Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hur lätt är det att rida på en huvudfoting? Var sitter man ens?:eek:
Inte konstigt att du tycker du fått svårare med sitsen!;)

Och mistermister du ridit med är ju känd för att vilja ta med de som rider som säsmt när han ska jobba med unghästarna. Måste vara därför vi båda får följa med. Nu förstår jag! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

tycker fortfarande att det är för avancerat o krångligt o felmarginalen är gigantisk.

Jag kopplar inte ihop säte o hand, utan vara sak har sin effekt/ signal.

jag förväntar mig heller inget direkt gensvar av förhållningen, utan förlitar mig på att hästen kan sin kropp bäst o gör det när det är passande 1 s. senare kanske.

Mitt säte påverkar ju hästen takt o höjd i steget.

Jag vill inte få upp ett framben. Jag vill se båda bogarna komma upp- när jag vill ha så mkt energi.

Och du fortsätter att rida så som du gör, och jag fortsätter med mitt 'avancerade' och 'krångliga' sätt. Jag har aldrig begärt något annat.

Så som du tänker skulle aldrig funka för mig, det låter helt galet för mig att inte koppla ihop vad jag gör med hand med säte (hand sitter ihop med arm, som sitter i hop med rygg, som sitter i hop med bäcken), det är ju som att rida tudelad. Att inte förvänta sig direkt gensvar - då skulle jag känna att min timing var åt skogen faktiskt. Men det är bara jag :)

Men nu vet jag iallafall hur/att vi ser olika på timing.

Nu ska jag börja jobba igen, så nu åker jag in i min bubbla igen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du är inte ensam, axel har tjatat på mig i flera år om min ponny. Hon/han har ju sett henne hos förra ägaren. ;)

Hon/han ändrar sig själv ganska ofta, så jag undrar varför hon/han kastar sten i glashus.
Nämn ett ex!

Nej du ville inte känna dig vid att din häst redan var utbildad- kval - lagSM, men sen att du fått till henne bättre är ju en annan femma. Det var det du blev sur över. att ngn visste att du inte hade utbildat den själv.
Det kan dock inte varit så svårt att plocka fram, då hon reds ibland av en skitduktig kyraelev.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast med ditt resonemang skulle man kunna knipa med rumpan, dra o driva samtidigt. jag har lemmar som kan arbeta oberoende av varandra beroende av situationen- även om de sitter som grövsta led vid bålen.

Det är väl så att att man formas av sin o de tränares metaforer o hjälpgivning.

Sen jag delade upp hjälperna- läs markne så är allt mer logiskt för hästen.

Det är ju bra om det funkar för dig, men det där med 4 bakben osv. låter jobbigt.:eek:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack Rider! Jag är inte en sån som brukar behöva stöd. Men jag är väldigt sjuk och väldigt trött. Och det här gnatandet och tjatandet om vissa saker som pågått i flera år känns så jävla slöseri med den lilla energi jag har...
Och dum som jag är kan jag inte lämna påhopp..

Tycker det är bra att du ger svar på tal. Du är inte den enda som blir utsatt för påhopp stup i kvarten, men jag håller med om att det är jäkligt trist att behöva upprepa sig gång på gång med förklaringarna. Jag tror att det jag (vi?) skrivit, många gånger inte ens läses eftersom det kommer påståenden ibland som står i direkt motsats till vad man just skrivit.
Jag har aldrig träffat dig, men jag är helt övertygad om din pedagogiska förmåga. Ingen här förklarar så bra som du. Om du har vägarna förbi Karlstad någon gång så hör av dig, för då bokar jag mer än gärna in en lektion.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför ska jag svara på en fråga åt dig, när du inte bemödar dig att svara på andras frågor?

Det var ny information för mig.

Jag har väl alltid skrivit att hästen varit utbildar och gått Lag SM i dressyr.

Däremot har vi haft problem med sättet hon var utbildad på, forcerat. Inte så konstigt med tanke på att hästen gick från
att lulla runt på ridskola till att gå FEI på knappt ett år. Och jag som var van att rida en superlydig och superutbildad SM
vinnare klarade inte av att rida med så mycket styrka som det krävdes, så vi fick lägga ner, göra om, göra rätt för oss som
ett team. Jag kunde ju inte ens fatta galopp på ponnyn för att vi inte förstod varandra. Vi började med markneridning. Bort
från att klämma med skänkeln och till att det blev en markant skillnad mellan gas och broms och en häst som hela tiden är villig
att gå framåt, utan att man behöver använda skänkeln och påminna hästen hela tiden. Mycket bekvämt.

Så nej, det är inte därför jag känner mig påhoppad av dig. Det är allt ifrån hur jag ridit hästen halt, inte tävlat FEI, missköter hästen
ljuger om hästens beteenden och humör och temperament trots att jag snart ägt hästen i 8 år, och f.d. ägaren hade hästen i 1,5-2 år,
och så vidare som gör att det känns tråkigt varje gång man ser att du ger ett svar i en tråd man skrivit i.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är troligen mer böjningen enbart. Han har som du kanske vet en hel del kompetens som tidigare.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Misssköter den.:confused: Nej. det andra var hur den uppförde sig i hage- i flock.

Om man nu köper en så pass dyr ponny så ställer man ju den helst själv i frimärkshage. Om det gjordes så vet jag inte. men jag har sett den otaliga gånger ta efter illa uppförande- lärt sig av en annan ponny att backa järnet långt mot andra. Om en sdn hamnar med normalt fungerande hästar så åker den självklart på pisk o kan te sig- rädd för andra, precis som var din erfarenhet. Det jag har sett kanske förklarar det... bara.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast med ditt resonemang skulle man kunna knipa med rumpan, dra o driva samtidigt. jag har lemmar som kan arbeta oberoende av varandra beroende av situationen- även om de sitter som grövsta led vid bålen.

Ja det skulle man väl (inte vet jag hur du tolkar det med dina erfarenheter) om man vill rida kontraproduktivt och otajmat. Du missförstår mig helt enkelt. Allt händer inte på samma gång, och man använder inte allt på samma gång, men allt sitter ihop i kroppen så det gäller att rida med hela kroppen, avvägt. Det betyder inte att så fort man gör något så spänner man allt på en gång. Allt är ju en rörelse. Äsh. jag orkar inte förklara mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad har du tävlat? du som hela tiden skriver om meriter.

På den gamla ponnyn?

Att insinuera att man är både dressyrtränare utan ngt egentligt fog för det eller tävlingsryttare utan en enda merit. Hästskötare åt eliten anser sig inte vara på samma planet.

Jag hade oxå elever förr, men det innebar inte att jag var tränare.- som såå många här utger sig för att vara:confused:
Jag har tävlat både egna o andras hästar som jag har utbildat från scratch upp till MVS . på ngt år.

Din egna fina borde ha varit färdig för länge sedan, men barbackaridning verkar ligga högst på prion- märkligt.

Det går inte att rida med så böjd hals som du visade på dina bilder. Konsten ligger i rakriktandet- att bli färdig någon gång.

Hjälp vilket tråkigt inlägg. :crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det här insinuerandet hela tiden. "Inte tävlat höga klasser". vad är det? Lätt klass eller LB

Susan här på buke höll oxå på o hade aldrig tävlat, men lät att vara lika kunnig. Svarade- jag är ingen GP-ryttare... men nästan- i tanken.

folk som ändrar sina utsagor hela tiden är inte trovärdiga. Just så sker här.

Vem har sagt att böjning är farligt. voltarbete o skolor har man ridit i alla tider, men målet är rakriktning o därmed kunna samla den- rak. Allt lösgörande arbete sker ju nästan alltid med böjd häst men inte med halsen överböjd allena. Det lösgörande arbetet sker fortlöpande- även på framridning för tävling .

Hej Axel, jag har inte haft tid att skriva här på ett tag. Jag har flyttat till en gård strax utanför Sorunda, och det är så vackert där så jag rider massor nu för tiden, på allt jag kommer över.

Kul att du minns mig efter ett par år. :laugh:

Tänk jag tänker aldrig på dig, men en liten fågel viskade i mitt öra att du saknade mig så jag tänkte höra av mig.

Hej
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vad har du tävlat? du som hela tiden skriver om meriter.

På den gamla ponnyn?

Att insinuera att man är både dressyrtränare utan ngt egentligt fog för det eller tävlingsryttare utan en enda merit. Hästskötare åt eliten anser sig inte vara på samma planet.

Jag hade oxå elever förr, men det innebar inte att jag var tränare.- som såå många här utger sig för att vara:confused:
Jag har tävlat både egna o andras hästar som jag har utbildat från scratch upp till MVS . på ngt år.

Din egna fina borde ha varit färdig för länge sedan, men barbackaridning verkar ligga högst på prion- märkligt.

Det går inte att rida med så böjd hals som du visade på dina bilder. Konsten ligger i rakriktandet- att bli färdig någon gång.

Tuaphua - jag rekomenderar dig att lägga ned buke. Livet blir mycket lättare när man slipper vara slasktratt åt någon som mår så att den behöver skriva såhär.

Med distans så är det ju bara befängt för vederbörande kastar sten i glashus, men drivs av att ha någon att bråka med. Det här är så långt ifrån diskussioner man kan komma. Det är inte ens värt att bemöta.

Oavsett om vilken ridstil som är rätt, så är det här helt makalöst beteende och att det tillåts.

Jag tänker logga ut nu för jag skiter i den där människan, jag har det jättebra finns ingen anledning att läsa sånt här. Livet är för kort.

Lev väl bukare :laugh:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Oavsett om vilken ridstil som är rätt, så är det här helt makalöst beteende och att det tillåts.

Nej, det är inte tillåtet och varning(ar) har utdelats.
Inläggen som både jag och användare reagerat på kommer att ligga kvar ytterligare några dagar. På så vis har alla möjlighet att läsa inläggen, och jag, i egenskap av moderator, kommer förhoppningsvis undan lite lindrigare.

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är troligen mer böjningen enbart. Han har som du kanske vet en hel del kompetens som tidigare.

Jag har ju ridit lite för Markne fast hoppträningar men markarbetet körde han mkt på det här som Tua håller på med.
Jag tycker det funkar bra, visserligen böjer inte jag så mkt i halsen men jag använder definitivt tygeltagen mot halsen då både ytter och inner (fast aldrig över mankammen)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så att hästen är felskodd, har fel inpassad utrustning och så vidare är inget du har sagt?

Hon gick i stor hage och skadade sig mest hela tiden de åren innan vi flyttade till Runsten. Då fick hon gå i liten hage.
Nu när hon går ihop med snälla hästar som hon inte behöver vara rädd för. Hon har inte ens lyft ett bakben.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

***Delvis knapplån***

Visserligen är det högt i tak i den här tråden, men den får ändå inte bli till något forum för personliga vendettor. Försök lägga band på er! Det som absolut måste sägas till en annan användare kan sägas i ett PM!

Fortsätt gärna diskutera AR&Barock istället!

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tuaphua - jag rekomenderar dig att lägga ned buke. Livet blir mycket lättare när man slipper vara slasktratt åt någon som mår så att den behöver skriva såhär.

Med distans så är det ju bara befängt för vederbörande kastar sten i glashus, men drivs av att ha någon att bråka med. Det här är så långt ifrån diskussioner man kan komma. Det är inte ens värt att bemöta.

Oavsett om vilken ridstil som är rätt, så är det här helt makalöst beteende och att det tillåts.

Jag tänker logga ut nu för jag skiter i den där människan, jag har det jättebra finns ingen anledning att läsa sånt här. Livet är för kort.

Lev väl bukare :laugh:

Intressant. En person som inte är här men ändå direkt kastar sej in när den blir omnämnd?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

***Delvis knapplån***

Visserligen är det högt i tak i den här tråden, men den får ändå inte bli till något forum för personliga vendettor. Försök lägga band på er! Det som absolut måste sägas till en annan användare kan sägas i ett PM!

Fortsätt gärna diskutera AR&Barock istället!

Immer
Moderator för AR&Barock

I det här fallet kan jag inte annat än hålla med dej! :bow:
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 094
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp