Sv: Stackel

:bow: Lägger också ner...det är liksom inte lönt att tala för döva öron känns det som.

Du har fortfarande inte fattat att stackel INTE är ngt slags korrigeringsredskap. LÄS inläggen och släpp dina fördomar för ett litet ögonblick - om du nu verkligen vill veta hur det används och förstå.
Du, läs dom själv, noooga, för nu är du verkligen ute och cyklar.

LIA

Och då ska den sättas i en skarp situation helt otränad menar du? Eftersom man till skillnad från all annan hundträning inte verkar få träna situationer innan man måste använda dem.
Förklara gärna hur du kom fram till det!
Självklart kan och får man träna olika förutsättningar när man lärt hunden vad den ska utföra i olika situationer. Vad har det med triggning via smärta att göra?

Det är ju precis dom hundar som man behöver trigga igång som faktiskt passar till skyddshund. Det är inga galna halvarga hundar som springer omkring och småhugger efter allt dom ser.
Så du menar att en hund som i vardagslag är lugn, harmonisk och absolut inte "halvarg", inte kan visa rätt beteende vad gäller aggression mm i s k skarpt läge? I så fall har du mycket kvar att lära om hundar.

LIA

Ja denna gång är vi solklart på samma sida ån o fiskar.

men jag lägger också ner för jag säger som Ingmar Stenmark "det är int lätt o förklar för nån som inte begrip nåt"

Movi: jag håller på med mina egna för tävling men även kört TJH skydd med Rottweilern.Men tränar hyffsat ofta med TJH folk inte för dagen för min hand är för dålig för det just nu.

AnnikaS: ja det finns ju dom som kör hundarna i enbart kamplust jag säger inget om´det men för mig är inte det skydd. Skydd blir det den dagen hunden är villig och försvara sig själv o mig om det behövs.

Hur många kör IPO på ren kamplust jag tänker inte lägga mig i det men så kommer jag aldrig o göra det iaf. Sett en hel del hundar som är körda på ortsgrupper och bara sitter bjäffar o glor på ärmen i bevakningarna det är så jag skulle vilja sätta fingrarna i halsen när man ser sånt.

jag vill när hunden kommer mot värnet att det ska fan märkas när han kommer o sen ska han slå blicken i ögonen på¨figgen o visa att du står fan still.

Jag antar att vi bara har olika uppfattningar om hur man kan göra, egentligen spelar det ju ingen roll så länge hundarna mår bra och man som ekipage uppnår det man vill. Jag ser gärna till att min hund tycker att det är lek och att det är ärmen hon vill ha och inte figgen så länge vi får de placeringar vi får. Jag har inget behov av att ha en hund som "skyddar" mig på det sättet då risken är att hunden blir skadad. För oss är det lek i träning och leken blir först allvar (fast fortfarande på skoj) på prispallen.
Hur som helst så ska man ju göra det man tycker är bra och eftersom ekipagen i vår grupp har otaliga vinster i ryggen så gör jag ju som dem. Likväl du gör som du gör och litar på de i din omgivning.
Vi har våra olika förebilder helt enkelt.

Det jag egentligen ville framföra var bara att inte alla (som du skrev) jobbar med "smärta" och ändå går väldigt långt i tävlingssammanhang. För inte kan man ju vinna VM för intet. :p (Nu tänker jag IPO då jag inte kan uttala mig om de andra kategorierna.)

Det ändamål jag hade med mitt inlägg var att få de icke insatta i frågan att få en nyansierad bild över hurvuvida man tränar sin hund på olika sätt.
Vi har haft stora diskussioner om detta bl.a. på vår brukshundsklubb, där folk förknippar vårt skyddsarbete med viss typ av obehag för hunden då de ser metoderna enbart på håll. Vet man inte om varför figgen gör som han gör, eller varför hunden skäller som den gör och varför en pisk används, ja då är det ju lätt att skapa sin egen uppfattning som inte motsvarar sanningen. Vi bjuder alltid in undrande till att titta på vår träning om de känner ngn fördom mot sporten. Och just för att vi jobbar på det sättet vi gör och vill framhäva det trevliga och roliga i sporten blir man ju mörkrädd när man läser en icke nyanserad bild av skyddsträning där ordet smärta flera gånger nämns.

Man kan inte se ner på de som inte förstår och dumförklara deras oro, det man inte vet, vet man ju helt enkelt inte och då tycker jag att vi som vet med ödmjukhet borde välkomna dessa frågor så att vi i lugn och ro kan fortsätta med vårt arbete. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Att påstå att stackel, softstock etc är till för att framkalla smärta eller har med ngn form av djurplågeri att göra visar mest på okunskap om hur det används.
:confused: Hur ska ni ha det egentligen?? T o m Piru skriver att meningen med stackel just är att framkalla smärta! Det minsta man kan begära, är väl ändå att ni två "experter" på området kommer med samma sakuppgifter.

Beträffande "döva öron" kan du vara säker på en sak, nämligen att vi använder det som finns mellan dom!

LIA

Att påstå att stackel, softstock etc är till för att framkalla smärta eller har med ngn form av djurplågeri att göra visar mest på okunskap om hur det används.

Det är klart om något nyper i skinnet så gör det mer eller mindre ont. Vi har ju redan fått förklarat att det ska nypa hunden i skinnet. Hur kan det inte göra ont att bli nypt?

De som säger att hunden inte är känslig i nackskinnet har nog inte träffat min hund. Han är då känslig där.

Vad upprörd du blev
Inte alls, däremot förväntar jag mig att du kan läsa innantill. Det är liksom en första förutsättning för att man ska kunna ha en diskussion här.

Från det ena till det andra. Vilka, specifikt, menar du med detta?
Väntar fortfarande på svar!!

Väljer jag alltså att jämföra med hästeriet så gör jag det.
Visst, visst, jämför på du. Det har jag inte haft någon synpunkt på.

LIA

Så du tycker hunden ska kunna tända till på rena synintryck?
Javisst, efter erfoderlig inlärning och träning.
Är det inte så det måste funka? För om du blir överfallen (i jobbet t ex) så hinner du knappast trigga igång något med ett stackel. Då måste både reaktion och aggression finnas där automatiskt.

Nej stabila hundar tänder inte till på rena synintryck speciellt bra då får man göra nåt mer.
Nonsens! Har ett flertal exempel på just totalstabila hundar som gjort just det, en del av dom dessutom utan specialträning. Mycket hänger, som så ofta annars, på hur dom uppfostrats och hanterats under livet.

LIA

Väntar fortfarande på svar!!

På dig verkar det som att du inte ens sett ett stackel användas "på riktigt" och jag tycker att man ska ha grund för det man skriver. Därför ställde jag frågan nu, ännu en gång. Vad har du för erfaranheter av stackel?

Medan jag svarar på ditt, kan du kanske svara på det här som du råkade ignorera i mitt förra inlägg? Det är nämligen en följdfråga till mitt påstående

Tillhör inte stackel samma kategori isåfall? Varför/varför inte?

Senast ändrad:

Det jag också reagerar på är att bara för att Piru går in och förklarar varför stackel används inom skyddet, så blir han automatiskt en syndabock för allt som Ceasar gör, och allt som alla okunniga hundägare gör. Jag kan faktiskt se rimligheten i att plocka fram allvaret i en stabil hund med detta hjälpmedel, precis som man ex använder drivning inom hästsporten.

Det jag reagerar på är varför PIRU gick in och började diskutera skydd och verkligen går in för det får mig att fundera på om det handlar om stackel eller om lite macho..Ursprungsfrågan handlade om "vardagshundar och stackel" och användadet på dessa hundar..Syndabock för vad CM gör??

Javisst, efter erfoderlig inlärning och träning.
Är det inte så det måste funka? För om du blir överfallen (i jobbet t ex) så hinner du knappast trigga igång något med ett stackel. Då måste både reaktion och aggression finnas där automatiskt.

LIA

Jag har ju skrivet noggrant om exakt hur man får till dom bitarna med aggression att man senare i träningen kommer till rena hot bara ingen smärta.

Nonsens! Har ett flertal exempel på just totalstabila hundar som gjort just det, en del av dom dessutom utan specialträning. Mycket hänger, som så ofta annars, på hur dom uppfostrats och hanterats under livet.

LIA

Det är inte nonsens en unghund som är i 18mån tar då inte till agrression om du försöker bara reta den för den kommer o hamna i kamp för det är det den är lärd o ta till från 8v-18mån

En hund som blir retad bara kommer o lära sig jäkligt snabbt att det ändå händer inge mer så varför ska jag bli arg.

Hundar som mot för modan tar till aggression lär inte vara speciellt stabila.

Det jag reagerar på är varför PIRU gick in och började diskutera skydd och verkligen går in för det får mig att fundera på om det handlar om stackel eller om lite macho..Ursprungsfrågan handlade om "vardagshundar och stackel" och användadet på dessa hundar..Syndabock för vad CM gör??

Jag använder inte stackel så jag har inget med macho o göra.

Till skillnad från vissa andra sitter inte jag och tycker saker om sånt som jag själv inte vet så mycket om. :angel:
Det är alltså mig du syftar på med din hånfulla kommentar. Då undrar jag hur du vet vad jag vet?

Visst, visst, jämför på du. Det har jag inte haft någon synpunkt på.

Det har du sannerligen haft!
Jaså! Var då?

LIA

Det är alltså mig du syftar på med din hånfulla kommentar. Då undrar jag hur du vet vad jag vet?

Inte bara, men bland annat. Och i mitt tidigare inlägg har jag förklarat varför jag skrev som jag skrev, och dessutom ställt båda mina frågor ännu en gång. Varför svarar du inte?

Jaså! Var då?

Du skrev att du tyckte jag skulle hålla mig till ämnet, vill säga stackel.
Ska kopiera det åt dig. Kopierar även mina frågor så du slipper leta.
Men då är det tredje gången jag frågar så du får hemskt gärna svara.

Men hur får du då dina hundar så tända som du vill ha dom? så att dom verkligen spänner ögonen i figuranten och visar att nu fan står du still?

Jääkäri har vi inte ens börjar med figurant försvar i bevakning då han är för ung. Men kört bytes försvar men där behövs inte smärta för det blir det hundens vaktinstinkt o ägabettendet som kommer in.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 403
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31