stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stallhyra utan häst?

Varför ska hästägarna få gnälla men inte stallägarna!? :confused:

Man kan ju se det så här åxå, var ska alla hästägare ta vägen med sina hästar om man helt sonika säjer upp sina hyresgäster och bara har sina egna hästar, i stället för att stundtals idka välgörenhet med sina egna medel!?

Jo man får gnälla men det är inte speciellt konstruktivt. Men visst det är lätt att gnälla ibland när man är irriterad.

Men om man säger upp sina hyresgäster för att lönsamheten är för låg så måste ju alla hitta nya stallplatser och då skulle priserna pressas upp. Så länge man bara gnäller på att priserna är för låga så händer ingenting.

Det är fri prissättning och ingen tvingar någon att hyra ut till underpriser. Så vi får skylla oss själva om vi tar för lite betalt.

sen ser jag inte riktigt problemet med att ta in en inackordering till sig om man har egna hästar. det är ju den första hästen som kostar mest och tar mest tid. hade jag 3 egna hästar hemma, skulle jag lätt kunna ta in 3 till, som sagt, det är bara den första som kostar och tar tid, dom andra bara hänger med. principiellt.

Undrar hur du tänker här egentligen!? Hur kan det bara vara den första hästen som kostar och tar mest tid!? Alla sliter väl på inredningen, alla behöver foder och strö samt att underhåll läggs på varje uthyrd box. Alla behöver tas till hagen o.s.v. Varje boxenhet ska ju vara självbärande vad gäller lån och omkostnader och aktuell arbetsinsats. Att jag ändå ska gå till stallet för att sköta min/mina hästar har ju inte med saken att göra.

Om du t.ex. behöver 15 min för att släppa ut dina 3 hästar i hagen så är det helt ok att jobba gratis 15 min/dag med att släppa ut andras hästar!? Likadant vid intag och fodring!? Samt att helt gratis hålla färg och övrigt material till dessa 3 boxar och hagar!? Nja du, det tror jag inte att du skulle ha lust med i längden om det skulle omsättas i praktiken, så här på "papperet" är det ju lättare att vara generös än när det börjar svida i plånboken!

Kicki :laugh:

Jo man får gnälla men det är inte speciellt konstruktivt. Men visst det är lätt att gnälla ibland när man är irriterad.

Men om man säger upp sina hyresgäster för att lönsamheten är för låg så måste ju alla hitta nya stallplatser och då skulle priserna pressas upp. Så länge man bara gnäller på att priserna är för låga så händer ingenting.

Det är fri prissättning och ingen tvingar någon att hyra ut till underpriser. Så vi får skylla oss själva om vi tar för lite betalt.

Det håller jag med om. Och om folk tog betalt för vad det verkligen kostar så skulle det ju se lite eljest ut på många håll. Många har ju inte betalt för det jobb de utför. Personligen så skulle jag slänga ut en person som klagade på hyran, icke önsvärd här. Har hellre en tom box än sponsrar andras hästhållning.

Själv så har jag jättebra hyresgäster som har insikt i vad saker och ting faktiskt kostar och att även jag behöver skäligt betalt för mitt jobb, precis som de själva vill ha. :laugh:

Men det som stör mig, och som man tenderar att se här på Buke är att de som har en förhållandevis låg hyra är de som gnäller mest i trådar om hyror och service.

principiellt skrev jag. :D

när du skaffar första hästen, måste du fixa stall, hagar, bete å diverse grejjer. då har du redan lagt ner alla pengar, så efterföljande hästar hänger bara med. principiellt
investerade pengar alltså.

sen är tiden och det sociala något som var och en får avgöra hur mycket det är värt! det är inte värt för dig, men du behöver inte heller ha någon hos dig. och frågar någon är det väl bara att säga att "jag vill ha 2500 i stallhyra och du får köpa ditt eget foder och strö samt laga upp din box om något skulle gå sönder". gnäller då hästägaren över att det är dyrt är det väl bara för denne att hitta någon annanstans att ha hästen! enklelt va? :banana:

vår stallägare får in 3500 varje månad och beöver bara köra ut skit på ängen och gödsla och stå med nytt staket om något skulle gå sönder. resten fixar vi, ink renovera upp stallet till sommarn, eftersom det är vi som sliter på det.

i slutändan betalar jag samma pengar som i gamla stallet, där det enda jag behövde göra var att mocka 7 boxar en dag i veckan. kändes piss att ge dom pengar varje månad, även om dom la ner mer tid på våra hästar, men det sociala och känslan av att ha ett eget stall med sina bästa vänner är priceless!

Om du t.ex. behöver 15 min för att släppa ut dina 3 hästar i hagen
pröva 15 min på 5 hästar, från det du öppnar dörren n till stallet på morgonen till det du är klar.. ;)
som sagt, det är det första hästen som tar tid......

Samt att helt gratis hålla färg och övrigt material till dessa 3 boxar och hagar!?
men jag har väl aldrig sagt något om gratis? samma som att ni stallägare vill ha betalt, så inte ni går back på hästägaren, vill inte vi hästägare bli ruinerade på er stallägare!! men det är väl en avvägning som var och får göra, eller hur? :)
jag personligen betalar ICKE för saker jag inte får valuta för. och det tror jag inte du gör heller.

Senast ändrad:

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Underhåll kostar. Varje år. Det kostar att underhålla staket, det kostar att tvätta stallet (som ska ske varje år), det kostar att laga. ALLT KOSTAR. Inte bara i grundinvestering. Underhållet är det som tickar på, år efter år.

Vi har bara två hästar (och vägrar ta in andra, trots förfrågningar) och det är INTE gratis att underhålla ett stall (vi har hela stallet själv). Vi gör ändå inga tunga grejor (som lägga nytt underlag i paddocken, så om alla hagarna, dränera rasthagar etc) eftersom det inte är vårt ställe. Det kostar ändå. Varje år. Varje månad. Varje vecka. Inte bara foder och förbrukning. Slangar, redskap, gödselhantering, underhåll av sadelkammare. En häst till blir MINST 1/3 mer kostnader. OM hästen inte är en strulpelle som har sönder ditt och datt.

Nä, det är många som borde tänka över vad det egentligen kostar att ha häst, och om man egentligen är sponsrad av sin stallägare.

Och ja, jag har varit inackorderad. Både kollektivt (billigt) och fullinackordering (dyrt). Och ändå kostar det betydligt mer idag, med egen hantering, än att ha dem inackorderade på fullskötsel. Då räknar jag inte vår arbetstid (släppa ut och ta in etc), vi gör ju allt på debiterbar tid (egenföretagare).

Säger inte det en del om hur stallägarna har sponsrat vår hästhållning?

Intressant detta, tycker jag... Jag tycker nog att man betalar sin stallhyra även om man inte har hästen på plats i boxen?? Har själv samma bekymmer. Min hyresgäst informerade mig om att hon skall ha sin häst med hem över sommaren (2 månader) men att hon kommer hem igen i augusti.
Jag var så dum, så jag utgick från att hon skulle betala stallhyra även för juni/juli - vilket hon inte har gjort (ännu). Hon tog sin häst och åkte och jag kan inte se att jag skall behöva "hålla" en box till henne dessa två månader OM det dyker upp en annan hyresgäst under tiden? Hon har inte ens hört av sig sedan hon tog sin häst och åkte för 1 månad sedan? Nu står boxen tom - men jag anser egentligen att hon sagt upp den, eftersom hon bara tog sitt pick och pack (inkl. 2 av mina hinkar) och åkte. Jag är kanske jättefräck - men jag tänker att om boxen blir upptagen i mellanperioden så kommer jag att meddela henne att hon inte kan komma tillbaka. Annars tänker jag inte göra något bara för att se om hon verkligen dyker upp i höst, som hon sagt.. Men -alltså! Jag tycker att även om inget är direkt uttalat, så är det självklart att man betalar sin stallhyra - även om hästen för en tid går på bete eller är iväg någonannan stans.. Som någon skrev, man betalar väl hyra för sin lägenhet - även om man reser bort??:laugh:

Om hon t.o.m. har sagt att hon kommer hem i augusti tycker jag nog att du borde skicka en påminnelse om hyran. Om hon sedan inte hör av sig eller betalar pengarna tycker jag att du kan hålla dörrarna öppna för en ny hyresgäst. Men vänta på svar från den andra tjejen först, det kan vara ett missförstånd!

det är ingen som tvingar stallägaren att ha häst i stallen eller på marken, så det är bara att säga upp.

Om ALLA stallägare skulle säga upp sina inackorderade och sluta hyra ut platser, vart skulle alla de som inte äger eget stall stalla upp sina hästar?

Hos mig betalar hyresgästerna 12 månader om året även om de har hästarna på bete eller om de av någon anledning är utan häst.
Betalar man inte så hyr man heller inte boxen och jag är fri att hyra ut den till någon annan.

Om vi ska göra en liknelse så betalar du ju hyra för din lägenhet även om du är på 1-2månaders semester?
Däremot ska man ju inte betala för full helinackordering om man inte är där utan bara kallhyra för boxen och inget strö, foder eller för någon service.

principiellt skrev jag. :D

när du skaffar första hästen, måste du fixa stall, hagar, bete å diverse grejjer. då har du redan lagt ner alla pengar, så efterföljande hästar hänger bara med. principiellt
investerade pengar alltså.

sen är tiden och det sociala något som var och en får avgöra hur mycket det är värt! det är inte värt för dig, men du behöver inte heller ha någon hos dig. och frågar någon är det väl bara att säga att "jag vill ha 2500 i stallhyra och du får köpa ditt eget foder och strö samt laga upp din box om något skulle gå sönder". gnäller då hästägaren över att det är dyrt är det väl bara för denne att hitta någon annanstans att ha hästen! enklelt va? :banana:

vår stallägare får in 3500 varje månad och beöver bara köra ut skit på ängen och gödsla och stå med nytt staket om något skulle gå sönder. resten fixar vi, ink renovera upp stallet till sommarn, eftersom det är vi som sliter på det.

i slutändan betalar jag samma pengar som i gamla stallet, där det enda jag behövde göra var att mocka 7 boxar en dag i veckan. kändes piss att ge dom pengar varje månad, även om dom la ner mer tid på våra hästar, men det sociala och känslan av att ha ett eget stall med sina bästa vänner är priceless!

pröva 15 min på 5 hästar, från det du öppnar dörren n till stallet på morgonen till det du är klar.. ;)
som sagt, det är det första hästen som tar tid......

men jag har väl aldrig sagt något om gratis? samma som att ni stallägare vill ha betalt, så inte ni går back på hästägaren, vill inte vi hästägare bli ruinerade på er stallägare!! men det är väl en avvägning som var och får göra, eller hur? :)
jag personligen betalar ICKE för saker jag inte får valuta för. och det tror jag inte du gör heller.

Behöver ju varken bygga boxar eller hage till hästar som jag inte har! Så hur kan efterföljande hästar bara "hänga med"!? Du har ett mycket konstigt ekvation, vilket tyder på stor okunskap från din sida! Tror inte att du riktig förstår det här, varje enhet ska vara självbärande! Annars bjuder jag ju på boxplatsen! Av ditt resonenang förstår jag att du är anställd och inte egen företagare åxå, annars skulle du inte ha den här inställningen! Betalar man 1600:-/mån och inte tycker att det är billigt, då vill man ha saker gratis!!

Du skriver, "det kändes piss att ge dem pengar varje månad, även om de lade ner mer tid på våra hästar"!? :confused:

Och fortfarande, hur kan bara den första hästen ta tid!? Tror att det är få stallägare som skor sig på sina hyresgäster, rent procdentuellt så går största flertalet inte jämt upp ens en gång. Skillnaden mellan dig och mig är att jag jag VET vad saker och ting kostar både i tid och pengar, något som 20 år av eget företagande skolat mig i! Så ställs jag inför olika situationer av "köpande" så håller jag det i minnet oavsett vad det gäller!

Senast ändrad av en moderator:

sen ser jag inte riktigt problemet med att ta in en inackordering till sig om man har egna hästar. det är ju den första hästen som kostar mest och tar mest tid. hade jag 3 egna hästar hemma, skulle jag lätt kunna ta in 3 till, som sagt, det är bara den första som kostar och tar tid, dom andra bara hänger med. principiellt.

jag förstår hur du menar, men jag tycker inte att man kan säga att det är den första hästen som kostar tid och pengar och resten hänger på gratis.

Bygger man ett stall med 15 platser blir hela projektet dyrare än om man bygger ett stall med 10 boxar men enhetspriset för varje box blir lägre.

Om en häst går i en hage har man satt upp stängsel. Sätter man då en häst till i samma hage behöver man ju inte sätta upp nytt staket för den och därmed delas kostnaderna på flera individer. men så småningom måste man ju göra flera hagar eftersom det inte ryms hur många hästar som helst i en hage, dvs kostnaderna ökar. Dessutom kan man inte räkna med att alla hästar kommer överens med varandra och man måste därmed ha flera hagar eftersom man inte kan fylla dem som ägg i äggfack.

Om du skall ut till stallet för att fodra din häst skall du klä på dig, gå ut, ev köra till stallet, fodra och sedan hem igen. När du är i stallet kan du lika gärna fodra en häst till istället för att åka hem och sedan köra ut en gång till för att fodra den andra hästen, men själva fodringstiden, då du ger fodret till hästarna, fördubblas. Detsamma gäller mockning, ridning och övrig skötsel av seldon och utrustning. det är restiden man vinner på, inte skötseln av hästarna och stallet. ;)

det var säkert det här du menade.

Är det ett modernt påfund detta att allt ska vara gratis, för "allt är klart och finns ju redan"?
Det känns som om IT-mentaliteten smittar av sig. Där ska minsann alla program, musik etc vara gratis för nedladdning. Att någon jobbat för att ta fram materialet och behöver ha ersättning förträngs medvetet, eller så är man för dum för att begripa det.

Nå, förr eller senare vaknar dom upp till verkligheten, chockade! :eek:

LIA

tog hon fullt betalt eller enbart kallhyra? Har bara hört stallägaren ta kallhyror under sommarmånaderna då hästen är på bete.

Hos oss betalar man full hyra om man har hästen inne.
Är hästen inte hemma (bete mm.) betalar man kallhyra för boxen. VI har ju fortf arrende kostnad även om hästarna inte är hemma.

Informerar givetvis om detta när vi tar in hyresgäster och inte en enda har sagt att det är konstigt.

Givetvis ska man inte betala för foder och strö om hästen inte är hemma. Då förbrukar den ju inget heller.

Jag blir förbannad!!!!!!
Alla dessa jäkla otrevliga människor som finns på buke. Det går inte att ställa en enda fråga, för att man faktiskt vill veta eller lära sig något nytt, utan att bli påhoppad och få en massa krängda och otrevliga svar.
Nä, alla ni hästmänniskor som tror att ni kan så jäkla mycket, ni borde se er omkring i er egen "hästkunskap" innan ni hoppar på andra människor.

Buke är faktiskt ett forum där man ska kunna ställe frågor som man själv är lite osäkra på och/eller vill höra en annans åsiktom.

När jag läse huvudfrågan, så tänkte jag, a en hästmänniska som undrar om det är vanligt förekommande att ta ut stallhyra är man inte nyttjar boxen. En mycket bra fråga tycker jag. Vet man inte så är det klart att man vill veta. Som en kunnig hästmänniska så ställer man självklart upp på att svara på frågan, då man vet svaret. Men!!!
På ett trevligt och läroriktsätt.

Ni som svarar otrevlig och dumhetsförklarat människan som ställde frågan, jag undrar hur ni vill få svar på era frågor?!
Ni kanske uppskattar ett krängt och otrevligt sätt.
Jag arbetar som lärare på högstadiet och får ofta svar på frågor då detta är mitt jobb. Skulle mina elever vilja höra ett sådant krängt svar? Då hade dom inte ställt fler frågor till mig och därmed inte lärt sig mer i livet.

Jag ger även dressyrlektioner då jag själv tävlar på högre nivå. Tror ni att mina elever hade fortsatt att träna för mig, då de inte kunnat ställa några frågor utan att bli idiotförklarade?!

Man lär sig genom att fråga......

Ett känt citat som vi lärare använder oss ofta av är följande:
Det finns inga dumma frågor bara dumma svar

Jag tycker inte alls att speciellt många svar är otrevliga. Vad är det som är så otrevligt?

Tycker mest att det är du som är otrevlig här! :( Fram till nu har ingen svurit åt folk på det sätt som du nu gör! Gör du så mot dina elever åxå om de opponerar sig mot det du säger!? :grin: Att ha starka åsikter är det väl inget fel i!? Har du problem med det så vistas inte här, svårare än så är det inte!

Och Buke är ett forum för diskussioner, vilket gör att man inte alltid få varken medhåll eller de svar man önskar!

Och som sagt, det otrevligaste inlägget i den här diskussionen står du för! Kicki :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nä, alla tycker vi väl olika.

Personen som skrev huvudfrågan skrev i ett senare skedde att hon upplevde att hon hade fått en den otrevliga svar och jag håller med henne.

Otrevliga svar i form av att det fattar hon väl, man betalar ju alltid hyran för lägenheten även om man åker på semester, jag blir trött på alla hästägare som bara vill ha och ha, det är självklart att man ska betala osv....
Hon ställde en fråga för att hon ville veta. Jag tror inte att det handlade om att komma undan betalning.

Ett trevligt svar i form av: Ja, det är brukligt att betala stallhyra även under sommaren då stallägaren håller boxplatsen till dig. Vissa har ibland en lägre hyra medans andra har samma hyra. Även sommarbete och tillgång till stall vid ridturer eller dåligt väder kostar att hålla igång.

Till dig som undrade om jag svarar mina elever på ett otrevligt sätt:
Självklart inte! Det otrevliga sätt som vissa har svarat på i denna tråd, skulle jag absolut inte använda mig av själv.
Men eftersom du tog illa vid dig, så kanske du är en av dem som lämnat otrevliga svar.

.

Men eftersom du tog illa vid dig, så kanske du är en av dem som lämnat otrevliga svar.

Det hoppas jag att du vet isf.!? För du har väl läst alla inlägg hoppas jag innan du far ut på det sätt som du gör!? Och då bör du väl ha hyffsad koll på vad jag skrivit och till VEM!?

Tog inte åt mig personligen utan tycker rent allmänt att du visar upp en taskig attityd! Som jag skrev tidigare så är det bara ditt inlägg som innehåller svordommar, samt att skriver man "alla" så vänder man sig väl till alla!?

Tycker inte att TS fick otrevliga svar, utan svar utifrån sin frågeställning. Och visst, med ett inslag av irritatition i bland, men det är ju inte första gången liknande frågor kommer upp och vi är bara människor!

Sedan borde ju du då som anser dig duktigt på ett korrekt bemötande i alla lägen, visa prov på detta och din pedagogiska fallenhet! :grin: Men i stället visade du verkligen upp en sida som ingen här tidigare gjort, 3 svordommar i ett och samma inlägg samt allmänt otrevlig attityd! :cool:

Kicki :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar