starta arab i galopp

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hej. Jag har en häst som inte riktigt är 100 % arab, men nästan. Han är grym på att springa, och kan galoppera hur länge som helst, har en järnhård vilja:P

Kan jag starta honom i ett arablopp, fast han inte är 100 % arab? Måste jag gå en utbildning före jag startar honom, eller kan jag bara anmäla mig till någon liten fjuttävling? (:

Sv: starta arab i galopp

Jag tror inte att din häst får medverka bland araberna, alla papper måste vara iordning, liksom vaccinationerna (var 6:e månad). Dessutom måste den vara i träning hos en godkänd amatör eller proffstränare, vanligast är att man finner araber hos amatörerna.
Utöver det måste hästen klara av att springa 1000 meter på en viss tid, liksom att kunna uppföra sig bland andra hästar, startboxar mm, det är inget "bus" vi håller på med, ingen vill vara med om en olycka i de högre hastigheterna! :crazy:

Har du hört talas om ridhästlopp? Det kanske kan vara något för dig och din häst? Vad har den för stam? Nyfiken :)

Mvh Marie Björk - amatörtränare med araber i träning

BJÖRKIS skrev:
Jag tror inte att din häst får medverka bland araberna, alla papper måste vara iordning, liksom vaccinationerna (var 6:e månad). Dessutom måste den vara i träning hos en godkänd amatör eller proffstränare, vanligast är att man finner araber hos amatörerna.
Utöver det måste hästen klara av att springa 1000 meter på en viss tid, liksom att kunna uppföra sig bland andra hästar, startboxar mm, det är inget "bus" vi håller på med, ingen vill vara med om en olycka i de högre hastigheterna! :crazy:

Har du hört talas om ridhästlopp? Det kanske kan vara något för dig och din häst? Vad har den för stam? Nyfiken :)

Mvh Marie Björk - amatörtränare med araber i träning

Jo, det kanske var ridhästlopp jag tänkte på.. :) Jag hade inte tänkt träna upp honom till att bli galopphäst, för han är en ganska högutbildad dressyr + hopphäst. Men det jag bara tänkte på var att om man kunde starta i något litet galopplöp för skojs skull så att han verkligen får springa o tävla mot andra hästar, som han fullkomligt älskar :)

Har absolut ingen aning om vad för stam han har, det enda jag vet är att han kommer från småland där han åkt runt bland en massa hästhandlare ;/ Men måste det alltså vara renrasiga araber med stam på papper som får starta i de loppen?

Tack för svaren!

Vad menar du med det? Av alla de inlägg du skriver om mig verkar de mesta vara av irrationellt slag! Skulle gärna vilja veta vad jag gjort dig, annars vore jag tacksam om du inte besvärade dig med att svara på mina inlägg! Har du inget vettigt att sga kan du lika gärna hålla käften, ursäkta mig, men du börjar bli förbannat irriterande nu! :mad:

realist skrev:
:smirk: Å där kom de också.

EEee? Ursäkta? :confused: Varför så sarkastisk? :mad: Efter att ha ridit Nariaat har jag helt ändrat inställning till araber. Marie är i allra högsta grad en amatörtränare att räkna med. Få gånger har jag suttit på en så trevlig häst som när jag red för henne. Hon visade upp en häst i mycket bra författning, all utrustning var högklassig och hästen var en pärla att rida, det är bra mycket mer än man kan säga om många andra. Proffs som amatörer...

Så om det är så att du har en annan uppfattning, konstruktiv kritik tack...

SofiaOfSweden skrev:
Har absolut ingen aning om vad för stam han har, det enda jag vet är att han kommer från småland där han åkt runt bland en massa hästhandlare ;/ Men måste det alltså vara renrasiga araber med stam på papper som får starta i de loppen?

Det måste absolut vara renrasiga araber, stambokförda mm, för att stata i galopplopp avsädda för arabiska fullblod. Alltså lopp Ararangerade av Svenska Galoppförbundet. Tex. inte minst för att det inte skall gå att starta ett fullblod mot araber.

Även om du skulle få starta din häst i ”riktiga galopp lopp” så är det inte inget du bara skulle kunna göra för skoj skull, hästarna måste vara tränade för denna maxprestation och det är den inte om den vanligtvis tränas till dressyr och hoppning. Varken distansträning eller fälttävlansträning skulle i detta fall räcka.

Vill du bara låta din häst tävla för skoj skull bör du vända dig till mindre privata lokala ridklubbar vilka kanske anordnar jippo lopp för ridhästar. Men det händer att det finns ridhästlopp och point to point lopp på Bornslätt ( länk: http://medlem.spray.se/pointtopoint/ ) vilket kanske skull vara något för dig. Men återigen dessa lopp är inte avsedda för att det bara är en kul grej, hästen måste verkliggen förberedas inför loppen!

Tack för ditt fina inlägg Ninni, det glädjer mig att läsa! :bow:

Ninniw skrev:
EEee? Ursäkta? :confused: Varför så sarkastisk? :mad: Efter att ha ridit Nariaat har jag helt ändrat inställning till araber. Marie är i allra högsta grad en amatörtränare att räkna med. Få gånger har jag suttit på en så trevlig häst som när jag red för henne. Hon visade upp en häst i mycket bra författning, all utrustning var högklassig och hästen var en pärla att rida, det är bra mycket mer än man kan säga om många andra. Proffs som amatörer...

Så om det är så att du har en annan uppfattning, konstruktiv kritik tack...

EEee???? Ursäkta?? :confused: Vadan denna svada?:mad: Har inte ens yppat ett ord om hennes kompetens i mitt inlägg.

nej, men din sarkasm lyser verkligen igenom din text.. onödigt o hålla på sådär utan anledning..

Till er alla, tack igen för alla bra svar ;)

realist skrev:
EEee???? Ursäkta?? :confused: Vadan denna svada?:mad: Har inte ens yppat ett ord om hennes kompetens i mitt inlägg.
Nä, kanske inte just i det inlägget men jag har tidigare reagerat på att du konstant hackar på Marie på ett eller annat sätt?
Här på galopp försöker vi hålla en trevlig ton och hjälpa varandra. Vill du vara elak och sarkastisk föreslår jag att du är det någon annan stans:mad:

Senast ändrad:

Om någon anser att ett inlägg på ett eller annat sätt behöver min uppmärksamhert ber jag er att anmäla det med anmälningsknappen.

/tifo - moderator

realist skrev:

Hemskt ledsen om jag uppfattade fel, men ditt inlägg hade en nervärderande ton som gjorde mig illa berörd. Jag har tidigare sagt att det är allas ensak vad de tycker och tänker om andra personer och deras metoder. Men då skall man också rakt ut stå för sina åsikter och inte tänka högt för att man har fått mod av att skyddas bakom en pseudonym.

Jag ber som sagt om ursäkt om du helt enkelt inte menade något med din formulering…

hej tänkte svara på ditt inlägg om du kan starta din häst. tyvärr så blir de nog inte så lyckat. Tror inte de hade varit någotproblem med att han inte är 100 % arab. Men för att starta honom måste du antingen vara de själv eller inackordera honom hos en annan amatörtränare vilket jag utgår från ditt brev att du inte är. Och för de andra så får du inte rida själv förrän du är amatörjockey. De låter lätt men de är de inte. (eller helt enkelt stalla honom på jägersro och på samma gång få både tränare och jockey, men de kostar ju lite grann). Men hör av dej till Galoppsport.se så kanske du får mer svar.

Ha de fint.

Nej, det finns som sagt inga "skojätävlingar" om man pratar om riktig galopp. I alla löp handlar det om pengar, spelare och allt är väldigt seriöst. Jag hade lite svårt att acceptera det när jag var precis ny i galoppen. Jag vill ju bara rida löp på min egen häst! Men nej, så enkelt var det inte..
Som sagt, ridhäst löp, eller ponnygalopp om den här ponny?

Förresten, en fråga:
Om en arab är under 148, får den starta i riktiga arablöp då, eller får den bara starta ponnygalopp?

Den får starta i arabgalopp även om den ligger under 148, det har ingen betydelse.
Det finns en del små som sprungit väldigt bra, det sitter inte i storleken, hi hi, :rofl: , det handlar ju om teknik:D

Okej;) Då vet jag..
Joo.. jag vet att det finns många bra, små hästar. På ett sätt känns det nästan som om det skulle vara enklare att vara liten häst. Lättare att ta kurvor (de är ju iof inte så skarpa:P) Inte lika beroende av stora luckor utan kan smita igenom där det passar!:P
Haha, jag vet att det inte är riktigt så, men i alla fall!

Jezzy_flyer skrev:
Förresten, en fråga:
Om en arab är under 148, får den starta i riktiga arablöp då, eller får den bara starta ponnygalopp?

Det enda man får tänka på är att det inte är tillåtet att starta i ponnygalopp och ”riktig galopp” parallellt… =) för att starta i ponnygalopp får hästen inte har startat i riktiga lopp på X-antal år….

Ninniw skrev:
Det enda man får tänka på är att det inte är tillåtet att starta i ponnygalopp och ”riktig galopp” parallellt… =) för att starta i ponnygalopp får hästen inte har startat i riktiga lopp på X-antal år….

Joo.. det har jag märkt:P Ville nämligen startat ett mycket litet fullblod i ponnygalopp.. men jag är snart 18 när hon får starta ponnygalopp så det blir nog inte aktuellt..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 230
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 609
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 949
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar