stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: stallhyra utan häst?

Hejsan.
Blir lite förvånad när jag läser ditt svar på denna fråga som Ts har ställt.
Hittar inte någonstans där Ts tror att hon ska behandlas annorlunda el tro sig ha "förmåner"som ingen annan i stallet har. Uppfattar inte heller att dom är bekant på ngt sätt som gör att Ts tror sig ska ha rätt till särbehandling, men jag kan ju själv ha uppfattat ditt svar fel.

Mvh Nisse

jag vet inte vad du betalar i stallhyra i din del av sverige, men här är det tämligen dyrt. ingen tillgång till ridbana eller ridhus eller spoilspilta eller ens en stallgång, men 2 fodringar om dagen. jmf med ridskolan, som man betalar 550 mer och har allt.

så här är det dyrt!!!

Skulle inte hyra ut en box till den summan. Vill ha betalt för mitt jobb åxå!

Kicki :laugh:

nja... gör man ett riktigt jobb från början, behöver du bara kolla över att det håller.

Det jobbet ska man ju åxå ha betalt för! Lägger man ned en massa jobb på hagarna, vare sig det är vinter eller beteshagar så ska det ju betalas. Samt att förr eller senare, oavsett hur grundlig man varit, så ska det ju lagas/bytas helt eller delvis.

För de som inte haft/har ett eget stall så låter allt så väldigt enkelt och väldigt dyrt. Fler borde sätta sig i en stallägares vardag under en period, och även använda sin egen plånbok den tiden. Någonting säger mig att det skulle bli ett annat "ljud i skällan" efter det!

och jag skulle aldrig ställa min häst i ett stall där det kostar över 2500. men det är det priserna ligger på runt omkring här! å ja klagar inte alls. :D

säkert skulle det låta annorlunda om fler fick prova på vardagen som stallägare, men jag tycker stallägarna och markägarna ska sluta gnälla över att hästägarna gnäller över att det är dyrt. och jag menar det i dom bästa av avsikter, så hoppa inte på mig nu. det är ingen som tvingar stallägaren att ha häst i stallen eller på marken, så det är bara att säga upp. precis som vi kan säga upp våra stallplatser om vi anser att det blir för dyrt.

missförstå mig rätt, jag tror er när ni säger att det är mycket jobb med att ha hästar hos er, men dom jag har stått hos har inte alls visat upp den bilden! och därför tycker jag att 1600 i månan är dyrt. dels detta med höet och tanten som har hand om allt har en handbok om fodring som hon följer minutiöst. den är skriven 1943. :eek:
ni kanske förstår att jag inte är så sugen på det?
speciellt med tanke på att dom bestämmde vad hästarna skulle äta och hur mycket.
och jag tröttna på att betala dom pengarna och inte ens få ha makt över min egen häst.

hade jag stått på en riktig gård, med bra folk, och marker som sköts riktigt skulle jag kanske tänka om, men just nu är jag sååå nöjd med dom 800 jag betalar där jag står nu. (just nu 500, eftersom dom går ute på bete.:D )

Tänkte inte på det. :angel:

*KL*

Fast ska man se riktigt krasst på det, växer INTE gräset av sig själv, det behövs gödning och sedan betesputsning för ett optimalt bete......
Annars tar ogräset överhand och då finns inget gräs!!!
Sådana saker är inte gratis precis.....

Och staketet behöver väl repareras allt som ofast, oavsett vilken typ av staket det är frågan om???!!! Och det kostar också pengar att göra....

Ja men gräset växer ju av sig själv och staketet står ju redan där ;)

En av orsakerna till att hästhagar redan efter några år ibland kan ha gått från ett utmärkt bete till att bli ett hav av smörblommor med öar av nässlor och skräppor är att många hästägare tror att gräset växer av sig självt.

Ser man på kostnaden för att stängsla en hage så kan man konstatera att det normalt kostar 3000 kronor i startkostnad (aggregat, jordspett, kablar, grind, jordfelsbrytare...) och därefter 6-10 :-/meter. Det innebär att en fyrkantig hage på ett hektar kostar minst 5400:- bara i materialkostnad.

Vårda hagen innebär regelbunden putsning (2-3 gånger per säsong) och vid behov gräsharvning för att slå sönder avföringshögar och lufta ytan. Vallen kan behöva läggas om med kostnader för plöjning, harvning, sådd och vallfrö. Kostnader för avskrivning av traktor, betesputs och gräsharv eller inhyrning av maskinstation. Betesputsar kostar från 25 000:- och uppåt och gräsharven från 10 000:-. Traktorn ska underhållas och dieseln kostar snart 15:- per liter.

Jag har inte nämnt ett enda ord om lön till den som utför arbetet. Konstigt nog är hästägare beredda att betala 500:- för en burk fantastiska tillsatser men inte accepterar rimliga priser på hyra/skötsel.

Troligen kommer priserna att gå upp kraftigt framöver på beten och foder. Mina grannar börjar redan kasta lystna blickar på mina vallar och ställer diskreta frågor om möjlighet att arrendera. Både kor och får äter också gräs och det går att odla spannmål på många åkervallar...

Det är väl inte det minsta konstigt med det!! Du har själv valt att resa bort med hästen och du har din boxplats kvar. Sen om hon tar in andra hästar på sommarbete har inte med saken att göra, för det hade hon gjort oavsett om du var där eller inte. Sen är det väl uppsägningstid med antar jag?

Se det så här: Du har en lägenhet som du har kvar medan du reser bort en månad. Självklart måste du betala hyran även medan du är ute och reser, annars har du ingenstans att bo när du kommer hem!!

*KL*

Fast ska man se riktigt krasst på det, växer INTE gräset av sig själv, det behövs gödning och sedan betesputsning för ett optimalt bete......
Annars tar ogräset överhand och då finns inget gräs!!!
Sådana saker är inte gratis precis.....

Och staketet behöver väl repareras allt som ofast, oavsett vilken typ av staket det är frågan om???!!! Och det kostar också pengar att göra....

Naturbetesmarker växer ju faktiskt av sig själv och där sprider man ju inte någon gödning och man betesputsar inte.

Staketet däremot skall underhållas. Tyvärr har vi inga naturbeten nu längre.

jag håller med dig, det är inte lönt att gnälla.

Det är en fri marknad med fri prissättning. har man för dålig lönsamhet med de priser som går att ta ut måste man effektivisera eller lägga ner verksamheten.

Som konsument försöker jag också köpa så billigt som möjligt så vi tycker nog inte så olika trots allt.

Ja självklart. Men ingen tillgång till vare sig box, vinterhage el bete :confused:
Man måste alltså flytta hästen i 2 månader, och ändå betala. Tycker bara att det var konstigt upplagt. Om man jämför med en lgh så tänk hur det skulle se ut :rofl:
Du måste flytta på dig i ett par månader och ändå betala hyra :devil:

Ja då håller jag med. Om man inte kan erbjuda någon som helst plats till hästen kan man självklart inte ta ut hyra heller. Det skulle jag inte nedlåta mig till i alla fall.

Jag upprepar igen: Jag trodde att ironin skulle framgå...

Jag sköter egna betesmarker och håller med dig i allt du skriver :laugh:

säkert skulle det låta annorlunda om fler fick prova på vardagen som stallägare, men jag tycker stallägarna och markägarna ska sluta gnälla över att hästägarna gnäller över att det är dyrt. och jag menar det i dom bästa av avsikter, så hoppa inte på mig nu. det är ingen som tvingar stallägaren att ha häst i stallen eller på marken, så det är bara att säga upp. precis som vi kan säga upp våra stallplatser om vi anser att det blir för dyrt.

Varför ska hästägarna få gnälla men inte stallägarna!? :confused:

Man kan ju se det så här åxå, var ska alla hästägare ta vägen med sina hästar om man helt sonika säjer upp sina hyresgäster och bara har sina egna hästar, i stället för att stundtals idka välgörenhet med sina egna medel!?

Kanske borde "gnällarna" sätta sig in litegrann i vad det rent praktiskt OCH ekonomiskt innebär att hyra ut boxplatser INNAN de börjar gnälla om att det är för dyrt!?

Om du t.ex. hyr ut din lägenhet i andra hand, vill du då inte ha betalt för det som den kostar dig i månaden i hyra, ev. el och för slitaget på dina möbler om den är möblerad!?

Naturbetesmarker växer ju faktiskt av sig själv och där sprider man ju inte någon gödning och man betesputsar inte.

Staketet däremot skall underhållas. Tyvärr har vi inga naturbeten nu längre.

Beror ju lite på hur naturbetet ser ut och visst finns det naturbeten. Vi har anlitat ett företag som har fräst upp delar av vårt naturbete utmed strandängar, inte billigt. Nu har vi ju kvigor och stutar där så det är ju till våra egna djur.

Min inackordering betalar full kallhyra även på sommaren. Jag tar in fler hästar som bara hyr för bete. De betalar inte lika mycket som den som hyr box. De har tillgång till stallet bara när inte de andra hästarna måste stå inne.

Intressant detta, tycker jag... Jag tycker nog att man betalar sin stallhyra även om man inte har hästen på plats i boxen?? Har själv samma bekymmer. Min hyresgäst informerade mig om att hon skall ha sin häst med hem över sommaren (2 månader) men att hon kommer hem igen i augusti.
Jag var så dum, så jag utgick från att hon skulle betala stallhyra även för juni/juli - vilket hon inte har gjort (ännu). Hon tog sin häst och åkte och jag kan inte se att jag skall behöva "hålla" en box till henne dessa två månader OM det dyker upp en annan hyresgäst under tiden? Hon har inte ens hört av sig sedan hon tog sin häst och åkte för 1 månad sedan? Nu står boxen tom - men jag anser egentligen att hon sagt upp den, eftersom hon bara tog sitt pick och pack (inkl. 2 av mina hinkar) och åkte. Jag är kanske jättefräck - men jag tänker att om boxen blir upptagen i mellanperioden så kommer jag att meddela henne att hon inte kan komma tillbaka. Annars tänker jag inte göra något bara för att se om hon verkligen dyker upp i höst, som hon sagt.. Men -alltså! Jag tycker att även om inget är direkt uttalat, så är det självklart att man betalar sin stallhyra - även om hästen för en tid går på bete eller är iväg någonannan stans.. Som någon skrev, man betalar väl hyra för sin lägenhet - även om man reser bort??:laugh:

Varför inte ringa henne och lämna en påminnelse på de obetalda stallhyrorna? För att utreda om hon sagt upp boxen (vilket jag inte tror) eller om det är ett missförstånd.

Eftersom du själv "tycker" så kan det ju faktiskt vara ett ärligt missförstånd, att då ställa henne utan stallplats tycker jag är oerhört fräckt.

Man kan ju se det så här åxå, var ska alla hästägare ta vägen med sina hästar om man helt sonika säjer upp sina hyresgäster och bara har sina egna hästar, i stället för att stundtals idka välgörenhet med sina egna medel!?

Vi har valt att inte idka välgörenhet och har därför bara egna hästar på stall. Att ha inackorderingar och få in 1500:- per häst och månad är för dyrt för oss som stallägare. Inackorderingar innebär bara mer arbete och mindre tid för våra egna hästar. (Det enda undantaget är sommarbete där vi hyr ut enstaka platser.)

Om hon har hållt boxen kan jag förstå det om det varit stor "förfrågan" men det är konstigt att hon inte meddelat dig om sina avsikter kring detta

Varför ska hästägarna få gnälla men inte stallägarna!? :confused:

jo, men givetvis får alla gnälla hur mycket dom vill! gnäller jag över att det är dyr stallhyra, letar jag ju upp något annat. och gnäller min stallägare över att vi har hästar där, letar jag åxå upp något annat.

sen ser jag inte riktigt problemet med att ta in en inackordering till sig om man har egna hästar. det är ju den första hästen som kostar mest och tar mest tid. hade jag 3 egna hästar hemma, skulle jag lätt kunna ta in 3 till, som sagt, det är bara den första som kostar och tar tid, dom andra bara hänger med. principiellt.

Beror ju lite på hur naturbetet ser ut och visst finns det naturbeten. Vi har anlitat ett företag som har fräst upp delar av vårt naturbete utmed strandängar, inte billigt. Nu har vi ju kvigor och stutar där så det är ju till våra egna djur.

När det gäller de naturbeten vi hade på vår förra gård så fick vi absolut inte harva upp dem och absolut inte använda konstgödsel eller bekämpningsmedel. Det skulle helt strida mot skötselplanen som vi avtalat med Länsstyrelsen. Stora delar av de betena skulle nog inte ens gått att plöja eller harv heller för den delen.

Att produktionen var låg kompenserades ju av ca 2 400 kr/ha extra utöver gårdsstödet.

Det kanske är lite olika hur vi benämner saker och ting men jag kallar det inte naturbete längre om du plöjt, harvat och sått.

men det här var mest en liten utvikning från ämnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10