Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu gör du mig förvirrad :p Det är typ grundstenen i min ridning som jag har lärt mig, få koll på yttersidan först och sedan går det lätt att ställa inåt. Varför skulle man inte vilja ha koll på yttersidan i galopp? Eller hur menar du nu?

Det blir inte samma som att ställa utåt i trav (åtm inte för mig?) men jag upplever att de hästar jag suttit på velat gå lite som en banan inåt i galopp (i båda galopperna alltså) och meningen har då varit att räta ut bananen eftersom bananformen i alla mina fall maskerat att hästen är svag/inte arbetar korrekt i galoppen. Vilket syns tydligt om man vill försöka rida lite bogen in - hästen faller bara inåt med bakdelen fortf lätt innan för - jag får liksom inte alls grepp om ytterbogen och jag har definitivt ingen möjighet att flytta framdelen på bakdelen.

Tränarna vill då först se att hästen är rak och att man kan få grepp om yttersidan och sedan, med koll på yttersidan kan man få rida en rakare lätt bogen in. Ju mer hästen orkar desto mer kan man ställa utåt först och börja plocka in ytterbogen lite innan man ställer om och kan rida en mer tydlig bogen in och med mer rätt ställning. Öppna/sluta och mer böjning är inget jag kommit till öht och detta är som sagt min uppfattning om de övningarna jag fått göra :)

Ang skänklarna så kan jag ha mina skänklar var som och jag använder ytterskänkeln långt fram (som ny inner) om jag vill ställa utåt i galopp om det behövs. Jag gillar oxå att fatta galopp ur lätt utåtställning (typ vänsterställd och fatta höger). Men jag har som sagt inte kommit så långt heller, lite förvänd galopp på ett stort fält är väl det mest avancerade vi kan få till :p

Kan jag kontra med lite frågor om hur du galopperar? Rider du aldrig utåtställd? Fattar du galopp med rak/inåtställd häst? Hur korrigerar du om hästen vill gå lite svagt böjd inåt i galoppen eller sätta bakdelen lite innanför?

Oj, nu blir det långt... :o

Jodå, yttersidan vill jag ha koll på, men inte på bekostnad av innersidan. Om de flesta hästar går banan för dig i galoppen kanske det är något du gör med din kropp? För mycket innerhjälper, kanske inte sitter rak över hästen? Kanske behöver hästen lite mer lösgörande jobb innan? Få känna att den har två bakbenen som kan jobba, hörnpasseringar, skänklevika, fram o bakdelsvändningar, skolor etc?

Känns drastiskt eller som en genväg med 'förvänd sluta' på volt i galopp som övning för 'problem' som eg ligger i grundarbetet, grundgymnastiken. Bästa är att gymnastisera bort problemet successivt istället för att ge sig på det med genvägar, tycker jag. Att använda den tekniken att ställa utåt för att få tag på yttersidan innan man ställer inåt vet jag att en del använder och jag tycker att det är en genväg som sätter hästen på innerbogen. Jag kan tycka det är okej att ställa ut i en volt om hästen är så stel att det stolpar sitt inner bak, men då är det i början och för att få hästen våga böja i sitt inner bak, inte för att trycka in inner bog.

Förvänd sluta på volt blir i min hjärna en helfel övning att ge sig på och jag kan inte förstå poängen med tanke på hur hästen rör sig i galopp och med tanke på vad som är poängen med skolan sluta. Kanske för superryttare är det en kul övning, men även då skulle jag gärna få en förklaring för hur övningen den stärker hästen, för jag förstår det inte.Men nu när jag läser din beskrivning, så låter det inte som att det är sluta som skola du menar, utan mer som att du använder utåtställning för att kunna få tag i ytterbogen, med hjälp av yttertygel o skänkel trycker över bogen till insidan, vilket jag skulle känna var lite som att skicka över hästen på innerbogen och byta galoppsits istället för att rida in ytterbogen. För mig skulle det vara att 'fuska' och gå ifrån systemet och ev få massa bakslag på köpet, skulle inte kännas som att jag jobbade med det 'smitande' innerbak, men alla rider olika :)

Hur gör jag?

Enkla byten tycker jag är bra rakriktning i galopp, då måste man rida rak mellan tyglarna. jag tvingas hålla mig rätt över hästen och undviker då även att det skulle vara jag som bananar hästen.

Om hästen kan bogen in i trav kan jag även börja där. Bogen in 4 steg, räta ut 4 och repetera flera gånger med snabba byten mellan dem så hästen fattar övningen. Alternera övningen mellan trav o galopp så får hästen en idé om övningen och sen fattar att göra lika i galoppen. Börja på rakt spår, när den är bra på rakt gå över till volt, vilket ju är jobbigare. Börja jobba i den gångart jag o hästen klarar av övningen, sen gå över till nästa.

Jag trycker inte in bogen med ytter skänkel (alls) genom att föra fram den (och i galopp byta böjning och förvirra min hjälpgivning) utan jag för in bogarna mer med axlarna, jämn kontakt i tyglarna, i början ganska rak, halvhalter och drivning på ytter bak tills bogen är inne, sen inner bak för att förhindra att hästen följer böjningen och istället trycker på bättre med den. När hästen fixar det rak, kan jag börja böja lite mer och då blir inner skänkel mer aktiv i förberedelserna för övningen.

Jag fattar galopp beroende på spåret, rak eller inåtställd eller inåtböj, ofta med öppnatänk för att få den mer rak. Unghästar eller oridna/svaga hästar kan jag i början fatta rak lätt utåtställd för att släppa fram bogen, men det är ju inte direkt i någon samlad form liknande sluta, unghästridning helt enkelt. Jag utåtställer ibland i galoppen på volt, men låter bli att böja från galoppsidan, håller hästen mer rak och har kvar skänklar och säte i galoppsidan o känner efter om hästen följer min hand både ut o in. Inner sidan i vänster galopp är alltid vänster o vice versa för mig. Att böja hästen från galoppsidan går emot de principer jag rider efter, men alla rider ju inte efter dom. :) Därför jag undrar lite över hur ett sådant system är uppbyggt, där man faktiskt gör det.

Något svar här tolkade jag dock som att det var stört omöjligt för en häst (vilken som gissar jag?) att ridas utåtställd/i förvändsluta utan att byta galopp. Den personliga gränsen är jag intresserad av
Vi pratade om förvänd sluta. Jag menade inte att det öht inte gick men jag är skeptisk (tills jag blir övertygad) till att galoppen blir ren och bra, men inget är ju omöjligt i denna värld har jag lärt mig, jag bara fick inte ihop någon logik Eller poäng alls i övningen eller i hjälperna eller i hästens kropp. Vi rider olika helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Oj, vad märkligt tänk för mig!

Jag tycker ni gör det svårare än det behöver vara.
Och luddar till hjälpgivningen genom att i galoppen börja flytta skänkeln "fel" i förhållande till vilken galopp hästen går i.

Jag rider med ett annat hjälpgivningssystem just för att slippa det där.

I min värld måste man skapa en insida för att få en utsida. Man kan aldrig "ta" en utsida innan hästen själv går ut och fram dit. Då låser man rörelserna på den och halsen kommer inte ur manken.
Och man får iaf ingen äkta balans.

Jag lär först och främst in att hästen på volt ska fråga en sak endast. Det är " får jag göra volten större?". Den ska alltså vilja ut och lägga balansen utåt. Detta undan min innertygel. När hästen går bort från innertygeln kan jag börja möta upp med yttertygeln IOM att hästen själv nu går upp och fram till den. Yttertygeln reglerar alltså bogen in genom tygeltag liknande neckreining i början. De förfinas gradvis till mindre och mindre signaler.
Då låser man inte hästens rörelser. Men kan få bogarna mellan tyglarna och även korrigera balansen i manken genom att ngt höja innerhand eller föra den ngt inåt i riktning mot hästens hals. Då lyfter hästen sin insida.
Skänkeln är då fri till annat, galopphjälper, fluytta bakdel eller energiökning. Underlättar bla byten etc.

Givetvis är sitsen primär hjälp.
Jag ser faktiskt all hand och skänkel som en typ av bestraffning/korrigering. IOM att målet är att fixa det endast på sits.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Säger detsamma-Aha!:rofl:

På en väldigt stel häst finner jag ingen anledning till att rida böjövningar. först ska den in mellan tyglarna. Bogarna struntar jag i- i DET läget- följer bara spåret som jag tänkt mig. Böjer hästen först i halsen- så DEN åtminstone inte är som en timmerstock o hästen bara rör mungipan när man vill ställa.
Då har jag inget stöd på ytter. Förvänd galopp på volt är bra för det kräver att man själv sitter i balans o stöttar. Även snabba tempoväxlingar som även gör hästen starkare o mer lyhörd för signaler- vaknar o blir kortare i kroppen- håller ihop.

Förvänd galopp och kvicka tempoväxlingar är ju dock rätt svårt (iaf för mig :D) att få till om man inte ens har hästen i en halvärlig form? Vanligaste övningen (i denna stilen alltså) för ena ponnyn var förvänd sluta på öppna delen av en 25-m volt och lätt inåtställd trava lite framåt på den slutna delen.

När den ponnyn och jag (efter något år...) började kunna galoppera hyfsat normalt, dvs ungefär när man kunde börja använda lite förvänd (vilket var skitnyttigt!), använde vi samma övning ännu svagare i galopp. Och lite mer att plocka in ytterbogen på rakt spår.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Oj, nu blir det långt... :o

Jodå, yttersidan vill jag ha koll på, men inte på bekostnad av innersidan. Om de flesta hästar går banan för dig i galoppen kanske det är något du gör med din kropp? För mycket innerhjälper, kanske inte sitter rak över hästen? Kanske behöver hästen lite mer lösgörande jobb innan? Få känna att den har två bakbenen som kan jobba, hörnpasseringar, skänklevika, fram o bakdelsvändningar, skolor etc?

Känns drastiskt eller som en genväg med 'förvänd sluta' på volt i galopp som övning för 'problem' som eg ligger i grundarbetet, grundgymnastiken. Bästa är att gymnastisera bort problemet successivt istället för att ge sig på det med genvägar, tycker jag. Att använda den tekniken att ställa utåt för att få tag på yttersidan innan man ställer inåt vet jag att en del använder och jag tycker att det är en genväg som sätter hästen på innerbogen. Jag kan tycka det är okej att ställa ut i en volt om hästen är så stel att det stolpar sitt inner bak, men då är det i början och för att få hästen våga böja i sitt inner bak, inte för att trycka in inner bog.

Förvänd sluta på volt blir i min hjärna en helfel övning att ge sig på och jag kan inte förstå poängen med tanke på hur hästen rör sig i galopp och med tanke på vad som är poängen med skolan sluta. Kanske för superryttare är det en kul övning, men även då skulle jag gärna få en förklaring för hur övningen den stärker hästen, för jag förstår det inte.Men nu när jag läser din beskrivning, så låter det inte som att det är sluta som skola du menar, utan mer som att du använder utåtställning för att kunna få tag i ytterbogen, med hjälp av yttertygel o skänkel trycker över bogen till insidan, vilket jag skulle känna var lite som att skicka över hästen på innerbogen och byta galoppsits istället för att rida in ytterbogen. För mig skulle det vara att 'fuska' och gå ifrån systemet och ev få massa bakslag på köpet, skulle inte kännas som att jag jobbade med det 'smitande' innerbak, men alla rider olika :)

Hur gör jag?

Enkla byten tycker jag är bra rakriktning i galopp, då måste man rida rak mellan tyglarna. jag tvingas hålla mig rätt över hästen och undviker då även att det skulle vara jag som bananar hästen.

Om hästen kan bogen in i trav kan jag även börja där. Bogen in 4 steg, räta ut 4 och repetera flera gånger med snabba byten mellan dem så hästen fattar övningen. Alternera övningen mellan trav o galopp så får hästen en idé om övningen och sen fattar att göra lika i galoppen. Börja på rakt spår, när den är bra på rakt gå över till volt, vilket ju är jobbigare. Börja jobba i den gångart jag o hästen klarar av övningen, sen gå över till nästa.

Jag trycker inte in bogen med ytter skänkel (alls) genom att föra fram den (och i galopp byta böjning och förvirra min hjälpgivning) utan jag för in bogarna mer med axlarna, jämn kontakt i tyglarna, i början ganska rak, halvhalter och drivning på ytter bak tills bogen är inne, sen inner bak för att förhindra att hästen följer böjningen och istället trycker på bättre med den. När hästen fixar det rak, kan jag börja böja lite mer och då blir inner skänkel mer aktiv i förberedelserna för övningen.

Jag fattar galopp beroende på spåret, rak eller inåtställd eller inåtböj, ofta med öppnatänk för att få den mer rak. Unghästar eller oridna/svaga hästar kan jag i början fatta rak lätt utåtställd för att släppa fram bogen, men det är ju inte direkt i någon samlad form liknande sluta, unghästridning helt enkelt. Jag utåtställer ibland i galoppen på volt, men låter bli att böja från galoppsidan, håller hästen mer rak och har kvar skänklar och säte i galoppsidan o känner efter om hästen följer min hand både ut o in. Inner sidan i vänster galopp är alltid vänster o vice versa för mig. Att böja hästen från galoppsidan går emot de principer jag rider efter, men alla rider ju inte efter dom. :) Därför jag undrar lite över hur ett sådant system är uppbyggt, där man faktiskt gör det.

Vi pratade om förvänd sluta. Jag menade inte att det öht inte gick men jag är skeptisk (tills jag blir övertygad) till att galoppen blir ren och bra, men inget är ju omöjligt i denna värld har jag lärt mig, jag bara fick inte ihop någon logik Eller poäng alls i övningen eller i hjälperna eller i hästens kropp. Vi rider olika helt enkelt :)

Ihh, vad långt! Jag ska försöka läsa, förstå, svara och fråga i ordning!

För det första så rider vi nog väldigt olika dock, jag rider ponnyer och då (för den tränaren som jag fick rida svag förvänd sluta i galopp) hade jag nya ponnyer vart och vartannat år. En var faktiskt dressyrponny ;) Resten hade jag väl inte så mycket till kommunikation med i början. Men nyttigt var det, de lärde mig massor :bow: Jag är alltså och har alltid varit på en trevligt låg nivå där man inte behöver fundera över skolor (spec inte i galopp), byten eller knappt ens förvänd galopp!

Ang galoppen så trodde jag det var ett vanligt "problem" att hästen vill vara lite böjd i innersidan? Pga mina envetna tränare så tror jag inte det beror på för mycket innerhjälper, men mer (väldigt) troligt att jag inte sitter rakt. Därför gillar jag att rida barbacka ibland, då får matte bekänna färg minsann :cool: Därför vill jag hitta en sitsfacist till tränare när min häst flyttar ner till Skåne framöver, jag vill verkligen få hjälp med min sits!

Mer lösgjörande innan vad? Och hur? Jag tror jag vart lite otydlig, förvänd sluta på volt red vi allra allra mest i trav (mest som övningen jag beskrev till axel). Däremot fick vi göra liknande (mycket svagare) i galopp längre fram, därav min fråga när det verkade som att det var "omöjligt" i galopp. Det enda jag pysslat med i mitt lilla liv (och förmodligen det enda jag kommer pyssla med) är lösgjörande och rakriktande ridning, eller ja, försök till alltså :angel:

Ang 1:a fetmarkerade så är det intressant! Jag har aldrig hört den varianten själv och således inte reflekterat över det. För när det blir bra känns det liksom bra och mer teknisk än så är jag tyvärr inte. Jag ska fundera mera när jag kommer igång med ridandet igen!

Ang 2:a fetmarkerade så har du fattat helt rätt! Det blir nog fel att skriva skolans namn men vad ska man skriva annars liksom, jag är inte så bevandrad idressyrspråk. För mig kändes det rätt för hästen blev lagom mjuk i yttertygeln oftast (inte stenhårt häng utan broms) och hade man den "hårdare" sidan inåt så var det ändå mycket lättare att få lite mer ärlig böjning i insidan istället för att "ytterbogen bara fortsatte rakt ut" typ. Men det är ju inte så lätt att jämföra när jag dels inte är så duktig och dels inte har ridit på något "annat" sätt eller vad man ska säga? Den värsta ponnyn blev iaf lugnare, trevligare och mer påverkbar, så då kändes det ju såklart bra.

Enkla byten är typ jättelångt fram i tiden, vad gör man tills dess?

Bogen in några steg i taget och tillbaka är tanken bakom det jag skrev här:

Med unghäst får jag rida rak/lätt utåtställd i framåtgalopp på långsidorna. Så småningom får jag plocka in bogen lite lite, knappt bogen in alltså, fortfarande rak/utåtställd. Gärna i kombo med att låta hästen korta upp galoppen de mycket få stegen man ber om det och sedan rida framåt på 2 spår och rak/lätt utåtställd igen.

Fast med rakare häst till en början (dvs där vi kommer befinna oss ett bra tag framöver). Gärna växla den övningen med att bara rida 3 galoppsprång fram, 3 tillbaka osv. Fast det är mer min senare hopptränare som gudiat oss genom delvis första och framförallt andra övningen och då vill hon ha upp nosen ordentligt. Dressyrtränaren vill mer ha en rund form som får bli lite högre när man gör lite antydan bogen in och prio på att få med ytterbogen in och rakare häst till en början.

Hela det feta stycket låter najs! I princip vill du ha mer ytterbak så att ytterbog kommer in?

Sista feta, hur systemet är uppbyggt vet jag inte om jag kan förklara (jättetyskt möjligtvis?). Och dessutom kanske jag säger fel om böjning och ställning, men mer än bara ställning längst upp i nacken får jag rida utåt i galoppen iaf, oftast som en check i början i framåtgalopp. Det är nästan det enda jag är säker på :D Nuvarande tränaren känns dock väldigt gedigen och tränaren med förvänd sluta var en av nuvarande tränarens elever på en tiden jag red ponnyerna. Utbildningar och sådant håller jag inte koll på men det är en jäkla massa som tränare/domare osv. Så konstigheter är nog mest mitt fel tror jag :angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag är jättenyfiken på eran ridning! Snart dags att rota bland PM:en tror jag :bump:

Dock så är kan skänkelmojängset vara mitt eget påhitt. Även det ett arv från en ponny (som var superstabil med att inte byta galopp). Hittills upplever jag inte att min nuv lilla häst tro han ska byta (hoppbyten ute i skogen) om jag vill ha med ytterbogen mer och tar hjälp av skänkeln, men det är säkert inte rätt som du skriver :o
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, och längre blir det helatiden :D
Ska försöka fatta mig kort.

Tar det i tur i ordning.

Jag har oxå ridit massa ponny, skitkul! genomgående tyckte jag att mycket jobb gick åt att länga halsen och hålla nosen framme.

Barbacka är livsfarligt för egot :D men nyttigt för mycket kommer fram då.

... mer lösgörande innan galoppen på volt, tror jag att jag menade. Ja, hur gör man det, man rider :idea:. :D Tycker det kan skilja sig beroende på häst hur jag väljer att rida. Vissa behöver långa sträckor att värma o mjuka på, andra behöver snabba byten för att kvicka upp. Svårt att ge ett allrecept, men jag skulle nog säga rida många olika runda spår, byta varv ofta, jobba gas o broms och absolut inte harva på volt.

Ang 2:a fetmarkerade så har du fattat helt rätt! Det blir nog fel att skriva skolans namn men vad ska man skriva annars liksom, jag är inte så bevandrad idressyrspråk. För mig kändes det rätt för hästen blev lagom mjuk i yttertygeln oftast (inte stenhårt häng utan broms) och hade man den "hårdare" sidan inåt så var det ändå mycket lättare att få lite mer ärlig böjning i insidan istället för att "ytterbogen bara fortsatte rakt ut" typ. Men det är ju inte så lätt att jämföra när jag dels inte är så duktig och dels inte har ridit på något "annat" sätt eller vad man ska säga? Den värsta ponnyn blev iaf lugnare, trevligare och mer påverkbar, så då kändes det ju såklart bra.
precis, vad ska man skriva? Det är ju därför vi diskuterar, hårklyveri etc. :D allt för att försöka förstå varann. om bogen bara fortsätter rakt ut skulle jag stoppa o öva lite framdels- o bakdelsvändningar, laterala förflyttningar etc för att kolla av just det ytterbak som inte vill skjuta oss inåt volten o se vad det beror på. Se till att det benet lite vaknar till. Sen måste jag ju även lägga in att det är viktigt att kolla så hästen inte har ont. Vill den inte jobba med det bakbenet alls på nåt sätt kanske det är nåt knas i kroppen.
Enkla byten är typ jättelångt fram i tiden, vad gör man tills dess?
övar på övergångar så att det går tillslut :) ta ner till trav om det är för svårt med skritt, och byt till förvänd. Sånt här är superbra att öva ute.
I princip vill du ha mer ytterbak så att ytterbog kommer in?
precis ;) då behöver jag inte mecka in bogen genom att 'fuska'. Öva mycket bakdelsvändning med fokus på ytter bak så kommer det av sig självt tillslut.
Sista feta, hur systemet är uppbyggt vet jag inte om jag kan förklara (jättetyskt möjligtvis?). Och dessutom kanske jag säger fel om böjning och ställning, men mer än bara ställning längst upp i nacken får jag rida utåt i galoppen iaf, oftast som en check i början i framåtgalopp. Det är nästan det enda jag är säker på :D Nuvarande tränaren känns dock väldigt gedigen och tränaren med förvänd sluta var en av nuvarande tränarens elever på en tiden jag red ponnyerna. Utbildningar och sådant håller jag inte koll på men det är en jäkla massa som tränare/domare osv. Så konstigheter är nog mest mitt fel tror jag :angel:
Jag vet inte om det är tyskt, men det får jag kanske snart reda på, läser just nu Steinbrecht så det kanske visar sig. Jag vet att elever för Känd tysk ryttare o tränare får rida mycket (en del hela pass) utåtställd, men så får de även alla rida med inspänning av något slag. Jag var rent av chockad när jag hörde elevens alla berättelser, hon hade ridit för karln i ett år. Jag hade lite satt denna tysk på piedestal för han rider ju så jäkla bra, det man ser på olika klipp.

Nu måste jag plocka in hunden som varit ute på gård själv, hehe, liiiite för länge... Tjena!
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Allt du beskriver låter just som problem orsakade att för lågt satta bett.

Sen är väl inte erfarenheten av stång det bästa. Den är ju till för finlir inte för att bromsa eller få ner hövvet

har du stång med tungfrihet:confused:.

Jag skulle rida den på tränsbett för annars lär du iallafall inte kunna rida de på kandar. Ett normalt tränsbett ger ju beprövad lagom tungfrihet.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ah! Får jag ändå fråga vad skillnaden är på korrigering i rakriktande grundarbete jämfört med senare (vadå?)? Jag är en nyfiken typ :D

Man skall göra det lätt för hästen! Den skall tycka att det är kul att jobba och då får man inte be om mer än vad den klarar av. Att bara rida rakt fram och lägga lite stora volter här och där är grunden. Klarar inte hästen av det så kan man inte gå vidare.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Visst kan en del hästar få problem då de man har betten för lågt ner. Det triggar en tungrflex som gör att de spänner till.

Men ärligt talat tror jag att jag förstår din hästs problematik rätt bra. Jag har nämligen en egen sån i stallet och har en som jag rider en del som har det problemet. Har nyligen börjat ha lektioner för matten och medryttaren med.
Den hästen har jag delat stall med i många år. Den har ridits i stort tryck under många år. Det är ett halvblodssto av gammal stam. Hon chockas inte av mycket. Ej heller tryck i tygeln. Snarare triggas hon av det och drar bara mer och mer.
Min ponny är/var likadan. Jag upplevde att han absolut inte kunde ridas på tränsbett. Grejen var att han är jävligt svår, absolut. Men jag var för oskillad och för långsam för att skola om honom. Han hade också alltid ridits med stort tryck innan jag fick honom. Främst för att han är het, stressad och envis. Fastnar man i handen på honom kan han dra sig och ryttaren blå.
Samma med halvblodsdamen.

För båda oss var lösningen stång innan vi själva blev bättre ryttare och kunde vara snabba nog att ta då man måste ta och lätta då man ska lätta. För att lära hästarna av med det här extrema beteendet.
Mina tränare har haft båda de här hästarna i undervisning. Och de har sagt att de aldrig sett något så extremt som hur min ponny var. Halvblodsdamen ligger i topp iaf hon med.
Jag har även sett en hel del av dem och ridit och tränat ett gäng till. Men dessa två är i min närhet just nu.

Det man måste göra med såna här hästar är att skola om dem. De måste lära sig vad som är acceptabelt tryck i tygeln.
Det handlar inte bara om att de inte gillar vissa bett.
De du beskriviot att din häst "gillar" är alla skarpa. Därför lyder hon bättre på dem. Att du måste byta så mycket tyder också på det. Hon och du går i för stort tryck. När ni byter bett så ändras anläggningsytan och den är inte lika avtrubbad.

Att ta hästen från marken då kan vara bra för RYTTAREN. Så man som ryttare lär sig känna när man går i tryck och kan läsa av hästens form mer med ögat. Så man snabbare kan ta och ge innan hästen går i klinch/ur formen för mycket. Och då på vanligt tränsbett av ngt slag, inte rakt dock.
Jag gillar Sprengers Dynamic RS. Men det är väl en smakfråga.. Många hästar verkar dock gilla detta bett. Jag har haft det på väldigt många. Både de som går bakom och klapprar och de som gått i för högt tryck verkar bli lite lugnare i munnen av det.

Formgivningen är också viktig på en sådan häst. Blir den för hög, för låg, för flack, för böjd, för rak eller för lång eller för för.. ja.. går den garanterat i klinch. Man måste vara väldigt rapp som ryttare.
Sen går även de där "omöjliga hästarna" att rida på med alla bett. Sen gillar de givetvis ngt bett lite, lite mer. Men de funkar fint, tyst och mjukt på allt om man skolar om dem rätt.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Allt du beskriver låter just som problem orsakade att för lågt satta bett.

Sen är väl inte erfarenheten av stång det bästa. Den är ju till för finlir inte för att bromsa eller få ner hövvet

har du stång med tungfrihet:confused:.

Jag skulle rida den på tränsbett för annars lär du iallafall inte kunna rida de på kandar. Ett normalt tränsbett ger ju beprövad lagom tungfrihet.

Hallo, nu har du tappet bort mig :confused:

Man kan se hur mycket tungfrihet ett bet har igenom att se hur mycket saliv rinner ur munnen....inte mycket när det skummer ordentligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej jag tycker att det säger mkt mer om du kan rida ute på en väg o byta mellan öppna-förvänd sluta- baken är åt samma håll. Man bara byter sida på böjningen. Även öppna- diagonalsluta.


Ja det är bra, men det kräver väldigt mycket om det ska ge något, tycker jag. Har fått rida den typen av övningar mycket men precis som med allt annat måste man ha full kontroll över sej själv och att hästen är rakriktad, det är svårt om det ska ge något. Nu först kan jag tycka att det är någon nytta med det för vår del, och då bara några växlingar innan jag tappar kontrollen, förrut var det inte ens meningsfullt.

Det skriver jag bara för jag vet att fler sitter och nöter liknande utan att det finns grunder nog :o. Ja ja det var en parentes kanske.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Åh, vad kul! Jag har aldrig tänkt på ytterbak innan, jag ska genast börja fundera över det och hoppas jag kan rida snart igen :bump:

Ang ont så hade den ena (sista) ponnyn ont i ett bakknä visade det sig alldeles för sent (när ponnyn dragit på sig en kompensationssenskada ist). Och i flera fall var sadlarna nog ett kapitel för sig oxå. Det var liksom lite för tidigt (mitt ute på landsbygden...) i tiden, inte alls lika uppmärksammat som nu. Tråkigt! Tur iaf att man lärt sig något och kommit lite vidare.

Bakdelsvändning har jag inte gjort på år och dag :eek: Lite slutatänk på volt (för att se om man kan få fatt i bakdelen) kan vi få till men jag tror min häst kliver på alldeles för mycket i skritten (a la trampa framför och förbi innerbak med ytterbak vilket väl är jätte-inte-ok?) för att det ska vara bra för mig att laborera med ensam.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Man skall göra det lätt för hästen! Den skall tycka att det är kul att jobba och då får man inte be om mer än vad den klarar av. Att bara rida rakt fram och lägga lite stora volter här och där är grunden. Klarar inte hästen av det så kan man inte gå vidare.

Men hur menar du med att man inte ska korrigera när man gör svårare grejer (fattade jag rätt?)? Menar du att "allt ska vara på plats" så att det inte blir problem när man gör svårare grejer typ?

Fast det beror väl på vad som felar? En kass ryttare på en helt oriden hopponny kommer inte så långt genom att bara rida "rakt fram" på stora spår. Iaf inte jag :angel: Genomgående så var mina ponnyer nog inte så genomridna eller inte helt rätt utbildade (varierade en hel del mellan dem). Så jag tror det blev en liten blandning av att komma åt ponnyn mera (för att öht få någon bra känsla) och att lära mig rida. Jättebra att man har tränare som kan sitta upp själva :bow:

Glömde ju:
Fetmarkerade :bow: I dagens läge JA (med en trevlig liten glad häst utan större problem). I dåtidens läge så gjordes det jobbigt för ponnyn när den gick med nosen i vädret och bara kutade runt - bla genom att rida förvänd sluta i trav. Det gjorde att jag kunde komma åt den mera och den slappnade av och det blev en bättre arbetsform. Ett utgångsläge för att öht kunna använda halvhalter typ :o När ponnyn slappnade av så reds det rakt fram med eftergift och beröm. Det skulle vara lätt för den att slappna av helt enkelt tror jag!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det har du rätt i. Det var så länge sen som jag satt på en häst som man behövde RIDA loss så jag hade glömt hur det var. Självklart är det så att vissa hästar behöver ridas loss, men numera sitter jag bara på hästar som är som gummi av sig själva så jag behöver aldrig tänka så. Men det har passerat en o annan lagårdsvägg i mitt liv... Jobbigt och tråkigt att rida såna hästar tycker jag, jag vill ha en lättriden häst :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, och längre blir det helatiden :D
Ska försöka fatta mig kort.

Tar det i tur i ordning.

Jag har oxå ridit massa ponny, skitkul! genomgående tyckte jag att mycket jobb gick åt att länga halsen och hålla nosen framme.

Barbacka är livsfarligt för egot :D men nyttigt för mycket kommer fram då.

... mer lösgörande innan galoppen på volt, tror jag att jag menade. Ja, hur gör man det, man rider :idea:. :D Tycker det kan skilja sig beroende på häst hur jag väljer att rida. Vissa behöver långa sträckor att värma o mjuka på, andra behöver snabba byten för att kvicka upp. Svårt att ge ett allrecept, men jag skulle nog säga rida många olika runda spår, byta varv ofta, jobba gas o broms och absolut inte harva på volt.

precis, vad ska man skriva? Det är ju därför vi diskuterar, hårklyveri etc. :D allt för att försöka förstå varann. om bogen bara fortsätter rakt ut skulle jag stoppa o öva lite framdels- o bakdelsvändningar, laterala förflyttningar etc för att kolla av just det ytterbak som inte vill skjuta oss inåt volten o se vad det beror på. Se till att det benet lite vaknar till. Sen måste jag ju även lägga in att det är viktigt att kolla så hästen inte har ont. Vill den inte jobba med det bakbenet alls på nåt sätt kanske det är nåt knas i kroppen. övar på övergångar så att det går tillslut :) ta ner till trav om det är för svårt med skritt, och byt till förvänd. Sånt här är superbra att öva ute. precis ;) då behöver jag inte mecka in bogen genom att 'fuska'. Öva mycket bakdelsvändning med fokus på ytter bak så kommer det av sig självt tillslut.
Jag vet inte om det är tyskt, men det får jag kanske snart reda på, läser just nu Steinbrecht så det kanske visar sig. Jag vet att elever för Känd tysk ryttare o tränare får rida mycket (en del hela pass) utåtställd, men så får de även alla rida med inspänning av något slag. Jag var rent av chockad när jag hörde elevens alla berättelser, hon hade ridit för karln i ett år. Jag hade lite satt denna tysk på piedestal för han rider ju så jäkla bra, det man ser på olika klipp.

Nu måste jag plocka in hunden som varit ute på gård själv, hehe, liiiite för länge... Tjena!
Hur menar du att fokus i bakdelsv. ska vara på ytter bak?
Nästan alla rörelser blir efter hur noga man förberett för övningen.

Jag vill ha formen klar- ställd o formad o sen bara vänder. Då blir det enkelt. Samma i galopp, men där måste man vara mer uppmärksam på större böjning o att takten inte blir långsam samt att man inte driver med inner o därmed rider ur/ rakt fram.

Om ytterbogarna är såna problem tror jag att man har låtit den slinka ur alldeles för mkt. ha båda bogarna på plats- in mellan tyglarna- rakare häst o man slipper korrigera.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag tycker mer att de blir störda. att bettet inte ligger bra o de tuggar eller t o m hugger på bettet för att få upp det.

Bettet ska ligga stilla för att hästens ska bli lugn. Sen är det ju som du skriver ..ryttarens uppgift att inte fastna i handen- hålla i.
Remontgrimman gör båda sakerna plus att hästen kan gapa lite- skapar inte ,motstånd som en Aachengrimma.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det triggar sväljreflexen i tungan. Vissa reagerar med att spänna till. De flesta med att spänna tungan då de försöker svälja bettet sas. De slår upp det mot gommen eller drar upp det mer mot mungiporna och tuggar och klapprar med tänderna.
Och en del hästar bryr sig inte nämnvärt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du får helt enkelt hitta en bra tränare ;)

Jag tycker inte det är fel att experimentera lite, det har jag gjort mycket och så lär jag mig jättemycket idag. Men en bra grund behövs ju och det gäller ju att veta vad man vill ha ut av en övning, för att det ska ge nåt att experimentera med den. Sen är det ju väldigt bra att känna hästens bak- o framben i sin egen kropp. Att bara göra bakdelsvändningar o inte förstå vad som händer eller inte heller förstå vad man vill ha av den, ger ju inte så mycket. Men om jag vet att det är påskjutet jag vill ha från den övningen, så är det det jag fokuserar på. Om din häst gärna sladdar in rumpan så är kanske inte sluta bästa utgångsläget. Då är det bättre att öva lite rundad från långsidan, eller på en volt där du har bakbenen jobbandes mer lika. Med rätt timing behövs inte ytter sk för att vända alls, räcker att man 'siktar' och tillåter ytter bak skjuta in hästen, men då gäller det ju att ha tag i det bakbenet innan man vänder ;) Det är viktigt att inte hindra böjningen genom att ställa hästen utåt, då tappar man att det är ytter bak som skall skjuta in ytterbogen, och man tippar iväg på innerbog istället. Vill ju att hästen skall länga sin yttersida. Inte så jättesvårt egentligen, det tänket har hjälpt mig mycket, men skitsvårt att förklara så här i text :o

Detta med 'korrigeringsridning' brukade min gamla tränare säga att en korrigering är ett försök till att rätta till ett redan begånget misstag. Bättre att inte göra misstagen, dvs göra rätt från början.

...och Axel: Absolut, förberedelserna är & o, men är det så att man skall prova något nytt i sin ridning, avvika från tidigare mönster, t ex från att ha tippat över bogen in med yttertygel o skänkel till att rida bogen in, måste man ju börja förklara nånstans så att det blir begripligt. Att bara säga att 'förbered, o sen är det bara o vända' 'håll hästen mellan tyglarna och vänd ' är lite att sätta ryttaren på pottkanten tycker jag ;) Jag hade blivit vansinnig på en sån tränare. För mig hjälper logik, och kanske det gör det för andra med, så jag delar med mig av den logik som funkat för mig. Det är ju bakbenen som är motorn, och för att svänga vänster behöver höger bak putta på lasten dit. Så förstår jag det, och det har hjälpt mig att göra rakare och bättre svängar med aktiva bakben, det är ju även bakbenen som får hästen rak mellan tyglarna så att ha koll på dom är ju superviktigt. Jämnt påskjut så blir hästen rak. Tyglarna fångar upp kraften bakifrån och finlir-riktar bakbenen, ibland behöver man övningar till hjälp för att få igång ett bakben som blivit lite efter. Det är ju därför en häst med egen bjudning är så mycket lättare att rida :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast när det gäller snäva vändningar eller väldigt centrerade ska den inte skjuta på utan vända- framdelen vänder massor. Jag driver inte o behöver ej heller bromsa. Allt vändande bromsar i sig- varav öppna på heta hästar eller lite yngre fungerar på samma sätt. Ju mer samlat man rider o dessutom på stället typ piaff så är det i princip helt utan skjutkraft. Den är ju till för att ta sig framåt o kan i olika grader omvandlas till en kombination av de båda- där passage eller piruettgalopp är det ultimata.

Bogen in. Ja men det ena behöver inte utesluta det andra. Är hästen formad o klar räcker det med att sitta med åt det vändande hållet o ha lite magenergi endast o hästen trampar runt.

Jag har satt upp folk på min ena för att de ska få känna på hur enkelt det KAN vara.
Känsla... som man måste erfara. Som sällan helt kan förklaras i ord.

På min andra får jag rida lite annorlunda då den är 7 meter lång- stor vändradie.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp