Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan också se det som nåt alldeles fantastiskt spännande och underbart - det finns ett uttryck på engelska som jag älskar: to Reinvent yourself! Jag är övertygad om att det är inte bara möjligt utan väldigt positivt och spännande! Börja om på nytt! Släng av de gamla kläderna och gör om dig själv till det/den du vill vara istället! Jag har själv gjort det; kanske inte helt och hållet men bitvis. Det är jättekul! Man kan bli (nästan) vad man vill! Hundarna hänger på!
Har du några drömmar? Visioner? Längtar du efter något?
Om du gillar fysiskt jobb och vill komma ut i bra hundtrakter, har du tittat något på att jobba i skogen? (Inte så socialt kanske, men det kan du väl ta igen på fritiden då. )
Jag flyttade för knappt ett år sedan, från Småland och 25 mil norr till Linköping. Pluggade första halvåret medan jag sökte jobb och hade sån tur att jag hittade nytt jobb precis när terminen var slut.Är det någon här som gjort det?
Jag är rysligt trött på min livssituation. Har det inte bra ekonomiskt, hatar min boendesituation (tappar seriöst all tillstymmelse till energi så fort jag kliver in i hallen hemma), har ett jobb som "bara är ok" men verkligen inget jag vill ha resten av livet... Vänner är utspridda i hela landet så umgängeskretsen på hemmaplan är minimal, jag är singel och har alltså inget mer än föräldrarna som håller mig kvar här.
Jag ska ta mig i kragen och söka jobb, lite bättre jobb så att jag kan flytta. Har dock ingen speciell eller bra utbildning, så det kryllar inte av jobb.
Funderar nu på om det skulle vara ett alternativ att söka jobb i andra städer. Bor i nuläget i Stockholm och här är ju läget som det är med allt sådant... Men flytta till ny stad? när jag har två hundar? Hur sjutton gör jag i så fall?
Jag förstår att jag måste börja med att hitta ett jobb, för att kunna ha råd med en ny bostad. Men pga hundarna lär det ju vara svårare att hitta något boende "snabbt och lätt". Att vara tillfälligt inneboende lär ju inte heller vara helt enkelt. Jag har full förståelse för att folk inte vill hyra ut rum till en okänd person med två ganska stora hundar. Jag själv hade varit väldigt skeptisk till det.
Ni som varit i någon liknande situation, hur har ni gjort? Jag behöver nog höra från andra att det alls är möjligt, för just nu känner jag mest för att rulla ihop mig i sängen och ge upp. På något vis måste det väl gå, eller?
Vad spännande med en stor förändring i ditt livNu har jag letat upp ett gäng jobbannonser som jag sparat länkarna till. Imorgon ska jag se till att få hundmotionen avklarad innan jobbet, sedan ska jag sätta mig och söka jobb när jag kommer hem. (Senaste tiden har jag motionerat hundarna efter jobbet och tagit sovmorgon, trots att jag inte får lika mycket gjort på dagarna då, jag har ju ändå inte haft motivation att få något annat gjort...) 2-3 av jobben känns spontant riktigt bra och jag hoppas verkligen att det kan leda till något där. Ska bara få iväg ansökan också. Har prestationsångest som ställer till det där, men jag har absolut klarat av att söka jobb tidigare (samt blivit kallad till flera intervjuer, och vid de tillfällena har de alltid velat anställa mig). Blev faktiskt förvånad över hur många intressanta jobb det fanns nu. Kanske kommer sådant mer och mer, kanske är det rätt tid på året för att söka jobb nu eller så har jag ändrat mig mentalt sedan sist jag sökte jobb...
Att jobba med något fotorelaterat är tyvärr inte ett alternativ, även om flera verkar tänka sig att jag skulle kunna jobba som fotograf. Dels ställer prestationsångesten till det där med, men framförallt så har jag märkt att när det blir krav på att leverera tex bra foton, då tappar jag lusten. Av den anledningen hoppade jag snabbt av en fotoutbildning som jag började förut och det tog lång tid innan jag alls ville röra en kamera efter det. I grunden är jag dock en väldigt kreativ person, så när jag väl hittat ett nytt jobb, flyttat osv så kanske jag kan ta upp något annat intresse igen och göra något av det, det känns inte alls orimligt just ikväll
Nåja. Jag läser gärna mer tips och fler berättelser kring större förändringar i livet!
Vad spännande med en stor förändring i ditt liv
Jag tror inte heller att det är bra att jobba med det en har som intresse, risken är att intresset svalnar på fritiden.
Jag känner en kille som älska(de) att programmera. Han fick "drömjobbet". Intresset för att programmera försvann då som fritidsintresse. Nu är hans största intresse att fotografera. Han säger att han aldrig vill jobba som fotograf
Lycka till med dina jobbsök, hoppas du hittar något som du gillar
Om du är praktiskt lagd varför blir du inte hantverkare? Där verkar det ju finnas massor med arbete och då är ju valmöjligheterna stora.Är det någon här som gjort det?
Jag är rysligt trött på min livssituation. Har det inte bra ekonomiskt, hatar min boendesituation (tappar seriöst all tillstymmelse till energi så fort jag kliver in i hallen hemma), har ett jobb som "bara är ok" men verkligen inget jag vill ha resten av livet... Vänner är utspridda i hela landet så umgängeskretsen på hemmaplan är minimal, jag är singel och har alltså inget mer än föräldrarna som håller mig kvar här.
Jag ska ta mig i kragen och söka jobb, lite bättre jobb så att jag kan flytta. Har dock ingen speciell eller bra utbildning, så det kryllar inte av jobb.
Funderar nu på om det skulle vara ett alternativ att söka jobb i andra städer. Bor i nuläget i Stockholm och här är ju läget som det är med allt sådant... Men flytta till ny stad? när jag har två hundar? Hur sjutton gör jag i så fall?
Jag förstår att jag måste börja med att hitta ett jobb, för att kunna ha råd med en ny bostad. Men pga hundarna lär det ju vara svårare att hitta något boende "snabbt och lätt". Att vara tillfälligt inneboende lär ju inte heller vara helt enkelt. Jag har full förståelse för att folk inte vill hyra ut rum till en okänd person med två ganska stora hundar. Jag själv hade varit väldigt skeptisk till det.
Ni som varit i någon liknande situation, hur har ni gjort? Jag behöver nog höra från andra att det alls är möjligt, för just nu känner jag mest för att rulla ihop mig i sängen och ge upp. På något vis måste det väl gå, eller?
Du har inte funderat på om du gav upp för snabbt där? Prestationsångest kan vara dämpande för kreativiteten, men det kan släppa längre fram när man har utbildning och erfarenhet som de facto talar om att man är bra på det man gör. Prestationsångest ska inte få hindra dig från att göra något du gillar, är bra på och kanske tom kan leva på, tycker jag.Att jobba med något fotorelaterat är tyvärr inte ett alternativ, även om flera verkar tänka sig att jag skulle kunna jobba som fotograf. Dels ställer prestationsångesten till det där med, men framförallt så har jag märkt att när det blir krav på att leverera tex bra foton, då tappar jag lusten. Av den anledningen hoppade jag snabbt av en fotoutbildning som jag började förut
Så bra. Det kanske är dags nu att uppdatera bilden av dig själv, skaka av dig gamla sanningar och ta nya kliv framåt?eller så har jag ändrat mig mentalt sedan sist jag sökte jobb...
Att jobba med något fotorelaterat är tyvärr inte ett alternativ, även om flera verkar tänka sig att jag skulle kunna jobba som fotograf. Dels ställer prestationsångesten till det där med, men framförallt så har jag märkt att när det blir krav på att leverera tex bra foton, då tappar jag lusten.
Jag tror att du ska strunta i att du tappar lusten. Gå emot den känslan, för det är bara en känsla. Bara fortsätt, bara gör.
Jag har en kompis som är en gudabenådad konstnär, men hon vet inte om det. Trots att hon kom in på Konstfack, klarade utbildningen med bravur, tog magisterexamen och har ställt ut t o m i Paris, tvivlar hon hela tiden på sig själv. Hon "kan inte diskursen, fattar inte", säger hon. Trots det fortsätter hon att måla. Med alla tvivel, med all ångest. Hon tycker att hon är usel och ändå målar hon. För det är liksom det enda som går att göra. Måla.
Problemet är inte att hon är inkompetent, utan att hon känner sig inkompetent. Hon kan inte intala sig själv att hon är bra, för hon känner sig inte bra. Känslor kan vara svåra att resonera bort. Hon måste bara fortsätta. Fortsätta att måla vad hon än känner.
Det är lätt att tro att det enda sättet att slippa prestationskraven är att helt undvika kravsituationen. Men det stämmer inte, tror jag. För det är inte själva prestationsmomentet vi undviker, utan oförmågan att hantera ångesten som är förenad med prestationen. Det är bara att fortsätta att måla. Oavsett känslor.
Vi är inte våra prestationer.
Okej!Nej, det är inte ett alternativ för mig. Jag vill helt enkelt inte. Att fotografera på fritiden tycker jag är underbart, det ger mig en enorm glädje att få de bilder på egna hundarna som jag älskar tex. Tappar jag den glädjen så tappar jag enormt mycket. Jag jobbar hellre som städare resten av livet än hamnar i en sådan situation.