Sv: Stackel
Vad har du emot sporrar? Enligt mig är det en av dom bästa redskapen som uppfunnits till häst!
Jaså? Jag röstar hellre på plog, harv m fl redskap. Men smaken är som baken.
"Vad gäller sporrar mm så svarade jag: "Det allra mesta av tvångsredskap och andra prylar är onödigheter ..."" Vad av detta var det som du inte förstod??
Sporrar är OK som förfinande signalgivare för dom bästa tävlingsryttarna, och kass som "hacka igång hästen" för dom flesta andra.
Bara för att tillfredsställa ditt begär att ställa till förhör, ska jag kommentera resten också:
Kandar, onödigt i bästa fall.
Skarpa bett, beror på. Menas det tunna bett anser jag dom bra, menas det hävstångsbett mm av div elakt slag så är dom kass.
Spön, OK rätt använda (som signalgivare), som bestraffningsverktyg kass.
Strypkedjor, dvs vanliga länkhalsband, är OK.
Gemensamt för alltihop är att det kan missbrukas och felanvändas och bli till tortyrredskap! Rätt använda av rätt folk vid rätt tid har dom olika grad av berättigande. Tyvärr ingår dom även i den arsenal som fel folk disponerar över och flitigt använder så snart kompetensen sviker, vilket för många verkar vara ett konstant tillstånd.
Från det ena till det andra. Vilka, specifikt, menar du med detta?
Till skillnad från vissa andra sitter inte jag och tycker saker om sånt som jag själv inte vet så mycket om.
Så där, hoppas du är nöjd nu. Forsättningsvis bör du hålla dig till sakfrågor i ämnet och inte "ifrågasätta någons åsikter", fr a när du inte vet vad "dom baseras på"!
Själv tänker jag hålla mig till ämnet, dvs stackel, och det vore trevligt om du kan göra detsamma.
LIA