Jag tror ju inte att man ska låsa sig vid att "bara" titta på antalet hundar som startar på officiella jaktprov. Nu är jag som sagt ny i sporten, och i och med att min egen hund är valp ännu har jag inte ens satt mig in i alla regler och skillnader på olika prov o. s. v. Jag vet dock att det på förra årets flatmästerskap var över 30 hundar till start i elitklass, och många fler än så i öppen klass. Det säger förstås inte heller jättemycket, men det visar i alla fall att det finns fler flattar ur "arbetslinjer" än hur det kanske ser ut i den ganska dystra statistiken du redovisade i ett annat inlägg.
Givetvis är det olika typer av prov/test, men igen, jag tror inte att man ska låsa sig vid enbart starter och resultat. I stället tror jag att man bör titta på vilka hundar som kommer till start - om det så är på A-prov, WT eller något annat relevant.
Nu har jag inte haft tid att sätta mig och studera stamtavla på alla hundar som deltog i de högre klasserna på förra årets flatmästerskap, men jag vågar mig nog på en gissning att det inte är jättemycket utställningshundar bakom majoriteten av dem. Jag tror att det i huvudsak det är där man kan hitta linjerna som är värda att arbeta för att bevara.
Jag tror också att många av "hobbyflattarna" - de som inte kommer till start, och kanske inte heller deltar på utställning - kan vara vettiga hundar att använda sig av för att bredda rasen. Att de inte startat, behöver ju inte betyda att de inte har "rätt" egenskaper. Där tror jag att seriösa uppfödare, och sådana som mig som är nyfrälst flattefantast, kan göra mycket för att både "hitta" hundarna, och få deras mattar och hussar intresserade av att meritera sina hundar och ge dem en chans att utvecklas och visa vad de går för, i det de trots allt är avlade för.
Att det är betydligt fler labbar som kommer till start, än flattar, är ju inte konstigt med tanke på att labradoren är en av de största (eller är det den allra största?) raserna i Sverige. Flattarna är väl inte ens på topplistan, har jag för mig. Sedan går det förstås trender i raser, och (tyvärr!) tror jag att diskussioner som den här (och många andra liknande) gör att människor som står i valet mellan labbe och flatte, tenderar att välja labbe när de får uppfattningen att flattarna är en väldigt sjuk ras som inte kan arbeta. Faktum är ju att det finns både friska linjer, där många hundar blir en bra bit över 10 år, och väldigt duktiga arbetande hundar inom flattarna också. Ofta tycks de två egenskaperna dessutom följas åt
Men om man som "ny" jämför de två raserna, och möts av övervägande den inställningen att flatten är ett sjunkande skepp, så förstår jag att man väljer labbe. Jag är dock väldigt glad för att jag vågade välja flatte
Och för att "rädda" flattarna (så som de är avlade att vara) behöver "vi" få in
fler intresserade, inte skrämma bort de som dyker upp. Vi behöver fler som visar upp flattarna, som vågar starta, och som är villiga att låta sina hundar användas i avel.
Inkorsningsprojekt debatteras det ju friskt om nu, om det är en vettig grej eller vansinne. Jag är för dåligt påläst för att veta var jag står, men jag lutar åt att det förmodligen skulle vara bra för rasen. Men jag tror att något av det allra viktigaste, för att bevara och utveckla flatten som apportör, är att lyfta just den sidan av hundarna. Att visa att de inte "bara" är de där vackra hundarna som springer vänstervarv, utan att de också - främst - är apportörer. Och
inget är i närheten så vackert som en arbetande flatte i sitt rätta element - då kan "vänstervarvarna" slänga sig i väggen (min personliga uppfattning
)