Jag tänker att det kan bli problem från båda håll. En del inackorderade saknar förståelse för stallägarens engagemang och kostnader, samtidigt som många stallägare ibland verkar glömma att inackorderade är deras kunder och att det är stallägaren själv som har utformat avtalet.Jag tror man också kan bli lite bitter när man är uthyrare. Det har sällan egentligen med pengar att göra, känner jag. Det är mer värderingen av vad jag gör eller ligger ute med (foder t.ex).
När vi haft hingstar på station och valacken blir ensam hemma har jag t.ex bett någon ställa sin häst här över sommaren som om den vore inackorderad. Det vill säga, de tar själva hand om hästen och mockar eller vad vi nu kommit överens om.
Då har jag bara tagit betalt för foder eftersom det är endast till min fördel egentligen.
På det sättet blir det en win win-situation. Det blir billigare för dem en sommar och min häst får sällskap.
Jag gnäller aldrig på prishöjningar osv, men jag förväntar mig att bli sedd som en kund som köper en tjänst. Jag vill att avtalet ska respekteras och jag har liksom inga skyldigheter att visa en massa tacksamhet eller ställa upp mer än vad vi har avtalat om.
(Edit. Jag gör dock gärna mer än jag egentligen måste, men då är det på mitt eget initiativ)