Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men rent biomekaniskt kan det inte finnas överrörlighet.

Jag säger det inte för att säga att just din häst är svag, utan för att det är en missuppfattning om vad överrörlighet är. Och att det finns öht.

Jag har haft en häst som blev klassad som överrörlig i hovlederna eftersom de var alldeles för vida och hästen saknade därför stabilitet när den rörde sig och vrickade sig hela tiden. Så visst kan en häst vara överrörlig i sina leder och sitter det i t e x hovlederna så är det näst intill omöjligt att göra något åt. Tyvärr.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag uttrycker mig klumpigt!

Jag menar just det du skriver - att det är Svaghet det handlar om.

Kvinnliga fotbollsspelare har t ex inte överrörliga knäleder, de saknar stabiliserande muskler runtom och blir därför mer skadedrabbade.

Och nog finns det stoppar i lederna. Lägger din häst benen på ryggen t ex?

Ja du ska se traven, värsta flashiga hästen :D

Nej jag menar att det finns inget mottryck , när man lyfter så kan man ju känna att dom drar tillbaka eller hur jag ska säga.. denna kan ta ut benet på sidan utåt onormalt långt och onormalt högt upp
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det gör ju även andra elitryttare, titta på Anky tex.
Ja det är flera tränare som använder sig av och undervisar "tygeln mot halsen".
De brukar dock inte använda sig av uttryck som trängande tygeltag. Egentligen är det ju samma sak. Vissa säger inte ens tygeln mot halsen utan fokuserar på att ryttarens överkropp och händer ska vända framdelen. Då kommer yttertygeln automatiskt mot halsen. Flera olika sätt att uttrycka sig med samma resultat.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så gjorde min häst också vid veterinärbesiktningen inför köp. Veterinärens dom: totalt omusklad vänster bak. :laugh:

Ettie> mycket möjligt att vi pratar om helt olika saker! Jag pratar om det Fio pratar om. Tror jag. :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har faktiskt inte kollat upp människan i Jackos inlägg(tror jag). Men jag ska absolut göra det! Jacko brukar ha vettiga saker att säga!

Själva tygeltagen fanns redan på barock-tiden. Så det är inga nya saker.

Även min tränare som IW ridit med lite(ej mina dressyrtränare alltså) använder sig av tygeln mot halsen alt boinka till med handen om hästarna inte svänger. Men han rider mest unghästar och leder då även.

Det är lite farligt att fastna i att "bara göra".
Ridning handlar ju mycket om att våga. Våga testa..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tackar! Drabbas jag av ork och orkar leta fram högtalare ska jag kika. Jag har ju råkat mörda min laptop. Så sitter på en gammal stationär burk tills herr datorfixare ev lyckas laga min älskling..:p

KL

Att ta hästen från marken i träns tycker jag är jäkligt nyttigt för att fatta hur mycket man kan göra enbart med tyglarna. Utan att för den skull gå in i drag/tryck.
Men för att se hur hästkroppen hänger ihop. Vad sker eg om man gör si och så i bettet.. genom hela kroppen. Och hur mycket behöver man då ge motstridiga hjälper för att korrigera genom kroppen? Kan man kanske göra på annat sätt för att kunna minska mängden hjälper etc?

Man kan ju göra alla rörelser så. I alla gångarter på en skolad och stark häst.

Min gamla ponny är ju tex rätt skolad och svarar korrekt för de här signalerna. Han är inte ojämn pga gamla skador etc. Lite ojämn är han ju absolut, spec nu efter vilan. Men han svarar genom kroppen iom att han inte är sned eller låst särskilt extremt.
Så går ställningen genom nacken böjer han genom hela bålen om man gör på ett visst sätt. Det är ju rätt lätt att se avsuttet om de bara böjer hals eller om hela bålen böjer.
Jag tog honom en liten snutt avsuttet idag innan jag red. Och då tänkte jag på den här tråden lite när jag testade lite saker. Det går både böjd samma håll som linjen och böjd från rörelseriktningen på volt.
Det är ju precis samma tänk som inom feldenkrais eller viss humanbehandling. Nacken är "av- och på-knapp".
Men för att det ska funka måste man ha rätt timeing och teknik.
Går inte hjälpen igenom i nacken så kommer inte resten av kroppen att släppa till korrekt så mkt som det går.

Jag uppmanar alla jag tränar att börja ta hästen vid hand i träns. Att kunna rikta framdelen på bakdelen utan sits och skänkel är nyttigt!
För mig har det gett en ökad förståelse för vad som sker i hästens kropp. Man förstår balans och hur rörelser hänger ihop på ett annat vis.
Dock ska man ju ha en tränare som kan lära ut det här för att få full effekt av det. Som med allt annat..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är ingen som sagt sig ha patent på det heller.

Man håller inte konstant i inner nej. Då har man fastnat och gör fel. Däremot tar man i den ibland. Men normalläget är bara sträckt tygel. På volt ska man kunna glappa tom. Det gör jag ofta på hästar som ska skolas in. Eftergift så det blir glappt.

Varför vill du ha in innerbogen?
Inner vill jag ha ngt mer på väg fram än ytterbogen som jag vill ha in. Innerbog ska balansera upp manken utåt. Inner fram går rakt fram och ytter svänger in på volt. Så slipper man häng på inner bog och slitage på inner fram.

Jag har inget behov av att rida någon speciell inriktning. Jag rider dressyr. Men med lite annat signalsystem än det som lärs ut helsvenskt.
Tyska beridaren tycker ju vi gör samma. Han böjer och lossar då han rider själv. Men är för sällan på plats för att lära ut det till vem som. IOM att det är ett mer avancerat system. Så han lär mer ut det vanliga först. Om än lite mer vårt tänk än det rent svenska gamla traditionella.

Jag rider som sagt hästar raka med. Och lär ut det. Så det är inte så att jag fastnar i böjningen nej.. Det finns ju tom bilder på mig ridande rak. På en häst som är fräsch och mer liksidig än rehabhästen. Han är smärtfri. Men sned. Och har rörelsestörningar. Då får man rida mer extremt tills hästen blir mer som en normal häst. Men även han rida rak en hel del. Om än främst ute just nu. En del rak inne. Vi är väl nu på kanske 8:e dressyrpasset.
Inte så extremt fast i böjning tycker jag, för en extremhäst.
Tar i nnern ibland:confused:

du skrev nyss att ngn häst fick gå som en banan o ionte några meter då.

Du förstog inte vad jag menade med att få in bogen. det borde du när du rider som du gör. Jag skrev inte INÅT.

man behöver heller inte alls rätta framdelen på bakdelen på marken. det görs heller inte med skänkeln. Nej jag ser nog med liknande "arbete" o hästarna har hellre en ryttare på än ngn som blir stark o kaxig från marken. Mer skola munnen. Hästarna får heller inte skritta på genom kroppen. ngt som bara det är lösgörande. Skritt på lång tygel som oxå ger psykisk avspänning. fibbel ger inte det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så gjorde min häst också vid veterinärbesiktningen inför köp. Veterinärens dom: totalt omusklad vänster bak. :laugh:

Ettie> mycket möjligt att vi pratar om helt olika saker! Jag pratar om det Fio pratar om. Tror jag. :D

Den är så på båda bak, inte särskilt omusklad egentligen över rumpa och lår men instabil runt knälederna. Har skruvat mkt men det blir mindre och mindre ju starkare den blir. Den är även väldigt stor. Man får ta det lugnt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nja, när jag menar "bara gör" så menar jag inte att göra samma saker pass efter pass utan att komma vidare. Vi är t.ex. i en fas nu när nya övningar kommit till och lilla hästen tagit ett par stora kliv framåt i sin utveckling.
Däremot så är inte jag så duktig teoretiker här som en del av er andra. Jag sitter inte och funderar på var varje ben är i varje ögonblick t.ex. Jag vet inte vad den och den muskeln heter. Det är inte alltid jag ens kan förklara hur jag gör, att hjälpa maken när han rider är t.ex. hopplöst, jag vet precis vad jag hade gjort om jag suttit i sadeln men saknar förmåga att formulera det pedagogiskt i ord.
Om jag hade funderat mer teoretiskt när jag rider så hade det låst sig totalt. Däremot tänker jag en hel del i bilder. Nu blev det flummigt värre...
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, jag har svårt att hålla isär bukefalisterna. :o Sorry!
(OT: blir så imponerad av folk som minns exakt allt om varandra, jag minns ju knappt vad min egen häst heter... Och här kan man komma ihåg bilder som lades ut för 48 år sen!)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

[/URL]
Hur lär ni hästen att gå bort från innertygeln? Det låter intressant, vore glad om du har tid att förklara. Fungerar er metod på lite mer "slingriga" hästar, eller nästan lite överrörliga kanske man skulle säga.

http://www.youtube.com/watch?v=Q0ySYm7o_PY

Hittade denna.
Vet dock inte om Tua använder samma signaler men kanske av intresse ändå?:)
Finns även fler klipp om man söker på Craig Stevens direkt rein och shoulder in.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast när han vänder kan han ju vara schysst att åtminstone sitta med i rörelsen.
att sitta tungt bakåt på en häst som har sänkt rygg skulle jag inte finna ngtn nöje i.

Apropå att rätta in framdelen på bakdelen så kommer ju det ev. problemet mer i galopp. om hästen är sned i skritt pratar vi ju om rehab.

Problemet för oss dödliga är ju när man inte hela tiden känner av om hästen blivit mindre smidig i ena sidan. alltså sen den tränats massor.

en unghäst har sällan ngn direkt stel sida.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

en unghäst har sällan ngn direkt stel sida.

Nja inte stel kanske men unghästar är ju som vi också oliksidiga i mer eller mindre grad. De har svårare åt ena hållet, ingen föds helt rakriktad:confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja, ibland. Då det behövs alltså. Som med allt annat ger man ju en hjälp då den behövs. Inte bara på måfå.

Ja, han rids böjd rätt mycket. På veterinärs inrådan. Veterinären har själv många år tävlat svårklass dressyr och är upplärd av Kyra under många år.
Han har för första gången varit ohalt så här länge. Han har hela sitt liv varit paj annars.
Så jag tror inte det är skadligt för honom. Tvärtom.
Han rids också rakt och rids ut rak och fri form i skritt.
Han startades upp med promenader, rakare form och jobb för hand rakare..

Nej, jag fattade inte med bogen in. Jag är trött som bara den..För mig är in hästens insida. Flyttar men inner bog in blir det i min värld alltså att man flyttar den mot insidan.
Annars säger jag flytta inner bog ut. Iom att man flyttar den mot hästens utsida. Nu är jag så trött att jag är svimfärdig. Så jag kan ha rört till det.

Nej man BEHÖVER inte rätta framdelen på bakdelen. Men det är NYTTIGT att lära sig göra det. Så man kan gott tex dra ner tempot lite bara för att se om man klarar av att utan staket/sarg rätta framdleen på bakdelen med endast tygeln. En del hästar börjar svaja då. Andra svajar i högre tempo. Det är nyttigt för MÄNNISKAN att lära sig.
Och nej man rättar inte framdelen med skänkeln. Iaf inte i min värld. Men visst ser man iofs folk med framdragen ytterskänkel för att kikka in rymmande bogar inom engelskt. Så jo, vissa gör det.

Kul att du vet vad arbetet handlar om utan att ha testat. För om jag som gör det mycket säger att de kan skritta på kan det ju inte stämma. Eller? Tom en halvt invalid person kan väl gå fort nog att tillåta hästen skritta? Varför skulle de inte kunna skritta på rejält?
Man kan ju tom springa så de kan trava om man är lite rask..
Fibbel blir det om man inte vet vad man gör och inte är konsekvent.
Tror du Anky eller Gal får så rörliga hästar av skritt på lång tygel?
Det tror inte jag. Sen får man väl välja om man vill dra det till det extrema de gör eller ngt mildare.. Jag vill nog gärna inte gå så långt.
Det handlar inte om att bli stark och kaxig. Det får man inte riktigt jobb av. Då får man en häst som backar av. Hur fasen ska du få en häst att gå fram och verkligen bjuda och du är fipplig och hård/stark i handen?
När du inte sitter på och kan picka på med skänkeln.. Försök det med en känslig häst och du är rökt.
På marken blir det istället tydligt för de ryttare som inte tänker på vad de gör egentligen när de rider. De som drar per automatik eller driver per automatik. De sätts i annan position och kroppen går inte in i invanda mönster. Dessutom stannar hästen om de gör för mkt i handen.
För de flesta är inte lika rappa med att hålla i och smacka som de är att hålla i och kicka. Dessutom blir det en vinkel i vilka muskler de inte är lika starka i, om de har dragproblematik. Så de märker hur mkt de eg drar iom att det helt plöstligt blir jobbigt.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Även min tränare som IW ridit med lite(ej mina dressyrtränare alltså) använder sig av tygeln mot halsen alt boinka till med handen om hästarna inte svänger. Men han rider mest unghästar och leder då även.

Haha, jag tycker det är ganska ineffektivt faktiskt. :D
Men det är intressant att lära sig andra metoder, Jag föredrar helt klart ledande tygeltag på unghästar.

Min egen häst däremot går undan för tygeln, men kan inte minnas att jag någon gång tränat in det. :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ah ok, då är jag med.
Ja, jag kunde inga namn eller kunde inte sätta ord på saker förr heller. Jag red och gjorde bara. Red på känsla. Men sen jag börjat ha lektioner så har jag blivit tvungen. Och det har faktiskt gjort att jag förstått saker på ett annat sätt när jag varit tvungen att klä känslorna i ord.:)
Sen är en av mina tränare en helt fantastisk pedagog och helt otrolig på att förklara så folk förstår. Henne har jag lärt mig mycket av! Men jag har mil kvar till hennes nivå!

Tänker man i bilder kan man ju försöka beskriva bilderna. Svårt! I know!:p

Ibland blir jag sååå frustrerad på mig själv som inte får fram ord då jag vet precis vad som ska göras. Men är inte snabb nog att förklara det alltid.

SelfPossessed:
Crai Stevens har en egen skola med lite egna signaler. Så det är inte samma.
Jag är inget större fan tyvärr.:o

Axel: Får man problem med linjen i galopp kan man ge sig fasen på att det problemet finns i skritt och trav med. Men de flesta missar det iom att det är mindre i trav och än mindre i skritt.
Även vanliga dödliga kan lära sig att med vissa övningar checka av om hästen är smidigare/starkare etc eller ej. Bara de har en tränare som lär dem och som hjälper dem hitta känslan.
Kanske kan tränaren hjälpa dem checka av. Som tränare ser man ju. Och är man så kass tränare att man inte ser det kan man väl förhoppningsvis känna iaf.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja på unga får man ju oftast leda alt ta båda händer. Går inte det igenom får man ju boinka till dem kanske.

Många hästar fattar tygel mot hals utan inlärning.

Jag var för 10 år sedan med på en kurs för Polisryttaren som hade Utter. Hon tyckte ju man skulle testa det ifall att ngt..
Även de som inte red så funkade det ju fint för.
Och jag upplever att de många av de jag börjar med fattar. Vissa kan man ju ta uppsuttet direkt efter att bara testat från marken.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ah ok, då är jag med.
Ja, jag kunde inga namn eller kunde inte sätta ord på saker förr heller. Jag red och gjorde bara. Red på känsla. Men sen jag börjat ha lektioner så har jag blivit tvungen. Och det har faktiskt gjort att jag förstått saker på ett annat sätt när jag varit tvungen att klä känslorna i ord.:)
Sen är en av mina tränare en helt fantastisk pedagog och helt otrolig på att förklara så folk förstår. Henne har jag lärt mig mycket av! Men jag har mil kvar till hennes nivå!

Tänker man i bilder kan man ju försöka beskriva bilderna. Svårt! I know!:p

Ibland blir jag sååå frustrerad på mig själv som inte får fram ord då jag vet precis vad som ska göras. Men är inte snabb nog att förklara det alltid.

Jag tycker du är alldeles utmärkt pedagogisk:bow:, det är ofta väldigt intressant att läsa det du skriver. Ibland nickar man instämmande för sig själv, andra gånger håller man inte med, men oftast manar det du skriver till att man börjar tänka mer på vad man gör. Tycker i alla fall jag.

När jag läser det du skriver om det sätt ni tränar på så undrar jag om ni rider lite mer med handen än brukligt och traditionellt? Alltså inte i negativ mening som i "slita och dra". Men använder handen på ett lite annat sätt kanske.

Din ena tränare kommer ibland till "min" klubb och håller träningar. Jag har länge varit sugen på att titta, men har ännu inte haft tid tyvärr.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp