Det där är en anledning till varför det är bra att vara noga i val av uppfödare, för sådant påverkas av genetik, är olika mellan olika raser och det kan ibland finnas stora variationer inom raser också.
Tikar generellt löper 3 veckor. Hur det påverkar dem varierar som sagt var. Hur ofta de löper varierar också. Min ena + flertalet av vännernas hundar löper en gång per år. Vanligt annars är var 6e månad, vissa småhundar löper oftare och min nu äldsta löper var 8e månad. Vissa tikar blir pipiga, slutar lyssna, är bara på jakt efter hanhundar mest hela tiden, kissar överallt på promenader för att bli lättupptäckta av hanar osv. Andra påverkas knappt märkbart. Sedan blir vissa så skendräktiga att det knappt går att få dem utanför dörren, de vill bara ligga och sova i en bädd där de gjort sitt "bo" och samlar gosedjur att ha som valpar, kan få problem med mjölk i juvren, mjölkstockning m.m. Har tikarna stora bekymmer av det slaget anser jag att de inte bör gå i avel, men jag vet också att många avlar på sådana hundar. Därför är det klokt att prata med uppfödaren om hur tikarna i släkten beter sig vid löp/skendräktighet.
Det är också klokt att fråga hur hanhundarna är kring tikar. Vissa hanar kan inte koncentrera sig på något annat än att ragga på tikar ens när tiken är mitt mellan löp. De blir stressade och kan få problem med aptiten och det är inte kul varken för dem eller för ägaren. Andra hanar blir bara lite extra flörtiga om de möter tik i höglöp (den period i löpet då tiken är villig att para sig) men är i övrigt som vanligt. Och även sådant är genetiskt.
Så, det bästa man kan göra för sin hund är helt enkelt att vara noga med vem man köper hund av, sedan se till att ge den så bra mat som möjligt och bra aktivering. En av mina tidigare hundar märkte jag att faktiskt hade olika beteenden kring löp/skendräktighet beroende på vad hon åt för mat. Jag har också märkt att det påverkat hur ofta de löper. Ju sämre mat, desto värre beteenden kring löp och desto tätare löp. Jag har inte läst någon forskning kring det här, vet inte om det finns någon ens, så det finns säkert de som tycker att det är rent skitsnack från min sida, men jag är helt övertygad om att det finns hundar som påverkas, även om kanske inte alla gör det (mina nuvarande har ätit samma typ av mat genom hela liven, så jag vet inte hur de skulle bli om de åt för dem olämplig mat och jag är inte heller villig att testa).
Och sedan, om det inte är av hälsoskäl, att man får en hane som mår på riktigt dåligt kring tikar eller en tik som får problem med mjölkstockning osv vid skendräktighet: Kastrera inte. Det finns ingen bra anledning att laga något som inte är trasigt. Vid kastrering minskar ämnesomsättningen, det blir ofta svårt att hålla dem i bra hull, de kan få bedrövlig pälskvalitet, svårare att bygga muskler m.m. Kastrerar man dem i för ung ålder kan det även påverka lederna och kroppsbyggnaden negativt.