O
Ska se om jag hittar filmerna!Är du säker? Jag startade som testledare på BPH 2014 och kan inte minnas att det har gått till på annat vis än idag. Tiderna har förändrats något (5 sekunder åt något håll jag inte minns) men inte själva utförandet. Men jag kan såklart ha fel, det är ju trots allt ett tag sedan.
Skytten är väl synlig och står på 50 m håll, och som du säkert vet skiljer det på startreaktion och känslan efteråt. Hunden får reagera hur stort som helst som startreaktion, det är reaktionen efteråt som är avgörande för hur trygg hunden bedöms vara. Jag upplever att BPH och MH bedömer lite olika på skotträdsla, på BPH är det många hundar som får 0 på skott eftersom vi bryter hela momentet om hunden inte hämtar sig efter första skottet. På MH hade de kanske kunnat knapra ihop till en 4:a eller t o m 3:a. Å andra sidan fångar MH de hundarna som behöver fler skott innan de reagerar. När det gäller positiv förväntan på skott så sänks inte trygghetsbedömningen av att hunden inte "släpper" skottet på BPH utan ligger kvar i förhöjd positiv förväntan.