Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har kollat runt lite nu på boende, men det verkar svårt att få något så jag tror inte det blir något. Min Mamma skulle egentligen ha opererats idag så därför hade jag inte planerat något SM i år, men nu blev op uppskjuten så då hade jag kunnat åka ändå. Men som sagt, verkar svårt att hitta boende, är ju ute lite i sista sekunden ;)


Skulle det ändras så skriver jag det såklart!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det vore jättekul att ses!

Jag ska nog till SM antingen lördag eller söndag. Troligtvis bara söndagen då jag ska fira en kompis lördag kväll. Trist att ha en tid att passa om man ska åka 25 mil.
Är sugen på fredagen, men då ska karln jobba hemifrån. Tror inte han är jättepigg på att jobba från islandshäst-SM och hålla koll på barn. På sånna arrangemang checkar jag ut litegrann som mamma och vill titta hahaha!
Jag gillar uttagningarna mer än finalerna. Större bredd på deltagarna.
Karln får bli resesällskap i år, själv vill jag inte åka 25 mil.
Är lite velig med barnen om dom ska med.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu har kattungen försvunnit igen. Den här gången mer på allvar :(
Jag har letat överallt, inatt kl 3 var jag ute och gick och ropade. Ställde ut mat för att locka hit honom, men den åt nog kajjorna upp. Har varit runt kvarteret med barnen nu på morgonen och nästan ropat mgi hes efter honom.
Usch jag hoppas verkligen han kommer snart. Han brukar bara hålla sig på trädgården och in till grannen och springer mest fram och tillbaka, men nu verkar han inte finnas någonstans.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch jag är så trött på min dumma fot!!

den 19 maj sprang jag i en dörr med lilltån så in i ...*pip*. den blev duktigt stukad, jag Kunde inte gå å ett par dagar och halva foten blev plommon-lila. Tån såg ut som en priskorv.

Lagom till incidenten med hunden hade svullnaden ÄNTLIGEN börjat lägga sig lite, och då sparkade jag ju på hunden så hårt att min fot såg ut om en fotboll (<-- ;)). det är f.ö. en lite kul historia, när jag sparkade tänkte jag j inte alls på att det gjorde ont på mig, men senare på kvällen märkte jag att jag hade ont mitt uppe på foten (hade strumpor under sandaler) och avfärdade det som ett myggbett. Hela tiden fick jag släppa på remmen på sandalen tvärs över foten, - för att det gick emot myggbettet, trodde jag ju.
När vi sen skulle sova fick jag världens chock! Min ena vita strumpa var inte vit längre, det hade blivit nån röd-blå missfärgning på den! Trodde jag :grin: de visade sig att det var huden på foten som lyste igenom- och plötsligt fattade jag ju varför det hade spänt! Att det gjorde ont hade jag ju inte tänkt på för att det hade den ju gjort i en månad redan. Synd bara att jag inte tänkte på att ta kort på färgen, det var det sjukaste jag sett:eek:


Nu är jag MÄKTA tröt på att gå i mina fula gamla sandaler, för de är de enda jag kommit i innan. Sa jag att de är fula? Plus att jag har målat i dem.. Hittade häromdagen ett par totalslut joggingdojor som jag hade i jobbet innan, de har släppt där fram vid sulan så de går att använda. Men ja har inge skor att ha när det regnar så då får jag ha en massa bytestrumpor med mig, eller hålla mig inne. :crazy:

Nu börjar jag iaf se en ljusning, nu ser jag blodådrorna igen och lilltån har fått nån mer normal form än en prinskorv. Kan även gå normalt!

den 16 ska jag på vattenfestival och då har jag som mål att kunna dansa - och inte i sandaler :D

Som min syter sa - när jag sparkade så hårt (uppenbarligen) borde ju hunden har brytit ett revben minst . Man kan ju hoppas...
ultra-gnäll inlägg!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Aj, låter inte skönt med tån/foten. Hoppas det blir bättre fort.

Ajda- Har katten kommit hem?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia har sovit hela nätter nu i en vecka. Maja däremot sover bara sämre och sämre men det är skönt att slippa gå upp ur sängen varannan natt iaf (vaknar gör jag ju ändå). I helgen ska vi göra iordning Majas rum och se om hon sover bättre i eget rum, hon är väldigt lättväckt så det blir ganska lugnare för henne i eget rum. Men i hennes rum är det ett takfönster, någon som har tips på hur man mörklägger det på natten?

I tisdags kväll bröt jag ihop helt, men det var på ett sätt bra. Äntligen lyssnade sambon på mig och pratade även om hur han kände. Vi pratade mest om oss, inte så mkt om var vi ska bo osv. Om vi skulle ge upp "oss" eller om vi skulle fortsätta kämpa. Vi kom fram till det sista men problemet är nu hur vi ska lyckas riva den där muren som är mellan oss. Det första vi kom fram till är att vi måste prata mer med varandra och umgås mer. Nu blir det lätt att jag sitter vid datorn och han vid tv´n på kvällarna när barnen somnat. Har ni några tips på hur man kan hitta kärleken igen?

Vi har ingen riktig grund att bygga på heller. Vi flyttade ihop först när Emilia var några veckor, innan hade vi haft distansförhållande i flera år (första 7 månaderna av förhållandet bodde vi nära varandra iaf).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad bra att ni pratar om det.
Vi är själv inne på att hitta det där som är roligt att göra tillsammans. För vår del har det att bli förälder inneburit väldigt stora förändringar för oss. Vi var ihop länge (9 år) innan vi fick barn och har tillbringa massor av vuxentid tillsammans innan dess.

vi behöver tid att vara tillsammans själva. hur har ni det med barnvakt? Jag tycker lätt att om man bara har ett par timmar själv så går det åt till nödvändiga saker så som att ta undan tvätt, moppa golv eller något, medan barnvakt en hel dag gör att man unnar sig den där tiden att vara onyttig.

vi funderar på att lära oss dansa något, vi gillar att gå på lopppis. Har hört om folk som spelar nätspel mot andra tillsammans. Gå ut och äta, gå på bio, bowla, bada kan också fungera.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tyvärr ingen barnvaktsmöjlighet alls nu, men planen är att vi i höst/vinter ska flytta närmare sambons föräldrar och då kommer vi få mycket barnvaktshjälp.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

JA! Igår gjorde sambon och jag flygblad med bild på Elivs (namnet på kattungen) och skrev info om honom och vart vi bor osv.
Imorse kom ett par med honom i en kattbur. :bow:
Jag skrev på lappen att den som hittar honom får 500kr i hittelön. Imorse hade jag inte hunnit ta ut några kontanter och paret avfärdade och ville inte ha någon hittelön. Nu till dilemmat. Ska man åka dit och ge ändå...?

Comfort: Synd att du inte har några bilder på foten :p Hoppas den blir bra snart!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad bra att ni pratar och att han lyssnade på dig nu.
Ta en kväll eller två i v med data och tv förbud, där ni bara umgås med varandra. Vi brukar spela nåt spel eller bara sitta och prata om saker.
Eller ta en promenad ihop med barnen osv.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jättefånigt men vi har skaffat ett drivhus vi tar hand om tillsammans på kvällen innan vi går och lägger oss oavsett hur dagen har varit... Det tar en kvart cirka och vi kan gå ut och bara vara båda två under den tiden, ibland pratar vi o ibland gör vi det inte.. Men det är klart vi blev med växthus av misstag och det är kanske lite väl drastiskt att skaffa ett bara sådär :)

Sen är vi bortskämda med barnvakt så en gång i månaden har vi gått på bio. Det är mysigt...

Ajda Vad skönt med katten!!! Jag hade nog kanske gått bort med ett presentkort på bio eller en resturang i stället, symboliskt även om de inte vill ha pengar....

Comfort Hoppas det blir bättre i tån, aldrig skoj...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag gick bort med 500kr sen.


Vad är ett drivhus?

Det är svårt med nästan nödvändigt med lite egentid tillsammans. Vi skaffar sällan barnvakt för vi ska göra något tillsammans själva. Oftast är det när sambon jobbar och jag ska rida eller så när vi typ ska hämta hö eller nått annat "kul".
När vi var ute med flybladen om katten kom mamma och passade barnen på kvällen så vi kunde vara lite effektivare. Det blev som en promenad bara vi två. Vad härligt att bara gå ut och gå på kvällen i vackert skönt väder! Det skulle jag vilja göra varje kväll. Har man barnen med är det alltid fokus på dom. Men den tiden kommer... men det är ett tag kvar. Jag förstår vad folk menar att det är tufft att hålla kärleken vid liv när man har småbarn.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL
Hälsningar från semestern. Vi har det toppen med bra väder och mycket bad.
Ella är inne i en fruktansvärt intensiv period och av nämnda orsak är jag (vi) rätt slut när kvällen kommer ;-).
Ella har även lärt sig att lita på sina armkuddar så nu mer simmar hon framåtoch flyter på rygg även på djupt vatten. Behöver jag nämna att hon blir jäkligt arg när vi ska gå upp ur vattnet.

Vidare hoppas jag att alla här får en fortsatt underbar sommar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så synd att det inte blev något date för oss nu i måndags, men så är det, det är inte alltid lätt att få ihop allting. Jag ser fram emot hösten istället då =)

My har också lärt sig att simma så som du beskriver att Ella gör med armpuffarna. Det är underbart att se! Hon är i och simmar i det djupa vattnet tills hon blir blå om läpparna och vi får kånka upp en skrikandes My =) Hon vill vara i hela tiden och vi får inte hjälpa henne ens om hon får massa vatten i sig och hostar som en tok "Nej, jag kan själv!" skriker hon då och hostar upp massa vatten :D

KL
My är verkligen superrolig att vara mamma till! Hon är så ljuvlig :love: Hon har massa humör och vi ställs inflör en hel del konflikter, oftast när det gäller saker hon inte får göra. "Jag måste göra det" svarar hon bara då och fortsätter "Jooo, jag måste göra det faktiskt förstår du mamma!"... Men konflikterna känns ändå inte så jobbiga nu som för några månader sedan för hon är så verbal och kommunikativ nu. Hon förstår banne mig allt man säger, och hon kan prata om nästan allt. Hon säger så långa meningar nu att det inte längre är någon idé att räkna ord =) Jag imponeras verkligen av hennes kommunikationsförmåga, hennes minne och hur hon kan tolka och "analysera" olika situationer. Hon kan berätta om saker som hänt när hon varit ute med ex farmor, och verkligen få fram precis allt som hände, ex " Mamma, jag vill berätta en sak för dig. I går när farmor och jag cyklade till lekplatsen kom en fågel och bajsade på mammas tröja farmor lånat! Tokig fågel, farmor torka bajset med ett stort löv. Men gör inget, tvätta tröjan sen då mamma" .Det är så grymt häftigt! Tänk att min lilla bebis har blivit ett stort BARN!

Hon är helt blöjfri nu. Hon slutade ju med blöjor på dagen för någon månad sedan, och två veckor efter det slutade hon även med blöjor på natten. Bara sådär från ena dagen till den andra, och det är så skönt faktiskt! Nu har vi vara ett blöjbarn =)

Maja håller också på att bli stor... fast hon är fortfarande liten eftersom hon är en så liten modell =) Hon hasar fram på rumpan i världens fart och har börjat ställa sig mot möbler nu. Det tog ett tag innan hon kom på hur hon skulle göra med sina ben i och med att hon ska ställa sig från rumpan och inte från knäna som om hon hade krypit. Hon är världens gladaste bebis och är grym på att roa sig själv. Vi är just hemkomna från islandshäst Sm där vi satt på en filt och tittade på hästar från 8-18 (ibland 20) fre-sön, och hon var nöjd hela dagarna! Hon charmade alla runtomkring och fick många kommentarer om vilken "fantastiskt snäll liten bebis" hon var ;) Hon har också humör dock och är enveten som få, men hon lägger inte ner någon energi på att bli frustrerad, utan hon bara fortsätter tills hon får det hon vill. Lite skillnad från syrran...:D

Själv är jag stolt som en tupp över att ha tränat så duktigt i två månader nu. Jag har som tidigare nämnt sprungit ca 5 km varannan dag och gjort 100 situps dagligen (samt ridit 4-5 dagar i veckan och tränat zumba ibland). Det har hitills resulterat i att jag är 4kg lättare och gått ner en storlek i kläder :banana:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia är precis som My och Ella i vattnet. När vi var i Italien litade hon inte på puffarna i havet men i poolen. I lördags var vi och badade i en "sjö" (grävd men lik en sjö) och hon busade massor och vägrade gå upp ur vattnet. Jag ville gärna hålla lite i henne när vi var på djupare vatten men det fick jag inte.

Annars har vi konflikter i stor sett hela tiden här hemma. Hon har lärt sig att säga "kan själv" och det använder hon ofta. Sen ibland så vägrar hon göra dom mest enkla saker själv. Hon ska alltid ha klänning på sig, vilket inte alltid är så lämpligt. Hon tjatar om mjölk och glass precis hela tiden. Hon har inget tålamod alls, fungerar inte en sak direkt så blir hon galen, då vill hon ha hjälp men det är inte alltid så lätt att förstå vad hon vill när hon skriker och gråter. Senast i eftermiddags blev hon rasande för att hennes byxor inte passade på dockan och hon ville att jag skulle fixa det. Det kunde jag inte så hon låg på golvet och skrek i 30 min innan hon gick med på att ta på dockan ett par byxor som passade. Sen kan hon växla humör på 2 s så det är inte alltid lätt att hänga med. Jag tycker det är svårt att hantera hennes beteende, jag blir stressad och tycker synd om henne. Tyvärr ger jag för ofta med mig och låter henne få det hon vill, måste skärpa mig.

Språkutvecklingen går i rasande fart, hon börjar kunna skilja på svenska och tyska. Lyssnar vi inte på det hon säger på tyska så provar hon svenska. Men det är fortfarande mest tyska när hon pratar menningar men mycket svenska ord. Hon har börjat säga "ich" (jag) om sig själv och kan räkna till 3 (sen kommer sifforna i en blandning, ibland rätt men det är bara till 3 jag kan säga att hon kan). Alla färger kan hon på båda språken.

Förra veckan sov hon hela nätter i 1,5 v men nu är hon förkyld och vaknar ofta igen. Hoppas hon hittar tillbaka till nattsömnen sen.

Maja är glad för det mesta på dagarna, men blir gnällig framåt 4-5 på eftermiddagen, då är hon trött men vill inte sova. Sen blir hon pigg igen lagom till läggdags. Hon verkar få ett likande humör som sin syster, bestämd och envis. Jag trodde inte att ett så liten barn kunde kämpa så mycket för en leksak, Emilia kämpar lika mycket så vi har redan nu en hel del syskonbråk. Blir spännande att se hur det utvecklas. Maja vill helst vara ute och krypa runt i gräset.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad roligt att My pratar så mycket och är helt blöjfri :)
Grattis till viktminskningen också

Isak är blöjfri dagtid men inte på natten ännu.
Men det kommer väl det med så småningom.

Han pratar om och leker häst jättemycket här hemma nu.
Han vill verkligen ha en ponny och jag som dessutom vill syssla med avel
hittade ett underbart sto.

Fux, whels mountain, haft tre föl med bra dräktigheter och lätta fölningar.
Guldbelönad på utställning och diplomerad två gånger. Jättefin exteriör och bra stam.
Ovanligt bra pris också.

Men hon lär ju vara såld långt innan vi kan skaffa häst.
Ska man avla bör man väl ha eget stall också.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ang konflikter och att ge med sig...

Jag tror inte alls att man måste vara så benhård med att alltid följa sin linje. Som förälder får man kompromissa hela tiden och välja sina konflikter. Jag brukar ofta försöka få My på andra tankar när det är något som jag helst inte vill att hon ska göra eller något jag helst inte vill att hon ska få, men fungerar inte det så är det inte hela världen. Ex kanske jag inte vill att hon ska ha nappen. hon blir då rosenrasande och skriker hysteriskt och säger att hon är trött, ska sova, måste ha nappen, blir ledsen annars (och massa annat som hon rabblar upp för att få behålla nappen, vilket ju är ganska smart). Då kan jag antingen välja att hålla min linje och helt enkelt inte låta henne få den och det blir en lång och otrevlig dag, eller så kompromissar vi när jag märker att det inte kommer att fungera (eftersom det egentligen är en struntsak) och säger att hon kan ha nappen en liten stund till ( tex tills vi ska gå ut, eller tills vi ska äta eller något så att hon har en tydlig gräns för när hon ska lägga bort nappen), och att hon sedan får lägga tillbaka den i burken.

Självklart har man regler som man inte kan rucka på. Regler som gäller säkerhet eller respekt för varandras personliga gränser och liknande, men de konflikterna får man ju då välja att ta. Gäller det andra, vardagliga "struntsaker" så tycker jag att det är bra att kunna komprpmissa.

Jag tror att våra konflikter med My blir relativt milda eftersom hon är så duktig på att uttrycka sig. Det skapar säkert en hel del frustration att inte kunna uttrycka det man vill!

Ska du inte ta en tripp ner till västkusten när du ändå är i Sverige förresten?;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Isak har också rätt mycket humör och tyvärr jag också.
Så det blir en del konflikter, dock har hans skrikande minskat tycker jag.
Han slåss fortfarande men inte lika ofta.

Nu är det mer rent testande av ens tålamod dock :P
Ber man honom klä på sig exempelvis så springer han undan, gömmer sig eller nåt annat. Spelar ju ingen roll eg när man är hemma men lite jobbigt när man ska iväg.

Men han kan verkligen komma med motargument mot det man säger.
Och det gör han hela tiden. Lite kul ändå att han kan diskutera saker så bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 815
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
22
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp