillbaka släpet innan jag ska lägga mig och vila lite innan nattskiftet.
När det är dags att åka till jobbet startar bilen snäll för att sedan tvärdö. Gör flera startförsök utan att lyckas trots starthjälp. Ringer jobbet förklarar läget, slutar med att jag får ta taxi in och kommer ta taxi hem i morgon. Blir bärgare och verkstad i morgon, får hoppas det är något simpelt och att jag har en bil igen tills på onsdag då jag ska vara på jobbet kl 07.