Sv: Stackel

Nej jag stacklar varken människor eller hundar.

Så enkelt o trigga folk här så det behövs inga hjälpmedel överhuvudtaget ASG

ja,jag är emot allt det extra på djur,även hästar! "ju mer läder och stål,desto sämre ryttare" "ju mer skit på hunden desto sämre förare"

Jag har både hund och häst och jag håller med till fullo. Bara för att en del använder det så är det väl inte rätt?

Alla ni som är så himmla emot.. Vad säger ni om sporrar, kandar , skarpa bett, spön? Man ser ju ofta folk som ger några rapp i ändan för att få hästen att gå framåt vid vägring osv.. Eller vad sägs om strypkedjor? Hundar som ligger på och drar och stryper sig själva mer eller mindre? eller folk som rycker och sliter som en idiot i hundens koppel....
Säger samma sak! Det allra mesta av tvångsredskap och andra prylar är onödigheter som främst existerar för att kompensera för människans okunnighet och/eller ovilja att låta uppfostran och inlärning ta den tid dom behöver. Vilket sällan är speciellt mycket tid.

Stackel är inte så hemskt som folk verkar tro
Jo, det är den! Dels för att den fungerar genom att tillfoga smärta! Dels för att den ofta används i stället för att folk lär sig hund!

LIA

Och det är inte heller mormors gamla collie utan en grand danois, min hund är förvisso gammal nu men det har hon ju inte alltid varit.

Men snälla du kan väl inte jämnföra en GD med en sporthund i värsta kalibern ex som den på filmen jag la upp. Det är ju som natt o dag.

Man måste också förstå att det finns olika typer av hundar olika drifter anlag.

Min uppfattning också.
Ju mer man diskuterar sånt här, ju mindre förstår jag varför man väljer tvångsredskap i st f kunskap.

På tal om att inte förstå... Här påstås att stackel inte alls gör ont för hunden. Samtidigt används det till att genom smärta öka aggressionen hos skyddshundar, ja Piru talar t o m om djurplågeri i vissa fall. Var är logiken???

LIA

Det är klart att det ger en smärtpåverkan, det är väl ingen som sagt något annat? Däremot trycker inte taggarna sig in i huden.

På tal om att inte förstå... Här påstås att stackel inte alls gör ont för hunden. Samtidigt används det till att genom smärta öka aggressionen hos skyddshundar, ja Piru talar t o m om djurplågeri i vissa fall. Var är logiken???

LIA

jag har inte sagt att det inte innefattar smärta med i bilden men så hög smärta är det inte med om man använder det rätt.Aboslut inge mer smärta för hunden än skrik o koppel korrigeringar eller kasta hunden på rygg o trycka ner den rent socialt o.s.v.

Aggression då är hunden i en annan sinnesstämmning o tar det absolut inte negativt.

Jag skrev att det blev på gränsen mot djurplågeri med en hund som är hård o korrigera den med stackel för då kävs det så mycket hårdare korrigeringar men lär krävas hårdare med strypkedja eller dylikt men då väljer jag hellre andra anfalls vinklar om hunden är hård än stackel.

Men en mjukhund är det nog mindre smärtsamt då det krävs så lite för det ska hända nåt i korrigeringen.

Senast ändrad:

Men snälla du kan väl inte jämnföra en GD med en sporthund i värsta kalibern ex som den på filmen jag la upp. Det är ju som natt o dag.

Man måste också förstå att det finns olika typer av hundar olika drifter anlag.

Tror inte att jag någonsin i mina inlägg jämfört min GD med någon brukshund, har du läst det någonstans? Det är ju även därför jag aldrig tränat skydds, en GD är inte lämpad för det. Men visst, den går också att få igång om man använder sig av stackel, piska och vidjor, det kan jag garantera! Det finns de som trissat min hund utan redskap och som har märkena kvar att bevisa det. Jag vet hur jag kan få igång min hund och jag vet även hur jag ska knäppa av henne men på en GD är det inte ett önskvärt beteende.

Men tänk så i och med att det är tillåtet så kan vem som helst använda det. I fel händer måste det ju vara fruktansvärt för hunden. I rätt händer gör det kanske inte så stor skada. Bättre förbjuda då i mitt tycke... För hundarnas skull. För det finns säkert folk som tycker det är tufft med stackel... Och använder det säkerligen inte på ett lämpligt sätt.

Nej jag tror inte det går.

En skyddshund skall ha en stor kamp- försvars- och skyddsdrift, vara godmodig och nervstark för att kunna styra
sina anlag. o det har nog få GD tillräckligt av för lyckas bli en bra skyddhund.

Att jag göra dom arga ja det går men det ska finnas nån slags styrning på det också inte bara grisa runt i ett rabiat tillstånd.

Men nu pratade vi ju om att få dem att tända till, inte hur man kontrollerar aggressionen efteråt. För du använde ju stacklet för att få dem att tända till, inte att korrigera med eller?

Vart ska man dra gränsen då folk vill åka HD men granngrabben vill åka Ducati i 300km/h på motorvägen ska vi förbjuda alla motorcyklar då?

Nej knappast att man gör det finns alltid rötägg som ska ha det för en eller annan anledning. Lika med kamphundar, giftormar ja det finns massa mer.Om man skulle förbjuda allt bara för det är tufft då vore snart väldigt mycket förbjudet.

Men nu pratade vi ju om att få dem att tända till, inte hur man kontrollerar aggressionen efteråt. För du använde ju stacklet för att få dem att tända till, inte att korrigera med eller?

Ja det handlar om tändövningar men för det tänder man inte hunden så mycket att det inte går o stänga av den sen. det är just det som detta handlar om med stackel FINLIR inte idotrycka bara för o få hunden arg.

Nej, min grandis är absolut inte lämpan för skydds, därmed inte sagt att hon är någon rabiat gris när hon trissar upp sig, hon är bara inte tillräckligt tuff för att hänga i om hon får för mycket mothugg.

Ja, tändövningar. Så du menar att det är ett stackel som avgör om hunden går att "stänga av" sen? Och jag som trodde att det berodde på att de lyssnade på sin förare....

Men tänk så i och med att det är tillåtet så kan vem som helst använda det. I fel händer måste det ju vara fruktansvärt för hunden. I rätt händer gör det kanske inte så stor skada. Bättre förbjuda då i mitt tycke... För hundarnas skull. För det finns säkert folk som tycker det är tufft med stackel... Och använder det säkerligen inte på ett lämpligt sätt.

Det finns så många redskap som är farliga i fel händer, t.ex. stryphalsband och t.om. flexikoppel ;). Då tror jag hellre på någon form av licens för användning av stackel.

Nej, min grandis är absolut inte lämpan för skydds, därmed inte sagt att hon är någon rabiat gris när hon trissar upp sig, hon är bara inte tillräckligt tuff för att hänga i om hon får för mycket mothugg.

pratade inte just bara om din GD utan rasen i sig.Så du behöver inte ta åt dig.

Det finns så många redskap som är farliga i fel händer, t.ex. stryphalsband och t.om. flexikoppel ;). Då tror jag hellre på någon form av licens för användning av stackel.

Det tycker jag låter som en bra ide. Då kan de okunniga inte lagligt få använda det iallafall.

Tack för din omtanke men jag tog inte åt mig så det är lungt. För jag vet att min hund inte är lämpad för såna övningar.

*kl*
Det blir ju en ganska rörig diskussion eftersom man mixar en massa olika infallsvinklar. En massa olika frågor ställs:
*Är det rätt att Ceasar använder stackel för att bryta ett felbeteende? (Relaterade frågor; hur hård/mjuk hund passar det till, är redskap någonsin hårdare än handen som håller det, bryter det, eller triggar det?)
*Är det rätt att vem som helst använder det? (Relaterade frågor, samma som ovan)
*Är det ett lämpligt hjälpmedel inom skyddssport/arbete? (Relaterade frågor; hur tar man annars fram aggression ur en balanserad hund, är det bättre att köra med obalanserade hundar, som blir aggressiva utan att triggas?
*Presterar djur och människor mer av adrenalinkickar och lätt smärtpåverkan?

Det jag också reagerar på är att bara för att Piru går in och förklarar varför stackel används inom skyddet, så blir han automatiskt en syndabock för allt som Ceasar gör, och allt som alla okunniga hundägare gör. Jag kan faktiskt se rimligheten i att plocka fram allvaret i en stabil hund med detta hjälpmedel, precis som man ex använder drivning inom hästsporten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka