Sv: Stackel

Jag tycker inte det spelar ingen roll om man "kan" hantera ett stackel och vet vad man gör eller om hunden gör ett bra jobb med det. Jag upprepar igen: man ska inte behöva använda sig av smärtpåverkan för att tända hunden. En hund som är väl lämpad för sin uppgift ska man kunna motivera och tända på andra sätt.

ja men sluta ältra nu då o tala om hur man ska göra då?

Du har ju svaret på allt så kan väl du berätta hur du ska lära din hund o ta till en bra aggression utan o göra nåt med hunden.

Lyckas du med det så lär hunden vara en osäker stackare som däremot inte har i skydd o göra.

En trygg säker hund tar inte till aggression om den inte måste o det gör den via hot eller smärta. Det är just ämnet man ska ha en trygg o säker hund.Alltså lär man hunden o ta till det men någon av dessa två i kontrollerad former.

Jag tycker inte det spelar ingen roll om man "kan" hantera ett stackel och vet vad man gör eller om hunden gör ett bra jobb med det. Jag upprepar igen: man ska inte behöva använda sig av smärtpåverkan för att tända hunden. En hund som är väl lämpad för sin uppgift ska man kunna motivera och tända på andra sätt.

Håller fullständigt med om detta. :bow:

Så du menar att det inte finns några andra sätt att trissa en hund än att använda sig av smärtpåverkan?

Och nej, jag har ingen skyddshund eller har aldrig tränat skydds så jag kan hålla med om att jag är okunnig inom det. Däremot känner jag en kvinna som tävlade i lydnads-SM med sin BC. Den BC'n var även skyddstränad men aldrig såg jag något stackel på den. Men likväl tände den till och vid ett "anfall" och hängde i armen på "skurken" ända tills matte sa "släpp". Den släppte och taggade ner på en gång men om "skurken" började veva igen så hängde hunde återigen i armen. Användes aldrig stackel, piskor eller vidjor där, hon sa bara sitt kommado till hunden så visste den att det var dags att arbeta. Så jag kan inte för min vildaste fantasi tro att det inte finns andra vägar att ta en smärta.

Och det finns ingen anledning för dig att hetsa upp dig för att du och jag tycker olika?. Likväl som jag inte kommer kunna övertyga dig om att det inte behövs stackel, likväl kommer du inte kunna övertyga mig om att det inte går på annat sätt. Det är väl bara komma överens om att vi inte kan komma överes?

Senast ändrad:

Då var det stackel han hade igår alltså.
Var inte helt säker på att det var det.

Förstår inte riktigt poängen med att använda stackel.
Borde inte han som ska vara så duktig kunna träna hundarna ändå?
Licksom vad händer eg när man tar i ett stackel, dem där piggarna eller vad man ska säga borde ju gå rätt in i huden på hunden:crazy:
Var förvånad över att dem där boxrarna inte reagerade mer än dem gjorde.

En annan sak jag reagerade på igår var den första hunden som var med. (en japansk spets va?) Varför stänga in hunden i bur och stå och luta sig över den? Vad är syftet? Har alltid hört att det upplevs som hotande för hunden att luta sig över den. Om den då dessutom är instängd bör det bli oerhört pressande för hunden.
Vad vinner man på det?
Vad hade eg ägarna för problem med hunden (eller hunden med ägarna kanske)? såg inte från början

Nej det jag ante mig du har inte en aning vad du mummlar om.

Som vanligt på detta forum alla ska skriva om nåt dom varken sett eller har en aning om.

Åk då o kolla på en riktigt skyddträning när dom tänder till hundarna så kan vi disskutera sen. Givetvis detta är ju inget man gör varenda träning utan det sker några få gånger om året. Flera pass vid inlärning sen underhåller man aggressionen.

Ex om du lär den ta till aggression så låter du bli smärtan o ändå hunden blir förbannad flyr du undan den då har du en bra grund o fortsätta aggressions träning på utan smärta. sen retar du hunden med rena hot ingen smärta o blir hunden ändå arg backar du för den då har du kommit en bra bit på väg utan smärta. Men några gånger per år går du åt den lite hårdare för den ska tagga till lite extra som blir kvar lite längre på näthinnan.

Kör man inte så kommer hunden lära sig att det händer ändå inget när du hotar mig så jag skiter väl i dig.Därför på minner man hunden några gånger att det är allvar som gäller.

Förstår inte riktigt poängen med att använda stackel.
Borde inte han som ska vara så duktig kunna träna hundarna ändå?
Licksom vad händer eg när man tar i ett stackel, dem där piggarna eller vad man ska säga borde ju gå rätt in i huden på hunden:crazy:
Var förvånad över att dem där boxrarna inte reagerade mer än dem gjorde.
/QUOTE]

Har du inte läst nånting du eller ???Piggarna går INTE in i huden utan nyper skinnet inget annat.

Jag har ändrat mitt inlägg så du kanske kan läsa det en gång till?

Har ju inget med att vi tycker olika. Man blir ju tokig på folk som bara skriver för o samla inlägg eller nåt.

jag är ju inte inne på häst o skriver om hästhopning för jag kan inget om det. Du skriver ju en massa här som du kunde allt om en skyddshund o hur man får fram aggression men du har aldrig sett det själv.

Har ju inget med att vi tycker olika. Man blir ju tokig på folk som bara skriver för o samla inlägg eller nåt.

jag är ju inte inne på häst o skriver om hästhopning för jag kan inget om det. Du skriver ju en massa här som du kunde allt om en skyddshund o hur man får fram aggression men du har aldrig sett det själv.

Fast det är ju du som har över 4000 inlägg och jag har under 400, så vem är det som samlar inlägg?

Jag kan absolut inte allt om skydds men ibland räcker det med att vara hundmänniska.

Jag vart medlem 1,5år före dig men det kanske inte räknas?

Vadå hundmänniska så jag är inte det då? bara för jag kör på ett annat sätt än du.

Jag vart medlem 1,5år före dig men det kanske inte räknas?

Vadå hundmänniska så jag är inte det då? bara för jag kör på ett annat sätt än du.

Klart du också kan vara en hundmänniska, har aldrig påstått att du inte är det. Men du beskrev däremot mig som en som inte kan någonting. Det menade jag att man inte måste ha x antal kurser i ryggen för att kunna bilda sig en uppfattning om vad man anser vara rätt eller fel sätt att göra saker på.

Jag har varit medlem i ca 8 mån och skrivit ca 400 inlägg, det blir ca 50 inlägg i månaden. Du har varit medlem i 1.5 år längre än mig dvs 26 mån och skrivit 4000 inlägg, det blir ca 153 inlägg i månaden....

Alla ni som är så himmla emot.. Vad säger ni om sporrar, kandar , skarpa bett, spön? Man ser ju ofta folk som ger några rapp i ändan för att få hästen att gå framåt vid vägring osv.. Eller vad sägs om strypkedjor? Hundar som ligger på och drar och stryper sig själva mer eller mindre? eller folk som rycker och sliter som en idiot i hundens koppel....

Stackel är inte så hemskt som folk verkar tro inte värre än strypkedja.. Det är ungfär som ni tror att det ska sticka hål och skada hunden som ren tortyr? Att hunden kommer skrika som en plågad gris direkt man drar lite löst.. Stackel och stryplänk är nått som man inte ska nöta och slita, dra i för jämnan. används dom på fel sätt skadar det och stressar mer än ger effekt.. exakt samma sak med ridning och diverse tillbehör..

Nu har jag ju ingen egen häst men den/de hästar jag rider rider jag utan sporrar, tre- eller tvådelat, "vanligt" tjockt bett. Spö har jag endast av säkerhetsskäl då det burkar vara hingstar jag rider.

På min hund har jag ett TJOCKT och BRETT läderstryp också det endast av säkerhetskäl så att jag har något att sätta emot OM det skulle hända något, rycker inte och sliter inte i det och hunden hänger heller inte i det.

Ja men vi har ju sagt i hela tråden att Stackel är inget för mormors collie som bara är ute på promenader utan extremare typ av hund.

Samma med häst gammla grålle som är en seg ardenner kanske inte behöva en massa skrapa hjälpmedel

det är ju lika där extrema hästar kan behöva ha skarpare redskap.

Alla ni som är så himmla emot.. Vad säger ni om sporrar, kandar , skarpa bett, spön? Man ser ju ofta folk som ger några rapp i ändan för att få hästen att gå framåt vid vägring osv.. Eller vad sägs om strypkedjor? Hundar som ligger på och drar och stryper sig själva mer eller mindre? eller folk som rycker och sliter som en idiot i hundens koppel....

Stackel är inte så hemskt som folk verkar tro inte värre än strypkedja.. Det är ungfär som ni tror att det ska sticka hål och skada hunden som ren tortyr? Att hunden kommer skrika som en plågad gris direkt man drar lite löst.. Stackel och stryplänk är nått som man inte ska nöta och slita, dra i för jämnan. används dom på fel sätt skadar det och stressar mer än ger effekt.. exakt samma sak med ridning och diverse tillbehör..

ja,jag är emot allt det extra på djur,även hästar! "ju mer läder och stål,desto sämre ryttare" "ju mer skit på hunden desto sämre förare"

Nu är det ju inte gamla sega ardennrar jag syftat på utan arabhingstar som är tidigare galopphästar det behövs inte skarpare saker på dem bara för att de är heta, det gäller att rida dem rätt.

Och det är inte heller mormors gamla collie utan en grand danois, min hund är förvisso gammal nu men det har hon ju inte alltid varit.

Du,jag tycker inte du ska sitta och säga att folk svmalar och bara samlar inlägg..Finns ingen anledning till att trycka ner! Eller ska du dra på ett stackel för att trigga upp dom sen?Det finns nog folk på detta forum som besitter hundkunskaper,så du är inte den enda! Kan nog säga utan att skryta att jag har nog lite bakom pannbenet vad gäller hund..Vet ej hur länge du haft hund,men själv skaffade jag min första riesen för sådär 25 år sen,och har även haft rottis/dobbis-korsning! Så jag har nog haft någorlunda tuffa hundraser,och utan problem!

Min uppfattning också.
Ju mer man diskuterar sånt här, ju mindre förstår jag varför man väljer tvångsredskap i st f kunskap.

På tal om att inte förstå... Här påstås att stackel inte alls gör ont för hunden. Samtidigt används det till att genom smärta öka aggressionen hos skyddshundar, ja Piru talar t o m om djurplågeri i vissa fall. Var är logiken???

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 409
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka