Sprit och tonåringar?

Sv: Sprit och tonåringar?

*delvis knapplån*

Man talar sedan en tid om alkoholism typ 1 och typ 2, då den senare anses vara den som är genetiskt betingad. Det får väl fortfarande sägas vara teorier än så länge. Vet inte hur forskningen på området ser ut riktigt och orkar inte leta just nu.

Det finns också forskare som tror att det ofta finns en komorbiditet med ADHD för typ 2-alkoholister.

Ungefär ser gränsdragningen ut så här: Typ 1 får alkoholproblem efter 25 års ålder och typ 2 före 25. De sociala konsekvenserna är ofta värre för typ 2-alkoholister. Typ 2-alkoholister sägs behöva längre behandlingsinsatser och livslång struktur för att upprätthåla nykterhet.

(på ett ungefär, ur minnet;))

Vi inom tolvstegsprogrammet talar i stället om alkoholister och storkonsumenter. Skillnaden är att en storkonsument (vilket då borde vara typ 1) under tillräckligt stor press faktiskt klarar att sluta själv. Där finns alltså inte det genetiska med på samma sätt som vid alkoholisemen.

Det anses numera bevisat att den alkoholistiska genen finns och den är namngiven. Har namnet någonstans men var vet jag inte.

jo men vill man dricka så får man tag på det, hur eller hur..
så då tycker jag att det är bättre att man vet vad det är dom dricker genom att köpa det själv än att dom får tag på det nånannanstans och det kan vara vad som helst..

sen menar jag ju inte att man ska köpa ut mängdvis med sprit varje helg..

men nån cider då och då tycker inte jag är farligt..
ifall man får höra hela tiden att alkohol är farligt,dumt,förbjudet m.m så blir det mer spännande..

Tro nu inte att bara för att det är några år sen man var i tonåren att man inte kommer ihåg hur det var.
Klart tonåringar får tag på sprit om dom vill, men som snuffsan skrev skickar man med tonåringen sprit har man sagt det är OK bli full ute.
Det blir inte mindre spännande för att man fått vinaren av morsan.
Och det ÄR ett lagbrott köpa ut till ungdomar under 20 år.

ALL forskning och statistik visar att ungdomar som får sprit av sina föräldrar dricker mer, sen finns det säker undantag men det gör det med all statistik och forskning

jo men vill man dricka så får man tag på det, hur eller hur..
så då tycker jag att det är bättre att man vet vad det är dom dricker genom att köpa det själv än att dom får tag på det nånannanstans och det kan vara vad som helst..

sen menar jag ju inte att man ska köpa ut mängdvis med sprit varje helg..

men nån cider då och då tycker inte jag är farligt..
ifall man får höra hela tiden att alkohol är farligt,dumt,förbjudet m.m så blir det mer spännande..

Vi ändrar till en annan förbjuden grej bara som jämförelse:

Vill man köra bil utan körkort så kan man alltid få tag på en bil. Bättre att man får låna mammas, då är det i alla fall en bil man testat att köra och som man klarar av. Om man bara kör hemma i sin lilla stad, det tycker jag inte är så farligt. Om man får höra att man inte får låna bilen förän man har körkort så blir det bara mer spännande.

Samma resonemang och lika dumt.

Jag arbetar också med ungdomar som betalar priset för föräldrarnas liberala syn på alkohol + barn/ungdomar. Även om det ofta finns andra faktorer med i bilden som bidrar också.

Jag var inte stora knatten då jag ofta fick smaka av pappas öl när vi "jobbade i trädgården".

Jag har också ofta hört att de som får alkohol hemma som unga dricker mer än de som inte får det. Men om målet med uppfostran inte är att barnen blir absolutister, så kanske inte det är ett så stort problem?

För hur ser den där statistiken egentligen ut? Kan inte en väldigt stor del av det hela förklaras med att alkoholkonsumtionen är väldigt ojämnt fördelad? Något i stil med 20% av konsumenterna sätter i sig sådär 80% av försålda alkoholdrycker.

Det vill säga, den där sortens siffror säger ganska lite om normalkonsumenter, tror jag?

I gruppen "unga som får alkohol hemma" finner vi så klart alkoholisternas barn, medan vi i gruppen "unga som inte får alkohol hemma" finner nykteristiska frireligiösa. Två grupper som båda i viss mån tenderar att upprepa sina föräldrars historia.

Jag tex, bjöds på vin i föräldrahemmet, men inte sjutton som fyraåring! Och inte hipp som happ i trädgården, utan snarare var jag femton och däröver och bjöds på vin i synnerligen behärskade mängder till maten ibland.

Du bortser fortfarande från det numera allmänt accepterade sjukdomsbegreppet, anser jag.

Du bortser fortfarande från det numera allmänt accepterade sjukdomsbegreppet, anser jag.

Fortfarande? Vad jag minns var detta mitt första inlägg i tråden, och då främst i form av frågor.

Jag fattar ingenting?

Menar du att eftersom alkoholism är en sjukdom bör man inte erbjuda ungdomar alkohol, eller menar du att eftersom det är en sjukdom går det åt skogen i vilket fall som helst?

På vilket sätt har alkoholism som sjukdom att göra med hur alkohol bör introduceras för ungdomar?

Sorry, ordet fortfarande blev fel. Och ja, jag menar att eftersom alkoholism är en sjukdom bör man inte erbjuda ungdomar alkohol, eftersom det lätt kan bli fel. Ju tidigare alkoholdebut, ju tidigare utvecklas sjukdomen.

Och eftersom alkoholism är en sjukdom tycker jag att alkohol inte kan introduceras.

Jag vet däremot att jag är rigid i min uppfattning eftersom jag ser så mycket elände vad gäller alkohol. Därför har jag min uppfattning klar.

Då är det två saker jag inte riktigt begriper:

1. De allra flesta tycks ju inte lida av den sjukdomen? Att då ändå undvika alkohol verkar ju som att undvika baljväxter och nötter därför att det finns allvarliga allergier, oavsett om man själv är allergisk eller inte.

2. Alkohol kommer ju att dyka upp i de ungas liv. Hur menar du att det ska kunna undvikas? Man kan ju inte gärna låsa in dem resten av livet.

Det är faktiskt fler än man tror som lider av sjukdomen. Tycker att jämförelsen med baljväxter och nötter haltar för att det är betydligt färre som är allergiska mot detta och det är inte skadligt att äta baljväxter och nötter i längden. Snarare tvärtom.

Och ja, jag vet att det förr eller senare dyker upp. Numera förr, oftast tyvärr. Och jag låser inte in min dotter. Men jag säger inte ok till att hon dricker därför bjuder jag inte alkohol.

Och givetvis vet hon att hon är välkommen hem även om hon skulle ta sig en tår på tand för mycket.

Kl
Ingen sprit hemma förrän de är 18 år ,vin/öl kan provsmakas innan men har inte varit populärt hos någon av mina 3 . Det är en del av en god måltid och brukas inte missbrukas. Ingen har någonsin bett om att få eller har tagit så vi märkt det ,det behöver de inte .Här i Skåne finns gott om langare som levererar ut på landet till mycket billigare pris än vad vi kan köpa på Systembolaget.
Har varit mycket noga med att de alltid ska komma hem eller ringa oss om det skulle bli för mycket . Har bara hänt en gång med sonen som gick raka vägen hem när han tog sin första fylla.

Knapplån..

Jag är inte tonårsförälder än på många år men var inte så länge sen jag själv var det..

och mina föräldrar köpte till mej om jag frågade, inga mängder alltså men några cider, dom ville hellre att ajg skulle dricka det dom visste än att köpa hembränt och dricka..

för det spelar ingen roll om föräldrarna köper eller inte.. vill man dricka fixar man det ändå.. finns många sätt, och då tycker jag det är bättre att dricka från systemet än nått man köper från nån i ett hus ute i skogen som man inte har en aning om vad det är i flaskan..

och ifall föräldrarna hindrar en från alkohol, så blir det mer spännade att dricka..

är ju roligare att göra nått man inte får:p

dom erfarenheterna har jag iaf..

är omöjligt för mej att säga hur jag kommer göra när min dotter kommer i den åldern men jag kommer nog ge henne,

som sagt, hellre att jag vet vad hon dricker än att hon dricker nått som kan vara vad som helst..

Fast det enda du VET när du skickar med henne alkohol ut är att hon dricker den alkoholen, den hindrar inte på något sätt att hon även dricker hembränt eller "vad som helst".

Jag har en son som är 22 och en dotter som är 18. Bägge två har fått smaka hemma och bägge två har fått cider av oss innan de fyllt 20. Sonen som ytterst sällan går på fest brukar ta med sig 4-5 cider och that´s it han dricker inte mer. Dottern har druckit 2 gånger. Första gången i somras och samma dag hon fyllde 18. Ingen av gångerna blev hon full.
Vi har aldrig gömt alkoholen och har aldrig varit oroliga för att de ska ta från oss utan att fråga. Vi har alltid sagt att om de blir för fulla så ring, vi hämtar utan en moralpredikan. Detta har vi pratat om flera gånger bl.a med sonens kompisar och de har haft föräldrar som har predikat och förbjudit. De killarna drack sig oftast så fulla att de inte kunde ta hand om sig själva (som tur var så var min son där och fixade det). De har ett flertal gånger påtalat att min son har haft tur som har föräldrar som har gjort som vi eftersom då var det inte speciellt "spännande" för honom och han behövde inte heller vara rebell.
På min sida av släkten finns det alkoholism och det har vi också pratat om med ungarna och det är också en bidragande orsak till att de inte dricker varken ofta eller mycket.

Vi inom tolvstegsprogrammet talar i stället om alkoholister och storkonsumenter. Skillnaden är att en storkonsument (vilket då borde vara typ 1) under tillräckligt stor press faktiskt klarar att sluta själv. Där finns alltså inte det genetiska med på samma sätt som vid alkoholisemen.

Det anses numera bevisat att den alkoholistiska genen finns och den är namngiven. Har namnet någonstans men var vet jag inte.

Som alkohol- och drogberoende i tillfriskning använder jag mig också av 12-stegsprogrammet och känner väl till skillnaden mellan att lägga av utan knorr när t e x doktorn säger "oj, oj, här var det kassa levervärden" (storkonsumtion) och att behöva behandlingsinsatser/livslånga självhjälpsprogram. Det betyder ju inte att jag inte kan överväga ny forskning på området (när motiven inte är att söka ett alibi för att ta en "fest"). Typ 1 och typ 2 är just former av alkoholism enligt denna forskning. Typ 2 är t e x mer kick-benägna enligt dessa teorier. Typ 1 ska tydligen utgöra den största gruppen (75%). Jag vet inte hur vetenskaplig denna forskning är men jag tycker den kan vara intressant i sammanhanget. Jag läste någon undersökning som visade att typ 1 var mer mottagliga för 12-stegsprogrammet. Dessa hade mindre allvarliga problem bl a eftersom sjukdomen debuterade senare. Typ 2 hade mer psykiatriska problem eller dubbeldiagnoser och fungerade bättre med KBT. Typ 1 fungerade inte lika bra med KBT. Jag vet som sagt inte hur tillförlitligt detta är, men intressant likaväl:)

Det är faktiskt fler än man tror som lider av sjukdomen. Tycker att jämförelsen med baljväxter och nötter haltar för att det är betydligt färre som är allergiska mot detta och det är inte skadligt att äta baljväxter och nötter i längden. Snarare tvärtom.

Och ja, jag vet att det förr eller senare dyker upp. Numera förr, oftast tyvärr. Och jag låser inte in min dotter. Men jag säger inte ok till att hon dricker därför bjuder jag inte alkohol.

Jag ställer frågor. Från början till bliss, dessutom. Mest kring den där statistiken. Och du argumenterar "mot" mina frågor.

Jag fattar inte varför jag och och det jag undrar över måste argumenteras mot. :confused: Jag fattar inte heller vad "sjukdomsbegreppet" har med mina ursprungliga frågor att göra. :confused::confused::confused:

Jag vet inte om jag har råkat skriva något otillbörligt alkoholliberalt i någon annan tråd som irriterat dig, men det du skriver till mig här känns inte ens avlägset som att det är till mig egentligen.

[
QUOTE=Petruska;11983146]Jag har också ofta hört att de som får alkohol hemma som unga dricker mer än de som inte får det. Men om målet med uppfostran inte är att barnen blir absolutister, så kanske inte det är ett så stort problem?
Problemet är, som jag uppfattat det att det blir "mer" som i "för mycket" för dessa ungdomar.

För hur ser den där statistiken egentligen ut? Kan inte en väldigt stor del av det hela förklaras med att alkoholkonsumtionen är väldigt ojämnt fördelad? Något i stil med 20% av konsumenterna sätter i sig sådär 80% av försålda alkoholdrycker.
Jag kan inte hur statistiken ser ut, gissningsvis så är det ju bara uppskattningar.

Det vill säga, den där sortens siffror säger ganska lite om normalkonsumenter, tror jag?

I gruppen "unga som får alkohol hemma" finner vi så klart alkoholisternas barn, medan vi i gruppen "unga som inte får alkohol hemma" finner nykteristiska frireligiösa. Två grupper som båda i viss mån tenderar att upprepa sina föräldrars historia.
Tyvärr skulle jag säga att jag har haft många vuxna som kommer ur frireligiösa hem i behandling för sin alkoholism. Men då har andra faktorer troligen burit skulden. Iaf enligt vad de själva berättar.

Jag har inga siffror att visa till, bara egen och kollegors erfarenheter av arbete med unga, och i gruppen som serverar barn och omyndiga ingår förutom alkoholisterna själva även en stor grupp föräldrar som tycker det är oerhört mycket viktigare med vuxnas mys med bag-in-box än att kunna köra och hämta ett överfriskat barn. Helt "vanliga" normaldrickande vuxna som sätter mys med alkohol väldigt högt på listan utan att ha alkoholproblem. Deras barn får ofta hemma och är inte så sällan i dåligt skick när fältarna hittar dem i en buske. De föräldrarna är inte till mycket hjälp en lördagsnatt. Är de talföra kan de ändå inte köra nånstans.

Jag tror att ditt sista stycke är helt korrekt. Det handlar inte så mycket om att man får alkohol hemma, utan vad för syn föräldrarna har på alkoholen. Är föräldrarnas helgnöje att supa till det och som du skriver "mysa med en bag in box" så får ungdomarna den synen också. Jag tycker det är hemskt när människor dricker mer alkohol för att det är semester eller för att de är på tävling etc. Det blir liksom så skevt när man tror att man måste dricka alkohol så fort man är ledig eller så fort någonting stort händer. Där är det procenten som är det viktiga och smaken är en bonus.

Sen finns det de föräldrarna som dricker ibland till maten eller köper någon exotisk öl och delar på ibland. Barnen till de föräldrarna är dem, enligt mig, som får samma syn. Alkohol är roligt, men det hade gått lika bra med någon annan dryck också.

De barnen som dricker mest är de barnen vars föräldrar dricker mest. Och trots att jag själv överstiger den rekommenderade gränsen för vad som är nyttigt, så blir jag lite ledsen när någon skriver att det är fredag eller lördag och gör likamed tecken att det innebär att man dricker alkohol. Jag dricker alkohol när det passar och när det finns tid för det, jag dricker inte för att det är helg och för att det på någotvis skulle vara normen för hur helgen ser ut.

[
Helt "vanliga" normaldrickande vuxna som sätter mys med alkohol väldigt högt på listan utan att ha alkoholproblem. Deras barn får ofta hemma och är inte så sällan i dåligt skick när fältarna hittar dem i en buske. De föräldrarna är inte till mycket hjälp en lördagsnatt. Är de talföra kan de ändå inte köra nånstans.

Det som gör mig lite fundersam och undrande är just de där "många" som dricker så mycket för mycket. Tror jag. Och så klart tror jag att en delförklaring är att man ser ett visst klientel när man jobbar med missbruk, av självklara skäl, medan man ser andra om man gör andra saker. (Medan jag jobbade i åldringsvården trodde jag att i princip alla åldringar blir svårt dementa, eftersom jag bara såg sådana åldringar.) Du träffar således de urspårade frireligiösa, jag var under delar av uppväxten omgiven av nästan sekteristiska och nyktra diton.

Bukediskussionen om alkohol tenderar, tycker jag, att missa alla de som faktiskt inte har problem med det. Alls. Jag skulle tex inte ha kopplat frågan om tonåringar och alkohol till missbruk öht, om inte andra gjort det åt mig.

Jag är uppvuxen med och uppfostrar med att absolut inte försöka totalförbjuda, då jag upplever att jag därigenom hade förlorat möjligheten att vägleda. Dessutom har jag inga fantasier om att uppfostra idealmänniskor, och jag önskar inte hålla barnen utanför den kultur vi lever i, heller.

Jag ser hellre att sonen ringer hem och frågar om det är farligt att dricka folköl när man är förkyld (vilket han gjorde häromåret då han var kanske 16-17) än att han på fastande mage halsar hembränt ur dunk därför att ingen informerat honom om hur dumt det är.

Om en fältare mot all förmodan skulle hitta min unge i en snödriva, ringa mig, och jag hade druckit två glas rödvin och därför anlände i taxi, så ser jag det som fältarens problem om han/hon drar en massa slutsatser om mitt överdrivna drickande av det.

Jag skulle hellre problematisera det täta förhållande till bilkörning som gör att man därför måste vara ständigt körbar, men det blir lite OT.

:angel:Hemma hos kompisar vars föräldrar som hade mycke sprit snodde vi och gjorde häxa.
Det var whisky, tequila, vodka, olika likörer, rom m.m. i häxan. Det var mycket att välja bland och alla flaskorna var öppna och dessutom inte märkta med spritpenna, så det var ju bara till att ta en massa slattar och sen blanda med juice.

Det smakade fanskap, men det var bara att hälla i sig.

Jag kommer märka med spritpenna och dessutom ha spriten i frysen.

Kommer ju sj ihåg hur jag var...:idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar