Sv: Stackel
Villi:
Jag är förbryllad, lindrigt sagt! Så snälla, förklara för mig.
Till er som lagt ett stackel runt armen och tycker att "det var väl inte så märkvärdigt": Lägg det runt halsen istället och låt någon dra hårt bakifrån... Skönt va, när taggarna trycker in i strupe mm?
LIA
Hur ställer du dig till visst användande av stackel på hundar av lite annan kaliber än "en svenssonhund". Jag pratar om väktarhundar/polishundar som ska tränas i skyddsdressyr.
Eftersom du verkar vara för användandet av stackel (eller åtminstone mot dom som är mot stackel), kan du då förklara vitsen med det? Enligt dom som vill ha det, är stackel inte värre än stryphalsband mm, så varför alls använda det? Om en hund är "alldeles fantastisk och duglig till arbetet" (antar du menar bruks), borde inte hundens förare klara sig utan all slags korrigeringsredskap?Och om hunden råkar vara alldeles fantastisk och duglig till arbetet?
Alla använder ju inte stackel i korrigeringssyfte.
Villi:
Om detta stämmer, är ju funktionen den motsatta mot vad man normalt vill ha med korrigerande redskap. Kommentar?PIRU kan nog ge en bra förklaring på det. Har för mig att han tidigare skrivit i en annan tråd att det ibland används i skydds för att "tända" hunden.
Jag är förbryllad, lindrigt sagt! Så snälla, förklara för mig.
Till er som lagt ett stackel runt armen och tycker att "det var väl inte så märkvärdigt": Lägg det runt halsen istället och låt någon dra hårt bakifrån... Skönt va, när taggarna trycker in i strupe mm?
LIA