Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
man motiverar inte med smärta man man kan göra en lätt smärtpåverkan o höja driften i hunden.
Så på sätt o vis kan man se det som det.
för det funkar på samma sätt som med människor lätt smärta får en o tända till o det finns nåt postivt i det för det utsöndrar adrenalin.
Har du aldrig sett tyngdlyftning de kan få ena riktiga örfilar av tränar sen går dom in o rycker upp stången.
Samma med hund du ger den lätt smärta av stacklet o får hunden o tända till o gör ex appoteringen snabbare. För alla mår bra av adrenalin. Men rycker man för hårt då blir det korrigering därför måste man veta vad man gör med ett stackel det är finlir
Men man kan alltså inte få hunden positiv genom uppmuntran?? Man drar på den ett stackel,rycker till så rinner adrenalinet till?? Vet du att om nån gett mig en örfil för att jag ska tända till och få adrenalinflöde,då hade jag dragit till handflatan rejält..Samma sak med hästen,ska jag dra till henne med spöt innan jag går in och hoppar? Hoppar hon bättre då för fick jag fart på adrenalinet??
Var har den positva upmuntran tagit vägen..? En hund som inte tänder till vid ett dressyrmoment själv,tycker antagligen inte att det är roligt/intressant,,ska jag då framkalla en adrenalinkick via diverse redskap??
Jag har använt stackel på min hund.. Han brydde sig inte särskilt mycket om denna måste jag säga och jag satte den själv på benet för att se hur det kändes (faktiskt inte så hemskt som jag trodde det stramde mest åt i skinnet).. Det var tyvärr 10 ggr värre för honom med vanlig strypkedja.. Röck jag i den vid träning skrek han eftersom det huden lätt klämdes skinnet i nacken... Jag ser stryphalsbandet som lika "grovt" så som kandar på häst... Varken eller ska användas av okunniga.. Tycker strypkedja, kandar, anti dragsele borde förbjudas och även stackel för "fritidsmänniskor"..
Men man kan alltså inte få hunden positiv genom uppmuntran?? Man drar på den ett stackel,rycker till så rinner adrenalinet till?? Vet du att om nån gett mig en örfil för att jag ska tända till och få adrenalinflöde,då hade jag dragit till handflatan rejält..Samma sak med hästen,ska jag dra till henne med spöt innan jag går in och hoppar? Hoppar hon bättre då för fick jag fart på adrenalinet??
Var har den positva upmuntran tagit vägen..? En hund som inte tänder till vid ett dressyrmoment själv,tycker antagligen inte att det är roligt/intressant,,ska jag då framkalla en adrenalinkick via diverse redskap??
Tycker ändå det är fel att använda sig av smärta för att nå högre resultat. Visst att tyngdlyftare gör så men då är det av egen fri vilja, en människa har förmågan att ge sitt samtycke eller säga ifrån till skillnad från en hund.
Aldrig sagt att man inte kan få en postiv hund utan stackel.
men jag sa att man kan få en extra laddning med lätt smärta.
Nej det är väl upp till dig och välja o ha det sävligare eller på nåt annat vis försöka få det snabbare...
Vad vet du om skyddshundar då behöver inte dom som alla andra grenar läras vad man vill ha ut av dom. eller ska dom gå o vara arga hela tiden för så ska en skyddshund vara?
man kör ju aggressions träning o belönar det bettendet helt enkelt.precis som man gör med en spårhund eller en sökhund man får dela upp dom olika saker man vill ha fram.
Att man inte får fram aggression o bara visa sig tycker jag är postivt för annars lär du aldrig kunna gå ut med hunden över huvudtaget för han lär ju surna på allt som kommer då. Det lär finnas nån som hotar den eller ger den smärta för att hunden ska bli förbannad eller en kobination av bägge.
Ehhh, sen när ska en skyddshund hela tiden vara aggressiv, tror inte jag skrivit det någonstans? Klart hunden ska lära sig vad man vill ha ut av dem när de är i arbete. De ska väl alla klara av att koppla på och även koppla av, finns väl ingen som ska vara tänd hela tiden? Men jag tycker inte man ska behöva ta till smärta för att få igång hunden.