Sprit och tonåringar?

Sv: Sprit och tonåringar?

Vi har inget att låsa in, för vi har inget hemma, jo kanske en oöppnad gammal lättglöggflaska som är prydnad i ett vinställ. Vi dricker nästan aldrig och vi bor långt ute i bushen.
16-åringen har aldrig varit full för hon umgås inte så mkt med folk på helger utan föredrar sin dator. Hon lyssnar på sina kompisar om hur de vaknar upp inne i byn och knappt vet vad de gjort och det är inget hon saknar att vara med om.
18-åringen som bor hos pappa dricker nån öl ibland.
När jag växte upp hade vi bar hemma, men jag "lekte" med småslattar ibland bara, aldrig att jag drack mej full.
Jag började dricka när jag var 17, jobbade och gick ut på krogen ibland.
Nu när jag flyttat ut på landet och fått 2 småskruttar på gamla dar vill jag inte dricka, och inte min sambo heller. Han har varit gift med en alkoholist och hans barn har levt med henne så vi avstår hellre.
Vi predikar inte om hur farligt det är med alkohol varje dag, men pekar på att det är bättre att dricka när man är så gammal att man förstår konsekvenserna av det.
Vi har sagt till 16-åringen att vill hon testa att bli full kan hon göra det hemma så att hon kommer i rätt säng och slipper vakna i en buske. Och hon vill vänta, det känns skönt :)

Det fanns inte i min värld att mina barn skulle börja stjäla av mej bara för att de blev tonåringar.

Jag har diskuterat detta mycket med mina barn och sagt att jag inte vill att de dricker men att jag vill veta när de gör det.
Jag vill inte att mina barn inte vågar ringa hem för att de har druckit eller hota/muta med något för att de ska låta bli.

Jag har uppfostrat mina barn till tänkande kännande starka människor, de vet min åsikt men får sedan välja själva hur de vill göra utan att behöva vara rädda för reprisalier.
Om mina barn skulle vara stupfulla och ringa hem så hade jag kommit dit direkt och jag hade inte gapat och skällt på dem utan hade efteråt hjälpt dem att analysera varför det blev som det blev.

Jag dricker nästan aldrig själv och aldrig när de var med som mindre, jag tror de har sett mej onykter, alltså att jag har druckit alkohol alls en handfull gånger i sina liv så det har inte funnits många tillfällen för dem att få heller.

Sonen blir nitton nu och jag har inte köpt ut till honom, inte till dottern heller som snart är 17 år.

Jag ser ingen andledning till att ge/köpa alkohol till dem, jag ger dem inte cigaretter eller snus heller.

Jag tror på rak komunikation och att man kräver att man kan lita på sina barn (om man nu har uppfostrat dem så, annars hade jag blivit förvånad om barnen visar sig kunna litas på om det inte är så de har levt tidigare) det man som förälder visar är viktigt är det barnen tar med sig, det är inte svårt att komma ihåg att höra av sig om föräldrarna alltid har gjort likadant.

Vilken fråga! Den har jag inte en tänkt.

Spritskåpet visste alla var det var, inkl vännerna. Överskåpet över skafferiet....

Det föll mig nog aldrig in att dotter skulle kunna tulla i skåpet :eek:

Nuförtiden bor vi inte ihop även om hon har tid kvar som tonåring. Hon har eget skåp och vill hon ha något så köper jag - om hon skulle fråga.

Kanske är jag aningslös? Men jag tror inte hon varit riktigt packad någon gång. Lite på örat, men då var jag värre i hennes ålder. Betyyyydligt värre.

Vi har aldrig hymlat om vin och alkohol. Men heller har hon aldrig sett varken mor eller far berusade. Hon drack sin Cola ur vinglas någon gång när vi hade fest men det var inte kul så många gånger.

Nu i vuxen ålder har vi talat om detta och hon säger att hon är glad att vi inte varit så stränga för det har inte varit speciellt spännande med sprit. Till skillnad mot del av hennes kamrater som behövt både trotsa och söka spänning i drickandet.

Bara undrar, är inte din dotter född -92? alltså 16, 17 i år?

Nu är jag visserligen långt ifrån tonårsförälder, jag är själv inne på mitt tjugonde år men jag vill ändå gärna ge min syn på saken.
Antalet gånger det druckits alkohol hemma hos mig under min uppväxt är lätträknade. Två. Två gånger under hela min uppväxt, det handlar om en midsommar och ett stort födelsedagskalas. Mina föräldrar dricker aldrig vin till maten eller liknande. De ser helt enkelt ingen anledning. Det har "smittat" av sig på mig, och jag har fortfarande aldrig varit full eller ens lätt berusad. Jag har kompisar som blivit strängt förbjudna att dricka, deras föräldrar har druckit så gott som varje helg och många av kompisarna hade sina första rejäla fyllor i slutet av högstadiet eller tidigt under gymnasiet.
Andra har fått provsmaka hemma för att det inte skulle vara spännande. Det resulterade i att de visste vad de snackade om tidigare än oss andra, som inte smakat hemma. De gjorde också sin stora alkoholdebut tidigt.

Vad jag menar är att föräldrars syn på alkohol påverkar så otroligt mycket. Jag förstår på allvar inte grejen med att dricka alkohol, jag menar absolut inte att det är något "fel" på er som gör det, men jag förstår det inte. Det har aldrig funnits ett intresse för att prova och har jag klarat mig i 20 år utan det så ser jag inte varför de kommande 70 åren skulle bli ett problem.

Jag är mamma till en 15 åring. Hon skulle aldrig gå och sno av någon flaska så låsa in har jag inte ens haft en tanke på. Köpa ut är helt uteslutet. Finns inte på kartan.

Jag vill att hon ska få ett avslappnat förhållande till alkohol. Min plan är att "lära" henne umgås med alkohol så småningom. Dvs goda viner och drinkar som man dricker för njutning inte för fylla. Jag tror alkohol är något man ska lära sig hantera, precis som att köra bil.

Knapplån..

Jag är inte tonårsförälder än på många år men var inte så länge sen jag själv var det..

och mina föräldrar köpte till mej om jag frågade, inga mängder alltså men några cider, dom ville hellre att ajg skulle dricka det dom visste än att köpa hembränt och dricka..

för det spelar ingen roll om föräldrarna köper eller inte.. vill man dricka fixar man det ändå.. finns många sätt, och då tycker jag det är bättre att dricka från systemet än nått man köper från nån i ett hus ute i skogen som man inte har en aning om vad det är i flaskan..

och ifall föräldrarna hindrar en från alkohol, så blir det mer spännade att dricka..

är ju roligare att göra nått man inte får:p

dom erfarenheterna har jag iaf..

är omöjligt för mej att säga hur jag kommer göra när min dotter kommer i den åldern men jag kommer nog ge henne,

som sagt, hellre att jag vet vad hon dricker än att hon dricker nått som kan vara vad som helst..

*kl*

Jag är inte förälder än, så jag vet inte exakt hur jag kommer att känna när det väl gäller. Mina föräldrar är väldigt intresserade av vin, whisky och liknande, det är ett intresse för dem, och de dricker för att förhöja matupplevelsen, eller bara för att det är väldigt gott. Jag har aldrig sett dem fulla, bara lätt berusade. Aldrig så att jag som barn tyckte att det var obehagligt. Därför har alkohol aldrig varit en laddad eller spännande fråga för mig. Jag fick smaka av det mina föräldrar drack ganska så tidigt, och fick lära mig att skilja på olika spritsorter, vad de passade till och vad alkoholprocenten var. I 16-årsåldern kunde jag få ett halvt glas vin till maten eller liknande om jag ville (vilket jag inte alltid ville). Jag och mina kompisar hade middagar hemma hos oss ibland, och då köpte mina föräldrar en flaska vin till oss att dela på (sex personer).

Det jag kan säga är att för mig har det här sättet fungerat väldigt bra. Jag har aldrig druckit mig redlös. Aldrig. Däremot njuter jag av vin och andra alkoholhaltiga drycker. Men bara för att det har fungerat så för mig så är det ju inte säkert att det fungerar så för alla tonåringar. Det beror nog mycket på hur tonåringen är som person, vilken relation man har till sitt barn, genetiska faktorer och annat.

Tonåringar ska det jädrar i mig inte köpas sprit till - det är ett lagbrott av den mest idiotiska sorten - dvs helt onödigt.
Om nu ungar ska supa så ska det inte servas på något sätt - för dricker gör dom säkert i vilket fall.

Det är bevisat om och om igen att ungdomar som får alkohol av föräldrarna dricker MER än andra.
Inte att dom råkar mer illa ut än dom som inte får men att dom dricker större kvantiteter.

Så varför? kära tonårsföräldrar - VARFÖR förse dom med sprit?
Tycker ni att just era ungar ska diricka lite mer än andras?

//Luff - som är den som möter era fulla ungdomar på stan.

Fast det är ju inte sant att alla som får av sina föräldrar dricker mer än de som inte får det. Mina föräldrar köpte två cider till mig när slutade nian, och det var ju inte jag som låg och kräktes i diket redan kl 7 på kvälllen, om man säger så. :cool: Minns inte ens om jag drack upp bägge, faktiskt, kan nog haft den ena med mig hem igen.

Vi har varit väldigt noga med att tala om för barnen att vi inte vill dom dricker eller röker.
Gick en kurs om ÖPP (örebros preventionsprogram tror jag det står för) så vi kommer följa dom rekomendationerna som ÖPP ger.
Har inget lås på barskåpet, å andra sidan är spriten i vårt barskåp så gammal att det snart är skinn på den:grin:

Självklart är jag inte så blåögd att jag inte tror att 17 åringen prövat på cigg och öl (vet ju vad jag själv gjorde som 17 åring :o) men han vet vår ståndpunkt i frågan, det är det viktigaste.

Upptäckte ju häromdagen vad som händer om man inte talar om för barnen vad man tycket om vissa saker, då kommer dom hem piercade :rofl:

för det spelar ingen roll om föräldrarna köper eller inte.. vill man dricka fixar man det ändå..

Jag anser att det spelar roll. Jag kan inte säga att det är farligt att dricka i ung ålder, att det inte är tillåtet, att hon inte får dricka om jag samtidigt köper ut. Köper jag ut har jag automatiskt tillåtit alkoholkonsumtion. Dessutom har jag brutit mot lagen. Om jag inte köper ut veckan därpå och hon dricker det en kompis har med, hur ska jag kunna säga att det är fel och jag veckan innan själv köpt ut till henne?

Och fan ta den förälder som serverar min dotter alkohol utan min vetskap.

Vi hade den här diskussionen hemma för några månader sedan. Just det du skriver var vad min dotter sa efter hon sansat sig när jag vägrade skicka med alkohol ut. Hon sa, att hade du gett mig hade jag tagit det som ett ok och därefter druckit mer för det hade känts ok.

Nu har jag inte barn själv, men jag kommer antagligen köra med samma sak som mina föräldrar gjort: den enda alkoholhaltiga dryck de lät mej dricka innan jag fyllde 18 var cider köpt på ica. Visst kunde jag få tag på starkare drycker, men jag var faktiskt aldrig intresserad. Efter jag fyllt 18 har de köpt sammanlagt åtta öl till mej, fyra till nyår och fyra till min 19-årsdag. Jag har aldrig förstått tjusningen med att dricka sej full, tycker att det är hemskt obehagligt att inte ha full kontroll över mej själv :crazy: Förhoppningsvis känner mina framtida barn inte heller sug efter att bli fulla.

Har inga varken drog-eller alkoholproblem i släkten. Däremot ett danskt påbrå, där jag väl fått en något liberalare syn på alkohol.

Och nej, jag skulle inte bjuda på andra droger. Dubbelmoral, kanske? Men allkohol går ur kroppen på ett dygn, hasch på tre veckor, enligt vad jag läst. Viss skillnad.

Dessutom röker inte nån av mina, vilket gör steget långt till rökdroger.

Finns inget försvar, bara att det fungerat för mig och mina bröder som vi vuxit upp.

Alkohol går visserligen fortare ur kroppen men är faktiskt mer nedbrytande än de flesta andra typer av droger, undantaget heroin som är extremt nedbrytande. Har heller inte koll på de senaste kemiska drogerna som kommit ut på marknaden.

Det du skriver om rökning är däremot helt riktigt, nästan ingen som inte röker börjar röka hasch. Men nästan ingen som är helt nykter tar andra droger i början heller.

jo men vill man dricka så får man tag på det, hur eller hur..
så då tycker jag att det är bättre att man vet vad det är dom dricker genom att köpa det själv än att dom får tag på det nånannanstans och det kan vara vad som helst..

sen menar jag ju inte att man ska köpa ut mängdvis med sprit varje helg..

men nån cider då och då tycker inte jag är farligt..
ifall man får höra hela tiden att alkohol är farligt,dumt,förbjudet m.m så blir det mer spännande..

Förutsättningen för det är ju att de håller sig hemma sedan de druckit. Har de väl druckit hemma och sedan går ut så försvinner stor del av försiktigheten och i stället är det lättare att de får i sig skit. Så det är absolut ingen garanti, snarare ser jag det som tvärtom.

*kl*

Är tjugo nu och kan ju berätta hur det har fungerat för mig...

Fick alltid "doppa tungspetsen" i föräldrarnas glas om jag frågade när jag var liten. Tyckte det smakade jätteilla såklart. Vi pratade egentligen aldrig om alkohol hemma men det var inget hymlande med det - jag fick vara med när de hade fester och sådär så salongsberusade människor har jag fått se (självklart var det bara ena föräldern som drack på de festerna, den andra höll sig alltid nykter). I tidiga tonåren när kompisarna drack så tackade jag nej. Varför? För mig så var alkohol totalt oladdat så det var helt enkelt inte tillräckligt spännande för att vara värt det. Coca-Cola var ju godare. Jag var ändå rätt säker på att de skulle tillgodosett mig med ett par folkcider i 16-årsåldern om jag bett om det men jag frågade aldrig. De har också varit väldigt öppna med att ifall jag skulle bli full eller så på en fest så fick jag alltid ringa. "Vi blir inte arga. Det är bättre att vi kommer och hämtar dig då och stoppar om dig, så kan vi prata om det dagen därpå." Jag har snott sprit av mina föräldrar en enda gång (17 år gammal), tror inte de märkte någonting men jag gjorde aldrig om det, drack hellre Tequila Rose från kompisarna än whisky från föräldrarna.

Första gången jag drack på allvar var jag 17, på en större fest med en massa nya människor och en gammal barndomsvän. Det var dessutom då jag rökte första gången... Det gick dock bra med alkoholen den gången, var full men inte så att jag förlorade kontrollen. Andra gången jag drack, några veckor senare, blev jag tokfull, spydde, ramlade ner för en trappa och skadade mig rejält i ansiktet... Ingen vacker syn men mina föräldrar sa inte så mycket mer än "Ja, så kan det gå när man dricker för mycket. Det var dumt att du inte ringde så vi fick köra in dig till akuten och sy." Jag lärde mig min läxa och är fortfarande ingen större konsument av alkohol...

Som sagt, för mig har det funkat jättebra att inte göra en så stor grej av det. Jag tror helt klart på att försöka göra det så oladdat som möjligt för let's face it - tonåringar dricker inte för att det smakar gott utan för att det är spännande. Gör man det mindre spännande så blir det inte lika intressant längre. Har varit väldigt tacksam också över att veta att jag har mina föräldrars stöd och förståelse för även om jag aldrig ringt hem och bett dem köra mig etc (det är bara mamma som hört/sett mig full) så har det varit en jättestor trygghet att veta att jag kan lita på dem.

Ska slutligen säga att trots mina föräldrars öppenhet så har de alltid varit extremt hårda med droger och haft nolltolerans, med all rätt. Trots att det bekräftar min teori om att öppenhet är bra för gissa vad jag var mest nyfiken på i 15-16-årsåldern, amfetamin och hasch eller alkohol? Nu var jag en duktig tjej och lät bli, men det blev många timmar av nyfiket informationssökande på internet om just droger.

Nu är vi inte där ännu, men eftersom min sambo är fd alkoholist och jag är fd drogmissbrukare finns det inte, och kommer inte finnas någon alkohol hemma hos oss.

Sjukdomen alkoholism har tyvärr ingenting att göra med laddat eller oladdat. Antingen har man genen eller också har man den inte. När jag höll föredrag en gång i tiden minns jag en kille som berättade att från första gången han drack alkohol så var han hemma. Han visste att detta var hans grej. Han drog därför slutsatsen att det var nyttigt med honom med alkohol eftersom han mådde mycket bättre med än utan. Tyvärr varar ju inte detta. Problemen dök också upp så småningom. Du har haft turen att inte ha dispositionen, andra har den inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar