Sv: Stackel

Säger samma sak! Det allra mesta av tvångsredskap och andra prylar är onödigheter som främst existerar för att kompensera för människans okunnighet och/eller ovilja att låta uppfostran och inlärning ta den tid dom behöver. Vilket sällan är speciellt mycket tid.

Vad har du emot sporrar? Enligt mig är det en av dom bästa redskapen som uppfunnits till häst!

Vad har du emot sporrar? Enligt mig är det en av dom bästa redskapen som uppfunnits till häst!
Jaså? Jag röstar hellre på plog, harv m fl redskap. Men smaken är som baken.

"Vad gäller sporrar mm så svarade jag: "Det allra mesta av tvångsredskap och andra prylar är onödigheter ..."" Vad av detta var det som du inte förstod??

Sporrar är OK som förfinande signalgivare för dom bästa tävlingsryttarna, och kass som "hacka igång hästen" för dom flesta andra.

Bara för att tillfredsställa ditt begär att ställa till förhör, ska jag kommentera resten också:
Kandar, onödigt i bästa fall.
Skarpa bett, beror på. Menas det tunna bett anser jag dom bra, menas det hävstångsbett mm av div elakt slag så är dom kass.
Spön, OK rätt använda (som signalgivare), som bestraffningsverktyg kass.
Strypkedjor, dvs vanliga länkhalsband, är OK.
Gemensamt för alltihop är att det kan missbrukas och felanvändas och bli till tortyrredskap! Rätt använda av rätt folk vid rätt tid har dom olika grad av berättigande. Tyvärr ingår dom även i den arsenal som fel folk disponerar över och flitigt använder så snart kompetensen sviker, vilket för många verkar vara ett konstant tillstånd.

Från det ena till det andra. Vilka, specifikt, menar du med detta?
Till skillnad från vissa andra sitter inte jag och tycker saker om sånt som jag själv inte vet så mycket om.
Så där, hoppas du är nöjd nu. Forsättningsvis bör du hålla dig till sakfrågor i ämnet och inte "ifrågasätta någons åsikter", fr a när du inte vet vad "dom baseras på"!

Själv tänker jag hålla mig till ämnet, dvs stackel, och det vore trevligt om du kan göra detsamma.

LIA

Det är klart att det ger en smärtpåverkan, det är väl ingen som sagt något annat? Däremot trycker inte taggarna sig in i huden.
Så bra att det faktum att dom innebär smärta som funktion, nu är accepterat. "in i huden" är relativt. Det är riktigt att dom inte penetrerar huden och går igenom den, men dom trycker huddelarna som finns under pinnarna framför sig och in i kroppen. Vart tror DU att pinnarna tar vägen??
Vi får ingen blodvite vid varje stackelanvändande. Är det liksom OK att använda stackel i o m det?

LIA

jag har inte sagt att det inte innefattar smärta med i bilden men så hög smärta är det inte med om man använder det rätt.
Det är just det som är en stor del av ifrågasättandet.
Nu ska vi försöka bena upp det här. Hur många vet att använda det "rätt", dvs som du och reklamen säger? Låt mig gissa på ett litet, litet antal hundförare som alla återfinns inom det "tuffa" skyddshundsgänget.
Låt mig gissa att detta gäng har dom stackel man behöver för lång tid framöver. Men för vilka lagerför man dom då? Svar: För Svensson, som inte klarar av sin hund, och ännu mindre kan använda ett stackel på "rätt sätt". Alltså, inför krav för användande, typ körkort, vapenlicens etc.

Betr skyddshundsgänget, så är det mer än märkligt att man inte får sina hundar att visa tillräcklig aggression utan att tillfoga dom smärta i olika moment. En tillräckligt god skyddshund tar fram den aggression den behöver, när den behöver det. Den som inte kan tränas till detta utan att införa smärta som "hjälp", torde helt enkelt inte passa till skyddshund! Låt den då vara familjehund istället, och skaffa en ny kandidat!
Obs att jag talar om skyddshund i arbete, och inte tävlingsdito. När det blir allvar, behöver inte en "riktig" triggas igång med smärta, den fixar det ändå.

Aboslut inge mer smärta för hunden än skrik o koppel korrigeringar eller kasta hunden på rygg o trycka ner den rent socialt o.s.v.
Det är klart att det innebär mer smärta. Mentalt kan annan behandling medföra större inverkan men det är inget argument för att pina hunden fysiskt.

Jag skrev att det blev på gränsen mot djurplågeri med en hund som är hård o korrigera den med stackel för då kävs det så mycket hårdare korrigeringar men lär krävas hårdare med strypkedja eller dylikt men då väljer jag hellre andra anfalls vinklar om hunden är hård än stackel.
Japp, och måste man ta i mycket så Blir det över gränsen, eller hur?
Andra infallsvinklar? Kan det vara större kunnighet hos skyddshundförarna? Och bättre uppfostrade och tränade hundar?

Slutligen en moralfråga. Hur är det möjligt att hundsverige (SKK, SBK m fl) accepterar att man regelmässigt förorsakar hundar smärta under träning i tävlingssyfte? Eller accepterar att somliga inte lär sig att bemästra sina hundar utan att regelmässigt tillfoga dom smärta? Vi som ska vara jordens största djurvänner?

LIA

Betr skyddshundsgänget, så är det mer än märkligt att man inte får sina hundar att visa tillräcklig aggression utan att tillfoga dom smärta i olika moment. En tillräckligt god skyddshund tar fram den aggression den behöver, när den behöver det. Den som inte kan tränas till detta utan att införa smärta som "hjälp", torde helt enkelt inte passa till skyddshund! Låt den då vara familjehund istället, och skaffa en ny kandidat!
LIA

Så du tycker hunden ska kunna tända till på rena synintryck?

jag har sett såna hundar också o dom är då inte lika stabila så ska vi börja ta hundar med smäre nerver o dåkraft då?
det tror jag är en kanon lösning:crazy: Då lär vi börja få se fler tidningsrubriker. Nej stabila hundar tänder inte till på rena synintryck speciellt bra då får man göra nåt mer.

Men men nu har jag sagt det så många gånger så ni som kan allt om hur en hund tar till aggression kan ju åka runt o förevisa andra metoder för världen.

Nej exakt det jag säger till dig. Hur ska du lära den o ta till aggression då?
du verkar ju ha svar på det mesta kan väl du lära skyddsvärlden hur man får en socialt öppen trevlig hund o lära sig när man får o inte får ta till aggression mot en människa då?

Att man inte behöver lära vakthunds ämnen detta är ju en annan femma för de har andra förutsättningar för o ta till aggression än en skyddshund.

Jag tycker det är en självklarhet att man lär in det med hjälp av hot o lite smärta.

Väktare, poliser, svenskskyddsfolk och IPO/BHP de använder nog alla lite smärta vid inlärning en del använder vidja en del andra piskan sen finns det dom som vill ha det kontrollerat o då använder man pigghalsband.

Vänta nu.... jag tränar IPO och jag har aldrig och mig veteligen heller inte ngn i min grupp gått in med någon smärta vid skyddsträning överhuvudtaget!!!! Pisken används inte i syfte att slå på hunden!!!
Och jag lovar att det funkar, jag vill inte nämna namn, men personer vi både har i vår bekantskapskrets och som vi tagit till sverige för att träna med (bla. fr. tyskland), har vunnit STORA tävlingar.
Generalisera inte så grovt.... det är ju inte undra på att folk är helt utom sig av oro över skyddsarbete och att man ständigt måste stå till svars för massa männsikor om folk som till och med jobbar med skydds sprider sådana här fördomar.

Så bra att det faktum att dom innebär smärta som funktion, nu är accepterat. "in i huden" är relativt. Det är riktigt att dom inte penetrerar huden och går igenom den, men dom trycker huddelarna som finns under pinnarna framför sig och in i kroppen. Vart tror DU att pinnarna tar vägen??
Vi får ingen blodvite vid varje stackelanvändande. Är det liksom OK att använda stackel i o m det?

LIA

Att stackel tillför lätt smärta har ju hela tiden varit accepterat av alla i denna tråd. När det gäller piggarna så är de vinklade vilket gör att blir små hudveck mellan dem som det nyper runt om, ah svårt att förklara ;)

Huruvida stackel är OK så är jag är öppen för att få veta i vilka situationer det skulle vara användbart och är beredd att acceptera att de finns. Men det är ju absolut inget vanliga privatpersoner ska behöva gå runt med på sina sällskapshundar. Jag kommer personligen aldrig att använda ett stackel på min hund, men jag kan ändå acceptera duktiga personer som använder ett stackel på rätt sätt.

Jaså? Jag röstar hellre på plog, harv m fl redskap. Men smaken är som baken.

"Vad gäller sporrar mm så svarade jag: "Det allra mesta av tvångsredskap och andra prylar är onödigheter ..."" Vad av detta var det som du inte förstod??
Vad upprörd du blev:o

Bara för att tillfredsställa ditt begär att ställa till förhör, ska jag kommentera resten också:
Jag kan börja med att tala om för dig att det här är ett diskussionsforum. Dvs att man kan ställa frågot och påståenden till varandra så att man kan spåna och diskutera dem.:idea:

Strypkedjor, dvs vanliga länkhalsband, är OK.
Gemensamt för alltihop är att det kan missbrukas och felanvändas och bli till tortyrredskap! Rätt använda av rätt folk vid rätt tid har dom olika grad av berättigande. Tyvärr ingår dom även i den arsenal som fel folk disponerar över och flitigt använder så snart kompetensen sviker, vilket för många verkar vara ett konstant tillstånd.
Tillhör inte stackel samma kategori isåfall? Varför/varför inte?

Från det ena till det andra. Vilka, specifikt, menar du med detta?
Så där, hoppas du är nöjd nu. Forsättningsvis bör du hålla dig till sakfrågor i ämnet och inte "ifrågasätta någons åsikter", fr a när du inte vet vad "dom baseras på"!
Det finns inget i reglerna som säger att jag måste det. Väljer jag alltså att jämföra med hästeriet så gör jag det. Måhända att du tycker att det är väldigt jobbigt, men du måste trots allt inte svara då. Och vad baserar du dina åsikter kring stackel på? Jag är jättenyfiken!

Själv tänker jag hålla mig till ämnet, dvs stackel, och det vore trevligt om du kan göra detsamma.
Det ska jag göra precis som innan, men hör och häpna. Jag tänker tillåta mig själv att spåna vidare i annan djurhållning ej gällande hund.
På med säkerhetsbältet!:D

Den som inte kan tränas till detta utan att införa smärta som "hjälp", torde helt enkelt inte passa till skyddshund! Låt den då vara familjehund istället, och skaffa en ny kandidat!
Obs att jag talar om skyddshund i arbete, och inte tävlingsdito. När det blir allvar, behöver inte en "riktig" triggas igång med smärta, den fixar det ändå.

LIA

Och då ska den sättas i en skarp situation helt otränad menar du? Eftersom man till skillnad från all annan hundträning inte verkar få träna situationer innan man måste använda dem.

Det är ju precis dom hundar som man behöver trigga igång som faktiskt passar till skyddshund. Det är inga galna halvarga hundar som springer omkring och småhugger efter allt dom ser.

Vänta nu.... jag tränar IPO och jag har aldrig och mig veteligen heller inte ngn i min grupp gått in med någon smärta vid skyddsträning överhuvudtaget!!!! Pisken används inte i syfte att slå på hunden!!!
Och jag lovar att det funkar, jag vill inte nämna namn, men personer vi både har i vår bekantskapskrets och som vi tagit till sverige för att träna med (bla. fr. tyskland), har vunnit STORA tävlingar.
Generalisera inte så grovt.... det är ju inte undra på att folk är helt utom sig av oro över skyddsarbete och att man ständigt måste stå till svars för massa männsikor om folk som till och med jobbar med skydds sprider sådana här fördomar.

:bow::bow:

Äntligen någon som har erfarenhet av det som sgäer att det inte behöver vara en massa obehag med i bilden.

spelar väl ingen roll vad man använder, bara hunden lyder och inte lider av redskapet!

det värsta jag vet är olydiga djur!

Som sagt, själv har jag använt det på skyddsträning vid enstaka tillfällen för att "starta upp" hunden, svårt att förklara så att det blir begripligt om du inte tränat skydd.

Det har alltså inte använts för att bestraffa hunden eller för att klarar av att hålla hunden el liknande.

Du har fortfarande inte fattat att stackel INTE är ngt slags korrigeringsredskap. LÄS inläggen och släpp dina fördomar för ett litet ögonblick - om du nu verkligen vill veta hur det används och förstå.

Det är viss skillnad på skyddsträning för tävling och för tjänst. Sedan finns det olika metoder och "skolor" även inom skyddsgrupperna. Jag har tränat med en av Sveriges mest respekterade instruktörer på området och det har aldrig höjts på några ögonbryn vid användning av stackel.

Att påstå att stackel, softstock etc är till för att framkalla smärta eller har med ngn form av djurplågeri att göra visar mest på okunskap om hur det används.

PIRU; vi är inte alltid överens men i det här fallet så är vi det absolut. Det är nog ingen större mening att lägga krut på att försöka förklara för en del här eftersom de har sin åsikt klar redan och det är åsikter baserat på okunskap. Den dagen de tar sig ut för att titta på en seriös träningsgrupp i skydd så KANSKE de förstår ngt mera och kan ta till sig informationen. ALLA som haft hund i tjänst eller tränat med tjänstehundar i skydd vet vad det innebär att "tända/släcka", vad det innebär att ha en hund med inbyggd "turbo", med drifter utöver den vanliga sällskapshunden osv.

Här sitter ett helt gäng och tycker till om ett redskap de aldrig använt, som de inte har en susning om HUR det ska användas och VARFÖR. Man har snöat in på att det används som bestraffning eller för att kontrollera en stark hund helt enkelt.
Egentligen är diskussionen inte helt nödvändig ö h t för det är en så liten grupp som verkligen använder stackel och som har ngn nytta av det.

Jag ska kolla lite det där med stackel och tjänstehundar,hur mycket det egentligen förekommer,ska bli intressant..

Dels är en tjej i stallet hundförare inom polisen,dels kommer mina vovvar från en uppfödare med bevakningsföretag och tjänstehundar! Jag bor även ganne som har tjänstehund,dock nu pensionerad vovve..

Jobbar du med tjänstehund eller tränar du skydd bara för att?

Diskissionen började med att använda stackel i vardagen,jag hävdade bestämt att stackel stryp lyktstolpar behövs inte,då man tränar sin hund i koppelvana och kommunikation INNAN prblem uppstår!

Jag står även för att att trigga hund häst människa med div "redskap",känns för mig helt onödigt,då en hund/häst/människa inte tänder till självmant inför en uppgift visar att denne inte är lämplig för den uppgiften..

Har även skrivit,att jag har en del i min krets som håller på med tjänstehundar,och ska med intresse kolla upp hur det förhåller sig detta med att trigga upp en hund på olika vis!

Alla har vi våra åsikter,vilket är helt ok,men jag står för mina och vad jag tycker,sen om en del anser att det svamlas,samlas inlägg,och inte vet vad man pratar om,ja,står ni för det så gör det! Anser mig ha så pass goda hundkunskaper,så jag vet var jag står!

Det är viss skillnad på skyddsträning för tävling och för tjänst. Sedan finns det olika metoder och "skolor" även inom skyddsgrupperna. Jag har tränat med en av Sveriges mest respekterade instruktörer på området och det har aldrig höjts på några ögonbryn vid användning av stackel.

Att påstå att stackel, softstock etc är till för att framkalla smärta eller har med ngn form av djurplågeri att göra visar mest på okunskap om hur det används.

PIRU; vi är inte alltid överens men i det här fallet så är vi det absolut. Det är nog ingen större mening att lägga krut på att försöka förklara för en del här eftersom de har sin åsikt klar redan och det är åsikter baserat på okunskap. Den dagen de tar sig ut för att titta på en seriös träningsgrupp i skydd så KANSKE de förstår ngt mera och kan ta till sig informationen. ALLA som haft hund i tjänst eller tränat med tjänstehundar i skydd vet vad det innebär att "tända/släcka", vad det innebär att ha en hund med inbyggd "turbo", med drifter utöver den vanliga sällskapshunden osv.

Här sitter ett helt gäng och tycker till om ett redskap de aldrig använt, som de inte har en susning om HUR det ska användas och VARFÖR. Man har snöat in på att det används som bestraffning eller för att kontrollera en stark hund helt enkelt.
Egentligen är diskussionen inte helt nödvändig ö h t för det är en så liten grupp som verkligen använder stackel och som har ngn nytta av det.

JAg tror du missade min poäng då jag svarade på Pirus inlägg om att ALLA inom div. kategorier som IPO och Tjänst mm. antagligen någon gång har använt sig av smärta. Sitter med hemtenta nu så jag orkar inte skriva ett utförligt utlägg exakt om vad han skrev, men om du letar så ser du hans inlägg i tråden.

Det jag ville poängtera för alla icke insatta i specifikt skyddsarbete är att INTE ALLA använder sig av smärta oavsett det gäller pisken eller stackel (dock skrev jag inget om stackel då jag inte har några åsikter om det). Detta för att många missuppfattar skyddsarbete då de oftast bara ser sådana träningar på håll. De ser pisken och hör ljuden och därmed tror de att vi slår våra hundar osv. Jag har åtaliga gånger stått och försvarat sporten och just därför tycker jag man ska vara försiktig med hur man uttrycker sig och vara extra tydlig då det annars kan missuppfattas av de som inte är insatta.

Jag vill påstå att vi är en SERIÖS träningsgrupp och att vi inte ser våra hundar enbart som sällskapshundar även om de fyller det syftet också. :love: För att förtydliga ytterligare utan att nämna namn eller årtal så har vi medtävlande och vinnande ekipage i bl.a. stora tävlingar som VM osv. vårt nätverk breder sig ut över både norden och Tyskland och vi har ständigt kurser med inbjudna ansedda instruktörer både från Sverige och utanför. Jag vet inte hur mycket mer seriös man kan och i så fall ska bli?

Jaja, hur som helst det jag ville dela med mig av var att inte ALLA jobbar på samma sätt, detta utan att lägga några värderingar i de som gör det då jag själv aldrig sett en sådan typ av träning. Däremot vet jag att den finns.

Vad gäller tända/släcka så klarar vi det på andra sätt uppenbarligen då det går så bra för några av oss. :p

Senast ändrad av en moderator:

Ja denna gång är vi solklart på samma sida ån o fiskar.

men jag lägger också ner för jag säger som Ingmar Stenmark "det är int lätt o förklar för nån som inte begrip nåt"

Movi: jag håller på med mina egna för tävling men även kört TJH skydd med Rottweilern.Men tränar hyffsat ofta med TJH folk inte för dagen för min hand är för dålig för det just nu.

AnnikaS: ja det finns ju dom som kör hundarna i enbart kamplust jag säger inget om´det men för mig är inte det skydd. Skydd blir det den dagen hunden är villig och försvara sig själv o mig om det behövs.

Hur många kör IPO på ren kamplust jag tänker inte lägga mig i det men så kommer jag aldrig o göra det iaf. Sett en hel del hundar som är körda på ortsgrupper och bara sitter bjäffar o glor på ärmen i bevakningarna det är så jag skulle vilja sätta fingrarna i halsen när man ser sånt.

jag vill när hunden kommer mot värnet att det ska fan märkas när han kommer o sen ska han slå blicken i ögonen på¨figgen o visa att du står fan still.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka