Sv: Stora diskussionstråden, del 2
Snyggt inhopp, lilla fågeln
Det var nåt att bita i för tränarna och andra här
Bra initiativ hur som helst!
Bara för det ska jag för en gångs skull ta mej tid i den här tråden...ja så här tänker jag (och jag är bara en knappt medelmåtta och inte tränare eller annat imponerande förresten) :
Kadens - balans, takt, regelbundenhet, med luftighet i steget
Ryggsving - när ryggen släpper igenom rörelserna är "länken" som rörelserna går igenom, så att hästens delar samarbetar s a s. När man känner att rörelsen är i en enhet, hänger ihop, då kommer känslan av
svikt i steget, som inte finns annars. För det krävs balans, jämn båda tyglarna, rak, avspänd. Rörelsen släpps igenom hela vägen.
Svikt - Det känns som en svikt i steget och i kroppen på hästen när rörelsen går igenom hela kroppen, när ryggen släpper igenom rörelsen se ovan. Hästen studsar inte på raka ben utan vinklar och tar upp rörelsen mjukare. Jag håller delvis med om underlaget som kryddan skrev, hästen kommer lättare dit på bra sviktande underlag, den blir mer låst på dåligt underlag, men svikten jag tänker, handlar om hur den använder kroppen.
Schwung - När ovanstående finns tillsammans med
energi och kraft, hästen vinklar och är kraftfull i sin rörelse, som går igenom kroppen. Hästar har olika förmåga att röra sig med schwung, vissa har det lätt, andra är mera markbundna men rätt rytttare och träning kan säkert göra underverk på många. För schwung krävs att benen är längre tid i luften, tryck i steget.
Ja sen kunde man lägga till att allt måste göras i en viss ordning för att hästen ska kunna komma dit först kommer takten, inget ryggsving utan den osv (läs utbildningsskalan.) För det här behövs också
kontakt för att hästen ska kunna släppa igenom på riktigt, och inte hålla i sej eller hålla emot kanske snarare med fel muskler för då svingar inte ryggen och inget mer händer.