Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Wow vad duktigt med all träning, hur hinner du??? Så skoj att My pratar och förstår så mycket, det måste vara jätteintressant att få veta så mycket vad de tänker!

Turbo ha en härlig semester i Sverige, hoppas du får lika fint väder som vi fick!

Jag är nyss hemkommen från nästan tre veckors semester. De första nio dagarna var vi i min pappas stuga i mitten av Skåne. Först firade vi midsommar i Sösdala och Sam ville stå framför orkestern hela tiden, jätteimpad var han. Isaac nöjde sig när han fick åka rutchbana femhundra gånger :D

Det var bara jag, Sam, Isaac, en kompis och hennes tvååriga dotter i stugan. Och så min mamma ett par stugor bort, tack och lov. Vi var rätt slut på kvällarna kan jag säga, tre vilda barn som ska passas upp :D Men mest hade vi det urmysigt och njöt massor av bad, sol, cykelturer, myskvällar, mygg, skånes djurpark och goda middagar. Att vi allihopa var förkylda i omgångar var en petitess och är redan glömt ;)

Sen var vi i Malmö i en vecka och då kom min sambo också över. Vi hade saknat honom alla tre så det var jätteskoj att ha honom där! Vi chillade mest och åkte runt och blev bjudna på middag och en dag var vi på Tosselilla. Båda barnen tokälskade, ni skulle sett Sams öra-till-öra skratt när han forsade ner i vattenrutchkanan med sin pappa :love:

Jag har även hjälpt min vän att flytta, hon som levde med en man som inte behandlade henne så väl. Efter en överjävlig tid är hon nu äntligen ute ur lägenheten och har börjat hitta ro i vardagen igen. Mannen är inte alltid så trevlig men har redan haft hand om dottern en helg så förhoppningsvis kommer han kunna sköta det fint...

Det bästa av allt är att jag åker tillbaka till Sverige nästa torsdag! Bara jag och Isaac visserligen men vi ska gå på bröllop och så ska vi se Benny Anderssons Orkester!!!! :bump: En hel vecka till får jag och sen ska jag hem hit och göra färdigt huset så vi kan sälja och flytta hem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi försöker också välja konflikterna, men dom gånger hon tjatar om att få saker att äta försöker jag vara hård, det går inte att äta glass hela tiden. Men vill hon ha jacka, mössa och vantar när det är 35 grader varmt så får hon det, hon brukar inse ganska fort att det är lite för varmt.

Jag hoppas också att våra konflikter blir lugnare sen när hon pratar lika bra som My och lättare kan förklara vad hon vill.

Vi har faktiskt lite funderingar på att åka sväng till Göteborg när sambon också kommer till Sverige i mitten av augusti. Men vi får se lite hur trötta vi är på Linköping, väder osv. Det blir spontant isf.

Vindvissla- Låter som ni haft det riktigt mysigt i Sverige. Jag är avvundssjuk på er som är på väg att flytta "hem" till Sverige. Jag vill det så gärna men det känns som jag är fast här, iaf närmaste åren. Jag är lite knäpp och hoppas att det inte blir för fint väder i Sverige. Helst regnfritt men annars får det gärna vara molnigt och lite kallare. Jag tycker inte om värme och jag får mer av det än jag behöver här hemma.

---

Jag är så besviken och ledsen på mina "kompisar" här (dom svenska som jag brukar träffa ibland). En är på väg att flytta hem till Sverige nu. Nyss såg jag på facebook att dom haft "hejdå-fest" för henne. Jag var inte bjuden och det verkar som det bara var jag och en tjej till av oss som brukar träffas som inte var där. Den andra som inte var med är i Sverige nu men jag tror inte hon hade blivit bjuden ändå. Känns som hon och jag är lite utanför, väldigt tråkigt.

Överregerar säkert också för jag är så fruktansvärt trött. Maja har vaknade 2 gånger/h från 22-02, sen fick hon komma över i vår säng och vaknade då bara varje timme. Sen bråkade jag och sambon när han skulle iväg till jobbet, sånt där onödigt bråk om vem det var jobbigast för, vara hemma med barnen eller jobba på hans jobb. Man kan väl inte direkt säga att dagen började bra men Emilia sov hela natten igen iallafall.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ah jag glomde att du bor i ett varmt land och att jag bor pa den regnigaste on i varlden :D Jag foredrar vintern pa Irland (12 grader och regn) men sommaren i Sverige (fortfarande 12 grader och regn pa Irland). Fast jag ar inte heller nan soldyrkare, men ibland saknar jag faktiskt arstider.

Det maste vara jakligt tufft att vara fast i ett land sa som du ar, och det gor inte saken lattare med tva barn som suger musten ur en samtidigt som du och sambon har era egna fighter. Hoppas det blir battre nar ni byggt ert eget hus och bor narmre hans foraldrar. Tankte du borja jobba sa smaningom? Jag kanner att det har hjalpt oss jattemycket i jamstalldheten dar hemma, dessutom ar det jatteskont att fa komma ifran och ladda batterierna lite och traffa folk (fast idag ar det bara jag pa kontoret, men det ar skont det ocksa).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har årstider och det är jag glad för, hösten här är underbar. Men senaste vintern var trist, runt 0 grader och ingen snö (= det gick inte att leka något ute). Sommaren är för varm för min smak, sen svenska sommaren passar mig bättre.

Jag tror (hoppas) att det blir lättare när vi byggt huset. Lättare för sambon och mig att få tid tillsammans och ett stort härlig hus med lagom trädgård. Planen är att Maja ska börja förskolan efter jul, det är bara att hoppas att hon och Emilia får plats (finns inte så många och egentligen ska man börja på hösten), då kommer jag jobba eller plugga. Jag hoppas mina språkunskaper är tillräckliga för att jobba bara. Tyvärr har dagis bara öppet 7.30-14 men eftersom vi kommer ha så billigt boende hoppas vi ha råd att sambon går ner i tid och jobbar 30 timmarsveckor.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror att du skulle ma bra av att jobba lite, hoppas du hittar nagot dar du klarar dig pa den tyska du har. Annars finns det ju gott om arbetsplatser dar man klarar sig pa engelska. Att jobba ar ju toppenbra traning for spraket ocksa. Det hade ju varit kanon om din sambo kan jobba 30 timmar i veckan istallet.

Nar aker du till Sverige?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi åker den 26 juli, så knappt två veckor kvar. Sen kommer sambon 14 augusti och så åker vi hem tillsammans 22 aug (tror jag det var).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter inte kul alls att vara fast sådär.
Hur går det för er, kan ni prata om det?

vindvissla: vilken härlig semester ni verkar ha haft :)
Var i Sverige hamnar ni när ni flyttar?
Skönt att din vän har kommit ifrån mannen också.

Här har vi ångest inför helgen. :crazy: eller jag har alla fall.
På fredag är det dags för Isaks EG röntgen, vilket innebär att han inte får sova på natten innan. Han måste sova på undersökningen.
Har lite smått panik inför i morgon kväll och natt. Frågan är ju också hur man ska hålla honom (och sig själv) vaken på vägen dit. Vad händer om han inte sover på sjukhuset? Måste vi vara kvar då? *paniik* Jag hatar sjukhus på alla tänkbara sätt.
Vägen in till stan är inte precis rak utan svänger hela tiden. Det + gravid + jättejättetrött= illamående till tusen hela vägen. Vill bara att fredag ska vara över nu.

Nog borde man väl kunna göra så att man lägger honom senare och väcker honom tidigare? Så får han ändå sova lite alla fall? Kommer känna mig som värsta barnplågaren ju :crazy: Vi ska inte vara på plats förrän kl 10 heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter som en skön semester :)

mirre: För mig som är galet oinsatt i sjukvädstermer - vad står EG röntgen för? hoppas det inte är nåt allvarligt!

*******

Moa är inte i trotset nu. Inte så hon skriker os slåss, men hon springer iväg och skrattar, lägger sig ner på marken eller ställer sig med pannan mot dörrkarmen och kniper med armarna så fort hon ska ha kläder på sig. och hon ska dricka kaffe... inte vatten eller mjölk, kaffe ska det vara. DVS hon ska drick ur kopp, bara man säger att det är kaffe går det bra :D

Är vi borta vill hon ha "paff", saft, om hon själv för bestämma, vilket hon såklart försöker med ;) anars tycker hon mycket om vatten. Hon fick det när vi var på kalas förra veckan, sen var det kört. Hon har bara druckit det ett par gånger innan, och igår kväll var vi och åt pizza hos några kompisar och tjejen där frågade om Moa ville ha saft? "Nej, svarade jag, vatten blir bra. " "Men stackars barn, får hon inte dricka saft?? :eek:" Utbrast tjejen....

Jag har mig ett riktigt tålamodstest här just nu! jag passar Moas kusin som är 5 månader äldre än henne, alltså 2 år och 2 månader. de leker rätt bra ihop ("små barn leker bara brevid-lekar" my ass!) men så fort den ena trillar skrattar den andra ihjäl sig, och jag har upptäckt vilken liten skvallerbytta Moa är! Robin kan inte göra nånting utan att Moa kommer och säger det!
-MAMMA! Näe Robin rita den!
-Robin köra min bil! Sitta på den!
-Näe Robin sitta där!
-Robin bygga klossar!
Och det värsta av allt igår:
-Näe Robin sova min säng! Buhuuuuuu- Jo robin får sova i din säng, du ska ju sova hos mamma! *fundera fundera*- Robin sova där Moa säng, Moa sova mamma! Just den dialogen utspelades nog 100 gånger :D

Men de har roligt!

Lite jobbigt är det att jag fattar inte allt han säger, han pratar inte så mycket mer än vad Moa gör men henne förstår jag ju :p

Läggningen var jag nervös för , men han fick sin välling och se gick vi och lade oss i vår säng, Moa tog det 40 minuter för att somna, för hon var tvungen att fråga en gång varje minut så att Robin fortfarande låg i hennes säng... I morse funderade jag på om hon skulle komma ihåg att han var här, men direkt när hon slog upp ögonen kom det - Mamma UPP! Väcka Robin!

Givetvis ösregnar det här idag så vi får väl hålla oss inne och hoppas att det lättar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är ingen röntgen så eg, han sover med nå grejer i hårbotten som mäter nånting. Bra koll jag har :o:p
Han är trött redan nu så hur det här ska gå vete fasen.
Hoppas att han piggnar till av lite mat.

Vi var upp och badade förut och han invigde sin nya badring.
Han upptäckte rätt snabbt han kunde flyta själv med den och det blev jättekul och bada :D Synd att det var så kallt bara, blev ett kort bad.


Klä på sig är inte så populärt här heller. Byxor och kalsonger åker av hela tiden.
Att fråga samma sak 722 gånger om dan är kul också.
Blir bara lite tjatigt efter ett tag :p
Allt man säger ska upprepas om och om och om igen.



Hehe kul med kusiner :D
kan tänka mig att det är spännande att han sover kvar också
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Moa är inte i trotset nu.

:D Snacka om att nåt kan ändra betydelse när man skrver fel på en bokstav! INNE i trotset ska det ju stå :)

Just nu har Moa satt en penn-kork på fingret och springer och jagar kusinen så de nästan trillar av skratt båda två :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Måste han vara vaken ett visst antal timmar?
Tänkte annars att det vore smart att låta honom sova ett tag nu så han lättare håller sig vaken i natt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här har vi en till donna som är mitt i ett "jag testar ALLT för jag är inte rädd".

Jätteroligt stundtals, men verkligen så man kan falla ihop i en liten hög och bara gråta ibland. I Lysekil kände jag verkligen hur folk tittade på oss med lite avsky och det gör mig ledsen och känner mig lite misslyckad som förälder. Bara för att dom fick en unge som sitter lugnt och stilla i en vagn och är nöjd med att titta på fåglarna. Min unge vill ta på fåglarna, hoppa ner och klappa på fiskarna från båtkajen, hejja på alla, fara runt runt runt...

Jag älskar verkligen att hon är spontan, orädd och viljestark, vill absolut inte stävja eller ta ur henne det. Samtidigt känns det som om man får förmanande blickar från andra föräldrar - en flicka ska inte bete sig så. Jag blir less på mig själv att jag i en svag stund känner mig misslyckad, varför känner jag så?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe du kan fa komma hit och leka, hon hade verkligen smalt in i ganget :)

Fast jag forstar precis hur du kanner, hur manga ganger har man inte hort "Det ar val bara att LARA dem att man inte far vad-det-nu-ar". Och jag bara jo... jag jobbar pa det och har nu borjat ge honom elchockar med en kofosare men det hjaper inte det heller ;)

Om det hjalper dig nagot sa blev det lattare med Sam fran 2.5 ars alder och nu vid 3.5 ar det rena frojden att ha med honom att gora. Han beter sig finfint nar vi ar ivag, inte sa att han sitter stilla pa en stol men han stannar liksom runt oss och har fattat mycket mer av de sociala koderna. Dessutom har arg-utbrotten minskat fran manga per dag till ett par stycken i veckan, och det gar oftast att prata honom ur dem eller distrahera honom med nagot annat.

Dessutom har folk mage att pasta att Isaac ar lugnare och mer "valuppfostrad" for att jag har vanan inne, alltsa att jag skulle ha latit Sam bli vild och otamjbar. Fast han har varit sa fran dag 1, och Isaac har varit som han ar fran dag 1.

A andra sidan tycker jag att jag slipper mycket av det andra vanliga 3.5 aringar haller pa med, det kanns som att vi har klarat av sant redan (typ jag vill inte, ska inte, kan sjalv).

Du far garna lasa min blogg om du vill, dar skriver jag en del om vara vilda liv. :) PMa i sa fall.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag känner också så, när Emilia "bråkar" eller bara hittar på bus så känns det som om alla tittar och tänker vilken dålig mamma hon har.

Vindvissla- Jag skulle gärna läsa din blogg om jag får
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Enligt läkaren ja, men tycker man borde kunna få reslutat ändå.
Förutsatt att man ligger/sitter still då.
Tänkte också på det men det är totalt omöjligt att få honom att sova på dan.
Enda stället han ev somnar på är bilen, och det har vi ingen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 815
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
23
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp