Sv: Stackel

Poäng där. Och det finns hjälptyglar och annat som inte är kul i fel händer.. och för att inte tala om hackamore som ju kan göra enorm skada om man är klumpig.

nu var det länge sedan jag slutade med hästeriet, men när jag red "fick" man inte använda skarpare bett än tredelat om man inte var jätteduktig. sedan vet jag inte om det riktigt går att jämföra. en normalstor ridhäst väger 600 kg. det ska till en riktigt stor hund för att komma upp i en tiondel av den vikten. att bromsen sitter är enormt viktigt för säkerheten, men en normalstor brukshund kan man bromsa med ren muskelstyrka om det behövs.

Klart man kan ljämnföra.

det är väl inte vikten man ska gå efter?

En häst är ju jättekänslig i munnen.
Och använda argumentet att om man är jätte duktig då får man använda skarpa redskap. Varför gäller inte det hund då? Då kunde folk kunna få använda ex stackel om de var duktiga.

En hund är ju inte speciellt känslig i nacken så ett stackel som används schysst behöver man inte dra i speciellt hårt för o få effekt.

En hård hund är det ju direkt värdelöst o använda stackel på då den inte tar det på önskvärt sätt utan en mjukare hund så är det ju en fint redskap i rätt händer.Ett vanligt helstryp får man ta i mer med för o få samma effekt o säkert mer skadligt än ett stackel.

Senast ändrad:

Nu kliver jag lite utanför trådens ämne, hoppas det är ok.

Men nu Cilla bör du kolla upp hur det ser ut på många många ridskolor..

Många "ridlärare" lär ut att hästens hals ska vara böjd, visst det kanske säger att bakbensaktivitet är viktigt men en liten tjej på 13 får säkert prestationsångest och sågar ner hästen i en knasform. ( ser jag ofta när jag besöker ridskolor )

Hackamore eller sidepul är otroligt skarpa bett, men det ser man ganka många ponyryttare fräsa runt med.

Så nog används skarpa bett ganska ofta av okunniga ryttare ..

KL

Om jag får lägga mig i...så ngt förbud har jag inte sett någonstans. För några år sedan hördes det en hel del SBK röster hojta om att det minsann var förbjudet i Sverige men sedan visade det sig att det endast var förbjudet på SBK:s planer och inom deras aktiviteter.:o
Fast det är klart är man SBK instruktör så tror man oftast att träningsplan=hela världen och den enda möjliga träningsplatsen för hundar o hundförare:cool: Nog om det.

Tror de flesta som gapar om stackelanvändandet och hur hemskt det är har knappt ens har sett det på bild. Ett stackel sätts tajt, högt upp och sitter med ett jämnt tryck. Har provat att använda stackel som retning på skyddsträningar, för att "tända" till hunden lite extra och det har funkat bra på den del och mindre bra på andra hundar.

Det funkar def inte som något slags korrigeringsredskap i stil med stryplänken, då blir stackel mer en stressfaktor än ett hjälpmedel. Fel använt kan du få en hund som går i försvar mot sin egen förare eller vänder aggressiviteten mot t ex den hund man möter.

Jag tycker inte att stackel är varken märkvärdigt eller särskilt kontroversiellt, inte ens särskilt användbart. Och nej; det är inga vassa piggar som skär in i hundens hals...
Ungefär lika tramsigt som när man skulle till att förbjuda softstocken - någon hade väl sett hundförare MISSHANDLA sin hund med en käpp:eek:

Hur vore det om folk tog reda på fakta innan de börjar gapa misshandel?

jag säger inte att man ska använda skarpa bett på hästar. jag säger bara att det är viktigare att man får stopp på den än att man har det snällaste bettet. en hund KAN inte bli så stark som en häst kan bli. en hund kan man få stopp på utan skarpa hjälpmedel. att använda skarpa hjälpmedel i säkerhetssyfte är jag aldrig emot, men dit kan stackel knappast räknas (även om CM använder det så).

om man måste använda våld i sin hundträning tror jag att man har fel tänk från början. då hjälper inget stackel i världen. jag fattar faktiskt inte riktigt grejen med att man måste "ta i". (för att det är buke, klart att man kan TA i sin hund, men ren muskelstyrka/skarpa hjälpmedel i andra situationer än de som har med säkerhet att göra anser jag vara stenåldersmetoder)

tråkigt att det har blivit så. jag kan ändå bara utgå från mina egna erfarenheter. jag red ändå i 15 år, både på ridskola och foderhästar, och på den tiden använde jag graman på en häst en gång och ett pelham på en häst när vi hoppade eller red ut. på den sista hästen var det en ren säkerhetsgrej. jag behövde en broms som alltid tog. folk lyfte på ögonbrynen när de såg pelhamet och jag fick alltid förklara mig.

men det funkar ändå genom smärtpåverkan. det är därför det verkar triggande. jag har provat ett stackel på armen, och nej det är inga vassa piggar, men de känns.

och nej, jag har aldrig sett det "rätt använt", trots att jag sett det allt för många gånger (vanligare i danmark än här).

En stryplänk är också påverkan och kan göra betydligt mer skada när folk hissar upp det precis bakom öronen på hunden och rycker till för att få maximal effekt...

Har du aldrig sett ett stackel användas korrekt så är det kanske dags att åka och titta på en träning där man använder det korrekt? Svårt att diskutera ngt man aldrig använt eller sett användas som det ska.

Min åsikt f ö om stackel är att det är inget stort problem eftersom det inte fyller ngn som helst funktion för alla "vanliga" hundägare med hundar som har "normal" motor. Det ska inte användas som ersättning för vanligt halsband för att bättre kunna hålla en stark hund t ex. Efter en rätt kort tid får man garanterat en tillvänjning av stacklet om man har det på alltid så det är absolut meningslöst.

Att man använder det i USA eller i andra länder i ett TV program hoppas jag att de allra flesta tänkande hundägare kan "sortera" bort.

jag säger inte att man ska använda skarpa bett på hästar. jag säger bara att det är viktigare att man får stopp på den än att man har det snällaste bettet. en hund KAN inte bli så stark som en häst kan bli. en hund kan man få stopp på utan skarpa hjälpmedel. att använda skarpa hjälpmedel i säkerhetssyfte är jag aldrig emot, men dit kan stackel knappast räknas (även om CM använder det så).

om man måste använda våld i sin hundträning tror jag att man har fel tänk från början. då hjälper inget stackel i världen. jag fattar faktiskt inte riktigt grejen med att man måste "ta i". (för att det är buke, klart att man kan TA i sin hund, men ren muskelstyrka/skarpa hjälpmedel i andra situationer än de som har med säkerhet att göra anser jag vara stenåldersmetoder)

Jag förstår inte. Det går alldeles utmärkt att rida hästar uta bett om man tar sig mycket tid. Är dom isåfall inte lika värda att vänta ut?
Ändå rider världseliten på kandar, ett bett som inte var lekman ska ha i händerna. Hästar är dessutom mer känsliga för språk och stryk iom att dom är flyktdjur, dom har dessutom ett sjuhelsikes minne. Är det då inte värre att sätta en kombination av detta bettet+ tränsbett på ett djur som är oerhört känsligt i munnen och dessutom egentligen inte har plats till det? Bettet kombineras ju också med kedja kring käken.

Kandar.jpg

http://www.brukswebben.se/ipo/04stackel.jpg

Jo som du säger! Idag får man i princip rida på vilka bett du vill och även tävla!!:mad:

Det ser inte så kul ut när en liten liten tjej på en ponny kommer med ett skarpt bett med typ hävstång! Bara för att hon ska kunna hålla den.. Tycker det är allt för vanligt, och säkert e det inte ens hon som satt på hästen betten;)

Håller med om att stackel inte är bästa lösningen direkt, men å andra sidan kan ett stypkoppel mycket väl bli ett tortyrredskap i fel händer.:crazy:
Sen är det ju så att om hunden inte drar så kan man ha vad som helst runt halsen på den...

Jag tycker både stryphalsband och stackel är förkastligt. Varför använda något som är otrevligt för hunden. Om någon somär ''duktig'' använder det så är han nog inte så duktig som inte kan hantera sin hund utan det. Här anvnds ett vanligt brett halsband och inte en massa skrik och drag.

Här kommunicerar vi på mildt sätt. Man får bara träna och träna tills hunden lyssnar. Min hund är lydig nu utan våld och hemska halsband. TRots att det är min första hund och utan ha gått lydnadskurser. Allt man behöver är sunt förnuft och medkänsla. ÄR trött på de som tror att de är så duktiga men måste ha en massa tillbehör som inte är schyssta mot djuren.

Jo som du säger! Idag får man i princip rida på vilka bett du vill och även tävla!!:mad:

Det ser inte så kul ut när en liten liten tjej på en ponny kommer med ett skarpt bett med typ hävstång! Bara för att hon ska kunna hålla den.. Tycker det är allt för vanligt, och säkert e det inte ens hon som satt på hästen betten;)

Det kan man ju nästan ljämnställa med o tävla med stackel. har man inte ordning på sin häst då kastar man in ett skarpare bett sen tävlar. Vore väl likadant där är inte hästen styrbar utan kraftigare hjälpmedel så får den inte tävla.

kolla på de som dresserar med stackel dom använder det på träning, tävling så har man dessutom hunden lös då får man verkligen se om man har en hund i hamn för det lär ju märkas när du kopplar lös den.

Jag tycker både stryphalsband och stackel är förkastligt. Varför använda något som är otrevligt för hunden. Om någon somär ''duktig'' använder det så är han nog inte så duktig som inte kan hantera sin hund utan det. Här anvnds ett vanligt brett halsband och inte en massa skrik och drag.

Här kommunicerar vi på mildt sätt. Man får bara träna och träna tills hunden lyssnar. Min hund är lydig nu utan våld och hemska halsband. TRots att det är min första hund och utan ha gått lydnadskurser. Allt man behöver är sunt förnuft och medkänsla. ÄR trött på de som tror att de är så duktiga men måste ha en massa tillbehör som inte är schyssta mot djuren.

:crazy: Vilka fördomar...

Det kan man ju nästan ljämnställa med o tävla med stackel. har man inte ordning på sin häst då kastar man in ett skarpare bett sen tävlar. Vore väl likadant där är inte hästen styrbar utan kraftigare hjälpmedel så får den inte tävla.

kolla på de som dresserar med stackel dom använder det på träning, tävling så har man dessutom hunden lös då får man verkligen se om man har en hund i hamn för det lär ju märkas när du kopplar lös den.

Jag håller verkligen med. Nu får man förvisso inte rida med vilka bett somhelst i dressyren när man kommer upp i de högra klasserna. Men det går tydligen bra att slänga på pessoabett (mkt populärt och skarpt bett) på barnens ponnys. Barnen/ungdomarna har ju oftast inte mycket riderfarenhet heller och sitter och balanserar sig själva i bettet. Där kan man börja snacka djurplågeri. Sen ska vi inte ens tala om alla hjälptyglar som jag sett totalt okunnigt folk använda på sina hästar-märkligt nog är det få som reagerar på det.

vad har du för ras?

Jag har en blandras blandning mellan vorster, pointer, siberian husky och alaskan malmute. Fick honom när han var två år, gammal draghund som inte var van vid koppel och kunde inte sitt med mera. Så det har varit en massa träning för att inte få honom att dra i koppel med mera.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka