Sv: Stackel

Ja,och jag är nog inte intresserad av att veta vilka sätt..
För jag tillhör nog dom som inget begriper/svamlar/mumlar/samlar inlägg enligt vissa..

Nej då har inget gjort nåt allvarligt med han heller utan vi har haft vanligt stryplänk upp knäpt till icke stryp o kört att figuranten pressar hunden mot sig så hunden inte kan fly undan utan måste slå sig loss o bli förbannad sen kört mycket bytes försvar.

Förklara gärna hur du kom fram till det!
Självklart kan och får man träna olika förutsättningar när man lärt hunden vad den ska utföra i olika situationer. Vad har det med triggning via smärta att göra?

Du skrev själv att hunden skulle plocka fram de rätta delarna då det var allvar. Dock ÄR det sällan allvar för våra hundar, utan mestadels träning. Då menar du att hunden inte ska arbeta på "allvar". Jag skulle föredra att träna hunden även i skarpt läge så att både hunden och jag vet hur vi fungerar i ett sådant läge.

Så du menar att en hund som i vardagslag är lugn, harmonisk och absolut inte "halvarg", inte kan visa rätt beteende vad gäller aggression mm i s k skarpt läge?

Nej, jag menar självklart precis tvärtom. Det framgår tydligt om man tar sig tid att läsa mitt inlägg. Det är önskvärt att hunden är lugn och har bra spärrar till vardags, och därför begripligt att aggression måste triggas fram på valfritt sätt.

I så fall har du mycket kvar att lära om hundar.

LIA

Tilltalar du mig så igen pga ett inlägg som du läst fel så har vi definitivt diskuterat färdigt.

Sen Movi är väl inte du nåt schysstare än en som använder stackel nån har ju skärt öronen av din hund för du tycker det är snyggt.

Det klassas däremot som djurplågeri i större delen av världen o defenetivt Sverige.

Så att du ens sitter i en tråd o snackar om att man inte ska utstätta sin hund för onödig smärta tycker jag är absurt.

Senast ändrad:

Du skrev att du tyckte jag skulle hålla mig till ämnet, vill säga stackel.
Inte alls, du rör ihop det. Vad jag syftade på var inte det om hästar, utan din tråkiga vana att angripa person, i detta fallet faktiskt inte mig! Du har själv skrivit det jag citerade, så du borde veta!! Läs!

Emotser också en förklaring till din insinuanta kommentar till mig, inte bara fler överlägsna spydigheter. Dessutom, ta det via PM! Kan inte föreställa mig att någon här är intresserad av att vi tar upp mer trådutrymme med det här tjafset. Jag drar hursomhelst ett streck här.

LIA

Inte alls, du rör ihop det. Vad jag syftade på var inte det om hästar, utan din tråkiga vana att angripa person, i detta fallet faktiskt inte mig! Du har själv skrivit det jag citerade, så du borde veta!! Läs!

Emotser också en förklaring till din insinuanta kommentar till mig, inte bara fler överlägsna spydigheter. Dessutom, ta det via PM! Kan inte föreställa mig att någon här är intresserad av att vi tar upp mer trådutrymme med det här tjafset. Jag drar hursomhelst ett streck här.

LIA

Jag tänker ignorera det du skrev eftersom att det verkligen inte kommer från rätt person. Jag vill dock fortsätta genom att fråga en fjärde gång:

Vad har du för erfarenheter av stackel? Och på vilket sätt kan ett helstryp vara okej i rätt händer, men inte den här typen av redskap?

*hoppar in och läser i tråden*

Jag tycker både stryphalsband och stackel är förkastligt. Varför använda något som är otrevligt för hunden. Om någon somär ''duktig'' använder det så är han nog inte så duktig som inte kan hantera sin hund utan det. Här anvnds ett vanligt brett halsband och inte en massa skrik och drag.

Här kommunicerar vi på mildt sätt. Man får bara träna och träna tills hunden lyssnar. Min hund är lydig nu utan våld och hemska halsband. TRots att det är min första hund och utan ha gått lydnadskurser. Allt man behöver är sunt förnuft och medkänsla. ÄR trött på de som tror att de är så duktiga men måste ha en massa tillbehör som inte är schyssta mot djuren.

Jag hade velat se dig träna min husky när hon var yngre.

Förstå mig rätt. Jag är ingen stackelanvändare, men skulle däremot inte klarat mig utan de halvstryp jag haft under åren. Våld fick hon nog av som ung (då uppfödarens gubbe slog och skrek på hundarna), men att bara vara mild hade inte funkat.
Tydliga gränser, konsekvensta korrigeringar och en ledare är det som jag upptäckt funkar bäst.

Vad menar du med ett mildt sätt?

Jag är faktiskt trött på folk som tror sig veta att de vet bäst och att de inte behöver gå kurser när de blir hundägare, ens första gången.
Jag känner inte dig, men jag ser ett mönster i ditt inlägg som jag inte gillar.

Hur tränade du att hunden inte skulle dra i kopplet?
*nyfiken med tanke på blandningen*

Hmm rätt mycket godis... :o När han drog sa jag bestämt nej, blev lite tjatigt i början, då han drog rejält, sen när han inte drog fick han massor med beröm. Det fungerade fint på min hund, inte sagt att det fungerar med alla.

Sen Movi är väl inte du nåt schysstare än en som använder stackel nån har ju skärt öronen av din hund för du tycker det är snyggt.

Det klassas däremot som djurplågeri i större delen av världen o defenetivt Sverige.

Så att du ens sitter i en tråd o snackar om att man inte ska utstätta sin hund för onödig smärta tycker jag är absurt.

När du börjar med såna grejor,som inte ens hör hit,så tycker jag du kan starta en egen tråd om detta! För TS har inte skapat tråden för att diskutera kupering! Ser ej någon sådan frågeställning på dom dryga 200 inläggen här!
Håll dig till ämnet,och starta en tråd om kupering!
Trodde du att jag skulle sjunka så lågt i denna diskussion och börja argumentera?? Nej du,jag är vuxnare än så!

Egentligen angår det dig ett jävla skit,men jag har tagit över min vovve som vuxen,en omplacering med problem,och jag har dresserat henne till perfekt lydnad utan stackel och annat skit!

Senast ändrad:

Med mild menar jag egentligen bara inget våld eller obehag för hunden såsom stackel och helstryp. Inte en massa skrik och drag. Det blev lite rörigt att förklara men du förstår kanske?

Nej då jag ska inte starta nån tråd om kupering men du sitter inne med en dubbelmoral som inte är av denna värld du stödjer onödigt lidande på hund bara för du tycker nåt är estetiskt vackert på bekostnad av din hunds öron o svans. Sen folk som försöker få ordning på en hund med ett stackel är djurplågare frågan är vem som är galnast?

Var placerar du halvstryp?

Hur gör du med en hund som totalt skiter i dig och drar så den blir hes?

Hur gör du när godiset inte lockar?

*nyfiken*

Jag har lagt i en ändring på mitt inlägg 213,var vänlig läs den innan du uttalar dig om saker du inte vet något om..
Alla hundar ska ha en chans,vare sig dom är kuperade eller inte!!

Senast ändrad:

Var placerar du halvstryp?

Hur gör du med en hund som totalt skiter i dig och drar så den blir hes?

Hur gör du när godiset inte lockar?

*nyfiken*

Halvstryp är i gråzonen... Jag använder det inte själv, men det är ju bättre än mycket annat som finns.

När hunden skiter i mig, det är svårt att säga vad jag skulle göra då man naturligtvi måste anpassa sig efter hunden. Jag skulle ju definitivt på på lydnandskurs för att få hjälp, då jag inte har så stor erfarenhet av hundar.

NU har jag ju aldrig haft problem med att min hund inte lockas av mat.... Han gör precis allt för godis....

Om han inte hade gjort det hade jag som sagt tagit hjälp av fol med mer erfarenhet, men med ungefär samma åsikter som jag. Alltså inte någon som använder hårda metoder. Finns ju hur många som helst instruktörer med hur många som helst olika metoder. Jag hade aldrig gått med på en metod som jag inte hade trivts med och trott på.

Egentligen angår det dig ett jävla skit,men jag har tagit över min vovve som vuxen,en omplacering med problem,och jag har dresserat henne till perfekt lydnad utan stackel och annat skit!

Kanske dags att tänka på tonen i dina inlägg?
För övrigt kunde jag inte hålla med Piru mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31