Sv: Stackel

Tycker ändå det är fel att använda sig av smärta för att nå högre resultat. Visst att tyngdlyftare gör så men då är det av egen fri vilja, en människa har förmågan att ge sitt samtycke eller säga ifrån till skillnad från en hund.

Man får väl bara hoppas att ett sådant halsband inte hamnar i fel händer då!

man motiverar inte med smärta man man kan göra en lätt smärtpåverkan o höja driften i hunden.

Så på sätt o vis kan man se det som det.

för det funkar på samma sätt som med människor lätt smärta får en o tända till o det finns nåt postivt i det för det utsöndrar adrenalin.
Har du aldrig sett tyngdlyftning de kan få ena riktiga örfilar av tränar sen går dom in o rycker upp stången.
Samma med hund du ger den lätt smärta av stacklet o får hunden o tända till o gör ex appoteringen snabbare. För alla mår bra av adrenalin. Men rycker man för hårt då blir det korrigering därför måste man veta vad man gör med ett stackel det är finlir

Men man kan alltså inte få hunden positiv genom uppmuntran?? Man drar på den ett stackel,rycker till så rinner adrenalinet till?? Vet du att om nån gett mig en örfil för att jag ska tända till och få adrenalinflöde,då hade jag dragit till handflatan rejält..Samma sak med hästen,ska jag dra till henne med spöt innan jag går in och hoppar? Hoppar hon bättre då för fick jag fart på adrenalinet??
Var har den positva upmuntran tagit vägen..? En hund som inte tänder till vid ett dressyrmoment själv,tycker antagligen inte att det är roligt/intressant,,ska jag då framkalla en adrenalinkick via diverse redskap??

Jag har använt stackel på min hund.. Han brydde sig inte särskilt mycket om denna måste jag säga och jag satte den själv på benet för att se hur det kändes (faktiskt inte så hemskt som jag trodde det stramde mest åt i skinnet).. Det var tyvärr 10 ggr värre för honom med vanlig strypkedja.. Röck jag i den vid träning skrek han eftersom det huden lätt klämdes skinnet i nacken... Jag ser stryphalsbandet som lika "grovt" så som kandar på häst...:D Varken eller ska användas av okunniga.. Tycker strypkedja, kandar, anti dragsele borde förbjudas och även stackel för "fritidsmänniskor"..

Men man kan alltså inte få hunden positiv genom uppmuntran?? Man drar på den ett stackel,rycker till så rinner adrenalinet till?? Vet du att om nån gett mig en örfil för att jag ska tända till och få adrenalinflöde,då hade jag dragit till handflatan rejält..Samma sak med hästen,ska jag dra till henne med spöt innan jag går in och hoppar? Hoppar hon bättre då för fick jag fart på adrenalinet??
Var har den positva upmuntran tagit vägen..? En hund som inte tänder till vid ett dressyrmoment själv,tycker antagligen inte att det är roligt/intressant,,ska jag då framkalla en adrenalinkick via diverse redskap??

Tänkte det du sa om hästen!! Det är många som gör det på tävling innan dom sak in på banan.. Tar spöt i rumpan och kickar dom med sporrarna.. För att dom ska tända till!!! Tycker det är en vanlig syn...:smirk:

Jag har använt stackel på min hund.. Han brydde sig inte särskilt mycket om denna måste jag säga och jag satte den själv på benet för att se hur det kändes (faktiskt inte så hemskt som jag trodde det stramde mest åt i skinnet).. Det var tyvärr 10 ggr värre för honom med vanlig strypkedja.. Röck jag i den vid träning skrek han eftersom det huden lätt klämdes skinnet i nacken... Jag ser stryphalsbandet som lika "grovt" så som kandar på häst...:D Varken eller ska användas av okunniga.. Tycker strypkedja, kandar, anti dragsele borde förbjudas och även stackel för "fritidsmänniskor"..

Varför använde du det då??? Nyfiken??

:bow::bow:

Tycker ändå det är fel att använda sig av smärta för att nå högre resultat. Visst att tyngdlyftare gör så men då är det av egen fri vilja, en människa har förmågan att ge sitt samtycke eller säga ifrån till skillnad från en hund.

En hund säger väl också i från eller har du nån annan typ av hund än vad jag har? för korrigerar jag dom då viker dom svans o tar det på ett negativt vilket dom inte göt om jag skulle använda mig av lätt smärtpåverkan.

Aldrig sagt att man inte kan få en postiv hund utan stackel.

men jag sa att man kan få en extra laddning med lätt smärta.

Jag använde det för att få honom att korrigeras vid blockerinar av andra hundar och bollar , gungor (han är omplacering).. Nu är han inte ett dugg som då efter jag använde hjälp vid dressyr.. NU har man vanligt läder halsband. Varken stryp eller likn finns ej ens här hemma.. Nått jag därmot aldrig skulle använda är el där kan man snacka om smärta.. Det som cesar så flitigt använder.. :crazy:

Aldrig sagt att man inte kan få en postiv hund utan stackel.

men jag sa att man kan få en extra laddning med lätt smärta.

Jag har som sagt en nu 7årig riesen,som inte var kul när jag tog henne vid 4 års ålder..jag har tränat o tränatinkallnin inte jaga inte sticka bete sig bland folk mm,listan kan göras lång,men hon har gjort 100% framsteg,nu finns det inte många fel..
Däremot kan hon vara loj mellan varven,och jag lovar,inte skulle jag dra på henne en stackel för extra peppning/laddning,nej du,den "stackeln" byter vi ut mot mig..för tänder hon inte på mig,då tycker hon inte momentet är roligt,och då skulle jag aldrig dra på henne nåt skit för att påtvinga fram något! Jag får väl i sånt fall göra mig ännu mer positv...

Nej det är väl upp till dig och välja o ha det sävligare eller på nåt annat vis försöka få det snabbare...

Klart den säger ifrån om det gör FÖR ont. Gör den inte det så har man ju en alldeles för kuvad hund. Men hunden väljer inte själv att få den där lavetten som tyngdlyftaren får och det är skillnaden. Är hunden av det rätta virket för skydds så är min uppfattning att man inte ska behöva använda sig av smärtpåverkan för att få den att tända till.

15797626_o.jpg

Här kan man ju se att man inte är ute för o sätta taggarna i halsen på hunden. Det ska nypa skinnet inget annat.

Jo, jag vet hur ett stackel ser ut och tyvärr måste jag säga att de jag sett när de suttit på en hund inte har haft några gummiploppar längst ut. Och oavsett om det vore gjort av lurviga små hjärtan så tycker jag att smärtpåverkan är fel väg att gå för att uppnå resultat.

Vad vet du om skyddshundar då behöver inte dom som alla andra grenar läras vad man vill ha ut av dom. eller ska dom gå o vara arga hela tiden för så ska en skyddshund vara?

man kör ju aggressions träning o belönar det bettendet helt enkelt.precis som man gör med en spårhund eller en sökhund man får dela upp dom olika saker man vill ha fram.

Att man inte får fram aggression o bara visa sig tycker jag är postivt för annars lär du aldrig kunna gå ut med hunden över huvudtaget för han lär ju surna på allt som kommer då. Det lär finnas nån som hotar den eller ger den smärta för att hunden ska bli förbannad eller en kobination av bägge.

Nej det är väl upp till dig och välja o ha det sävligare eller på nåt annat vis försöka få det snabbare...

jag skrev ingenstans om att jag vill ha det sävligare,däremot skrev jag att det är min uppgift och peppa hunden,inte ett stackel som ska motivera fram en adrenalinkick..Jag är ju hundförare och ska vara rolig att jobba med eller?? För måste jag sätta på ett stackel för att peppa upp min hund,då brister det någonstans mellan hund och förare...

Vad vet du om skyddshundar då behöver inte dom som alla andra grenar läras vad man vill ha ut av dom. eller ska dom gå o vara arga hela tiden för så ska en skyddshund vara?

man kör ju aggressions träning o belönar det bettendet helt enkelt.precis som man gör med en spårhund eller en sökhund man får dela upp dom olika saker man vill ha fram.

Att man inte får fram aggression o bara visa sig tycker jag är postivt för annars lär du aldrig kunna gå ut med hunden över huvudtaget för han lär ju surna på allt som kommer då. Det lär finnas nån som hotar den eller ger den smärta för att hunden ska bli förbannad eller en kobination av bägge.

Ehhh, sen när ska en skyddshund hela tiden vara aggressiv, tror inte jag skrivit det någonstans? Klart hunden ska lära sig vad man vill ha ut av dem när de är i arbete. De ska väl alla klara av att koppla på och även koppla av, finns väl ingen som ska vara tänd hela tiden? Men jag tycker inte man ska behöva ta till smärta för att få igång hunden.

Här ser man en hund som har stackel.

Vad man kan se dom gör med stacklet är:
1: när dom sönder in hunden ger den lite smärta för o bli lite förbannad innan den kommer in i värnet sen andra gången då tar hunden till det innan för den har en förväntan att den ska få så det används inte alltid.

det används inget mer o du har en jäkligt taggad hund som tycker det är jäkligt roligt det den gör.En ärlig o trevlig hundförare som hunden litar på till 110% det ser man för hunden tittar inte bort från figgen när husse kommer till hundens sida.

kom nu inte o säg att den gör allt detta bara för den haft ett stackel på sig för det är inge guda sänt redskap...

En skön hund som tål leken.

Ehhh, sen när ska en skyddshund hela tiden vara aggressiv, tror inte jag skrivit det någonstans? Klart hunden ska lära sig vad man vill ha ut av dem när de är i arbete. De ska väl alla klara av att koppla på och även koppla av, finns väl ingen som ska vara tänd hela tiden? Men jag tycker inte man ska behöva ta till smärta för att få igång hunden.

Nej exakt det jag säger till dig. Hur ska du lära den o ta till aggression då?
du verkar ju ha svar på det mesta kan väl du lära skyddsvärlden hur man får en socialt öppen trevlig hund o lära sig när man får o inte får ta till aggression mot en människa då?

Att man inte behöver lära vakthunds ämnen detta är ju en annan femma för de har andra förutsättningar för o ta till aggression än en skyddshund.

Jag tycker det är en självklarhet att man lär in det med hjälp av hot o lite smärta.

Väktare, poliser, svenskskyddsfolk och IPO/BHP de använder nog alla lite smärta vid inlärning en del använder vidja en del andra piskan sen finns det dom som vill ha det kontrollerat o då använder man pigghalsband.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 409
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka