Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja det är bra, men det kräver väldigt mycket om det ska ge något, tycker jag. Har fått rida den typen av övningar mycket men precis som med allt annat måste man ha full kontroll över sej själv och att hästen är rakriktad, det är svårt om det ska ge något. Nu först kan jag tycka att det är någon nytta med det för vår del, och då bara några växlingar innan jag tappar kontrollen, förrut var det inte ens meningsfullt.

Det skriver jag bara för jag vet att fler sitter och nöter liknande utan att det finns grunder nog :o. Ja ja det var en parentes kanske.

I mitt fall handlar det väl snarare om att rida lite lätt bogen in och sedan försöka få in ytterbogen och ställa om lite. Och sedan gå ur :D Jag har gjort lite grann i skritt någon gång men det kan nog vara bra att kolla av hur lätt/svårt det är, spec om det är stor skillnad :idea:

Jag rider ju typ bara rakt fram på vägen och då blir det oftast i stil med lite ställning, lite bogen in, lite sluta tänk till andra sidan och så om igen. Eller lite bogen in, räta ut och skänkelvikning till andra sidan. Lite uppblandat med övergångar och tempoväxlingar. Men det räcker gott för oss hittills :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Japp, jag håller med, snäva vändningar är annorlunda än att påbörja vända/volt tillbaka/bakdelsvändning/piruetts etc - men jag fick för mig att vi pratade arbete innan de snäva vändningarna och då får man ju tänka lite 'större'. Hur som helst, även inför snäva vändningar ser jag till att vända när yb är i påskjut, då när hästen kan vända i balans. jag väljer då att rikta min uppmärksamhet och vid behov göra den där lilla förhållningen på just ytter bak. Men vi kanske rider olika, det är helt okej för mig :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jätteintressant att läsa! :bump:

Och tack allihopa för så informativa och vänliga svar till en odresserad ponnyryttare :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför göra en förhållning på ytterbak?

Sen är jag inte så duktig att jag kan göra det precis när det är så.

För mig räcker till att säga till hästen som en signal- vänta lite, såvida att jag rider med fart- ej skritt. I fyrtakt kan man ju inte hejda ett steg. då blir det tokigt.

Jag vänder eller borde vända med samma tänk som jag vänder snävt, men jag slarvar nog med det. Det spåret är ju bara lite större.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Eftersom du är en sån vetgirig typ så kan jag tipsa om att rätta hästen efter dina egna axlar. Vrid dina axlar dit du vill ha bogarna - och ta ut riktningen med blicken. Höger axel är höger bog och vänster axel är vänster bog. Sen är tyglarna en ram för själva målningen. Lägg den tygeln som skall rama in en bog mot halsen. Det blir yttertygeln om du vill göra en öppna/sluta. Håller med Axel också :)

Jag skulle heller aldrig kunna ta en förhållning igenom att tänka att nu gör ytter bak ditten eller datten. Man måste rida på känsla! :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag skulle heller aldrig kunna ta en förhållning igenom att tänka att nu gör ytter bak ditten eller datten. Man måste rida på känsla! :)

Du är så klok du.....

Man skall göra det lätt för hästen! Den skall tycka att det är kul att jobba och då får man inte be om mer än vad den klarar av. Att bara rida rakt fram och lägga lite stora volter här och där är grunden. Klarar inte hästen av det så kan man inte gå vidare
.

...och din grålle har det bra han.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag skulle heller aldrig kunna ta en förhållning igenom att tänka att nu gör ytter bak ditten eller datten. Man måste rida på känsla! :)

Men det är ju precis det det är, bara att känslan har jag försökt göra begriplig för mig genom självreflektion kring vad det är jag gör och när, och detta är vad jag kom fram till. Funkar utmärkt för mig att tänka så, känns som att jag då vet vad jag känner och inte bara går på en känsla jag inte kunnat sätta ord på. (viktigt för mig med ord tror jag :p ). Sen i själva ridningen går det ju lite fortare och tanken går fortare än det skrivna ordet. Det är mer en förnimmelse. Då känner jag ju bara var benen är och rider med dom, medvetandegjort.

Det är väldigt få som behöver tänka höger ben fram, sätt i, lyft vänster ben, skjut på med höger, svinga förbi vänster ben... osv när man är ute o går på stan. Man bara gör. Lite samma där med ridningen tycker jag. Jag vidhåller dock att det hjälpt mig otroligt att ta reda på vad som händer för att göra min egen kropp mer medveten, och lättare kopplar ihop min kropp med hästens.

Men som sagt. Alla är olika, som det ska vara :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag förbereder hästen för vad som komma skall. Sen är det upp till hästen att göra det när det passar bäst. Nu menar jag inte att det tar tid för en vaken häst som klarar av vad man ber den om, utan när den har benen där de ska vara så gör den vad man vill. Då blir det helt klart bäst. Jag har bara gett den goda förutsättningar.

du kan inte lägga hjälpen för ett eller flera byten när hästen ska byta. då är det försent. Du ger en impuls som den känner igen o gör sin del.

Idag bad jag hästen om ursäkt flera ggr för att jag själv inte var med i bytena i varje o ibland t o m hamnade i framvikt:o

Telepati fungerar om man är ett par.:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför inte rida bogen in OCH ha med ytterbogen:confused:

Prova;)

Det är nog det jag försöker tror jag :D Men ibland får jag liksom inte fatt i ytterbogen och då hjälper det att först ha lite utåtställd och ta in framdelen med ytterbogen (så hästen går som en svag förvänd sluta, fast man har ju tagit in bogen, inte flyttat ut bakdelen). Och sedan ställa om eller börja om och ha hästen mer rak/rättställd och rida mer likt bogen in.

Kom precis på. Om man rider förvänd sluta, flyttar man ut bakdelen då? Jag kanske har skrivit fel hela tiden :o Enda gången jag skulle flytta ut bakdelen var i trav på volt. På rakt spår och i galopp så skulle jag flytta in framdelen. Men hästen går ju likadant så de kanske inte spelar någon roll (mer än i starten på övningen sas)?

Stackars er som försöker förstå mig :o
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det är ju precis det det är, bara att känslan har jag försökt göra begriplig för mig genom självreflektion kring vad det är jag gör och när, och detta är vad jag kom fram till. Funkar utmärkt för mig att tänka så, känns som att jag då vet vad jag känner och inte bara går på en känsla jag inte kunnat sätta ord på. (viktigt för mig med ord tror jag :p ). Sen i själva ridningen går det ju lite fortare och tanken går fortare än det skrivna ordet. Det är mer en förnimmelse. Då känner jag ju bara var benen är och rider med dom, medvetandegjort.

Det är väldigt få som behöver tänka höger ben fram, sätt i, lyft vänster ben, skjut på med höger, svinga förbi vänster ben... osv när man är ute o går på stan. Man bara gör. Lite samma där med ridningen tycker jag. Jag vidhåller dock att det hjälpt mig otroligt att ta reda på vad som händer för att göra min egen kropp mer medveten, och lättare kopplar ihop min kropp med hästens.

Men som sagt. Alla är olika, som det ska vara :)
På stan... hmmm


Jag tycker att det räcker med att gå. Är man flera på parad måste man ju synka gruppen o t o m då blir det bara 1 2 1 2 1...
Ska du tänka på fyra ben o när o var varje ben sätts i eller lyfts.

NÄR... i vilket moment gör du förhållningen på ytter bak I trav o galopp är takten färre slag med fortfarande.. i vilket läge?
När det eller annat sätts i eller lyfts?

Jag tycker att det är nog svårt utan att behöva veta viket ben jag nu skulle vilja påverka.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Eftersom du är en sån vetgirig typ så kan jag tipsa om att rätta hästen efter dina egna axlar. Vrid dina axlar dit du vill ha bogarna - och ta ut riktningen med blicken. Höger axel är höger bog och vänster axel är vänster bog. Sen är tyglarna en ram för själva målningen. Lägg den tygeln som skall rama in en bog mot halsen. Det blir yttertygeln om du vill göra en öppna/sluta. Håller med Axel också :)

Jag skulle heller aldrig kunna ta en förhållning igenom att tänka att nu gör ytter bak ditten eller datten. Man måste rida på känsla! :)

Det är jag så dålig på! Spec om jag rider en regelrätt skänkelvikning om jag någon gång befinner mig på bana :mad: Som sagt, jag vill verkligen hitta en sitsfacist när jag och lilla hästen blir sambos på riktigt :bump:

Sist jag var hemma och red (ute på vägarna som vanligt) så red jag i typ vänsterkanten, ställde lite höger och sedan kändes det som att jag typ drog in min vänstra axel samtidigt som jag vred axlarna lite åt höger (jag tänker i mitt huvud att jag vill bromsa vänsterbogen så hästen inte älgar på ut på vänsterbog med halsen förböjd åt höger). Då gjorde lilla hästen en svag bogen in med bogen åt höger (säger man bogen in åt höger eller åt vänster? En minihögeröppna iaf :p). Är det något liknande du menar? Eller hur ska man eg tänka?

Min häst är i princip enbart riden av mig (min mor rider lite nu detta halvåret när jag nästan aldrig är hemma men vi rider nog rätt likt) så det är lite svårt att veta om jag gör rätt eller inte för han är så snäll och gör liksom bara vad vi lärt oss ihop :o Men han är alltid glad och lätt att rida iaf så det är väl positivt :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det låter som om du böjer för mkt eller tar in bogen mer än vad ni klarar av o måste börja fibbla.

håll rätt på ytterbogen medan du tar in bogen... lagom.

När man börjar med öppna som är en ganska svag böjning tvärning så leder man inåt... just för att inte få en bog som spretar ut o sen böjer till det lilla i kroppen.

Jag har t o m ridit så på tävling o kom 2 i MSV B. Fick 7 or.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Telepati fungerar om man är ett par.:banana:

Visst gör det :love:

Mitt djur gjorde mig ännu mer ödmjuk när han gjorde så enormt stor skillnad på om jag tänkte "bryt av" i galoppen eller om jag tänkte "trava" i galoppen. Det första hade i flera år resulterat i spända och stressade avbrott och det senare från första försöker och gång på gång på gång resulterade i helt lugna avbrott där hästen travade från första steget i stället för att älga iväg ett halvt varv innan det blev trav.

Om det är så stor skillnad bara på tanken, vad är det då inte på vad jag faktiskt gör med kroppen liksom?!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det låter som om du böjer för mkt eller tar in bogen mer än vad ni klarar av o måste börja fibbla.

håll rätt på ytterbogen medan du tar in bogen... lagom.

När man börjar med öppna som är en ganska svag böjning tvärning så leder man inåt... just för att inte få en bog som spretar ut o sen böjer till det lilla i kroppen.

Jag har t o m ridit så på tävling o kom 2 i MSV B. Fick 7 or.

Hihi, jag tror nog snarare våra miniövningar knappt skulle synas framifrån faktiskt :D Jag är inget bra på att böja så jag rider mest rakt hemma men med känslan av att få en inner och yttersida och att hela hästen är synkas liksom. Att inte delarna springer på olika håll och i olika fart typ?

Men vad gör man med kroppen då? Jag kan villigt erkänna att jag inte är bra på att använda ledande tygeltag, men jag kan testa nästa gång :idea: Min häst är liksom ganska lättflyttad/lättformad så man behöver inte göra så mycket. Jag brukar mest tänka på vad jag vill göra, bromsa lite med rösten när pålle blir speedad och sedan försöker jag känna efter vad jag egentligen gör när han svarar. Jag testar liksom att tänka lite olika och ser vad som händer i honom. Inte direkt skänkel o tygel och jag kan inte beskriva vad jag gör med kroppen (förutom det med öppnan som jag skrev i inlägget ovan, men då tänkte jag verkligen efter :D).

Lite som när man rider i lätt sits, där vet jag ännu mindre vad jag gör men det funkar att påverka galoppen en väldig massa ändå på något vis :p

Jag hade behövt få ord på vad jag gör och vad som är bra och inte :idea:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Visst gör det :love:

Mitt djur gjorde mig ännu mer ödmjuk när han gjorde så enormt stor skillnad på om jag tänkte "bryt av" i galoppen eller om jag tänkte "trava" i galoppen. Det första hade i flera år resulterat i spända och stressade avbrott och det senare från första försöker och gång på gång på gång resulterade i helt lugna avbrott där hästen travade från första steget i stället för att älga iväg ett halvt varv innan det blev trav.

Om det är så stor skillnad bara på tanken, vad är det då inte på vad jag faktiskt gör med kroppen liksom?!
Här är det viktigt att föregå med gott exempel. Andas ut o spänn inte till om du inte ber om MER energi. Sluta att rida. Spänn till när du sätter igång- bara med det- inga ben.

jag kan fatta galopp så om hästen då givetvis är förberedd på det- är med mig. Får då en fin fattning i samlat läge mn med krut i.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Här är det viktigt att föregå med gott exempel. Andas ut o spänn inte till om du inte ber om MER energi. Sluta att rida. Spänn till när du sätter igång- bara med det- inga ben.

jag kan fatta galopp så om hästen då givetvis är förberedd på det- är med mig. Får då en fin fattning i samlat läge mn med krut i.

Med igångsättningar är min lilla verkligen en pärla! Är han bra förberedd så är det så lätt som du beskriver. Verkligen nyttigt för mig! Övergångar nedåt från galopp har jag mycket svårare för men precis som du skriver måste jag tänka. Jag tänker lätt för mycket om jag vill försöka och då blir det pannkaka. Måste hitta lagom där så jag lär mig rida rätt och kan tänka mindre så djuret inte blir stressad.

Men det är oxå galoppen som har varit väldigt knepig och lätt blir fortf. Han har lite för stor galopp för att vara ponny :p Så vi har nästan bara ridit framåt lite mjukt och lätt. Väldigt olik sin lika gamla halvsyrra som jag oxå red som 4-åring parallellt. Men nyttigt för mig!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Alla hästars galopp o styrka blir bra med tempoväxlingar- snabba såna. 2 språng fram 2 tillbaka, samt att minska det som går utan att det blir långsamt eller orent. Där har vi signalerna igen..M

Man gör en kram. utan att man drar tillbaka den. Gensvaret kanske kommer ett två språng senare.

På min stora gör jag även ett tramp i innerstigbygeln o den kommer tillbaka från ökad galopp bara sådär.

Jag gillar inte NH-metoderna där hästen SKA ge efter för trycket. ge hästen en chans att svara på förhållningen o annars ...gör flera.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Allt du beskriver låter just som problem orsakade att för lågt satta bett.
Nej betten sitter inte för lågt. (varför skulle jag sätta dem för lågt??)

Sen är väl inte erfarenheten av stång det bästa. Den är ju till för finlir inte för att bromsa eller få ner hövvet
Ja klart stången är till för finlir. Det är ju själva vitsen med den.

har du stång med tungfrihet:confused:.
Ja stången har tungfrihet. Tycker du det är konstigt? Varför i så fall?

Jag skulle rida den på tränsbett för annars lär du iallafall inte kunna rida de på kandar. Ett normalt tränsbett ger ju beprövad lagom tungfrihet.
Hästen rids även på tränsbett, vilket jag skrivit mängder av gånger. (men inte ett som kan vikas i munnen)
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 097
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp