stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stallhyra utan häst?

Jag har också betalat de gånger jag haft med mig hästen på sommaren. Jag säger ju inte upp stallplatsen utan vill ha den tillbaka så snart vi är hemma igen.

Samma med bostaden jag hyr - jag betalar hyra oavsett jag är där eller inte så länge jag inte säger upp den.

Jag har stött på ett problem. Det mycket väl vara så att det är jag som är dåligt påläst, men jag blev ändå mycket förvånad över händelsen.
Alltså:
Jag har min häst uppstallad i ett litet stall med 5 boxar. Jättetrevligt, har aldrig varit några som helst porblem med någonting. Det enda som jag sett som negativt är att det inte finns jättebra bete. Därför tog jag chansen och tog med min häst till sommarstugan i en månad där han gick på bete och hade det gott. Detta berättade jag för stallägaren i god tid, hon tyckte det lät jättemysigt och det var inga problem med något. När jag kom hem från betet nu för någon dag sedan hade hon lagt fram en lapp med hur ycket jag skulle betala i hyra den månaden som jag inte haft hästen där. Jag blev förvånad, jag har inte haft häst så länge och visste inte hur det fungerar när man åker på "semester" med hästen, jag tänkte inte ens i de banorna att jag skulle betala hyra när hästen inte ens varit där. Jag har funderat mycket på det och kan gå med på att jag ska betala hyra om hästarna hade stått inne, då hade ju min box varit ledig men ägaren hade inte kunnat hyra ut min box för endast en månad. Men nu går alla hästarna i stallet ute. Hon hävdar att jag ska betala för att jag ändå haft tillgång till boxen, trots att hästarna går ute. Visst, fine, men nu har hon tagit dit ytterligare 2 hästar som går där på bete. I stallet finns alltså 5 boxar men nu 6 hästar. Hur går detta i hop sig? Vad räknas som "tillgång till box"?

Detta blev långt och luddigt men jga hoppas att ni förstår min tankegång. Jag vill bara förstå hur man tänker, juridiskt och logiskt. Vill lära mig hur det fungerar. För hade jag vetat att jag skulle betala hyra på 2 stall hade jag aldrig tagit iväg honom, det har jag inte råd med.

Hoppas tråden ligger rätt!

På den tiden då jag hyrde min lägenhet av ett bostadsbolag, så brukade jag lägga in om hyresavdrag när jag åkte iväg på semester, jag tyckte ju att dom hade inga problem med några ljud från mig och inget slitage den tiden jag var borta.

Sen hade faktiskt hyresvärden besök av bekanta och det tyckte jag också skulle generera i ytterligare hyresavdrag......

På den tiden då jag hyrde min lägenhet av ett bostadsbolag, så brukade jag lägga in om hyresavdrag när jag åkte iväg på semester, jag tyckte ju att dom hade inga problem med några ljud från mig och inget slitage den tiden jag var borta.

Sen hade faktiskt hyresvärden besök av bekanta och det tyckte jag också skulle generera i ytterligare hyresavdrag......

:idea:

:rofl:

Fast jag har fått betala uppsägningstiden FAST det installerades en ny häst i boxen samma dag som min åkte. DET gillade jag inte.

I mitt stall betalar man oavsett om hästen är "hemma" eller inte,boxen är ju upptagen av mej.Dock betalar jag mindre på sommaren då den går ute,eller då hon var iväg på betäckning.

Jag tycker att det är självklart att man ska betala trots att man inte har hästen i stallet under en tid. Boxen är fortfarande din och kan inte hyras ut till någon annan.
Vissa stall kör med kallhyra då man bara betalar för själva boxen och inte för foder osv medans andra har full stallhyra även om man åker bort.
Man kan ju dra en parallell till dig själv och ditt boende, betalar inte du hyra när du åker på semester?

Sådana här inlägg upphör aldrig att förvåna mig. Nu har vi inga inackorderingar längre, men här har vi haft samma boxhyra året runt, oavsett om hästarna är inne eller ute. På sommaren går det åt mindre spån, men man får istället foder (=gräs) till hästen.
Om man flyttar hästen under en viss period är det väl rimligt att slippa betala tex spån och foder.

Sådana här inlägg upphör aldrig att förvåna mig. Nu har vi inga inackorderingar längre, men här har vi haft samma boxhyra året runt, oavsett om hästarna är inne eller ute.

det tycker jag inte är rätt.
så gjorde vi vårat gamla stall. 1600, varje månad, året om. trots att hästarna gick ute dygnet runt och bara åt gräs. 1600 var alltså för fullservice, insläpp, utsläpp, täcken, mat och spån. (som vi f.ö hämtade själv). nej fy, säger jag bara!!! jag skulle aldrig ha mage att ta ut så mycket av mina hyresgäster om jag hade stall hemma! på sommarn alltså.

Öh, vänta här nu...

Vi har MER jobb med hästarna när de går på gräs än under den tiden de går i sina vinterhagar (som i o f s också är gräs men inte bete).

Putsa, så in, göda, stängsla, köra vatten. Allt detta kostar MER och tar MER tid än att ha hästarna installade. Men du tycker alltså att det är rätt att det ska kosta MINDRE?

Öh, vänta här nu...

Vi har MER jobb med hästarna när de går på gräs än under den tiden de går i sina vinterhagar (som i o f s också är gräs men inte bete).

Putsa, så in, göda, stängsla, köra vatten. Allt detta kostar MER och tar MER tid än att ha hästarna installade. Men du tycker alltså att det är rätt att det ska kosta MINDRE?

om stallägaren hade gjort detta, kunde jag förstå. men vatten finns, hagen ligger bredvid en sjö, sår gör dom knappast, stängsel finns sen länge, putsa behövs inte, först tas det hö, sen går hästarna på återväxt, så nej. inget arbete läggs ner, men ändå betalade vi för insläpp-utsläpp-foder-täcke.

behöver jag tillägga att jag inte står kvar där? :grin:

kallhyra betalar man.

men absolut inte för spån o hö m.m som man inte brukat när man varit borta.

så gjorde vi vårat gamla stall. 1600, varje månad, året om. trots att hästarna gick ute dygnet runt och bara åt gräs. 1600 var alltså för fullservice, insläpp, utsläpp, täcken, mat och spån. (som vi f.ö hämtade själv). nej fy, säger jag bara!!! jag skulle aldrig ha mage att ta ut så mycket av mina hyresgäster om jag hade stall hemma! på sommarn alltså.

Fast det skulle ju kunna vara så att ni egentligen skulle ha en högre hyra de månader hästarna stod inne, men istället valde stalläg att dela upp det jämt. Det skulle iaf jag uppskatta. Ungefär som 10mån hyra på student bostäder, då batalar du mer varje månad, än du hade gjort om det var 12mån hyra.

Du tror inte det kan vara så att stallägaren slår ut årets alla utgifter/månad istället för att sänka på sommaren? :idea:

Så gjorde jag när jag under en period drev ett (litet) stall, att stallhyran var samma året om, oavsett inne eller ute eller sommar eller vinter. På så sätt är det lättare att planera ekonomin för både stallägare och gäst tycker jag, som har samma system där jag står uppstallad nu (där visserligen hästarna inte går ute dygnet runt). Det är skönt att veta vad stallhyran kostar varje månad och hellre en något högre hyra på sommaren än en betydligt högre under nio månader, jag fördelar gärna kostnaderna så.

Hur borde vi göra egentligen om man låter hästarna beta på mark som kostar ca 300 000 kr/ha. Vilken stallhyra är rimlig på betet egentligen?

varför tror så många att bete är billigt?

Jag har också valt ett annat bete för min häst. Betalar såklart stallhyra fortfarande (såklart bara kallhyra; 1300).
Fick nyss reda på att det står en ny häst i min box, vad säger ni om det?
Känns ju rätt illa att jag betalar stallhyra för en box som någon annan använder (dock en nyinköpt ridskolehäst men ändå). Vad tycker ni jag ska göra?

Mmmm jo det är lite tråkigt att många inackorderingar inte förstår vad det är dom betalar för egentligen.

Man köper en gammal gammal gård för x miljoner. Bygger om den gamla koladugården till ett fungerande stall för x hundra tusen. Anlägger ridbana med belysning för x hundra tusen. Sen är det stängselstolpar och eltråd. Maskiner och verktyg. Löpande förbättringar, slitage och underhåll... Etc etc... Detta betalas ju inte med några pengar som bara ligger och skräpar direkt utan lånas till stor del av en bank som gärna vill ha räntorna betalda oavsett om det är sommarbete eller inte.

Om man räknade bort kostnaderna för sitt eget boende på gården och delade övriga kostnader på antalet boxplatser (vilket egentligen vore det rimliga), skulle man nog få stå utan inackorderingar. Skulle anses för dyrt. Det man istället får göra är att komma fram till en summa per box och år som inte anses alltför orimlig och sen slå ut det per månad. Den summan hjälper till att betala boxplatsen till viss del och resten får man som stallägare skjuta till själv och se glad ut ;)

Det beror ju på vad som står i kontraktet, står det att du har tillgång till EN box eller står det specifikt DEN boxen. Har du tillgång till EN box så räcker det ju att det finns en box tom i stallet.

om stallägaren hade gjort detta, kunde jag förstå. men vatten finns, hagen ligger bredvid en sjö, sår gör dom knappast, stängsel finns sen länge, putsa behövs inte, först tas det hö, sen går hästarna på återväxt, så nej. inget arbete läggs ner, men ändå betalade vi för insläpp-utsläpp-foder-täcke.

behöver jag tillägga att jag inte står kvar där? :grin:

Hur kan dom ta hö på en vall om den inte sköts? La dom inte på gödning för att kunna ta hö? Och sen kanske det lades på mer efter höskörd också? Vad är bete då? Är inte det foder till din häst? Stängsel är inget som varar i evighet. Det måste bytas och underhållas. M a o kostar det både tid och pengar.

Jag tror att många inackorderade aldrig ens märker av allt arbete som stallägaren lägger ner på anläggningen. Det bara blir gjort.

Sluta gnäll på vad ni betalar för stallplatserna. Många inackorderingar är sponsrade av gårdsägarna som det är nu!

Hur borde vi göra egentligen om man låter hästarna beta på mark som kostar ca 300 000 kr/ha. Vilken stallhyra är rimlig på betet egentligen?

varför tror så många att bete är billigt?

Ja men gräset växer ju av sig själv och staketet står ju redan där ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar