Störiga saker vi stör oss på, del 35.

Sifo-undersökning. Det står att det ska ta 8-20 min men det är 9 olika delar med en helvetes massa frågor i varje. Så tack men nej tack till typ en och en halv timme.
 
De flesta dörrarna i köket går inte att stänga ordentligt pga slitet och det är sjukt slitna golv men där behöver jag vänta fyra år till innan det görs någonting åt det hela om jag inte vill ha ytterligare hyreshöjning. Stammen och elen är som sagt inte bytt, så vi har avstängt vatten ca varannan vecka och elen är... Intressant.
Tapeter är tejpade på vissa håll och generellt ganska slitna. De ska jag få byta "gratis" eftersom de ingår i hyresunderhållet (eller vad det heter), men det har hyresbolaget pausat på obestämd framtid och bara öppnat upp för underhåll som höjer hyran (säkerhetsdörr). Men höja hyran kan de fortsätta med...

Det är mer brister i funktionen än åldern som är det huvudsakliga problemet då och det låter som en synnerligen trist hyresvärd som inte åtgärdar bristerna. Om jag hade kunnat så hade jag försökt hitta något annat i det läget. Om de stoppat allt de egentligen planerat så låter det som att de kanske är i risk att komma på obestånd.
 
Det är mer brister i funktionen än åldern som är det huvudsakliga problemet då och det låter som en synnerligen trist hyresvärd som inte åtgärdar bristerna. Om jag hade kunnat så hade jag försökt hitta något annat i det läget. Om de stoppat allt de egentligen planerat så låter det som att de kanske är i risk att komma på obestånd.
Tror de mest är tjuriga över att de bara fick 4-5% hyreshöjning istället för de 12% de ville ha. Strax därefter drog de tillbaka möjligheten att tapetsera om (vilket redan tekniskt sett är betalt för i och med hyran) med ursäkten: situationen i Ukraina... För ett halvår sedan öppnade de upp för möjligheten att göra tillval som säkerhetsdörrar... Kommunalt bolag, så det känns som att de har ekonomin, nu är de bara tjuriga.
 
Tror de mest är tjuriga över att de bara fick 4-5% hyreshöjning istället för de 12% de ville ha. Strax därefter drog de tillbaka möjligheten att tapetsera om (vilket redan tekniskt sett är betalt för i och med hyran) med ursäkten: situationen i Ukraina... För ett halvår sedan öppnade de upp för möjligheten att göra tillval som säkerhetsdörrar... Kommunalt bolag, så det känns som att de har ekonomin, nu är de bara tjuriga.

Mitt förra hyresbolag gjorde nåt liknande. Jag bodde i lägenhet som var byggd på 50 talet, men stambytt på 90 talet och relativt 'nya' ytskikt. Men huset jag bodde BORDE ha varit avbetalt för länge sedan

Men.

Bolaget har också nyligen inte bara byggt en massa nya lägenheter utan också uppgraderat gamla. Jag tror, ffa nybyggena blivit väldigt dyra (med lån osv) att om de bara lägger den ökade kostnaden på dem som bor där kommer ingen ha råd att bo kvar. Därför sprids kostnaden ut på alla. Helt vidrigt, men en tanke
 
Tror de mest är tjuriga över att de bara fick 4-5% hyreshöjning istället för de 12% de ville ha. Strax därefter drog de tillbaka möjligheten att tapetsera om (vilket redan tekniskt sett är betalt för i och med hyran) med ursäkten: situationen i Ukraina... För ett halvår sedan öppnade de upp för möjligheten att göra tillval som säkerhetsdörrar... Kommunalt bolag, så det känns som att de har ekonomin, nu är de bara tjuriga.

Jag tycker ju att vi har ett systemfel i bostadsmarknaden så jag är inte frågande till att det görs många felprioriteringar inom systemet, men här undrar jag vad du menar med att det kommunala bostadsbolaget har god ekonomi? Är det något du vet eller är det en gisdning? De flesta kommunala verksamheter som jag har insyn i har haft en väldigt tuff tid de senaste åren, och bl a är det kriget som påverkat vissa kostnader. Har bolaget även pågående byggprojekt så är det typiskt sådant som kan ha slagit rätt hårt på ekonomin.
 
Jag tycker ju att vi har ett systemfel i bostadsmarknaden så jag är inte frågande till att det görs många felprioriteringar inom systemet, men här undrar jag vad du menar med att det kommunala bostadsbolaget har god ekonomi? Är det något du vet eller är det en gisdning? De flesta kommunala verksamheter som jag har insyn i har haft en väldigt tuff tid de senaste åren, och bl a är det kriget som påverkat vissa kostnader. Har bolaget även pågående byggprojekt så är det typiskt sådant som kan ha slagit rätt hårt på ekonomin.
Mitt svar var mer baserat på att jag inte ser tillbakadragna löften om nya tapeter/annat vi hyresgäster faktiskt redan har betalt för som ett tecken på att bolaget har dålig ekonomi, utan att de helt enkelt är tjuriga för att de inte fick 12-14% hyreshöjning. Det kändes bara otroligt lägligt att skylla på världsläget och dra in, typ en vecka efter att domen föll kring att det bara blev typ 5% höjning.
Jag bryr mig inte om vilken ekonomi de har, är bara irriterad att man kan begå kontraktsbrott bara för att man inte gillar beslutet om att inte få höja så mycket man önskade. Men jag känner att jag släpper det här nu, ville bara lyfta att vi är fler som sitter med lägenheter som (delvis) inte rörts sedan de byggdes.
 
Skulle ta sovmorgon men har jag klivit upp tidigt andra morgnar så är det de som vant sig så bara att dra på mig kläderna och gå ut på morgonpromenad.

Måste in på banken idag igen, blivit fel med min kod till det mobila bankID:et, jag kommer inte in. :banghead:
 
Att försäkringsbolaget anser att spinal stenos och diskbråck är samma diagnos trots att de har olika diagnoskoder. De anser därför att barnförsäkringen är ansvarig för att bedöma lungembolierna med komplikationer jag fick i år. För spinal stenos när jag var typ 18 år har ju definitivt ett samband till att jag fick lungembolier, emfysem, lunginflammation och sepsis efter operation r/t diskbråck i år :banghead: Men ryggen är ju ryggen, potato potato 😑 Kunde bara ha sparat mina 5000 kr per år istället för att betala sjukförsäkring känner jag nu 🫠
 
Stör mig på den omständliga läkare jag träffade idag. Vi förstod verkligen inte varann. Vi talade svenska bägge men han ställde så märkliga frågor
Jag är så trött att jag somnar sittande , svullen, andfådd direkt, muskelsvag, svettas onormalt och får oförklarlig huvudvärk.
Han såg inga direkta tecken på nåt. Och man är försiktig med antibiotika till iimmunsuprimerade. Eh va??
Jag så slut att jag knappt orkar gå till postlådan. Sitter mest och stirrar rakt fram eller sover på soffan

Men alltså frisk eftersom han inte kunde hitta nåt vid undersökning.
Han bad om lite prover så vi får väl se när provsvaren dyker upp imorgon.

Tack och lov ska jag till njurläkaren i slutet av månaden. Det var de som rådde mig att ta det med vårdcentralen först.
Mest uppgiven nu.
/mvh Vraket
 
Mitt svar var mer baserat på att jag inte ser tillbakadragna löften om nya tapeter/annat vi hyresgäster faktiskt redan har betalt för som ett tecken på att bolaget har dålig ekonomi, utan att de helt enkelt är tjuriga för att de inte fick 12-14% hyreshöjning. Det kändes bara otroligt lägligt att skylla på världsläget och dra in, typ en vecka efter att domen föll kring att det bara blev typ 5% höjning.
Jag bryr mig inte om vilken ekonomi de har, är bara irriterad att man kan begå kontraktsbrott bara för att man inte gillar beslutet om att inte få höja så mycket man önskade. Men jag känner att jag släpper det här nu, ville bara lyfta att vi är fler som sitter med lägenheter som (delvis) inte rörts sedan de byggdes.

Att jag frågade om ditt inlägg från första början var för att jag tyckte det lät oerhört ovanligt det du skrev då, och det har vi ju kommit ifrån nu.

Om de budgerat med en viss höjning för att kunna finansiera det som ligger i planen så ser jag inte att det är särskilt konstigt att man får skjuta upp vissa saker om man inte får samma intäkter. Hur ska man annars få ihop sin budget? Jag kallar det nog inte för att "sura", det är mer vanlig verksamhetsstyrning. Vi HAR ett ansträngt läge i Sverige, alla priser HAR gått upp de senaste 2 åren, det är inget hittepå för att någon chef någonstans är sur. 15% höjning är väldigt mycket, så det är ju bra att det inte gick igenom. Förhoppningsvis blir ekonomin bättre framöver så att det blir mildare höjningar framöver, och de åtgärder som behövs kan utföras.

Har du förmågan att styra ett bolag utan att behöva ta hänsyn till de kostnadsökningar som varit de senaste åren är du nog välkommen med öppna armar till vilket VD-jobb som helst i landet😉
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 828
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 551
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 417
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
110 743
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp