Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har ju ridit lite för Markne fast hoppträningar men markarbetet körde han mkt på det här som Tua håller på med.
Jag tycker det funkar bra, visserligen böjer inte jag så mkt i halsen men jag använder definitivt tygeltagen mot halsen då både ytter och inner (fast aldrig över mankammen)

Det gör ju även andra elitryttare, titta på Anky tex.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

De flesta utomlands rider med tygeltag mot halsen. Det är mest bara i Sverige det är ajaj. Och då hos de tränare som utbildats svenskt(ej western etc).
Utomlands svänger man gärna med att föra båda händer dit man ska. Och man är jävligt noga med att korrigera mankens balans. Det är alltså inga stora gester på en skolad häst(eller känslig sådan). Det räcker med någon centimeter.
Går hjälpen inte igenom får man så klart förstärka, som med alla hjälper.

I utlandet rider man också mer att hästen ska ge efter för tygeln och inte tvärtom att vi ger efter och hästen då ger efter.
Hästen får då en tydligare hjälpgivning när den inte får "beröm" innan den gör rätt. Det betyder inte att man ska blå-dra som en dåre. Men man visar tydligt med en myyyycket snabb och tydlig eftergift när den gör rätt. Innan det är man stadigt kvar.
Men jag antar att det jag stadigt tar i tygeln tyvärr är vad många har som normalläge i tygeln iom att man tror på att "ge stöd" och misstolkat vad det betyder.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

En fundering, om man använder sig av t.ex. inner tygel mot halsen, blir det inte lätt så att hästen då trillar ned på inner bog?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej. För vi lär in att de ska gå bort från tygeln. Inte följa den och ledas av den som i engelskt.

Så vi lär in att hästen ska fråga en sak genom att flytta ut den från innertygeln på volt: får jag göra volten större? De ska bort från innertygeln och flytta mankens balans utåt.
Istället som de som rids engelskt som oftast vill göra den mindre och man får parera med innerhjälper.
När våra lärt sig fråga den frågan kopplar vi på yttertygeln de nu själva gått upp till. Och har en ram som talar om var de ska vara. Hit men inte längre...
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hur lär ni hästen att gå bort från innertygeln? Det låter intressant, vore glad om du har tid att förklara. Fungerar er metod på lite mer "slingriga" hästar, eller nästan lite överrörliga kanske man skulle säga.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

OT: Fnissar lite åt "överrörlig" - min tränare skulle sagt Svag. ;) Hen menar att det vi svenskar kallar överrörlig handlar om svaga hållningmuskler snarare. :laugh:

Och så On topic igen. Om man vill se tygeltag som de kan användas utanför Sverige, kan man t ex kolla på instruktionsfilmer med Jane Savoie. (amerikanska). När hon pratar om suppleness demonstrerar hon tygeltag som "skopar ur" insidan.

Det finns mängder andra exempel förstås - men det är ett jag kommer på på rak arm.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hur lär ni hästen att gå bort från innertygeln? Det låter intressant, vore glad om du har tid att förklara. Fungerar er metod på lite mer "slingriga" hästar, eller nästan lite överrörliga kanske man skulle säga.

Jag lärde mitt slingriga, eller kanske överrörliga, sto från marken att gå bort från innertygeln. Till att börja med petade jag försiktigt med spöet på halsen samtidigt som jag viftade svagt med longertygeln. Efterhand räckte det med att lyfta spöspetsen mot halsen så gick hon undan. När jag sedan satt upp sänkte jag bara spöet från den neutrala raktupp-positionen till den sida där tygeln fanns som hon skulle flytta sig undan för. Numera flyttar hon sig för enbart tygeln.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nja, jag tänker t.ex. på mitt eget sto. Ingen tränare har kallat henne överrörlig, men jag upplever henne lite så. Däremot inte egentligen "svag". Hon har väääldigt mycket fullblod i stammen och har ärvt i stort sett allt (utom sina fina hovar och sin förmåga att bli mullig om magen) från sina ädla förfäder. Jag kan inte alls rida henne på samma sätt som andra halvblod (med betydligt mindre fullblodsinslag) jag suttit på.

Tack för tipset om filmer! Jag ska söka på hennes namn.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har inte tänkt så långt :p För mig var det naturligt att lära in från marken (det gick fort).

Hur gör westernfolket? Deras hästar går ju också undan för trycket av tygeln.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men rent biomekaniskt kan det inte finnas överrörlighet.

Jag säger det inte för att säga att just din häst är svag, utan för att det är en missuppfattning om vad överrörlighet är. Och att det finns öht.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Hur menar du då inte finns? Vem säger det? En av mina unghästar är defintivit överrörlig i bakknäna.. finns ingen stabilitet där överhuvudtaget, väldigt vobblig och slingrig, har blivit bättre nu med styrka och muskler som stabiliserar upp.
Varför jag kallar det överrörlig är att normalt sett är dom inte så veka runt bakknäna som denna. Man märker när man lyfter bak att det "finns inget stopp" någonstans
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag uttrycker mig klumpigt!

Jag menar just det du skriver - att det är Svaghet det handlar om.

Kvinnliga fotbollsspelare har t ex inte överrörliga knäleder, de saknar stabiliserande muskler runtom och blir därför mer skadedrabbade.

Och nog finns det stoppar i lederna. Lägger din häst benen på ryggen t ex?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det funkar fint även på slingriga saker. Mina tränare har ju egna PREs och Lusitanos. Och många elever med dito eller fullblod.
Jag har ridit mkt araber och PREs så här. Funkar fint!

Jag lär in från marken först. Det brukar bara ta ngt pass. Det är så logiskt för hästarna. Bara man själv är konsekvent.

Jag använder min kropp och kroppsspråk för att flytta dem om inte tygelhjälpen går igenom. Men rätt många fattar faktiskt tygelhjälpen utan direkt inlärning. Man behöver bara finslipa lite.
Uppsuttet får man i början kanske göra lite övertydliga rörelser. Man tänker inner hand mot ytter höft. Även om man inte går ända dit. Men riktningen i rörelsen ska vara mot den punkten. Till slut räcker mindre rörelser à la någon cm.

Jag brukar tänka att det ska likna sånt där kulspel där man rullar en kula mellan hål på en platta. Så ska hästen gå att rulla genom små handrörelser. Och då även balansen i manken.
När sidled funkar kan man också börja jobba med att om man höjer innerhand ngt ska hästen följa med med inner bog upp och fylla ut där.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag igen.:D

Varken AR eller den här inriktningen har patent på att böja halsen. Tinne o Co gör oxå men bara som en korrigering för att lossa övriga hästen.

Varför kallar man det komma bort från innertygeln när den hela tiden hålls i den:confused:
Traditionell dressyr gör ju oxå att man vill få en böjd häst men då på ytter- även om man numera mer kallar det för att den fortfarande ska vara lika på tyglarna.
Jag anser mer att man vill få in innerbogen.

Kanske är det detta som jag sett där man konstant red hästarna böjda som bananer o aldrig någonsin blev klara.

Även min fiskpassage där man red på enbart innertygeln med böjd hals fick ju enorma reaktioner fast det kom från wikne. skillnaden där var att man inte trängde eller red i normaltempo o det här behövd bara göras en kort tid.

Det räcker som bekant inte att ha häste lösgjord i halsen, Den kanske blir eftergiven o det är lättare....Men det gör jag i en låg form.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är ingen som sagt sig ha patent på det heller.

Man håller inte konstant i inner nej. Då har man fastnat och gör fel. Däremot tar man i den ibland. Men normalläget är bara sträckt tygel. På volt ska man kunna glappa tom. Det gör jag ofta på hästar som ska skolas in. Eftergift så det blir glappt.

Varför vill du ha in innerbogen?
Inner vill jag ha ngt mer på väg fram än ytterbogen som jag vill ha in. Innerbog ska balansera upp manken utåt. Inner fram går rakt fram och ytter svänger in på volt. Så slipper man häng på inner bog och slitage på inner fram.

Jag har inget behov av att rida någon speciell inriktning. Jag rider dressyr. Men med lite annat signalsystem än det som lärs ut helsvenskt.
Tyska beridaren tycker ju vi gör samma. Han böjer och lossar då han rider själv. Men är för sällan på plats för att lära ut det till vem som. IOM att det är ett mer avancerat system. Så han lär mer ut det vanliga först. Om än lite mer vårt tänk än det rent svenska gamla traditionella.

Jag rider som sagt hästar raka med. Och lär ut det. Så det är inte så att jag fastnar i böjningen nej.. Det finns ju tom bilder på mig ridande rak. På en häst som är fräsch och mer liksidig än rehabhästen. Han är smärtfri. Men sned. Och har rörelsestörningar. Då får man rida mer extremt tills hästen blir mer som en normal häst. Men även han rida rak en hel del. Om än främst ute just nu. En del rak inne. Vi är väl nu på kanske 8:e dressyrpasset.
Inte så extremt fast i böjning tycker jag, för en extremhäst.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag uttrycker mig klumpigt!

Jag menar just det du skriver - att det är Svaghet det handlar om.

Kvinnliga fotbollsspelare har t ex inte överrörliga knäleder, de saknar stabiliserande muskler runtom och blir därför mer skadedrabbade.

Och nog finns det stoppar i lederna. Lägger din häst benen på ryggen t ex?

Fast om inga muskler finns som stabiliserar så blir det ju överrörligt :banana:

Skämt åsido, jag har faktiskt fått diagnos "överrörlig" som yngre, hade stora problem med knäna. Och förvisso fick jag träna för att förlänga och stärka musklerna. Är fortfarande rörlig i lederna.

Fast jag tror jag förstår hur du menar, även om jag inte är någon biomekaniker.;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det låter intressant, jag ska söka på det namn Jacko gav och se om jag kanske tom känner igen det hela. Ska försöka tänka på vad jag faktiskt gör idag när jag rider, är hopplös på det annars, jag bara "gör". ;)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men rent biomekaniskt kan det inte finnas överrörlighet.

Jag säger det inte för att säga att just din häst är svag, utan för att det är en missuppfattning om vad överrörlighet är. Och att det finns öht.

Nej men det finns mer eller mindre slingriga eller stadiga hästar som inte har med muskler att göra, de är såna från början. Ett normalstadigt halvblod är något helt annat än ett slingrigt fullblod, så jag förstår vad Solis menar. De flesta halvblod kan kännas väldigt stabila av den som är van vid andra raser.

Man måste förstå att det finns olikheter i grunden precis som Solis säger. Kvickare rörligare raser går inte att jämföra med en stabil tanks till häst, och vissa har fyra ben stadigt och jämnt fördelade medan andra exteriört tippar hit eller dit vilket självklart påverkar stabiliteten. Tror ni pratar om olika saker du och Solis?
 

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp