stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stallhyra utan häst?

Hejsan.
Jag förstår om du blir lite förvirrad av stallägarens agerande. Som ny hästägare är det så otroligt mycke att hålla koll på, bla detta med semester och flytt av hästen. Eftersom du inte säger upp boxen så kvarstår hyran även om du åker i väg och lämnar stallet, som novis kan man ju tycka att då har stallägaren inget jobb el andra utg men kostnaden för stallet har ju hyresvärden alltid kvar. Vissa väljer att slå ut kostnaderna på 12 månader, då blir hyran samma även på sommarmånaderna och andra väljer att ha lite högre när hästarna står inne och lite lägre när dom går ute.

Detta pluss en massa andra saker ska alla nyblivna hästägare lära sig, och alla har vi varit där någon gång. Att sedan vissa bara måste på ett nedvärderande och tråkigt sätt tala om för andra hur självklart allt är visar bara att dom har glömt att det fanns en tid då dom själva inte visste och kunde allt.

Lycka till med ditt nya liv som hästägare, och kom i håg att alla kan inte allt utan vi måste alla någon gång rådfråga någon annan, även vi som har haft våra hästar betydligt längre än du :bump:

Mvh Nisse

Hur kan dom ta hö på en vall om den inte sköts?

Jag kan räkna upp en hel radda med saker som inte sköttes på det stället, men som sagt, kvar står jag inte.
där jag står nu betalar jag kallhyra på boxen, dock 300 mindre 2 månader om året = betesperiod. å vi som står i stallet hjälper killen som äger det med det vi kan. helt oki! vi ska även renovera stallet i sommar, så vi håller vår egen kostnad nere.

jag tror inte at det är alla här som har sina hästar på tiptopgårdar. jag betalar inte för något jag inte får, därför tyckte jag att det gamla stället inte var nått vidare att ha.

Nu har inte jag läst alla svar, men kort skriver jag så här. Hyr du en lägenhet så är du tvungen att betala hyra oavsett om du är där eller inte. Att stallägaren tar in beteshästar, påverkar inte din box. Detta är fullt möjligt under den varma delen av året, eftersom det då inte finns krav på installning i de fall en ligghall inte finns tillgänglig. Alltså har stallägaren rätt när denne vill ha hyra för den tid du inte haft hästen i stallet, boxen har ju ändå funnits för din häst fast du har valt ett annat alternativ.

Jag tackar så mycket för ditt vänliga svar. Tråkigt att vissa har glömt att alla är nybörjare någongång. Det är absolut inga "hard feelings" mellan mig och stallägaren. Jag har pratat med henne om att jag inte visste vad som gällde, och det är givetvis mitt fel i och med att jag skulle tagit reda på vad som gällde, men jag har nu betalat och lärt mig något nytt.

Jag tackar för alla svar, trevliga som mindre trevliga. Jag frågar för att jag vill lära mig, inte för att jag är dum. Jag har min första häst och min första stallplats. Jag har således aldrig haft ett eget stall med egna inackorderingar, så jag vet inte hur det fungerar.

Det är självklart jag betalar hyran på min lägenhet fast jag åker på semester en vecka, det borde därmed vara lika självklart att betala stallhyran trots jag inte haft någon häst där. Det tycker även jag när jag ser jämförelsen. Dock trodde jag i min enfald att vår relation inte var så affärsbetonad, det var givetvis dumt att tro något sådant då de givetvis vill ha in sina pengar ändå, men det var ändå min tanke.

Jag tycker det är hemskt tråkigt att då man ställer en fråga får man så många svar som har en mindre trevlig, och "lilla-gumman-det-fattar-du-väl-eller?!" ton.

Dock trodde jag i min enfald att vår relation inte var så affärsbetonad, det var givetvis dumt att tro något sådant då de givetvis vill ha in sina pengar ändå, men det var ändå min tanke.

Det där kan vara ett problem för både hyresvärd och hyresgäst för ofta blir man ju även kompisar. Men man har tyvärr ofta inte råd att vara så mycket kompis att man kan efterskänka hyror. Det kan ta emot men man måste vara affärsmässig för att det skall gå runt.

Din fråga är inte så konstig tycker jag, det kan vara väldigt olika från stall till stall. Jag betalar t ex inte någon stallhyra på sommaren där jag har mina unghästar på vinterhalvåret. Detta mot att jag låter unghästarna gå på deras bete. De har EU stöd för betet som då måste just betas för att stöden ska betalas ut, och det hade varit mera jobb för dem om de skulle slå gräset i beteshagarna. En perfekt deal för mig.

Där jag har min ridhäst däremot betalar vi samma hyra året runt i stallhyra. Här har man då tillgång till allt hela sommaren om man vill även om hästen går i en gräshage, dvs box, strö, foder, ridbana, ridhus mm

I mitt förra stall tog jag alltid med mig hästen "hem" över sommaren och jag behövde inte betala stallhyra för den perioden. Detta hade vi gjort upp innan då jag frågat hur han ville att jag skulle göra med stallhyran när jag var borta. En bra deal för mig med andra ord. I nuvarande stallet är jag ganska säker på att jag skulle få betala även om jag var borta så jag upplever mitt tidigare stall som undantaget.

Jag tackar för alla svar, trevliga som mindre trevliga. Jag frågar för att jag vill lära mig, inte för att jag är dum. Jag har min första häst och min första stallplats. Jag har således aldrig haft ett eget stall med egna inackorderingar, så jag vet inte hur det fungerar.

Men i en annan tråd skriver du ja att du haft din 21åriga häst sedan han var 16år. Då kan de ju kanppast vara första somamren du har häst och jag skulle inte heller räkna dig som ny´bliven hästägare.

Jag förstår också det självklara med att man betalar om man väljer att själv flytta sin häst.
Men jag undrar om det finns fler som gör som i det förra stallet där jag hade hästen. Nämligen att under ett par månader under sommaren måste alla inhyrningar flytta, och ändå måste man betala för att få behålla sin plats. Dom menar att dom tar semester, och det är ok, men om man inte har tillgång till boxen överhuvudtaget så blir det knepigt att måsta betala för den. Och inte så lätt att hitta någonstans för en kort tid dit man vill flytta hästen + att det kostar en del. Vad tycker ni?

det tycker jag inte är rätt.
så gjorde vi vårat gamla stall. 1600, varje månad, året om. trots att hästarna gick ute dygnet runt och bara åt gräs. 1600 var alltså för fullservice, insläpp, utsläpp, täcken, mat och spån. (som vi f.ö hämtade själv). nej fy, säger jag bara!!! jag skulle aldrig ha mage att ta ut så mycket av mina hyresgäster om jag hade stall hemma! på sommarn alltså.

För det första så hade du ju en väldigt billig stallhyra och för det andra, tanken har aldrig slagit dig att hyran var baserad på årsbasis!?

Kicki :laugh:

om stallägaren hade gjort detta, kunde jag förstå. men vatten finns, hagen ligger bredvid en sjö, sår gör dom knappast, stängsel finns sen länge, putsa behövs inte, först tas det hö, sen går hästarna på återväxt, så nej. inget arbete läggs ner, men ändå betalade vi för insläpp-utsläpp-foder-täcke.

behöver jag tillägga att jag inte står kvar där? :grin:

Om de aldrig sår hur kan de då hålla eget grovfoder med någon som helst kvalla!? Om de låter hästarna beta återväxten så blir det ju fort en dålig vall. Och som jag tidigare skrev, årsbasis....

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår också det självklara med att man betalar om man väljer att själv flytta sin häst.
Men jag undrar om det finns fler som gör som i det förra stallet där jag hade hästen. Nämligen att under ett par månader under sommaren måste alla inhyrningar flytta, och ändå måste man betala för att få behålla sin plats. Dom menar att dom tar semester, och det är ok, men om man inte har tillgång till boxen överhuvudtaget så blir det knepigt att måsta betala för den. Och inte så lätt att hitta någonstans för en kort tid dit man vill flytta hästen + att det kostar en del. Vad tycker ni?

Även där så kan ju hyran vara baserad på årsbasis, så jag tycker att det är helt ok.

Har själv kallhyran på årsbasis, tjänster, foder och spån betalas efter förbrukning.

Du tror inte det kan vara så att stallägaren slår ut årets alla utgifter/månad istället för att sänka på sommaren? :idea:

Så gjorde jag när jag under en period drev ett (litet) stall, att stallhyran var samma året om, oavsett inne eller ute eller sommar eller vinter. På så sätt är det lättare att planera ekonomin för både stallägare och gäst tycker jag, som har samma system där jag står uppstallad nu (där visserligen hästarna inte går ute dygnet runt). Det är skönt att veta vad stallhyran kostar varje månad och hellre en något högre hyra på sommaren än en betydligt högre under nio månader, jag fördelar gärna kostnaderna så.

Så har vi och det är väldigt få hästar som drar till billigare sommarbete för att sen komma tillbaka och låta hästarna göra upp om rangen igen:idea:

har du kontrakt för en box eller ett avtal är du betalningsskyldig även om du flyttar hästen därifrån ett par veckor.. såvida du inte sagt upp boxen och uppsägtid har gått ut!! lite dumt men så är det :/ jag har det lika dant! hälsn!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar