Mitt sto kom nu under vintern och då går alla var för sig men de andra 2 hästarna kan nosa på varandra genom staketet, hon står på sidan om.Om stallägaren inte har provat utan bara ändrat sig efter att du flyttat in förstår jag att du är besviken. Hästar ska inte behöva gå utan sällskap.
Är i efterhand jag fått veta att hon inte ska få gå på betet med dom även fast så var sagt när jag kom och kollade på stallet.
Stallägaren tycker igentligen inte om ston vad jag fått höra i efterhand.
Det hela gör mig ledsen för jag vill att min häst ska få vara lycklig också.
Hon gick i en flock med ston och valacker innan men nu ska hon behöva stå ensam året runt
Vi är 2 inhyrda, den andra inhyrda valackens ägare har inget emot att dom går tillsammans. Är bara så att stallägaren inte tillåter grejen att ston och valacker får vara i samma hage men vi har aldrig fått provat. Därimot är vi 2 inhyrda överens om att vi gärna skulle vilja testa och åtminstone kunna få låta våra 2 gå ihop.Jag hade också sett mig om efter annan stallplats. Din stallägare/hästarnas ägare borde ju kunna berätta om det är någon av valackerna som har problem att gå med ston? Jag hade oavsett inte velat stå i ett stall där stallägaren försöker kontrollera vad jag gör med min häst om det inte är skadligt eller diskuterbart av någon annan anledning. Mitt sto går tillsammans med fem valacker och det har inte varit några problem. Det finns ju dock inga garantier för att det funkar med alla ston&valacker.
Absolut ska man få säga till om hästen tar skada av hur man sköter den men väldigt mång hästar rakas idag när dom tränas ofta så känns som det borde vara en rättighet att jag ska kunna få göra det med min häst som jag själv äger, ett år rakades hon inte och då blev hon både förkyld och fick fuktexsem så känns jobbigt att det plötsligt är förbud mot detta.
Anledningen är att stallägaren läst på att den inte är bra att en häst rakas, att vi endast gör det för våran egen skull, att vi förmänskligar dom och även att det är för jobbigt att behöva lägga på ett täcke varje morgon när de ska gå ut. Därför får vi inte göra detta pga att hennes sätt hur vi ska förhålla oss med våra hästar är rätt.