Sv: Stackel

Jag skrev nog inte så tydligt. Det jag menade var att jag inte har använt stackel eller stryp utan att hantera hunden med skrik och drag och sånt. .

Kan du förklara ovanstående mening igen? Med tanke på vad du skrivit innan låter det här konstigt i sammanhanget.

Kan du förklara ovanstående mening igen? Med tanke på vad du skrivit innan låter det här konstigt i sammanhanget.

Det jag menar är att man kan få en ldig hund utan att varken använda stackel eller andra hårda metoder såsom dra ihunden, skrik mm. Jag tycker alla sådana metoder är förkastliga alltså inte bara stackel och styrp. Jag vill inte orsaka min hund obehag nte på något sätt.

Varför har du halsband och koppel på din hund??

För att jag ska ut och promenera bland folk med honom, han r ju lka lydig lös, men jag vill inte ha honom lös bland folk. Men frågan är varför ska man ha ett halsband som ger hunden obehag om det inte är i korrigeringssyfte?

Låt mig säga så här.... om du ska träna en hund som väger 40 kg och har kommit på att små hundar är byte... vad ska du göra??? linda kopplet runt en lyktstolpe varje gång det paserar en liten hund och förvärra situationen ännu mer??? Håll du i en hund på 40 kg. Då är dessa korrigerings redskap mycket bra för att återta kontrollen och bryta beteendet.

Så långt ska det aldrig gå,för börjar du med vovven som valp,så klarar du dig utan stackel,strypkoppel och lyktstolpar..
Jag har haft,har en nu, 3 riesen-tikar a ca 40kg och en rottis/dobermannkorsning hane på ca 55 kg,och jag har aldrig haft dom problemen,skaffar man sig en stor vovve,så måste man ha lite innanför pannbenet om vissa grundläggande dressyrmoment,innan problemen kommer..

Stackel är sedan årsskiftet förbjudet i Sverige

Va?? Har det inte varit förbjudet länge? När jag gick på Brukshundsklubben första gången på 80-talet pratade man om att det var förbjudet. Jag vet att jag reagerade för jag kunde inte förstå varför det såldes i affärerna trots att man inte fick använda det.

Fast hur kan du vara så emot det om du inte vet i vilka situationer man använder det?

Personligen vill jag inte ta ställning till stackel eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det och i vilka fall det skulle vara användbart. Har dock provat ett på min egen arm och konstaterat att det inte är direkt vassa taggar det handlar om.

Jag är alltid kritiskt till saker jag inte vet så mycket om, det är därför jag frågar VARFÖR det ska användas. Sväljer inte saker med hull oh hår bara får att någon säger att det är en sak. Det gäller inte bara utrustning till hund utan jag är sån om person. Sen att jag aldrig skulle prova just stackel är att de "vanliga" halsbanden har räckt för min del. När min hund var obstinat unghund hade jag dock en haltgrimma på henne för att slippa få två meter långa armar. Den användes bara i ett par månaders tid och sen har hon alltid gått bra i koppel.

Men om nu inte taggarna på halsbandet inte känns varför sitter de där överhuvudtaget?

Så långt ska det aldrig gå,för börjar du med vovven som valp,så klarar du dig utan stackel,strypkoppel och lyktstolpar..
Jag har haft,har en nu, 3 riesen-tikar a ca 40kg och en rottis/dobermannkorsning hane på ca 55 kg,och jag har aldrig haft dom problemen,skaffar man sig en stor vovve,så måste man ha lite innanför pannbenet om vissa grundläggande dressyrmoment,innan problemen kommer..

:bow::bow::bow:

Det jag menar är att man kan få en ldig hund utan att varken använda stackel eller andra hårda metoder såsom dra ihunden, skrik mm. Jag tycker alla sådana metoder är förkastliga alltså inte bara stackel och styrp. Jag vill inte orsaka min hund obehag nte på något sätt.

Jo, det förstår jag. Meningen är så lustigt formulerad så jag tolkade den som att du själv hade tidigare erfarenhet av tex stackel, och att du då hade använt det felaktigt, och senare ändrat dig.

Fast det är ju inte alla som har haft sina hundar som valpar heller. Om du tar över en omplaceringsriesenhane på 2,5 år, och den visar sig ha problem, så måste man ju ta tag i dem där och då. Att ondgöra sig över tidigare ägare kommer ite hjälpa hunden och nuvarande ägare framåt.

Jo, det förstår jag. Meningen är så lustigt formulerad så jag tolkade den som att du själv hade tidigare erfarenhet av tex stackel, och att du då hade använt det felaktigt, och senare ändrat dig.

Nej jag har aldrig provat, skulle inte göra det heller då jag inte har något behov av det Plus att jag hellre då tränar hunden istället för att ta en kortsiktig lösning.

Fast det är ju inte alla som har haft sina hundar som valpar heller. Om du tar över en omplaceringsriesenhane på 2,5 år, och den visar sig ha problem, så måste man ju ta tag i dem där och då. Att ondgöra sig över tidigare ägare kommer ite hjälpa hunden och nuvarande ägare framåt.

Jag tog över min nuvarande riesen-tik på 40 kg vid 4 års ålder,och jag garanterar,hon var inte rolig..Och jag har varken använt stackel stryp lyktstolpar eller stryk!Men nu för tiden så går hon så gott som alltid lös! Och tar man över en vuxen problemhund,så måste man inse att det blir jobb,den är inte bara söt..
Att gå ut på stan direkt när du har skaffat dig en problemhund(ex omplacering),visar på brist på nåt innanför pannbenet! Du får nog lösa vissa problem och kommunikation på hemmaplan först!
Min tik är extremt hatisk mot andra tikar,men det betyder inte stolpar och stackel osv,utan koppelträning och kommunikation,jag bestämmer!Jag är på utställningar och dom flesta jag känner har tikar,vi går ut och går tillsamans..

Senast ändrad:

Det är nypet "mellan taggarna" som har effekt, inte spetsarna i sig.

Fast om du läser hela tråden har vi kommit fram till att det inte är förbjudet i Sverige, inte ens efter årsskiftet.

Men frågan är varför ska man ha ett halsband som ger hunden obehag om det inte är i korrigeringssyfte?

Du kanske missade mitt inlägg lite tidigare där jag skrev hur man använde det i skydds. Som sagt kan nog PIRU förklara det närmare.

Du kanske missade mitt inlägg lite tidigare där jag skrev hur man använde det i skydds. Som sagt kan nog PIRU förklara det närmare.

Nej jag missade det inte, men jag förstår inte riktigt vad det innebär. Men ajg får se vad jag tar förställning tll det då , fast okej jag är ganska säker på att jag kommer ogilla det ändå. För att för mig finns det ingen anledning att orsaka min hund något obehag.

Tycker att det du skriver om Stackel låter faktist väligt vettigt. Tycker även att folk hetsar upp sig så väldigt över detta halsband. Men som någon mer här jämför med hästar, säg ett bett som är snällt i en elak hand....

Dessutom är detta halsband ett dressyrverktyg. Inte ett vardagskoppel....

Det Cesar jobbar med är LEDARSKAP vilket många här inne missar. Har ni någonsin sett någon av hundarna rädd för honom och stacklet? Om han nu mot förmodan står och drar och sliter när kameran inte är på, borde då hunden inte vara strykrädd, osäker mot honom??

Nu är ju inte aftonbladet det bästa stället för trovärdig information, men enligt dem var stackel förbjudet enligt jordbruksverket. Så frågan är hur det egentligen är.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 409
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka