Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror det är väldigt få barn som är fogliga och gör precis så som föräldrarna säger.
Här har vi nu dispyter om kattungen. Tuva terroriserar den hela tiden. Det ska lekas, klappas, bäras, slå osv. Jag blir tokig. Hon lyssnar verkligen inte. Och katt(kräket ;) ) ska ju vara precis där vi och hon är hela tiden så det är ett heltidsjobb att hålla dom isär.

Jag har haft en riktig dippdag igår och idag. Usch har känts så hopplöst att vara mamma. Känner mig låg och TRÖTT. Orkar inte engagera mig något och bara tycker barnen är jobbiga. Känns som man bara matar, torkar, städar, matar, torkar, städar...
såfort jag lämnade våningsplanet för att ta på mig mascara hade Tuva hämtat vatten som hon o Lowe baltade med på golvet.

Och under tiden jag skrev det här var det akut upp från soffan för Lowe rev runt i kattmaten i köket. :grin:

Förut var vi i stadsparken med en kompis och lekte, det var himla skönt att komma hemifrån litegrann och få gnälla av sig lite.
Och imorn går karln på semester så äntligen (!) får jag ordentlig hjälp här hemma.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej det tror jag inte heller, men vissa barn är ju mer lugna och fogliga "av naturen". E har aldrig kunnat med att sitta still och pyssla, det är fullt ös medvetslös som gäller alltid när hon är vaken och då menar jag verkligen fullt ös.

Det är lättare nu när man kan aktivera henne med med rörelselekar. Hon är väldigt tidig och framåt när det gäller att cykla, simma osv. Cyklar själv på egen vanlig cykel ( med stödhjul givetvis ) och åker själv på sparkcykel och gungar själv osv. Men prata gör hon inte så mycket än och jag tror hon blir jävligt frustrerad när man inte förstår vad hon menar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe nej sitta still är inte populärt. Fast det går bra ibland.
Just nu tittar han (eller vi snarare) på Ice Age. Fast sitter still gör han inte :D

Är gräsänka ikväll. Igen.
Sambo är hos föräldrarna. Igen.
Eller ja, han, två av hans bröder och svärfar är iväg någonstans.
Men han är där nästan varje kväll känns det som.
Den här veckan jobbar han förmiddag och är jättetrött när han kommer hem.
Förståeligt såklart, men han orkar vara ute och cykla med sin bror osv.
När han är hemma så sover han mest. Igår var han hemma, föreslog att vi skulle spela något. Frågade om han orkade spela och fick ett väldigt tveksamt "jaa en omgång" tillbaka.
Idag satte han sig vid bordet och sov när han kom hem, åt och drog iväg med familjen. Blir säkerligen borta hela kvällen.

Jag kanske överreagerar men börjar ledsna på att ha en sovande sambo som drar iväg till som tätt. Hur blir det när bebis kommer, ska han göra likadant då?
Jag älskar hans familj och jag trivs bra med att vara där. Men kan jag få umgås med min sambo också kanske? I vaket tillstånd tack.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det jag försöker tänka är att så länge mitt barn inte förstör för andra så har dom ingen "rätt" att störa sig på barnet. Våra barn är bara 2 år, självklart har dom inte lärt sig än hur man ska vara i olika situationer. Det viktigaste tycker jag är att en ansvarig vuxen finns i närheten av barnet för att hålla koll på det och visa vad som är rätt och fel. Sen måste ett barn få vara vilt, försöker man dämpa den viljan att busa tror jag att man får ett olyckligt barn och då är man en dålig förälder. Ju äldre barnet blir destå bättre kommer dom bli på att förstå när det är ok att busa och när man ska sitta still.

Jag tror att dom som stör sig är såna som aldrig har haft små barn själv eller har haft just ett av dom få barn som faktiskt sitter still.

Det jag själv stör mig på andra barn är lite större barn som inte visar respekt för andra vuxna och mindre barn. Var många exempel på det när vi var i Italien, på campingen var det ofta väldigt många barn på klätterställningen och jag höll på att bli tokig på dom barn som klättrade upp på rutchen, trängde sig före dom mindre barnen osv. Eller egentligen inte på barnen utan på föräldrarna som inte var i närheten och sa till sina barn.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo precis, det finns ju de som vår dagisbekant som hävdar att "det inte är några problem alls" att gå på restaurang med en tvååring t ex. "Bara köp en ny leksak så är de stilla i 1.5 timme minst". Jo tjena... det funkade just för hennes stillsamme tvååring, men det finns inte på kartan att det skulle fungera för mina i den åldern. Ja, vi har testat. Fyra nya leksaker, inslagna i roliga paket, höll vår storis stilla i en kvart när han var två år. Resten av tiden brände han runtruntrunt på restaurangen. Tilläggas bör att vi var de enda gästerna där och personalen älskade honom. Annars hade vi nog avbrutit ätandet och typ bett om att få med maten i en doggybag.

Sen stör jag mig precis som Turbo rejält på om barnen däremot är respektlösa mot andra, speciellt mindre barn eller djur. Mina barn har myror i brallan och jag accepterar att de inte gillar att sitta stilla och anpassar mig efter det. Men hänsyn till andra håller jag stenhårt på. Inte tränga sig, inte vara otrevlig, alltid vara hänsynsfull mot djur. Och det verkar sitta ordentligt. När min store var runt 2.5 år var vi i ett friluftsområde med djur, och såg en åtta-nioåring som skakade i gallret kring en hönsgård och vrålade för att skrämma fåglarna. Min lille spänner då ögonen i honom och utbrister upprört: "Inte skrika tuppen! Tuppen LESSEN då!"
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag håller med.

Min dotter får inte störa eller bete sig illa mot sin omgivning, när jag tänker efter så behöver jag sällan säga åt henne om sådant faktiskt. Hon "sköter sig" på så vis, det är mer det här med att sitta still, leka lugna/fina lekar som inte går riktigt hem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi borde ha en Buketräff för våra vilda snälla barn. Då kunde de allihopa fara runt i sitt normaltempo och klänga i trädtopparna utan att någon höjer på ögonbrynen :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Då vill vi vara med.:)

Min son är 4,5 och snäll mot alla. Man behöver aldrig vara orolig när man är med honom att han ska vara dum mot andra, tvärtom. Däremot myror i brallan har han alltid haft. Vi var på "fin" restaurang när han var nästan 2. Det har vi inte gjort om sedan dess förutom på semester. Han kröp på bänkarna och kunde inte vara stilla en sekund.

För 2 år sedan var vi på en veckas semester i Polen och bodde på hotell på två olika ställen. Båda ställena hade 35m2 frukostbuffé. Sonen som aldrig tyckt att frukost är nödvändigt att äta sprang omkring som en vilde i och utanför frukostsalen. En förälder i taget fick äta och det kvittade hur vi mutade med chokladflingor, pannkakor och korv till frukost. Alla andra föräldrar tittade konstigt på oss med sina välartade barn som satt så stilla och åt. Kvällarna löste sig lätt då varje restaurang hade ett plastlekhus eller ett minilekland precis bredvid borden.

Förra sommaren var vi i Tallin på semester. Sonen var förberedd genom att ha ett memoryspel med sig till frukostbordet och ett belöningssystem väl inpratat. Frukosten (som verkligen inte var någon höjdare) fick vi äta i lugn och ro:laugh:

han är så fantastisk mot alla så vi vill gärna att lillebror blir en lika fin kille. Senast igår på ett museum med leksaker gav han bort leksaken han hade till en annan kille, bara för att den andra killen var ledsen.:love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jaa buketräff! :banana:

Isak är för det allra mesta jättesnäll att ha med sig.
Speciellt i affärer och sådant.
Sedan kan det spåra hemma efteråt men hellre det :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi vill också va med:D

Moa är en sån som hälsar på precis alla, och kalla alla killar/gubbar/uteliggare för pappa.....
Hon har nog hälsat på varenda människa i kalmar/karlskrona trakten vid det här laget.. är vi i en affär utan vagn härjar hon runt och gömmer sig för mg, drar ner så mycket grejer som möjligt på kortast tid. Hon ÄLSKAR att handla och vill göa det hela tiden., pratar, hejar och , "Moa ha den!" "Moa ha DEN mamma" "Nee Moa ha den, mamma kaka" (om godis:D)

Oftast tycker ju folk att det är charmigt när hon hälsar och vill prata med dem, men det är ju inte så lät när de inte förstår allting när hon ordbajsar. Däremot som när vi var på hööks senaste gången, kom det fram två olika människor inte i samma sällskap som skrattade lite och sa "Ja jo hon verkar ju vara lite energisk..." Undra hur man ska tolka det.. men det är ju deras problem, de flesta har nog överseende med att de är lite vilda i den åldern.

Ang lugna barn: Moas kusin som är här nu har alltid varit så himlabeskedlig. Han skulle antagligen lätt kunna sitta i en vagn hela dagen och kolla på hur gräset växer om det skulle behövas. Full fart annars givetvis, men otroligt skötsam när det gäller. Hans storasyster däremot var precis som Moa, så det gäller väl flickorna i denna släkten.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag var ocksa sadar vild nar jag var liten, och tydligen sambon ocksa, jattebra kombo :D Fast a andra sidan blev vi himla trevliga vuxna, sa det ska nog bli folk av mina ungar ocksa!

Varsta kommentaren nagonsin var nog nar jag satt med mina (annars empatiska) tjejkompisar och fyra av dem sager "ah jag vill verkligen inte ha nagra pojkar, jag vill bara ha flickor nar det ar dags for mej, tur for dej visslan att Isaac blev lite lugnare" (underforstatt hur fan orkar jag med Sam, som enligt mej ar varldens underbaraste lilla vildfrö men tydligen tar musten ur dem). Jag ar faktiskt en smula skadeglad nar tva av dem fatt pojkar nu. Nu kan de fa se att det faktiskt inte spelar nagon roll om det ar en flicka eller pojke, man alskar dem liksom for de de ar! :love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha Ella är likadan, hälsar på allt och alla. Kallar alla för mamma/pappa eller hundar är Ilga ( Zaga ).

Dom kommer att komma i en blyghetssvacka har faktiskt de flesta påpekat, jag väntar fortfarande ;)

Sommar2011420.jpg
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag blir också ledsen på sådana uttal, min flicka faller liksom utanför ramarna för hur en flicka ska vara enligt normen. Du kan med glädje få ta del av våra filmer på en vild E så kanske tjejkompisarna tänker till ;)

Jag var en riktigt vild unge när jag var liten, min pappa skrattar gott och hummar - Jo du slående lika och bered dig på att springa de närmsta året höhöhö. Jag var dock en lugn tonåring istället och min bror var raka motsatsen lugn och timid som barn men verkligen en testare under tonåren.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha precis samma har, jag var en vilding och min lillebror den tama - som litet barn i alla fall. Han slog dock igenom som rebellisk tonaring. Sjalv var jag snall och sjalvstandig och fornuftig, och holl mest till i stallet. Jag tycker dock det ar betryggande att veta att de kommer att lugna sig nagon dag :D

Pa tal om blyghetsfasen har Sam precis hamnat i den, 3.5 ar gammal. Han gommer sig bakom mitt byxben och jag tycker det ar jatteroligt :D Forst nu funkar "nu gar jag" och sa kommer han som ett skott, forut har han alltid sagt "eh, ok som om jag skulle bry mej, jag tittar pa grodor och vet att du inte gar sarskilt langt anda".
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe sådär vad jag och brorsan också.
Jag sjövild och han lugn. :D

Sedan i tonåren vände det, även om jag inte var så snäll alltid i tonåren. :p
I varje fall inte hemma:o

Nu är vi hemma från sjukhuset med lilleman igen.
Eller jag är hemma och han och pappa åker runt lite så Isak får sova.
Han var vaken hela tiden på sjukhuset, jätteduktig när läkaren satte på elektroderna (heter det så tro).
När han inte somnade fick han se en film istället och det gick visst lika bra att göra undersökningen då.

Sedan bjöd hans pappa på mat där och så fick Isak titta på tåg på exets jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Emilia är inte så vild, men sitta still tycker hon inte heller om. Vårat största "problem" är hennes humör och arga utbrott så fort minsta lilla sak går emot henne. När jag berättade för min moster sa hon att det lät som jag pratade om mig själv när jag var barn :) Jag är envis, vet vad jag vill och har dålig tålamod precis som Emilia. Jag brukar beskrivas som en söt och arg bebis och min bror som ful och glad. Min systers barndom minns jag mest för hennes hemska morgonhumör.

Maja var lite lugnare än Emilia som pluttbebis men hon tar igen det nu. Två envisa och "lättarga" små barn och en mamma med dåligt tålamod, vilken bra kombination :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det var det ocksa, fast bast var vattenrutchkanan i slutet, jag har aldrig sett san gladje, bade Sam och Isaac (och jag och sambon :D)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Emilia är inte så vild, men sitta still tycker hon inte heller om. Vårat största "problem" är hennes humör och arga utbrott så fort minsta lilla sak går emot henne. När jag berättade för min moster sa hon att det lät som jag pratade om mig själv när jag var barn :) Jag är envis, vet vad jag vill och har dålig tålamod precis som Emilia. Jag brukar beskrivas som en söt och arg bebis och min bror som ful och glad.:rofl::rofl: haha gud vad jag skrattade åt det
Min systers barndom minns jag mest för hennes hemska morgonhumör.

Maja var lite lugnare än Emilia som pluttbebis men hon tar igen det nu. Två envisa och "lättarga" små barn och en mamma med dåligt tålamod, vilken bra kombination :)
Hehe Isak har också samma humör som mig (tyvärr :angel: )
Lättirriterad som tusan när han är trött eller hungrig.
Mamma brukar säga åt mig och äta så jag blir snäll om jag är sur:rofl:

vinvissla: :rofl: påmminer om när Isak fick upp sambon i en rutschkana formad som ett rör.
Vet inte vem som hade roligast, Isak eller sambon :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 020
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 827
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
23
· Visningar
2 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp