stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stallhyra utan häst?

Men i en annan tråd skriver du ja att du haft din 21åriga häst sedan han var 16år. Då kan de ju kanppast vara första somamren du har häst och jag skulle inte heller räkna dig som ny´bliven hästägare.

?? Nybliven står det ingentans, däremot nybörjare. Och det kan även kalla mig som haft häst i över 20 år. Jag har haft min första kotledsinflammation och jävlars vad nybörjare jag är.

Så även om Ts haft häst i fyra-fem år är det säkert första gången hän flyttat hästen från stallet.

Jag förstår också det självklara med att man betalar om man väljer att själv flytta sin häst.
Men jag undrar om det finns fler som gör som i det förra stallet där jag hade hästen. Nämligen att under ett par månader under sommaren måste alla inhyrningar flytta, och ändå måste man betala för att få behålla sin plats. Dom menar att dom tar semester, och det är ok, men om man inte har tillgång till boxen överhuvudtaget så blir det knepigt att måsta betala för den. Och inte så lätt att hitta någonstans för en kort tid dit man vill flytta hästen + att det kostar en del. Vad tycker ni?

Om inte hästen har tillgång till varken bete ellr stall så skulle det kännas konstigt att ta betalt ju. Men plats i en beteshage måste man ju ta betalt för även om stallet inte får användas på sommaren. För det är inte bara boxen som kostar pengar. Betsmark är ibland minst lika dyrt.

jag tycker nog att man skall betala någon form av kallhyra för boxen även om man är bortrest, men jag tycker inte att du ska behöva betala för betet som du inte använder på gården.

Du kommer att komma långt med din attityd du, aceberr. Våga fråga råd och stå för sina handlingar och åsikter. Det borde finnas fler som du!

för mig: 500-600 i månan.
vad är rimligt för dig?

Jag tycker ni har väldigt låga hyror. Här som jag bor på landet i södra Finland betalar man 100-300€ i månaden, inkl moms, för bete och minst 300€/ mån för stallhyra under vintern. I huvudstadsregionen hittar man nästan inga stall med hyror under 450. Då ingår hö, strö, fodring, mockning, in- och utsläpp.

Nej, odlat bete och stängsel är dyrt. bränsle och gödsel är svindyrt nuförtiden.
Sedan är det en annan sak om hästarna bara går och äter upp ett igenvuxet område som annars skulle vara outnyttjat.

Ja men gräset växer ju av sig själv och staketet står ju redan där ;)

Men stängslet måste underhållas årligen då tjälen stöter upp stolparna på vintern, ruttna stolpar måste bytas ut och banden måste spännas och ev. bytas. Annars har du inga hästar kvar på betet ;)

det är sant att jag har haft min nu 22 åriga häst sedan han var 16, det är inte min första sommar med hästen, det har jag aldrig sagt. men det är fortfarande min första häst och min första stallplats. och jag har tidigare sommrar inte tagit iväg hästen från stallet.

och jag räknar mig fortfarande som nybörjare inom området häst. visserligen känner jag min häst väl och vet vad han tycker och tänker i de flesta fall, men det handlar om så mycket mer än bara min häst. jag har så otroligt mycket kvar att lära. därav min fråga.

jag tycker nog att man skall betala någon form av kallhyra för boxen även om man är bortrest, men jag tycker inte att du ska behöva betala för betet som du inte använder på gården.

Du kommer att komma långt med din attityd du, aceberr. Våga fråga råd och stå för sina handlingar och åsikter. Det borde finnas fler som du!

Det där beror ju på hur planeringen på gården ser ut. Man kan ju mycket väl ha planerat för ett visst antal stallplatser och bete som skall räcka till alla hästarna. Då minskar ju egentligen inte kostnaderna ett dugg om en hästägare väljer att inte använda det betet som avsatts för dennes häst.

det är just det du skriver som gör att det blir krångel för många stallägare, att eran relation inte var så "affärsmässig/betonad" & att du därför inte tror att du måste följa samma regler som alla andra eller att stallägaren ska vara snäll mot dig.
Det är därför jag numera undviker att göra affärer med folk jag känner, de vill ha rabatter, de betalar inte, ja, de tycker helt enkelt inte att de behöver betala eller betala i tid för jag är tydligen inte lika viktig som alla andra hästmänniskor eller hästsäljare.
Konstigt va?

Det där beror ju på hur planeringen på gården ser ut. Man kan ju mycket väl ha planerat för ett visst antal stallplatser och bete som skall räcka till alla hästarna. Då minskar ju egentligen inte kostnaderna ett dugg om en hästägare väljer att inte använda det betet som avsatts för dennes häst.

Det är sant. Men stallägaren kan välja att hyra ut betesmarken till andra hästar precis som i TS fall. Om man väljer en sådan lösning borde det ju inte vara något problem förutsatt man hittar en ny hyresgäst. Om inte, är det väl skäligt att ta betalt av ts även för betet.

Det är sant. Men stallägaren kan välja att hyra ut betesmarken till andra hästar precis som i TS fall. Om man väljer en sådan lösning borde det ju inte vara något problem förutsatt man hittar en ny hyresgäst. Om inte, är det väl skäligt att ta betalt av ts även för betet.

Med tanke på flocken och att det alltid blir uppgörelser om ny rangordning med skaderisker osv så tycker inte vi det är en bra lösning att ta in nya hästar bara för sommaren.

men som sagt det beror på hur man resonerar och hur gården är uppbygd. Men det finns ingen autmatik som säger att man skall slippa beteskostnaden när man flyttar hästen över sommaren.

Om inte hästen har tillgång till varken bete ellr stall så skulle det kännas konstigt att ta betalt ju. Men plats i en beteshage måste man ju ta betalt för även om stallet inte får användas på sommaren. För det är inte bara boxen som kostar pengar. Betsmark är ibland minst lika dyrt.

Ja självklart. Men ingen tillgång till vare sig box, vinterhage el bete :confused:
Man måste alltså flytta hästen i 2 månader, och ändå betala. Tycker bara att det var konstigt upplagt. Om man jämför med en lgh så tänk hur det skulle se ut :rofl:
Du måste flytta på dig i ett par månader och ändå betala hyra :devil:

För det första så hade du ju en väldigt billig stallhyra och för det andra, tanken har aldrig slagit dig att hyran var baserad på årsbasis!?

Kicki :laugh:

jag vet inte vad du betalar i stallhyra i din del av sverige, men här är det tämligen dyrt. ingen tillgång till ridbana eller ridhus eller spoilspilta eller ens en stallgång, men 2 fodringar om dagen. jmf med ridskolan, som man betalar 550 mer och har allt.

så här är det dyrt!!!

Men stängslet måste underhållas årligen då tjälen stöter upp stolparna på vintern, ruttna stolpar måste bytas ut och banden måste spännas och ev. bytas. Annars har du inga hästar kvar på betet ;)

nja... gör man ett riktigt jobb från början, behöver du bara kolla över att det håller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar