Sprit och tonåringar?

Sv: Sprit och tonåringar?

Här är alkoholstatistiken.
www.can.se
CAN
Undersökningar och rapporter
Varje år gör vi en rikstäckande enkätundersökning av drogvanorna bland elever i skolår nio och andra året på gymnasiet. Ibland görs undersökningen även i skolår sex. CAN kan på beställning genomföra regionala och lokala skolundersökningar.

CAN är också koordinator av ESPAD, den stora europeiska undersökningen av skolelevers drogvanor, som genomförs vart fjärde år.

CAN ger ut en årlig rapport, Drogutvecklingen i Sverige, som är den mest omfattande statistiksamlingen på drogområdet. I den redovisas resultat från drogvaneundersökningar samt statistik över försäljning, beslag, alkoholrelaterad dödlighet etc.

Till CANs rapporteringssystem om droger anmäler nyckelpersoner inom polis, socialtjänst och vård förändringar i drogsituationen i sin kommun. Resultatet utmynnar i flera rapporter, bland annat ”Narkotikaprisutvecklingen i Sverige”.

Luffs kommentar
Här är väldigt lite tyckande och inga egenupplevda historier.

Min fulla och glada ungdomstid stämmer inte alls överens med detta - jag klarade mig ju galant. Men andra gjorde tydligen inte det.

Jag är stenhård, här köps det inte ut, det bjuds inte och det har hänt en gång att det nallats bland mina småflaskor. Sonen på 15 år tyckte jag var världens mest pinsamma mamma som krävde att få veta vilka som varit här och sen ringde till alla föräldrarna. Jag anmälde även granntanten på 50 år som gav min 15-åring + två 14-åringar flera glas vin en kväll vilket fick till följd att sonen inte vill gå dit igen och skulle inte tveka att göra om det om det visade sig att föräldrar till hans kompisar köper ut eller bjuder.

Vi har haft många disskussioner om utköpning och bjudning och jag har sagt att den dagen han fyller 18 kan han få en öl till maten för då kan han ändå gå på krogen och ta en öl.Men jag kommer fortfarande inte köpa ut, det blir för mig en signal om att vissa lagar går det alldeles utmärkt att skita i...

jag har inga barn i den åldern än på länge men har en yngre bror som exempel, skulle aldrig köpa ut till honom innan han fyllt 18, däremot har han fått smaka i våra föräldrars sällskap, nu är han fyllda 18 och får enligt lag dricka alkohol och köpa på krogen och jag har sett mer än 1 exempel på sviter av HB så jag köper hellre ut nu när han lagligt får dricka än o se skadorna av "farlig alkohol".

Gud va den här tråden väcker upp minnen.

Jag är själv snart 21 år och har haft en väldigt avslappnad relation till alkohol hemma. Mina föräldrar har aldrig köpt ut men vi har fått smaka på storhelgerna sedan vi var i 15 års åldern. För min del fanns det inget intresse då jag tyckte det smakade illa. Var ute en del och blandade väldigt mkt från 16 års ålder och framåt. Den alkoholen vi använde då var den andra vänner kunde få tag på. Sen från de år vi barn fyllde 18 år så har mina föräldrar låtit oss få köpa med alkohol hem när vi varit i Tyskland.

Vad vi stoppade i oss innan vi fick köpa hem har jag faktiskt ingen aning om i fall de vet. Själv hade jag inte velat att mina framtida barn ska komma i kontakt med den alkohol jag kunde få tag i. Jag hade själv hellre fixat ut något vettigt att dricka om de nu verkligen måste.

Min trygghet var att mina föräldrar fanns där vid misstag. Att jag kunde vända mig till dem utan att de ville klösa ögonen ur sig. Att de kunde på ett bra sätt förklara vad som är acceptabelt och inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar