Sv: Stackel

Men säg mig vad är det som är bra med stackel och stryphalsband? Jag ser inget med det? Kan vara intressant och se vad andra tycker är bra med det.

Låt mig säga så här.... om du ska träna en hund som väger 40 kg och har kommit på att små hundar är byte... vad ska du göra??? linda kopplet runt en lyktstolpe varje gång det paserar en liten hund och förvärra situationen ännu mer??? Håll du i en hund på 40 kg. Då är dessa korrigerings redskap mycket bra för att återta kontrollen och bryta beteendet.

Fast det e väl också som så... Rider man på ett skarpt bett till vardags.. Så lär sig hästen hantera det och blir starkare i munnen..
Och lika e det väl för en hund med en oerfaren matte el husse som alltid låter dom segdra i ett strypkoppel. Blir för stark! Eller??

Låt mig säga så här.... om du ska träna en hund som väger 40 kg och har kommit på att små hundar är byte... vad ska du göra??? linda kopplet runt en lyktstolpe varje gång det paserar en liten hund och förvärra situationen ännu mer??? Håll du i en hund på 40 kg. Då är dessa korrigerings redskap mycket bra för att återta kontrollen och bryta beteendet.

DÄr är det väl förståeligt bara man inte glömmer träningen sen och att det bara är en korttidslösning.

Men säg mig vad är det som är bra med stackel och stryphalsband? Jag ser inget med det? Kan vara intressant och se vad andra tycker är bra med det.

Det är vare sig bättre eller sämre än vilket annat halsband som helst och att tvärsäkert påstå att de som använder kedja är:

*otrevliga med hunden
*fostrar hunden med skrik och drag
*inte kan hantera sin hund
*använder våld
*inte har sunt förnuft och medkänsla
*inte är shyssta mot sin hund

visar bara på stor okunskap/fördomar..

Har du aldrig sett ett stackel användas korrekt så är det kanske dags att åka och titta på en träning där man använder det korrekt? Svårt att diskutera ngt man aldrig använt eller sett användas som det ska.

Att man använder det i USA eller i andra länder i ett TV program hoppas jag att de allra flesta tänkande hundägare kan "sortera" bort.

En liten fråga från mig som aldrig har eller komma anväda stackel, VARFÖR ska man överhuvudtaget använda det? Varför duger inte något av de "vanliga" halsbanden? Detta är ingen kritik, jag bara undrar..

Tyvärr finns det ju en hel del hundägare som inte är tänkande och kan sortera bort saker de ser på tv. De ser att Ceasar får bukt med hundens problem och tycker att de eftert att ha sett ett av hans program är kvalificerade till att göra likadant...

Det är vare sig bättre eller sämre än vilket annat halsband som helst och att tvärsäkert påstå att de som använder kedja är:

*otrevliga med hunden
*fostrar hunden med skrik och drag
*inte kan hantera sin hund
*använder våld
*inte har sunt förnuft och medkänsla
*inte är shyssta mot sin hund

visar bara på stor okunskap/fördomar..

Jag skrev nog inte så tydligt. Det jag menade var att jag inte har använt stackel eller stryp utan att hantera hunden med skrik och drag och sånt. Det tgs ju upp om det innan. Men det jag menar är att man behöver inte använda någon av de ovanstående metoderna för att få en fin hund oavsett om du använder stackel, styrp eller vanligt hanlsband. Dock tycker jag inte att man bör använda stackel eller styrp på hunden då det är ett ganska hårt hjälpmedel ochd et är då bättre träna istället. Jag tycker det handlar omsunt förnuft och medkänsla dock när det gäller användning av stackel, då det handlar om vad som är behagligt för hunden.

En liten fråga från mig som aldrig har eller komma anväda stackel, VARFÖR ska man överhuvudtaget använda det? Varför duger inte något av de "vanliga" halsbanden? Detta är ingen kritik, jag bara undrar..

Tyvärr finns det ju en hel del hundägare som inte är tänkande och kan sortera bort saker de ser på tv. De ser att Ceasar får bukt med hundens problem och tycker att de eftert att ha sett ett av hans program är kvalificerade till att göra likadant...

:bow::bow::bow:

Utan att vara partisk. Bara nyfiken.

Hur ställer du dig till visst användande av stackel på hundar av lite annan kaliber än "en svenssonhund". Jag pratar om väktarhundar/polishundar som ska tränas i skyddsdressyr.

Tar det en gång till. Är inte partisk, bara nyfiken!

Utan att vara partisk. Bara nyfiken.

Hur ställer du dig till visst användande av stackel på hundar av lite annan kaliber än "en svenssonhund". Jag pratar om väktarhundar/polishundar som ska tränas i skyddsdressyr.

Tar det en gång till. Är inte partisk, bara nyfiken!

Jag tycker ju inte man bör använda det alls och ska man göra måste det vara av säkerhetskäl och då under en kort tid, tills man fått ordning på hunden och det får du ju bara genom träning. Är hunden för svår bör man kanske försöka omplacera den. Tolka mig inte fel, det är ju inget man gör lätt.

Och om hunden råkar vara alldeles fantastisk och duglig till arbetet?
Alla använder ju inte stackel i korrigeringssyfte.

Fast hur kan du vara så emot det om du inte vet i vilka situationer man använder det?

Personligen vill jag inte ta ställning till stackel eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det och i vilka fall det skulle vara användbart. Har dock provat ett på min egen arm och konstaterat att det inte är direkt vassa taggar det handlar om.

PIRU kan nog ge en bra förklaring på det. Har för mig att han tidigare skrivit i en annan tråd att det ibland används i skydds för att "tända" hunden. Men jag har noll koll på skydds så jag vet inte riktigt, det är nog bättre att han förklarar :p

Och där kom min poäng fram. Hur stor erfarenhet har du av olika träningsmetoder? Har du sett stackel användas? Om inte, vart kommer dina slutsatser från?

Mina slutsatser kommer från att ha läst om det och sett hur de sett ut. Stryp har väl alla sett. Nu är det ju så att de flseta använder inte sånt här, stryp är väl hyfsat vanligt särskilt på ouppfostrade hundar. Det är vad ajg har sett iallafall. STackel har jag aldrig sett någon använda och det gör mig inget heller. Man behöver inte ha använt det själv för att tycka det är förkastligt. Om jag hade använt det så hade jag ju gått emot mina principer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka