Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag arbetar som du, mycket från marken i träns. Ävens fast mina hjälper kanske skiljer sig från ditt system så håller jag med om att det är mycket nyttigt att lära sig från backen!
Jag går lite bakom sadelläge och arbetar med en pisk som innerskänkel till yttertygel=diagonala hjälper precis som jag rider.
Börjar alltid med att överböja hals innåt på rakt spår med hjälp av ledande innertygel och pisk på bog och med hjälp av kram från yttertygel för att kunna gå helt rak fram. Så rider jag också, kunna öka minska rakt fram med överböjd hals i alla gångarter. Utmärkt sätt att kunna hålla reda på bogen, och få hästen att arbeta med alla ben, få en rakriktad häst så småningom.
Att på rakt spår och kunna leda in bog, som början på en öppna och kunna hålla böjning med ytter, med hjälp av pisk som innerskänkel, dvs böjning av bål för att sen leda tillbaka bogen till spåret med yttertygel...kunna göra halt i rörelsen, fortsätta i skritt med samma böjning, inte alltför lätt.

Sen skrev du något jag måste fråga om, kanske missförstod.
Du vill på volt, att inner ben går rakt fram och ytter följer det böjda spåret? Var det rätt uppfattat?
I min värld, om detta stämmer, så kommer du få problem med takt och schwung, som innebär att du inte komma att kunna rakrikta, samla på böjtspår.
I mitt tänk när det gäller böjda spår måste manke vara lodrät med backen, dvs alla ben måste arbeta tillsammans i rätt riktning igenom kroppen för att hela utbildningsskalan ska kunna komma fram.
Om nu innerfram skulle arbeta mer rakt fram så får man en takt miss iom den rörelsen, och styrkan som schwungen bak ska ge går förlorad eftersom hästen måste arbeta igenom sin kropp och det kan den inte. Tycker att vi då är inne på lösgjordheten också=arbete igenom kroppen.

Likväl som en glappande innertygel, där tycker jag, att mycket går förlorat. Stödet i bägge tyglarna ger för mig en sammankopplad häst som när allt stämmer i utbildningsskalan, ger en häst som verkligen kan arbeta igonom sin kropp.

Axel
Finns flera här som tränar andra, mig inkl. Vad är det för fel med det? I din värld verkar det bara som om det är din ridning, dina tränare som är värda något. Jag kan hålla med dig om mycket, vi har tränare som influeras av samma personer i mycket men jag kan inte förstå hur du orkar som en envis åsna bara, hävda att det är din ridning, din fiskpassage som är värt något. Finns flera här, min häst också, som går både piff och puff. Räknas inte det?

knapplån

Ridning är förbannat svårt. Att här på nätet sitta och bara klanka ner på andra, tom hålla reda på vad folk sagt, skriver är för mig nästan ett stalker beteende. Känns som en del här ska skaffa sig ett liv!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ridning är förbannat svårt. Att här på nätet sitta och bara klanka ner på andra, tom hålla reda på vad folk sagt, skriver är för mig nästan ett stalker beteende. Känns som en del här ska skaffa sig ett liv!


Plus tio på det! Ridning är så svårt att man inte ens kommer halvvägs även om man skulle hålla på på heltid under hela sitt liv.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Visst, så är det! Sen dessutom tycker jag att det bara blir svårare ju mer man lär sig...var enklare när man gick på ridskolan, när man skaffade sig egen häst förstod man att det är en hel vetenskap med foder, hovar, ledarskap mm och ridning!!!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Den klassiska paradoxen.

Ridning är lätt, tills man förstår sin brist på kunskap. Och bristen på kunskap förstår man ju bara när man lyckas anskaffa sig mer kunskap. Så man kan säga att ridning blir bara svårare och svårare, och man blir bara sämre o sämre på att rida ju mer man övar :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja och desto viktigare då att inte krångla till det ännu mer i onödan, eller hur :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

:-) Ja, det blir svårare ju mer man kan! Man måste få egen kroppskontroll, balans och kunna finslipa sina hjälper så dom inte syns...men, det är just det som gör ridningen, dressyren så kul!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nja inte stel kanske men unghästar är ju som vi också oliksidiga i mer eller mindre grad. De har svårare åt ena hållet, ingen föds helt rakriktad:confused:
Man begär ju väldigt lite av en unghäst, men ju mer muskler som inte hela tiden rids liksidiga kan hästen bli stel /jobba mindre med ngt bakben. det är ju den stora skillnaden på känsla o kunskap. de odödliga känner av det direkt o har verktygen för det. Varav många av oss dödliga fastnar på vägen.

Jag anser att problemet ligger där o visst kan man ta till diverse knep o knåp för att få ofräscha hästar som har stått länge o då har tappat den stora muskelmassan.
Jag ser iallafall inte att man kommer längre när man är tillbaka till den nivån man var innan skadan.

Men visst. vi kan rida med konstant böjning, trängning med tyglarna o hoppas på det bästa. Det kanske känns bra där framtill.

få fel sitter i halsen o även om formen gör det lättare att påverka bakbenen så handlar det om man har känslan eller få med sig mer kunskap på vägen.

Just nu verkar alla tror att bananböjning är det ultimata konceptet o kanske är det det. Vi får väl se... eller förresten. Det är det ju ingen här som tävlar.

fråga Lancet om hon känner att hon behöver träna sina hästar till fots för att få dem att gå som de gör. Jag tror mer på att det inte spelar ngn roll när det sen kommer till samling i trav o galopp, men återigen, jag kan ha fel.

Jag tror inte att man blir sämre, men man vet inte vilka av verktygen som passar i varje moment o man blir ödmjuk för konsten- varav min reaktion på att allt är så lätt/ bara att.... Genvägar är inte alltid den bästa vägen.

Vi rider för få hästar för att hitta känslan o den kan nog komma på vilsevägar mellan varven.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men visst. vi kan rida med konstant böjning, trängning med tyglarna o hoppas på det bästa. Det kanske känns bra där framtill.
Men har någon här pratat om att rida med konstant böjning verkligen?

Just nu verkar alla tror att bananböjning är det ultimata konceptet o kanske är det det. Vi får väl se... eller förresten. Det är det ju ingen här som tävlar.
men...bananböjning? Pratar inte alla om vanlig böjning? Varför överdriver du så? Om man upplever att det är effektivt att rida hästen på så är det väl bra för den ryttaren. Alla behöver inte göra likadant. Det finns ju även tävlingsryttare som förespråkar den sortens träning. Det finns fler än en väg framåt.
fråga Lancet om hon känner att hon behöver träna sina hästar till fots för att få dem att gå som de gör. Jag tror mer på att det inte spelar ngn roll när det sen kommer till samling i trav o galopp, men återigen, jag kan ha fel.
Men ingen har väl sagt att det är något alla behöver göra? De som tycker det är bra att träna hästarna från marken kan väl få göra det och de som inte vill gör det inte. Vad är fel med det?
Jag tror inte att man blir sämre, men man vet inte vilka av verktygen som passar i varje moment o man blir ödmjuk för konsten- varav min reaktion på att allt är så lätt/ bara att.... Genvägar är inte alltid den bästa vägen.
Ingen har väl påstått att ridning skulle vara lätt? Och att genvägar inte fungerar vet nog de flesta här. Jag tror att flertalet ryttare som skriver här tränar långsiktigt och jobbar sig framåt i takt med sina och hästens förutsättningar. Här verkar ingen ha bråttom. Men det finns många olika vägar för ett ekipage att ta sig fram.

Vi rider för få hästar för att hitta känslan o den kan nog komma på vilsevägar mellan varven.
Vi har garanterat alla kommit lite vilse mellan varven. Då är en bra tränare guld värd så man kommer på rätt spår igen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Intressant. En person som inte är här men ändå direkt kastar sej in när den blir omnämnd?

Fåglar kan ju kvittra i ens öra att man är saknad ;) Och när axel ropar måste man ju komma :D Hon får ju inte känna sig ensam, det vore ju förfärligt. Men jag återgår till att rida ut i omgivningarna. Hon får klara sig utan mig URL ett tag igen, tills hon ropar på mig.

Jag trivs bättre IRL måste jag säga.

Knapplån.

I övrigt så påpekar jag angående rörlighet är att det handlar om rörelseomfång i en led. En del kan tex böja knäna bakåt, fingrarna också, En del får tummarna parallellt med undermen, och en del är helt enkelt gummimänniskor.
Tex så kunde min nordsvensk vända på en femöring, medan halvbloden är kolosser i jämförelse.

Givetvis blir överrrörliga leder instabila och måste staviliseras med mer muskler än andra.

Det Jacko pratat om är att om man är stel i vissa leder så får en enstaka led ta ut mer rörlighet, naprapater kallar det att man är överrörlig i den leden och låst i de andra.

Fenomenet beror inte på för svaga muskler primärt utan att kroppen tränas i fel hållning. Då blir det sådär.

Min kompis är utbildad personlig tränare, han sa att det kan vara 3 orsaker. obalans i styrka runt en led, för korta muskler som ger obalans. Eller nerurologiskt så att det blir fel rörelsemönster, det kan vara en anpassning till en gammal skada.

Ang hovleden så går det inte att stablisera med muskler, det finns inga muskler där. Bara ligament och om leden är felskapt så fäster de ju helt enkelt inte optimalt.

Fast egentligen så who cares, här verkar mest vara elever till olika tränare som slåss vems pappa som är starkast.

I leave you to it
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast egentligen så who cares, här verkar mest vara elever till olika tränare som slåss vems pappa som är starkast.
Nejdå. Så illa är det inte. Det finns några få, men de flesta verkar vara av den sorten som tränar ihärdigt, jobbar sig framåt och är öppna för att samla på sig mera kunskap och erfarenheter.
Om man bortser från vissa tjafsiga kommentarer så finns det mycket intressant läsning också.:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En av anledningarna till att tråden spårade ur är väl just att man får respektera att folk är på olika nivåer och har hunnit lära sig olika saker. Det kan vara väldigt intressant att läsa vad andra tycker är "rätt" och särskilt då de som kommit långt inom "sin" ridning, samtidigt så måste alla få ha sin inlärningsprocess och jag tror inte det gagnar att helt enkelt försöka härma de som presterar.
Härma kan ge viss effekt, men att efterapa andra är knappast att lära sig på riktigt. Alltså, finns det knappast bara ett sätt eller en väg, man måste få prova sig fram till sin egen kunskap och känsla.
Så som exempel: I dagsläget tycker jag att jag klarar mig alldeles utmärkt utan att jobba hästen från marken. Längre fram kanske jag upptäcker nyttan av det (och ffa, lär mig själv det bättre så man kan få ut nyttan av det...)
Så, bara för att det inte är något jag själv behöver just nu kan jag ändå förstå att andra har sin nytta med det.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför skulle du ha dödat någon tråd?

Det är ganska dött mellan varven härinne, inte ovanligt.

Biggan: Jag håller faktiskt med dej, det finns mycket intressant i diskussionerna, jag själv hinner och orkar sällan med så mycket trådar på bukefalos, men jag tittar gärna in och läser då och då.


Susan: Det låter skönt att rida ut i omgivningarna istället, det gör jag också. Vad har du för häst?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En av anledningarna till att tråden spårade ur är väl just att man får respektera att folk är på olika nivåer och har hunnit lära sig olika saker. Det kan vara väldigt intressant att läsa vad andra tycker är "rätt" och särskilt då de som kommit långt inom "sin" ridning, samtidigt så måste alla få ha sin inlärningsprocess och jag tror inte det gagnar att helt enkelt försöka härma de som presterar.
Härma kan ge viss effekt, men att efterapa andra är knappast att lära sig på riktigt. Alltså, finns det knappast bara ett sätt eller en väg, man måste få prova sig fram till sin egen kunskap och känsla.
Så som exempel: I dagsläget tycker jag att jag klarar mig alldeles utmärkt utan att jobba hästen från marken. Längre fram kanske jag upptäcker nyttan av det (och ffa, lär mig själv det bättre så man kan få ut nyttan av det...)
Så, bara för att det inte är något jag själv behöver just nu kan jag ändå förstå att andra har sin nytta med det.

Ja min egen bana ser mest ut såhär.. först ganska "trångsynt" när man gick på ridskola mm sen skaffade man egen häst och fortsatte vara ganska trångsynt och sen efter ett tag så svävade jag ut både här och där och testade en himla massa saker för att sedan gå tillbaka till att vara ganska så trångsynt för att det var inte så tokigt trots allt det där gamla man lärde sig. :angel:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så kan det ju vara såklart! :D

Men jag tror nog det är liiite lättare att ha förståelse för andra i sina stadier så att säga om man själv hunnit prova lite av varje! Kan man ju hoppas iallafall, annars kanske man är en sån där oförbätterligt trångsynt bara! :angel:

Jag tror aldrig jag kommer gå tillbaka till ridskoleridningen, även om det säkert finns godbitar att hitta tillbaka till därifrån också. Men om det går mer åt "vanlig" dressyr med tiden gör mig ingenting så länge det fortfarande känns som att man är på rätt väg utifrån de egna målen. Ju mer man lär sig, desto mer förstår man såna klassiska kommentarer som "rida bakifrån och fram", hitta linjering i hästen, rätta framdelen på bakdelen osv. Sånt som egentligen alla brukar säga, men inte alltid man förstår hur det ska utföras i praktiken.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Fast jag måste säga att dressyren har ju bara blivit en förfining av vad jag lärde mig på ridskolan för sisådär 45 år sedan :o

Ridskolan idag kanske inte håller den standarden, men på min tid var det riktigt riktigt bra som det lärdes ut. A´la Dadde ungefär.. mina ridskolelärare red svår dressyr och hoppning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Vilken tur du haft! :)

Tror väl iofs som vi varit inne på tidigare att det är mycket annat som ska klicka också för att de ska lyckas överföra sin kunskap, inte bara nivå menar jag. Själv kände jag motvilja mot att komma till det som enligt tränarna var bra, (känns t ex inte bra om man är tvungen att bära runt huvudet på hästen) och då är det ju inte konstigt om man inte lär sig, när man inte vill. :devil:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej då! Jag är bara för trött just nu. Mycket jobb varje dag och lite sömn makes Tua a dull girl.. Håller på att bli sjuk. Så ska vila och hoppas på att slippa det.
Jag återkommer imorgon eller ngt när jag varit ledig lite.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja min egen bana ser mest ut såhär.. först ganska "trångsynt" när man gick på ridskola mm sen skaffade man egen häst och fortsatte vara ganska trångsynt och sen efter ett tag så svävade jag ut både här och där och testade en himla massa saker för att sedan gå tillbaka till att vara ganska så trångsynt för att det var inte så tokigt trots allt det där gamla man lärde sig. :angel:

Men visst är det viktigt vilka instruktörer man haft, själv fick jag lära om i mycket. Sen tycker jag att man bara kan bli förvirrad och tappa självförtroendet i ridningen om man provar för mycket. Det där att plocka russin är inte allför lätt ändå kan jag tycka.
När man provar nytt är det väldigt viktigt att man är ganska skarp, analytisk så man kan sålla vad som är bra/dåligt.

Bästa sättet för mig är att hålla mig till saker jag vet fungerar, fått ett kvitto på tävlingsmässigt. Sen köra detta som en röd tråd i ridningen, samma sorts framridning, lösgörande arbete mm. Har märkt på min pålle, och andra jag ridit, att hästarna också får ett självförtroende och ett lugn iom detta. Tror att djur öht, blir harmoniska när dom känner igen, och vet vad som krävs av dom. Systematiskt klättra vidare, gör rätt, gör om, tills det fungerar.
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp