Sv: Stora diskussionstråden, del 2
Tack för svaren! Det viktigaste för mig är nog att tänka på att försöka få vikten rätt och tua ditt tips är nog en bra start för mig och pålle! Vi håller liksom inte på med någon arbete med skolor som sådana utan övar bara på att röra oss lite omkring typ Målet är bara att när vi få guidning så ska vi inte bli ett enda stort frågetecken om vi ombeds göra något vi inte känner igen.
Tex så var första försöken till en svag öppna för tränare superlätta just för att vi var vana vid att flytta oss lite granna. Vi hittade liksom det jobbiga läget på första långsidan bara för att hästen var så lätt att placera. Själva hittar vi det inte dock och jag letar inte heller
Men målet är att det ska vara lika lätt när som tränaren introducerar nya saker.
Jag tycker sluta som skola är skitsvårt! Det är jättelätt att böja lite och få in baken lite men någon jäkla skola har jag aldrig fått till
Men den som lever får kanske se
jo det är enkelt utan kvalitetskrav.
Ponnyn... Trampa ner dit du ska o aktivera inre bak som ska ta för sig o runda insidan, Led!! halvhalter, rid framåt utan att direkt driva- sparkstötting.
Ja det är många moment. inte bara att......
halvt kl
Jag tycker alla skolor inkl diagonalslutan blev betydligt lättare med det hjälpgivningssystem vi använder.
Det är klart man hela tiden får rida och reglera linje, fart och form. Men det får man ju alltid. Och givetvis är det svårare än böjd på volt tex.
Men så jäkla avancerat behöver man inte göra det. Det är inte rocket science.
Är man redo för den diagonala slutan är den inte så svår. Men som med allt annat krävs ju att grunden är väl lagd.
Har man lärt sig precisionsrida hästens kroppsdelar, reglera farten och formen är inte skolor svårt. För allt man gör är att rida kroppsdelarna på ny linje och ser till att tempot bibehålls fastän det antagligen kommer bli lite tyngre och hästen kanske gärna såsar till. Halvhalter gör man ju iaf, samma nu.
Men innan man kan rida hästen på böjd och rak linje och kontrollera tempo och form ser jag ingen vits med att rida skolor.
På en lite grönare häst rider jag in i diagonala slutan som i en vanlig diagonal där bogarna leder och böjer och rider lite mer tagen bakdel kanske i den böjningen. På en häst som är mer skolad så rider jag in i öppna och så fort bogarna leder på linjen går jag över i diagonala slutan.
Man behöver inte skrämma ihjäl folk ang skolorna. De är bra verktyg som inte behöver vara så läskigt eller överdrivet svårt. Men de ger ingen effekt om de inte rids i energi med långa kliv som kan komma att bli samling. Hästen måste vara ihopkopplad på linjen. Skjuter bogen ut tex så ger det inte rätt gymnasticering och samlingen går förlorad. Samma och det är för slappt och hästen inte sitter ihop av energin.
Där gör ju stången en rejäl otjänst. Hästen vill inte fram till handen på samma sätt.
Tack för svaren! Det viktigaste för mig är nog att tänka på att försöka få vikten rätt och tua ditt tips är nog en bra start för mig och pålle! Vi håller liksom inte på med någon arbete med skolor som sådana utan övar bara på att röra oss lite omkring typ Målet är bara att när vi få guidning så ska vi inte bli ett enda stort frågetecken om vi ombeds göra något vi inte känner igen.
Tex så var första försöken till en svag öppna för tränare superlätta just för att vi var vana vid att flytta oss lite granna. Vi hittade liksom det jobbiga läget på första långsidan bara för att hästen var så lätt att placera. Själva hittar vi det inte dock och jag letar inte heller
Men målet är att det ska vara lika lätt när som tränaren introducerar nya saker.
Jag håller helt med dig, att komma till arbete i slutan med det du beskriver-inte så många förstår vad det arbetet INNEBÄR.
Det har man ju hört förut här att hästar arbetar minsann-de rör ju sig framåt- men det är inte det som menas.
Jag tycker sluta som skola är skitsvårt! Det är jättelätt att böja lite och få in baken lite men någon jäkla skola har jag aldrig fått till
Men den som lever får kanske se