Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

:confused::confused:

jo det är enkelt utan kvalitetskrav.

Ponnyn...:angel: Trampa ner dit du ska o aktivera inre bak som ska ta för sig o runda insidan, Led!! halvhalter, rid framåt utan att direkt driva- sparkstötting.
Ja det är många moment. inte bara att......

halvt kl

Jag tycker alla skolor inkl diagonalslutan blev betydligt lättare med det hjälpgivningssystem vi använder.
Det är klart man hela tiden får rida och reglera linje, fart och form. Men det får man ju alltid. Och givetvis är det svårare än böjd på volt tex.
Men så jäkla avancerat behöver man inte göra det. Det är inte rocket science.

Är man redo för den diagonala slutan är den inte så svår. Men som med allt annat krävs ju att grunden är väl lagd.

Har man lärt sig precisionsrida hästens kroppsdelar, reglera farten och formen är inte skolor svårt. För allt man gör är att rida kroppsdelarna på ny linje och ser till att tempot bibehålls fastän det antagligen kommer bli lite tyngre och hästen kanske gärna såsar till. Halvhalter gör man ju iaf, samma nu.

Men innan man kan rida hästen på böjd och rak linje och kontrollera tempo och form ser jag ingen vits med att rida skolor.

På en lite grönare häst rider jag in i diagonala slutan som i en vanlig diagonal där bogarna leder och böjer och rider lite mer tagen bakdel kanske i den böjningen. På en häst som är mer skolad så rider jag in i öppna och så fort bogarna leder på linjen går jag över i diagonala slutan.

Man behöver inte skrämma ihjäl folk ang skolorna. De är bra verktyg som inte behöver vara så läskigt eller överdrivet svårt. Men de ger ingen effekt om de inte rids i energi med långa kliv som kan komma att bli samling. Hästen måste vara ihopkopplad på linjen. Skjuter bogen ut tex så ger det inte rätt gymnasticering och samlingen går förlorad. Samma och det är för slappt och hästen inte sitter ihop av energin.
Där gör ju stången en rejäl otjänst. Hästen vill inte fram till handen på samma sätt.

Tack för svaren! Det viktigaste för mig är nog att tänka på att försöka få vikten rätt och tua ditt tips är nog en bra start för mig och pålle! Vi håller liksom inte på med någon arbete med skolor som sådana utan övar bara på att röra oss lite omkring typ :D Målet är bara att när vi få guidning så ska vi inte bli ett enda stort frågetecken om vi ombeds göra något vi inte känner igen.

Tex så var första försöken till en svag öppna för tränare superlätta just för att vi var vana vid att flytta oss lite granna. Vi hittade liksom det jobbiga läget på första långsidan bara för att hästen var så lätt att placera. Själva hittar vi det inte dock och jag letar inte heller :p

Men målet är att det ska vara lika lätt när som tränaren introducerar nya saker.

Jag håller helt med dig, att komma till arbete i slutan med det du beskriver-inte så många förstår vad det arbetet INNEBÄR.

Det har man ju hört förut här att hästar arbetar minsann-de rör ju sig framåt- men det är inte det som menas.

Jag tycker sluta som skola är skitsvårt! Det är jättelätt att böja lite och få in baken lite men någon jäkla skola har jag aldrig fått till :o

Men den som lever får kanske se :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Axel:

Men ingen har ju skrivit att diagonalslutan är lätt. Totola skrev att man som ryttare inte ska göra det överdrivet svårt. Det är ju inte samma sak som att det är lätt. Hon skriver också vikten av att ha bra grunder för att det ska bli en bra rörelse. Thua skriver inte heller att det är lätt utan att "när man är redo och grunden är väl lagd är den inte så svår". Det är ju inte heller samma sak som att det är enkelt. Ni pratar förbi varandra.
P.S Du får gärna svara på mina frågor, för jag förstod inte vad du menade.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det viktigaste är halvhalterna o innerskänkeln- som ska förmå inre bak att ta för sig så mkt som möjligt. Halvhalterna gör att den kommer mer tillbaka på rumpan o sammantaget så leder det till mer böjda bakre ledgångar-samling. Iom att thua inte använder innersk. sä blir det bara förböjd hals o inflyttad höft. ej böjd det lilla som går i bröstryggen.Det som är svårt.

Man lär hästen att göra det lätta o sen måste man korrigera, vilket är svårt om hästen har lärt sig ett annat sätt. Som dina bogar-...Som med hoppbyten..mm
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Saken är ju den att som i TR så rider man med olika krav beroende av utbildningsgrad.

När tränaren säger att det är bra så är det bra för det ekipagets allmänna utbildningsståndpunkt. På rätt väg...


man kräver betydligt mer på högre nivåer.

Kritiska tränare säger aldrig att det är bra om det inte är skitbra. de säger...-OK!

Kruxet är om det är tränare som själv aldrig har visat upp o blivit rättade hur en BRA skola ska ridas, så är det ofta ingen böjning i bålen alls.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo då, jag använder innerskänkel. Och jo, jag böjer i bålen.
Däremot så rider jag inte med samma signalsystem som inom det engelska. Så hästen följer inte innertygeln inåt och då behöver jag inte använda lika mycket innerskänkel. Jag rider främst med sits och med innertygeln som signal iom lätt tryck mot halsen. Men går inte det igenom så använder jag innerskänkel.

Innertygel mot halsen betyder inte böj halsen utan håll kvar din manke i balans här och styr dina bogar framåt och bort från tygeln. Formar man resten av hästen så böjer sig den också runt en där. Även i bålen.
Men för att det ska funka måste man rida loss hästarna betydligt mer än man gör i engelskt.
Senast idag diskuterade jag detta med den tyskutbildade beridaren som jag delar elever/utbildningshästar lite med. Vi har alltså inget uttalat sammarbete. Men han kommer mer sällan och rekommenderar en del att rida för mig emellanåt.
Han är utbildad tom mästarexamen. Han ser inga problem med hur jag, min tränare(som han rider en del för) eller dagens elev red sina skolor. Hon ska starta msv snart och idag red de igenom skolorna för honom med. Han tyckte de var betydligt bättre än sist han såg henne rida skolor.
Jag hade ritat en bild på hur skolorna såg ut med fotförflyttning etc åt tjejen. Och vi diskuterade hjälpgivningen. Han tyckte den var alldeles utmärkt. Och tycker tjejen är startklar om hon rider igenom momenten med mig lite i veckan.
Tjejen har alltså inte ridit mer än ca LC innan. Så det hon kan har hon främst lärt sig av mig, enligt tränaren med.
Så nog fasen funkar systemet.

Däremot anser även han att man på banan får rida hästen lite annat än skolboken säger. Annars döms man tyvärr ner. Slutan kan man få rida med rakare front än vad man eg ska. Hästen ska ju vara jämt böjd genom hals och bål. Men på banan tycker han och många andra att man får rida hästen rakare i halsen än så. Trots att det inte gymnasticerar lika väl.
Så man rider en grej på banan och sen mest lite annat för att stärka hästen där emellan.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

På stan... hmmm


Jag tycker att det räcker med att gå. Är man flera på parad måste man ju synka gruppen o t o m då blir det bara 1 2 1 2 1...
Ska du tänka på fyra ben o när o var varje ben sätts i eller lyfts.

NÄR... i vilket moment gör du förhållningen på ytter bak I trav o galopp är takten färre slag med fortfarande.. i vilket läge?
När det eller annat sätts i eller lyfts?

Jag tycker att det är nog svårt utan att behöva veta viket ben jag nu skulle vilja påverka.
Ok, Im back för en stund. Påsken tog över mitt liv där...
(jäklars, nu blir det långt igen :o )

Fast det är inte så svårt att tänka/känna bakbenen - om man har övat ;) För kanske 8 år sen gav jag mig f-n på att jag skulle lära mig känna vart alla ben befinner sig helatiden. Det har tagit lite tid, men nu är jag vansinnigt glad att jag gjort det, för shit vilken hjälp det är för ridningen! Det är inte så att jag nu längre behöver tänka på vad benen gör, det har blivit mer integrerat i min kropp till en medvetenhet, en känsla. Men när jag 'felsöker' något som inte funkar som jag tänkt får jag lite mer gå in i 'bilden' i huvudet för att känna vad som blir tokigt. Det är lite som att ha nån som står på backen - fast inte. Ja, du fattar kanske. Klart det inte är samma som nån på backen, men efterssom jag rider 28 dagar i månaden själv hemma så får man använda det man har.

Om jag behöver ta en förhållning så kan det ju bero på så många olika faktorer, och det finns ju olika typer av förhållningar beroende på behov, allt skiljer sig hur jag sammankopplar mitt säte med handen vad en förhållning kan betyda. Så kan jag få olika 'mening' med den. En kram i tygeln är bara en kram i tyglen om inte sätet finns med. Men jaja, till sak. Så jag skall försöka förklara det där med ytterbak. Hoppas nu jag fixar detta utan att bli allt för förvirrande... :crazy:

vi utgår ifrån en vändning i skritt och jag behöver ha med mig bogen bättre i den, känner i ställningen att hästen inte riktigt är sammankopplad och vaken nog för att vända på bara en vikthjälp, kanske driver hästen för mycket med inner bak för vändningen och får den fortsätta såhär skulle bogen kunna vara påväg utåt snart om jag inte gör nåt åt det. Hästen kanske är lite påväg på framdelen rent av, och det är dags för en check. Att vända är ju något samlande så det kan ju vara en ide att lösa saken. Nu är vi o snackar millimeter mellan tyglarna för att hålla en häst rak (jag har ju en lite slingrig häst så jag får vara vaken i varje steg).

För att få tag i den där bogen kramar jag när ytter bak satts ner i backen och skall till att trycka av. Då är inner bak på väg i sin bana och lyfts då upp något, får jag till det och inte håller för länge, kommer hästen även att lyfta upp ytter bog något, och underlätta att jag kan få den att följa mina axlar. Detta sker då även när hästen 'automatiskt' befinner sig i inner böjning vilket då leder till att hästen heller inte tappar böjningen pga en otajmad hand, den 'kan' inte böja sig utåt, för det är ju ytter bak som skjuter på och inner bak som lyfts. Hästen kontraherar naturligt innersidan. När jag ger hästen lite extra stöd för det ytter bak att trycka ifrån emot, så får ju även inner bak en liten extra skjuts. När hästen har sitt inner fram i backen kan den även vända i balans och med flow, har jag förstått. En häst vänder gärna över ett stödjande inner framben hellre än att sätta ut ett inner framben åt sidan. Att be att den skall putta sig ifrån inåt på ett stående ytter fram stör flowet. Funkar på ungefär samma sätt i trav, men det är mer aktion där i hästen och får då även mig att vara lite mer i aktion. Man får passa sig att bli seg i skritt, dock. Då kan man hämma framåtbjudningen.

Denna stödkramning kan jag ge med båda eller mer med ytter, beroende på vad bogarna gör just då. Jag går inte mer in på skänkel o säte, det blir för mycket, och allt beror på hästen just i det tillfället. Men jag tror jag förklarat principen lite?

I galopp funkar det inte riktigt på samma sätt pga hur galoppen är tretaktig och 'ensidig' (vad heter det? Höger resp vänster?). Förhållning kan ske närmare när ytter bak släppt marken och skall komma upp från backen. Då kan jag bättre plocka in bakbenen under och förbereda vändningen. Då kommer ju båda bakbenen att befinna sig i luften 'samtidigt' och blir då påverkbara. Då behöver jag vara tidigare och mycket snabbare och jobba mer med säte o vid behov skänklar för att skapa böjning innan jag släpper iväg vändningen. Det är även då ännu viktigare att jag är tydlig och stark och smidig i min kropp för att sätet skall kunna hjälpa till bra. Jag får aldrig 'sitta emot' utan måste 'rida upp' galoppen inför vändning, förbereda bättre innan jag initierar vändningen, mer förarbete krävs och när jag känner att det finns balans får hästen utföra vändningen. Beroende på hur snäv vändningen är, får bestämma hur mycket jag samlar innan. Skulle jag ställa utåt då skulle det ju bli pannkaka! Jag kan liksom inte fatta hur jag med utåtställning i galopp kan samla och få med mig ytter bog, det är ett mysterium för mig.

Alla förhållningar måste gå genom min hela kropp för att den skall gå genom hästens, och beroende på hur jag använder sätet tillsammans med förhållning får jag olika resultat. Ibland behöver sätet driva, ibland hålla tillbaka.

Jag har för mig att du ofta pratar om timing, vad menar du med det? För mig är det just detta. Att i rätt moment ge rätt hjälp, varken för tidigt eller för sent.

Hoppas nu inte du har fler frågor, för nu är jag uttömd :o
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jaha. tidigare har du skrivit att du inte använder skänkeln.:confused:

Kruxet när man rider som du- tränger, så får du förvisso in bogen men det ger ingen böjning i bålen per auto. När du förböjer som du gör får man rejäla avdrag o även om hästen är för rak i bålen- vilket brukar hänga ihop.

Manken är uppe om man inte blir kvar i handen.

Om du själv hade tävlat så visste du att kraven i MSV b är låga, men böjningen i bålen ska finnas där.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Saken är ju den att som i TR så rider man med olika krav beroende av utbildningsgrad.

När tränaren säger att det är bra så är det bra för det ekipagets allmänna utbildningsståndpunkt. På rätt väg...


man kräver betydligt mer på högre nivåer.

Kritiska tränare säger aldrig att det är bra om det inte är skitbra. de säger...-OK!
Jag kan bara hålla med om allt du skriver här.
Kruxet är om det är tränare som själv aldrig har visat upp o blivit rättade hur en BRA skola ska ridas, så är det ofta ingen böjning i bålen alls.
En tränare bör inte (tycker jag) undervisa något som denne inte har erfarenhet av själv. Det blir inte bra. Blir det ingen böjning så blir det ju heller ingen skola av det hela. Böjningen är ju en förutsättning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Kanske har formulerat mig klantigt. Jag använder skänkeln om den behövs.

Haha vaddå förböjer som jag gör?
Jag böjer ibland mer än linjen i stretchande syfte. Aldrig i en skola.
I skolorna rider jag hästen jämt böjd genom hela kroppen.

Att de inte belastar inner fram mer med den ridningen får vi nog enas om att inte enas om. Yttertygelns kvarhållande blir väldigt viktigt. Alt just den där innerskänkeln.

Jag har själv tävlat. Och jag rider ibland någon programridning.
Jag ser ju hur man rider på tävling IOM att jag är med till dem också. Det låter som om det är en helt främmande värld för mig när du skriver. Jag lever ju mitt i det IOM att de flesta jag känner tävlar.
Det är inte så svårt.
Msv borde alla klara. Tidigare kallades ju inte ens lätta klasserna tävling. Utan utbildningsklass. Det vet du. Men jag tycker det är helt rätt tänk.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad har du tävlat? du som hela tiden skriver om meriter.

På den gamla ponnyn?

Att insinuera att man är både dressyrtränare utan ngt egentligt fog för det eller tävlingsryttare utan en enda merit. Hästskötare åt eliten anser sig inte vara på samma planet.

Jag hade oxå elever förr, men det innebar inte att jag var tränare.- som såå många här utger sig för att vara:confused:
Jag har tävlat både egna o andras hästar som jag har utbildat från scratch upp till MVS . på ngt år.

Din egna fina borde ha varit färdig för länge sedan, men barbackaridning verkar ligga högst på prion- märkligt.

Det går inte att rida med så böjd hals som du visade på dina bilder. Konsten ligger i rakriktandet- att bli färdig någon gång.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej, ponnyn är aldrig tävlad. Honom köpte jag då jag skadat mig och inte mer kunde rida annat. Gradvis efter att jag blev bättre och bättre kunde jag också rida PRE och arab. Och gjorde det vid sidan av ponnyn. Inte heller tävlingsmaterial IOM gången.

Jag har bara tävlat för lääänge sen. Och inte på hög nivå.
Jag tror inte jag rider som eliten. Det har jag poänterat ofta.
Men för det är jag inte helt oinsatt om vad som gäller på banan.
Och som jag tidigare sagt så krävs annat än vad som gymnasticerar hästarna bäst ibland. SÅ annorlunda är det inte. Men lite småsaker.

Att jag rider rehabhästen med böjd hals på bilderna beror på att han är just rehabhäst. Det finns bilder dår jag rider annan häst rak. Han har långt kvar till någon tävlan.
Och jag är inte redo för det själv heller. Visst skulle jag lyckas ta mig igenom lätta klasser på godkänt. Kanske även msv c och b. Men jag sitter som en kratta nu. Jag skulle inte prestera som jag vet att jag kan.
Jag har för ont och är för svag. Och jag mår för dåligt för att orka träna det jag borde vid sidan av.
Utöver det är jag en sån som tycker samvaron, träningen och utvecklingen är det roligaste. Inte tävlan.
Jag har dock funderat på att tävla just för att få lite meriter på papper. Men jag varken hinner eller orkar.

Och du vet att det är därför jag inte gjort annat med unghästen heller. Han mår dock utmärkt. Och har inget behov av att tävla. Tävlingen är en läggning hos människan.
IOM att jag är utförsäkrad måste jag lägga krutet på det som ger pengar. För att överleva. Även om jag eg är sjukskriven av läkare efter läkare.
Och just IOM att jag lever på att ha lektioner/träna hästar räknar jag mig som
tränare. Det är ju vad jag jobbar med.
Och jag skulle inte göra det om jag inte vore kompetent nog.
Träna svårklassekipage gör jag inte IOM att jag inte är bra nog. Men på den nivån jag håller det gör jag stor nytta.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ang böjning o att bli klar. Det var 4-5 passet något sånt som jag red på bana m honom. De innan rätt korta. Och honom har jag ridit rak enbart nästan ute innan IOM att han hade sån avsky mot arbete efter att ha ridits med svår smärta innan vi kopplades ihop. Av det hade han börjat resa sig, bocka och allmänt slåss.
Dock jobbades han mkt för hand böjd. På vets inrådan.
Då reds han av tävlingsryttare rak däremot. Och var konstant halt hela livet.
Nu är han ohalt och VILL arbeta.
Jag vet inte om han håller. För tidigt att veta. Men så här länge har han aldrig varit ohalt.

Samma med jättehästen jag rider och tränar matte. Så böjning behöver inte vara av ondo.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast allvarligt axel :confused: Det är väl ändå inte du som bestämmer hur Tuaphua borde rida/träna/utbilda sin egen häst eller andras :eek:

Känns som Tuaphua är fullt kapabel till att avgöra vad som ska ske och när det ska ske och när det är dags att bli färdig. Hennes system verkar ju fungera för henne och elever/kunder lämnar väl hästarna för ridning för att dom tror att det ska fungera?

Det måste ju ändå finnas gränser för vad man ska lägga sig i anser jag :mad:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det här insinuerandet hela tiden. "Inte tävlat höga klasser". vad är det? Lätt klass eller LB

Susan här på buke höll oxå på o hade aldrig tävlat, men lät att vara lika kunnig. Svarade- jag är ingen GP-ryttare... men nästan- i tanken.

folk som ändrar sina utsagor hela tiden är inte trovärdiga. Just så sker här.

Vem har sagt att böjning är farligt. voltarbete o skolor har man ridit i alla tider, men målet är rakriktning o därmed kunna samla den- rak. Allt lösgörande arbete sker ju nästan alltid med böjd häst men inte med halsen överböjd allena. Det lösgörande arbetet sker fortlöpande- även på framridning för tävling .
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

tycker fortfarande att det är för avancerat o krångligt o felmarginalen är gigantisk.

Jag kopplar inte ihop säte o hand, utan vara sak har sin effekt/ signal.

jag förväntar mig heller inget direkt gensvar av förhållningen, utan förlitar mig på att hästen kan sin kropp bäst o gör det när det är passande 1 s. senare kanske.

Mitt säte påverkar ju hästen takt o höjd i steget.

Jag vill inte få upp ett framben. Jag vill se båda bogarna komma upp- när jag vill ha så mkt energi.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

På vad sätt ändrar jag min utsago "hela tiden"?

Japp, jag har lärt mig mer genom åren jag skrivit här. Och säkerligen då ändrat mig lite. Jag hoppas jag fortsätter med det tills jag trillar av pinn. Vad trist att stangera!

Jag tror inte jag är GP-ryttare. Jag tror inte jag är nära heller. För jag vet hur helveeetiskt svårt det är. De flesta av oss når inte dit.

Jag är som sagt inte intresserad av tävlan själv. Ska jag tävla ska det enbart vara för att ha resultat på papper. Men just nu får jag jobb iaf. Pga att mitt arbete ger önskat resultat.

Ska jag flytta och börja från scratch får jag nog däremot svårare iom att jag inte är ngt namn och inte har utbildning på papper eller resultat. Så just därför kanske jag borde börja tävla framöver.
Men idag är jag som jag redan sagt för dålig ryttare för att tävla ngt som är värt ngt. Det kan ni alla se på de bilder jag lagt upp.

Det är väl lite skillnaden på mig och en del andra. Jag står för mina brister. För jag är helt medveten om att jag har såna. Däremot vet jag också att jag gör en del saker bra. Och det är väldigt osvenskt av mig att våga säga det trots att jag inte är toppryttare/topptränare.

Jag är rätt säker på att msv a och b skulle jag greja trots att jag idag är kass. Förutsatt att hästen är där.
Men att rida problemindivider som ska rehabas är inte riktigt detsamma som att rida in eller skola inriden utan problem.
Och såna som mig som kör lite elternativ väg är ofta det folk kontaktar när de redan testat allt annat. För de flesta är så låsta i att ridning måste vara på ett sätt. Bara för att..
Du är övertygad/låst för att det funkat för dig. Men de flesta har aldrig tagit så långt. De harvar i lätt klass och är bara låsta i sinnet.

Att du har något emot mig som person är jävligt tydligt. För vad jag än skriver VILL du hitta fel.
Vad spelar det för roll om jag tävlat eller ej? Folk som tävlar svårklass och tränar andra som tävlar detsamma anser ju att mitt jobb är bra. Nej, de är inte domare. Men lite jävla hum har de ju iaf! Och nej, det är inte bara mina tränare. Som du också verkar tycka illa om, kanske tyvärr pga mig.
En av dem rider den kvinna du tyckte jag skulle börja träna för. Han anser inte att jag behöver byta tränare.

Live behöver jag aldrig försvara mig så här. Men här på Buke känner jag mig påhoppad av dig och går då i försvar och känner mig tvingad att rada upp vad andra tycker. För att jag inte orkar tjafsa med dig om saker som är heeelt oviktiga för diskussionerna.
Om jag rider barbacka eller inte på en av de hästar jag rider spelar väl ingen roll..
Varför jag ens bryr mig om att svara är för att jag tycker det vore fegt att inte göra det. Även om jag tycker att gå till personangrepp är betydligt fegare.
Jag har otroligt svårt för folk som bara vill mästra och inte kan sprida lite positivitet kring sig. De ska bara ha rätt och trycka upp det i ansiktet på andra. Även om de inte har rätt. Såna människor sprider så mycket negativ energi. De gör heller inget konstruktivt för att faktiskt bättre det de stör sig på. Tyvärr platsar du där i min värld. Du är så genuint elak att det är helt otroligt. Och sorgligt!

Bara för att man tycker man är bra på någonting och tycker man sköter sitt jobb bra behöver man inte tro att man är lika bra som Gal. Jag vet att jag jobbar på betyyyydligt lägre nivå än det. Men den nivån jag är på sköter jag väldigt bra! Och jag är helt klar på att jag nog kan mer än de flesta om biomekanik och hästens psyke. Jag har också ett väldigt tränat och bra öga. Jag är också jävligt pedagogisk.
Sen rider jag inte svårklass, jag tävlar inte, just nu sitter jag rätt dåligt(jämfört med hur jag kunnat sitta) pga stark smärta etc etc.
Men jag är inte så genomrutten som du vill få fram. Jag är nog en bättre tränare än många andra. Just för att jag vet hur man får hästar att röra sig så de inte går sönder. Även de som har kass kropp och kasst rörelsemönster. DET är min främsta styrka iom att det är det jag jobbat mycket med. Det och problemlösning.

Du är säkert jätteduktig på att tävla och gud vet vad. Men du kan inte uppföra dig normalt och hålla normala, friska och sunda gränser.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack Rider! Jag är inte en sån som brukar behöva stöd. Men jag är väldigt sjuk och väldigt trött. Och det här gnatandet och tjatandet om vissa saker som pågått i flera år känns så jävla slöseri med den lilla energi jag har...
Och dum som jag är kan jag inte lämna påhopp..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du är inte ensam, axel har tjatat på mig i flera år om min ponny. Hon/han har ju sett henne hos förra ägaren. ;)

Hon/han ändrar sig själv ganska ofta, så jag undrar varför hon/han kastar sten i glashus.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, den ponnyn har ju jag sett live. Och guuud så lidande hon såg ut! ;)

Jag vet ju att du är en duktig tjej. Så jag tror inte man behöver oja sig så om Stella. Även om hon ser ut som en huvudfoting eller flodhäst nu.. :p
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 094
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp