Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så skarpt är inte stackel att det borde vara total förbud finns ju värre grejer till hästar man vräker in i munnen på hästen för o få ordning o reda. det disskuteras väl knappt.
jag säger inte att man ska använda skarpa bett på hästar. jag säger bara att det är viktigare att man får stopp på den än att man har det snällaste bettet. en hund KAN inte bli så stark som en häst kan bli. en hund kan man få stopp på utan skarpa hjälpmedel. att använda skarpa hjälpmedel i säkerhetssyfte är jag aldrig emot, men dit kan stackel knappast räknas (även om CM använder det så).
om man måste använda våld i sin hundträning tror jag att man har fel tänk från början. då hjälper inget stackel i världen. jag fattar faktiskt inte riktigt grejen med att man måste "ta i". (för att det är buke, klart att man kan TA i sin hund, men ren muskelstyrka/skarpa hjälpmedel i andra situationer än de som har med säkerhet att göra anser jag vara stenåldersmetoder)
Håller med om att stackel inte är bästa lösningen direkt, men å andra sidan kan ett stypkoppel mycket väl bli ett tortyrredskap i fel händer.
Sen är det ju så att om hunden inte drar så kan man ha vad som helst runt halsen på den...
Jo som du säger! Idag får man i princip rida på vilka bett du vill och även tävla!!
Det ser inte så kul ut när en liten liten tjej på en ponny kommer med ett skarpt bett med typ hävstång! Bara för att hon ska kunna hålla den.. Tycker det är allt för vanligt, och säkert e det inte ens hon som satt på hästen betten
Jag tycker både stryphalsband och stackel är förkastligt. Varför använda något som är otrevligt för hunden. Om någon somär ''duktig'' använder det så är han nog inte så duktig som inte kan hantera sin hund utan det. Här anvnds ett vanligt brett halsband och inte en massa skrik och drag.
Här kommunicerar vi på mildt sätt. Man får bara träna och träna tills hunden lyssnar. Min hund är lydig nu utan våld och hemska halsband. TRots att det är min första hund och utan ha gått lydnadskurser. Allt man behöver är sunt förnuft och medkänsla. ÄR trött på de som tror att de är så duktiga men måste ha en massa tillbehör som inte är schyssta mot djuren.
Det kan man ju nästan ljämnställa med o tävla med stackel. har man inte ordning på sin häst då kastar man in ett skarpare bett sen tävlar. Vore väl likadant där är inte hästen styrbar utan kraftigare hjälpmedel så får den inte tävla.
kolla på de som dresserar med stackel dom använder det på träning, tävling så har man dessutom hunden lös då får man verkligen se om man har en hund i hamn för det lär ju märkas när du kopplar lös den.
vad har du för ras?
Vilka fördomar...
Men säg mig vad är det som är bra med stackel och stryphalsband? Jag ser inget med det? Kan vara intressant och se vad andra tycker är bra med det.