Sv: Stackel

Hur ställer du dig till visst användande av stackel på hundar av lite annan kaliber än "en svenssonhund". Jag pratar om väktarhundar/polishundar som ska tränas i skyddsdressyr.

Och om hunden råkar vara alldeles fantastisk och duglig till arbetet?
Alla använder ju inte stackel i korrigeringssyfte.
Eftersom du verkar vara för användandet av stackel (eller åtminstone mot dom som är mot stackel), kan du då förklara vitsen med det? Enligt dom som vill ha det, är stackel inte värre än stryphalsband mm, så varför alls använda det? Om en hund är "alldeles fantastisk och duglig till arbetet" (antar du menar bruks), borde inte hundens förare klara sig utan all slags korrigeringsredskap?

Villi:
PIRU kan nog ge en bra förklaring på det. Har för mig att han tidigare skrivit i en annan tråd att det ibland används i skydds för att "tända" hunden.
Om detta stämmer, är ju funktionen den motsatta mot vad man normalt vill ha med korrigerande redskap. Kommentar?

Jag är förbryllad, lindrigt sagt! Så snälla, förklara för mig. :o

Till er som lagt ett stackel runt armen och tycker att "det var väl inte så märkvärdigt": Lägg det runt halsen istället och låt någon dra hårt bakifrån... Skönt va, när taggarna trycker in i strupe mm?

LIA

Jag vet ju som sagt inte så mycket om stackelanvändande så nu har jag googlat ;) Hittade denna info:

Stackel används främst av yrkesfolk och är förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning. En privatperson har knappast behov av ett stackel. Ett stackel skall sitta tajt, det får inte rulla runt på halsen. Trubbarna skall peka uppåt på vänster sida.

Stacklet används mestadels för att ge hunden en lätt smärtpåverkan för att få hunden i drift. En lätt påverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå igång mot figuranten. Samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika situationer, t ex lydnadsträning med stora störningar. Stacklet används alltså inte bestraffande i dessa situationer, utan aktivitetshöjande. Den vanligaste användningen av stackel är vid bevakningen i skyddet. När hunden tittar efter husse så drar figuranten i ett kort koppel utan handtag som är kopplat på stacklet, bara nätt - som en luggning - och hunden blir förbannad på figuranten och låter bli att titta bort under bevakningen.

För hårda tjänstehundar, som ignorerar vanliga strypkedjor, kan stacklet behövas ibland. På denna typ av hundar kan stacklet behövas vid korta lydnadspass. Tjänstehundar som vägrar att släppa kan behöva stackel kopplat i en lina som sköts av en kunnig tredje person, så att inte hunden förknippar obehaget med figurant eller förare. Det finns så hårda tjänstehundar att inte ens stackel hjälper. Hundar med sådan anlag kan man lära in bevakningen och släppandet på efter bytet men innan försvaret/belastningståligheten har blivit för stor.

Stackel används ibland vid tänd- och släckövningar med skyddshund som står på och vill angripa figuranten så fort denne visar sig. En sugen skyddshund beter sig så om den inte fått fördel av att vara lugn (släckt) innan den får stå på. Hunden kommenderas ligg/tyst, får ett ryck i stacklet och när hunden ligger tyst så blir det pass på och figuranten drar hunden i drift och den får äntligen lov att bita. Då obehaget följs av drift så kan det vara ganska stort här för en bra figurant får igång hunden så att det glöms på en gång. Därför får det inte gå många tänd och släck före själva bettet.

Behöver stackel användas endast någon enstaka gång så köper man ett vanligt stackel. Rostfritt material använder man när stacklet skall hålla i många år. Ett vanligt stackel mattas ut och trådarna rättas ut med tiden.

Källa: http://www.dogsecurity.com/pokatalog/halsband.html

Till er som lagt ett stackel runt armen och tycker att "det var väl inte så märkvärdigt": Lägg det runt halsen istället och låt någon dra hårt bakifrån... Skönt va, när taggarna trycker in i strupe mm?

LIA

Man ska aldrig rycka hårt i ett stackel.

Det Cesar jobbar med är LEDARSKAP vilket många här inne missar. Har ni någonsin sett någon av hundarna rädd för honom och stacklet? Om han nu mot förmodan står och drar och sliter när kameran inte är på, borde då hunden inte vara strykrädd, osäker mot honom??
Nej, det ceasar gör när han använder stacklet på vissa hundar är att BRYTA ett beteende för att sen kunna jobba på ledarskapet. Och jo, jag har sett på programmen att hunda har reagerat starkt på stacklet. Bla en jack russel terrier som skakade och gallskrek.

Eftersom du verkar vara för användandet av stackel (eller åtminstone mot dom som är mot stackel), kan du då förklara vitsen med det? Enligt dom som vill ha det, är stackel inte värre än stryphalsband mm, så varför alls använda det? Om en hund är "alldeles fantastisk och duglig till arbetet" (antar du menar bruks), borde inte hundens förare klara sig utan all slags korrigeringsredskap?
IA

Jaså det tycker du. Jag har ju inte bara skrivit två gånger att jag är helt opartisk:idea:

För övrigt tycker jag texten som villi kopierade in förklarade bra!

Jaså det tycker du. Jag har ju inte bara skrivit två gånger att jag är helt opartisk
Ja just det, det tycker jag!
Jag hade noterat att du skrev om din "opartiskhet", men din ensidighet visavi pernilla_s visar på annat.
Jag håller f ö med henne i det mesta hon skrivit.

LIA

Jag skrev dra!

LIA

Ok.. då menar jag "man ska inte dra hårt i ett stackel"

Nästa gång jag kommer i kontakt med ett stackel ska jag prova det på min hals för o se hur mycket taggarna trycker in i strupen. Om jag nu får det över huvudet :D

Men jag tror inte att man riktigt kan jämställa en människohals med en hundhals med tanke på hudens tjocklek. Vi skulle ju knappast kunna bära våra bebisar genom att lyfta dem i nackskinnet med munnen :D

Ett stackel går o använda på många olika sätt.

Men en sak ska man ha klar för sig det beror på vad man vill uppnå med halsbandet.

du kan ex träna aggression med det eller Pirra hunden eller korrigera.

Pirrar man då är det lätt smärtpåverkan för all lätt smärtpåverkan är drifthöjande på en hund.Här är det små korta ryck utan att hunden ska ta det negativt så att säga utan blir lite frustrerad o blir mer aktiv i ex linförighet, appotering

Aggressionsträning behöver man heller inte dra speciellt hårt heller men kanske lite mer än ex pirring,att man retar ju hunden att ta till aggression mot figuranten.Då håller figuranten i ett eget koppel till hunden o drar i det för o få fram ett aggression bettende.men pirring i skyddet vill man få fram frustration i hunden med lätt smärtpåverkan så hunden blir snabbare i momentet man tränar ex angrepp, rondering eller anskällning. eller att man retar hunden till o ta fram aggression. Sen ger man lätt smärtpåverkan innan man sänder hunden för angrepp så tar dom ut det mot figurant o det kan bli jävulska angrepp.

Korrigering behövs inte vara hårt på rätt hundmaterial. Men det tar bättre än ett stryp o man behöver garanterat inte rycka i tid o tid man får en bättre harmoni.

Så det ska inte idiot dras i ett stackel i nån av punkterna men kanske något mer i aggressions träning men där är det ju mer eller mindre bara TJH träning som det handlar om.

att använda stackel på en hård hund är rent förkastligt o dumt för där börjar min gräns för djurplågeri för där börjar det bli hårda tag men en mjuk hund är det ett bra hjälpmedel till.

Senast ändrad:

Då kanske man heller inte ska tro att stackel är så menlöst mot en hundhals, bara för att man inte känner något mot sin människoarm?

LIA

Ja just det, det tycker jag!
Jag hade noterat att du skrev om din "opartiskhet", men din ensidighet visavi pernilla_s visar på annat.
Jag håller f ö med henne i det mesta hon skrivit.

LIA

Jaha, det KAN ju inte vara så att jag vill spåna på det hela och ifrågasätta hennes åsikter Hennes åsikter verkar nämligen inte vara baserade på mer än allmänt tyckande.

Till skillnad från vissa andra sitter inte jag och tycker saker om sånt som jag själv inte vet så mycket om. :angel:

Det enda jag skrev om människoarmar var att det är inte särskilt vassa taggar det handlar om. Det var mest för att klargöra att det inte handlar om sylvassa taggar som tränger in i huden, vilket många verkar tro. Men självklart är det inte menlöst, då finns det ingen grund till att använda det. Som sagt är det luggandet/nypet som ger effekt.

Senast ändrad av en moderator:

Så långt ska det aldrig gå,för börjar du med vovven som valp,så klarar du dig utan stackel,strypkoppel och lyktstolpar..
Jag har haft,har en nu, 3 riesen-tikar a ca 40kg och en rottis/dobermannkorsning hane på ca 55 kg,och jag har aldrig haft dom problemen,skaffar man sig en stor vovve,så måste man ha lite innanför pannbenet om vissa grundläggande dressyrmoment,innan problemen kommer..

Absolut.. men det finns ju ändå de som har fått problemet och ber om hjälp för att lösa det. I värkligheten är ju så tyvärr att vi inte alla förstår innan det gått för lång.. för då skulle nog aldrig sånna redskap kommit till. Jag talar bara i rent korrigernig syfte inte som en långvarig lösning.

Jag tog över min nuvarande riesen-tik på 40 kg vid 4 års ålder,och jag garanterar,hon var inte rolig..Och jag har varken använt stackel stryp lyktstolpar eller stryk!Men nu för tiden så går hon så gott som alltid lös! Och tar man över en vuxen problemhund,så måste man inse att det blir jobb,den är inte bara söt..
Att gå ut på stan direkt när du har skaffat dig en problemhund(ex omplacering),visar på brist på nåt innanför pannbenet! Du får nog lösa vissa problem och kommunikation på hemmaplan först!
Min tik är extremt hatisk mot andra tikar,men det betyder inte stolpar och stackel osv,utan koppelträning och kommunikation,jag bestämmer!Jag är på utställningar och dom flesta jag känner har tikar,vi går ut och går tillsamans..
Jag tycker det är underbart det du skriver.. tänk om alla kunde tänka så.. men så är det ju inte. :cry:

Jag är personligen anti mot allt extra man sätter på djur..Anser att man ska veta vad man ger sig in på när man skaffar djur,dom ska inte behöva lida pga okunskap från våran sida..
Kör med filosifin till hästen"att ju mer läder och stål,desto sämre ryttare",och "ju mer skit du slänger på hunden,desto sämre förare"
Jag kan inte säga att jag litar på min vovve till 100%,men jag hinner att läsa av henne om något är på g..
Jag måste även erkänna,att jag vet inte vad brukshundsklubben är,mer än att jag kan stava till det! Så brukslydnad har jag ej haft på mina vovvar,men däremot en helt fungerande vardagslydnad! Har använt mycket av min barnuppfostran i min hunduppfostran,men dock ej förmänskligat hunden,och egentligen ganska enkelt,regler..
Med regler(utan aga) kommer man långt med både barn,vuxna,djur!

Jag är personligen anti mot allt extra man sätter på djur..Anser att man ska veta vad man ger sig in på när man skaffar djur,dom ska inte behöva lida pga okunskap från våran sida..
Kör med filosifin till hästen"att ju mer läder och stål,desto sämre ryttare",och "ju mer skit du slänger på hunden,desto sämre förare"
Jag kan inte säga att jag litar på min vovve till 100%,men jag hinner att läsa av henne om något är på g..
Jag måste även erkänna,att jag vet inte vad brukshundsklubben är,mer än att jag kan stava till det! Så brukslydnad har jag ej haft på mina vovvar,men däremot en helt fungerande vardagslydnad! Har använt mycket av min barnuppfostran i min hunduppfostran,men dock ej förmänskligat hunden,och egentligen ganska enkelt,regler..
Med regler(utan aga) kommer man långt med både barn,vuxna,djur!

:bow::bow::bow:

Du har så rätt så!

Jag vet ju som sagt inte så mycket om stackelanvändande så nu har jag googlat ;) Hittade denna info:

Stackel används främst av yrkesfolk och är förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning. En privatperson har knappast behov av ett stackel. Ett stackel skall sitta tajt, det får inte rulla runt på halsen. Trubbarna skall peka uppåt på vänster sida.

Stacklet används mestadels för att ge hunden en lätt smärtpåverkan för att få hunden i drift. En lätt påverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå igång mot figuranten. Samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika situationer, t ex lydnadsträning med stora störningar. Stacklet används alltså inte bestraffande i dessa situationer, utan aktivitetshöjande. Den vanligaste användningen av stackel är vid bevakningen i skyddet. När hunden tittar efter husse så drar figuranten i ett kort koppel utan handtag som är kopplat på stacklet, bara nätt - som en luggning - och hunden blir förbannad på figuranten och låter bli att titta bort under bevakningen.

För hårda tjänstehundar, som ignorerar vanliga strypkedjor, kan stacklet behövas ibland. På denna typ av hundar kan stacklet behövas vid korta lydnadspass. Tjänstehundar som vägrar att släppa kan behöva stackel kopplat i en lina som sköts av en kunnig tredje person, så att inte hunden förknippar obehaget med figurant eller förare. Det finns så hårda tjänstehundar att inte ens stackel hjälper. Hundar med sådan anlag kan man lära in bevakningen och släppandet på efter bytet men innan försvaret/belastningståligheten har blivit för stor.

Stackel används ibland vid tänd- och släckövningar med skyddshund som står på och vill angripa figuranten så fort denne visar sig. En sugen skyddshund beter sig så om den inte fått fördel av att vara lugn (släckt) innan den får stå på. Hunden kommenderas ligg/tyst, får ett ryck i stacklet och när hunden ligger tyst så blir det pass på och figuranten drar hunden i drift och den får äntligen lov att bita. Då obehaget följs av drift så kan det vara ganska stort här för en bra figurant får igång hunden så att det glöms på en gång. Därför får det inte gå många tänd och släck före själva bettet.

Behöver stackel användas endast någon enstaka gång så köper man ett vanligt stackel. Rostfritt material använder man när stacklet skall hålla i många år. Ett vanligt stackel mattas ut och trådarna rättas ut med tiden.

Källa: http://www.dogsecurity.com/pokatalog/halsband.html

Fast det här tycker jag låter helt åt skogen! Man motiverar väl inte en hund med smärta? Motivationen ska väl komma för att den tycker att det är roligt att jobba? :confused:

Får mig att tänka på hur man "motiverar" tjurar vid tjurfäktning och hästar på rodeo. Det är väl kanske att dra det lite väl långt men i alla fall...

Jag har ingen aning hur skyddsträning går till så jag vågar inte uttala mig. Men det handlar väl främst om att bygga upp en frustration gentemot figuranten. Man vill väl kanske få ett lite extra adrenalin-påslag eller nåt?

man motiverar inte med smärta man man kan göra en lätt smärtpåverkan o höja driften i hunden.

Så på sätt o vis kan man se det som det.

för det funkar på samma sätt som med människor lätt smärta får en o tända till o det finns nåt postivt i det för det utsöndrar adrenalin.
Har du aldrig sett tyngdlyftning de kan få ena riktiga örfilar av tränar sen går dom in o rycker upp stången.
Samma med hund du ger den lätt smärta av stacklet o får hunden o tända till o gör ex appoteringen snabbare. För alla mår bra av adrenalin. Men rycker man för hårt då blir det korrigering därför måste man veta vad man gör med ett stackel det är finlir

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 409
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka