Sprit och tonåringar?

Sv: Sprit och tonåringar?

*KL*
För att göra en längre historia kortare så är jag/vi inne på samma linje som Petruska och TinyWiny förespråkar. Vi tror på att ge ungdomarna så bra verktyg som möjligt för att själva göra rätt bedömningar och fatta rätt beslut hellre än att förbjuda eller sanktionera vissa saker, oavsett om det gäller sprit, sex eller andra saker. Hittills (en utflyttad, en halvvägs, en kvar) har det fungerat över förväntan bra. De äldsta är varken absolutister eller oskulder men visar sig gång på gång ha bättre omdöme än sina jämnåriga och har vad vi betraktar som normala och rimliga värderingar kring det mesta. Den yngste har ännu inte börjat intressera sig för mörkare frestelser än pizza och cola. :)

Jag ställer frågan.

Varför ska man ha en massa sprit hemma överhuvudtaget om man nu är rädd för att barnen ska sno av det?

Låser man in det blir det ju bara ännu mer spännande.

Mina föräldrar hade väl en och annan vinflaska och kanske litet konjak eller nåt ståendes hemma i ett köksskåp MEN jag hade aldrig en tanke på att tulla av det.

Jag var nog en 35 år innan jag ens började pröva att tex dricka en liten likör om man var på fest eller liknande, och då var det iregel bara ett sk "smutteprov".

Jag tror barn gör som de ser de vuxna och äldre kamrater gör....inte som man säger åt dem att göra, så har barnens bekantskapskrets totalt sett en moderat spritkultur så kommer ungdomarna iregel också få det.

/KT

Det som gör mig lite fundersam och undrande är just de där "många" som dricker så mycket för mycket. Tror jag. Och så klart tror jag att en delförklaring är att man ser ett visst klientel när man jobbar med missbruk, av självklara skäl, medan man ser andra om man gör andra saker. (Medan jag jobbade i åldringsvården trodde jag att i princip alla åldringar blir svårt dementa, eftersom jag bara såg sådana åldringar.) Du träffar således de urspårade frireligiösa, jag var under delar av uppväxten omgiven av nästan sekteristiska och nyktra diton.

Fast jag är ju i andra miljöer än på min arbetsplats får man hoppas. Jag är ingalunda fanatisk i min syn på olika berusningsmedel (inte de fältare jag samarbetar med heller), men det är lätt att uppfattas krass och enkelspårig i skrift kanske. Jag tycker ofta att man får förfäkta argument som att man tror att det bara finns elände för att man ser mycket elände. Tvärtom, skulle jag säga, jag har sett väldigt mycket av hela spektrat av bra och dåligt användande av alkohol och det har en större plats i gemene mans liv än man kanske kan tro. Nu arbetar jag inte längre bara med missbruk och ser de som har trillat dit fullständigt, utan jag menar faktiskt hur en vanlig lördagkväll på stan ser ut för de som jobbar inom socialtjänsten med ungdomar den aktuella kvällen, eller när anmälningarna ramlar in. Utöver det som finns svart på vitt hur det såg ut fredagen den ../.. har vi ganska bra koll på hur utbredd ungdomsfyllan (och annat) är och det är långt fler än den kärna av ungdomar som dyker upp i anmälan efter anmälan. Det är ju inte ju bara alkoholisternas barn som är ute. Och det är långt fler än alkoholisternas barn som har stora problem med att hantera alkohol. Och det är sorgligt många föräldrar där steget att sätta sig i en taxi efter ett par glas är långt.

Bukediskussionen om alkohol tenderar, tycker jag, att missa alla de som faktiskt inte har problem med det.
Men är det så? För att man pekar på ett stort problem som gäller en stor grupp försvinner väl inte den större grupp som inte har problem? För att förtydliga har jag många i min bekantskapskrets som dricker utan vad man skulle kalla problem. Är det relevant att jag känner dessa normalkonsumenter när jag pekar på att det är tragiskt många barn och ungdomar vars föräldrar gör sig olagliga för att de har fått för sig att de ska "lära ut" hur man hanterar något som är speciellt skadligt för en ung kropp och hjärna?

Jag är uppvuxen med och uppfostrar med att absolut inte försöka totalförbjuda, då jag upplever att jag därigenom hade förlorat möjligheten att vägleda.
Men det är ju lagen som totalförbjuder.

Dessutom har jag inga fantasier om att uppfostra idealmänniskor, och jag önskar inte hålla barnen utanför den kultur vi lever i, heller.
Läser jag rätt om du menar att man har fantasier om att uppfostra idealmänniskor om man som förälder har för avsikt att följa lagen som har som syfte att skydda barn och unga? (Eller är det de sekteristiska människorna som fanns där du växte upp du menar med "hålla utanför"?) Varför kan man ifrågasätta könsroller men det är minst lika känsligt att ifrågasätta föreställningar och normer som berör alkohol? Varför är det att "ställa sig utanför kulturen" att kritiskt granska våran alkoholkultur? Vi granskar ju andra normer.

Jag ser hellre att sonen ringer hem och frågar om det är farligt att dricka folköl när man är förkyld (vilket han gjorde häromåret då han var kanske 16-17) än att han på fastande mage halsar hembränt ur dunk därför att ingen informerat honom om hur dumt det är.
Att inte servera hemma betyder knappast att man inte pratar om alkohol hemma och inte vill att de ringer hem. De tonåringar som passerat här hemma vågade ringa hem när det blev knasigt, men det är ju självklart en svår balansgång som förälder att inte godkänna drickande samtidigt som man vill göra allt för att dialogen finns kvar och att man är den första de ringer när det blir problem. Jag tror och vet att de går att förena.

Om en fältare mot all förmodan skulle hitta min unge i en snödriva, ringa mig, och jag hade druckit två glas rödvin och därför anlände i taxi, så ser jag det som fältarens problem om han/hon drar en massa slutsatser om mitt överdrivna drickande av det.
Jag skulle hellre problematisera det täta förhållande till bilkörning som gör att man därför måste vara ständigt körbar, men det blir lite OT.
Fältare är generellt trevliga, sansade människor som inte drar för höga växlar på ting som sker. De är alltför luttrade för det. I dagens ungdomsklimat vill jag gärna vara körbar när jag har tonåringar i stan' på helgen. Men precis alla föräldrar har ju inte ungar som man måste ligga i startgroparna för att hoppa in i bilen för. Men fler än de som kan har det, är min uppfattning, därav tidigare exempel.

När jag var tonåring köpte mina föräldrar åt mig.
Eller syskonen i samröre med föräldrarna.
De tyckte att det var bättre att de köpte och visste vad man drack än att vi skaffade på eget håll

Möjligen kan man säga att det är en liten aning märkligt att dina uppgifter om "många" ska tas för gott, medan mina iofs nästan lika oprecisa siffror om snedfördelad konsumtion av alkohol i samhället avfärdas av dig som uppskattningar.

Jag fattar fortfarande inte vilka de där "många" är, som samtidigt inte är alkoholister. Jag bor på en rätt sunkig gata med rätt sunkiga krogar i rik mängd, men ser ändå helt andra saker än du. Och jag kan tänka mig en mängd förklaringar till det, som inte enbart är den att den ena av oss ser "rätt", den andra "fel".

Fast jag tycker att jag kommer i konflikt med normerna för alkohol så fort jag dristar mig till att öppna munnen (tangentbordet) i ämnet.

Grovt räknat identifierar jag två (svenska) normer, där den ena är att "barn och alkohol hör inte ihop". Folk hävdar att man måste vara konstant spiknykter under barnens uppväxt, av olika skäl - det är allt från att bebisar skulle skrämmas av lukten till att man inte kan uträtta diverse barnrelaterade ärenden i bil. (Vilket väl får tolkas som att jag var oansvarig på alkoholistnivå tills jag då barnet var sju år gammalt tog körkort.) Informationen om att man inte kan dricka alkohol när man ammar (trots att mjölken får lägre promille alkohol än mammans blod), ingår tex här.

Den andra är "hederligt svenskt supande" där folk skryter med att de aldrig missat en dag på jobbet pga (bak-/)fylla. Detta tycker jag är outhärdligt och med åren har jag lärt mig att undvika att komma i kontakt med det.

Och så är vi några stycken som dristar oss till att bryta tabun såsom att "dricka när man är ensam" (typ en skvätt rom i teet på kvällen) eller att "dricka mitt i veckan" (ett glas vin till middagen då och då, oavsett veckodag). OCH som dristar oss till att tacka nej till trista öl- och spritsorter på vissa typer av fester där fylla är obligatorisk. (Som jag dock numera undviker då jag ogillar drängfylla.) OCH som utan vidare är nyktra helgerna igenom då det slumpar sig så.

Man gör ju en massa onyttiga saker hela tiden! Jag fattar inte varför vin måste ges en sådan särställning. Vi äter ju godis, mer mat än vi behöver - tillåter oss en massa mindre nyttiga saker för njutnings skull. Varför inte bara sortera in vinet där (Explorern är svårare att få dit, det är jag den första att medge) och så är det bra med det?

Jag låter barn äta godis, bullar, äta glass, dricka läsk - i måttlig omfattning, trots att det inte är nyttigt för dem direkt. (Jag har sett siffror över hur mycket läsk som dricks per capita, och helt klart är att även den konsumtionen måste vara gravt snedfördelad, här i huset gör vi inte av med en tiondel av vår statistiska andel.) En del människor blir ju svårt sjukt överviktiga av sådant, till och med.

Men jag önskar mig inte en kultur där vi endast äter och dricker det nyttigaste nyttiga, jag tycker gott att vi kan få lite av det onyttiga också om vi gillar det. Trots riskerna, som jag är väl medveten om, tycker jag.

Där verkar ju snarast jag gå mot normen - alkohol som en livsnjutningsprodukt vilken som helst. Jag tror att det förhållningssättet till alkohol vore bra för ganska många, men jag träffar mycket sällan på det utanför min närmaste krets. Och jag vill gärna ta den chans jag har att etablera den synen på alkohol hos ungdomarna, just därför att så många andra gör så mycket för att etablera de andra normerna, som jag tror är mer destruktiva.

Som könsroller och heteronormativitet. Jag tror att riktigt lågt räknat 80% av dagens heteroförhållanden är att betrakta som ojämställda med en inbyggd maktasymmetri som är mer eller mindre fetischerad, sexualiserad och samtidigt är centralt kitt och motor för förhållandet. Och jag tror att det är sämre på en massa sätt än alternativet: jämbördiga förhållanden. Sen finns ju könsnormer (riktiga karlar super, fina flickor super inte och får dessutom skylla sig själva om de råkar illa ut i berusat tillstånd) kopplade till alkohol också, samtliga som jag kan komma på är destruktiva och snarare förstärker både "skillnaden" mellan könen och hysterin kring alkohol.

Fast det ena utesluter inte det andra.
Jag håller med dig när det gäller vuxnas dryckesvanor.
Men eftersom undersökningar visar att barn som dricker hemma /föräldrarna köper dricker mer och tidigare än andra och att det dessutom är lag på att man ska servera barn under 18 alkohol så skulle jag antagligen göra som mina föräldrar - inte tilllåta det.
MEN samtidigt ge en bild av balanserat vuxendrickande, där man kan ta ett glas vin till maten eller i badkaret och en snaps på julbordet utan att barn behöver sina sin föräldrar och andra vuxna ragla runt och vara fulla.

Precis som med bilkörning, jag kommer köra bil ansvarsfullt - men jag lånar inte ut bilnycklarna så att barnet så få lära sig köra bil innan de har åldern inne för riktig övningskörning med handledare.

Möjligen kan man säga att det är en liten aning märkligt att dina uppgifter om "många" ska tas för gott, medan mina iofs nästan lika oprecisa siffror om snedfördelad konsumtion av alkohol i samhället avfärdas av dig som uppskattningar.

Oj då!
Det var den påstådda statistiken som jag inte hittar nu som stöder mina argument som jag kallade för uppskattningar. (Det kunde säkert tolkas tvärtom beroende på vilken utgångspunkt man har). Jag utesluter inte ens att det kan vara en faktoid att de som blir bjudna hemma dricker mer, och då är jag helt anti till att bjuda hemma.

(nu ska jag läsa resten)

Där verkar ju snarast jag gå mot normen - alkohol som en livsnjutningsprodukt vilken som helst. Jag tror att det förhållningssättet till alkohol vore bra för ganska många, men jag träffar mycket sällan på det utanför min närmaste krets. Och jag vill gärna ta den chans jag har att etablera den synen på alkohol hos ungdomarna, just därför att så många andra gör så mycket för att etablera de andra normerna, som jag tror är mer destruktiva.

Men vad är problemet med ovanstående? Jag kan inte se något konstigt med detta förhållande till alkohol. Men att visa hur vuxna använder alkohol på ett vettigt sätt behöver väl inte kombineras med att bjuda barn och tonåringar för att ha effekt?

Och är vi som inte dricker alls ens ett alternativ till "hederlig svensk fylla"-normen, eller är det bara de som dricker under mer kontrollerade former?
Varför sorteras vi väldigt ofta direkt in under "fanatiker", bara genom att ha en cola i handen på en fest?

Jag fattar fortfarande inte vilka de där "många" är, som samtidigt inte är alkoholister. Jag bor på en rätt sunkig gata med rätt sunkiga krogar i rik mängd, men ser ändå helt andra saker än du. Och jag kan tänka mig en mängd förklaringar till det, som inte enbart är den att den ena av oss ser "rätt", den andra "fel".

De där "många" är de föräldrar som aldrig pallar att köra ungdomar hit och dit utan det är alltid samma föräldrar som samkör på helger. Eller så är de småbakis vid fotbollsplanen. I gruppen "många med alholproblem" ingår också alla de där vuxna med dold alkoholism som de flesta utan tillräcklig kunskap om alkoholproblem "aaaldrig kan tro" har problem.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köper ut till en del tonåringar. Jag minns själv hur det var i den åldern. Man ville ha folk som köpte ut,ser inget fel med det heller. Bättre de dricker systemsprit istället för nåt farligt hemkört.

knapp

Ni som anser att man överhuvudtaget inte ska köpa ut åt tonåringar, tycker ni att min pappa gjorde rätt när han lydde min plastmammas råd att sluta köpa ut åt min 17-åriga syster? Istället för att dricka de där 4 cidrarna som pappa brukar köpa åt henne när hon ska på fest, fick hon tag i hembränd sprit, drack sig dyngrak och däckade.

Det är den enda gången hon har "misskött" sitt alkoholdrickande, annars har hon alltid bara druckit de få cidrar pappa köpt åt henne sen har det varit bra. Är det bättre att ungdomarna får tag på egengjort skit?

Du drar ju dina slutsatser.

Andra skulle ju lika gärna kunna dra slutsatsen att din pappa med sitt lagbrytande hade lagt grunden för den där urspårningen.

Eller att de "reglerade" fyra flaskorna cider inte har lärt syrran ett dugg hur man handskas med alkohol, som vissa föräldrar hoppas.

Vi ändrar till en annan förbjuden grej bara som jämförelse:

Vill man köra bil utan körkort så kan man alltid få tag på en bil. Bättre att man får låna mammas, då är det i alla fall en bil man testat att köra och som man klarar av. Om man bara kör hemma i sin lilla stad, det tycker jag inte är så farligt. Om man får höra att man inte får låna bilen förän man har körkort så blir det bara mer spännande.

Samma resonemang och lika dumt.

Fast det håller ju inte riktigt. Väldigt många föräldrar sätter sig ju i passagerarsätet och ser på när deras 16-17-åringar kör bil. De övningskör.;)

Jag känner väl också lite så. Skulle jag vara rädd att barnen ska tulla på alkoholen skulle jag inte ha någon hemma.

Det fanns inte i min värld att röra mammas vinflaskor eller styvfars whiskyflaska.

Jag tror dock att föräldrar har väldigt liten inverkan på sina barns alkoholvanor i dagens samhälle.

Mina föräldrar köpte aldrig ut åt mig, men pappa gör det som sagt åt min syster, och det är ingen skillnad på våra alkoholvanor. Kanske till och med att jag drack mer när jag var i hennes ålder än vad hon gör, iaf starksprit.

En sak som slår mig är att de flesta som svarat här verkar ha så otroligt ansvarsfulla och oskyldiga ungar, vilka får exemplifiera familjens korrekta hållning angående alkoholrelation.

När jag gick på gymnasiet festades (söps är kanske mer rätt uttryck i vissa fall?) det rätt duktigt i klasserna, oavsett ålder, socialgrupp och hemförhållanden.
De flesta av oss hade förtroendet och höga tankar hemifrån.
Det gällde även mina föräldrar men jisses vad de hade fel - jag skötte det snyggt.

Knepen var utspridda, de som fick med sig lite alkohol hemifrån kunde ta med sig lite hem bara för att göra sina föräldrar stolta men hade ändå kunnat dra i sig en kvarting sprit under kvällen.

Vi kanske var mer förtappade, oärliga och härjiga i början av 90-talet ;)

Men att visa hur vuxna använder alkohol på ett vettigt sätt behöver väl inte kombineras med att bjuda barn och tonåringar för att ha effekt?

Och är vi som inte dricker alls ens ett alternativ till "hederlig svensk fylla"-normen, eller är det bara de som dricker under mer kontrollerade former?
Varför sorteras vi väldigt ofta direkt in under "fanatiker", bara genom att ha en cola i handen på en fest?

Jag vet inte. Jag har ju tex lagt betydligt mer tid och kraft på barnens läsvanor än på deras alkoholvanor. Det jag kan tänka ut när det gäller ungdomar och alkohol, inkluderar ett visst mått av bjudande. De tackar dock oftare nej än ja.

Jag ser inte hur jag kan göra mig riktigt trovärdig vare sig utåt eller inåt genom att inte servera vin alls till ungdomar under 20. Inte så mycket för själva vinets skull, som för en massa andra saker jag säger och gör. (Däremot har jag inga som helst problem med att inte servera vin till ungdomar som jag har skäl att tro är särskilt missbruksbenägna.)

Jag skulle så klart kunna "skylla" på lagstiftningen, men då kommer det tex att konflikta med en massa andra saker jag säger i olika politiska, moraliska och sociala frågor.

Lagen om tjugoårsgräns är väldigt konstig, om man tittar på den så som man/jag/teoretiker brukar titta på lagstiftning. Det finns inget sätt för mig att dölja att jag tycker det för barn och ungdomar som lever med mig i privatlivet (det hade gått på ett jobb). Och det hade säkert varit möjligt om jag inte var en sån person som diskuterar samhället o dyl så mycket med barnen, men det vill jag inte ändra på. Vinfrågan är mycket liten i de samtalen, det är bara i den här tråden som det ser ut som en stor fråga.

Jag har alltså inte funnit det viktigt nog att tänka ut någon annan strategi för alkoholuppfostran än i stort sett samma som den jag själv växte upp med, när alla aspekter jag anser relevanta har tagits med i frågan. Jag känner till det där om att ungdomar som får vin hemma dricker mer i snitt som vuxna, men jag tror tills motsatsen bevisas att det i stort sett förklaras av snedfördelningen i konsumtionen.

(Detta betyder inte alls att jag ger grönt ljus åt allehanda lagöverträdelser såsom olaglig körning, men det tar jag för givet att du fattar.)

Ni som inte dricker alls är väl snarare ett alternativ till "barn och alkohol hör inte ihop normen"? Fast då det mer långtgående "livet och alkohol passar inte ihop". Naturligtvis känner jag till att en del personer inte kan dricka alls, och jag har aldrig ens varit i närheten av att uppmana sådana personer att ta en sup och vara som en människa. Ej heller sker det på de tillställningar där jag hamnar (vad jag vet).

Fast jag tänker inte på det som en norm kring alkohol, inser jag. Snarare som en variant på diabetes eller allergi. Att man inte tål en viss grej och därför avstår. Om det man inte tål är alkohol, sötsaker eller nötter betyder inget särskilt för mig i den sociala situationen, förutom att jag så klart fattar att det är väldigt olika historier bakom dessa intoleranser. Men det har inte direkt med normer att göra, i mitt huvud. Mer en praktisk anpassning till vissa fakta.

Jag skulle bli upprörd och orolig och försöka förhindra det om någon av de nyktra alkoholister jag känner plötsligt försåg sig av vinet.

Sen känner jag ett par personer som inte dricker av något slags absolutistiskt skäl (scoutledare, tydligen avlägger scouter nykterhetslöfte). Jag har aldrig riktigt fattat varför, men jag har lagt märke till att varje fråga om 'varför' tolkas som att den som frågar tycker att de borde dricka. Men jag tycker inte att det är konstigare än att avstå något annat som jag tycker hör till livets goda och inget jag tjatar om. Men där är det väl något slags norm, jag har dock inte blivit informerad om värderingen som motiverar normen. När det gäller nyktra alkoholister däremot, är det ju glasklart.

Ni som inte dricker alls är väl snarare ett alternativ till "barn och alkohol hör inte ihop normen"? Fast då det mer långtgående "livet och alkohol passar inte ihop". Naturligtvis känner jag till att en del personer inte kan dricka alls, och jag har aldrig ens varit i närheten av att uppmana sådana personer att ta en sup och vara som en människa. Ej heller sker det på de tillställningar där jag hamnar (vad jag vet).

Fast jag tänker inte på det som en norm kring alkohol, inser jag. Snarare som en variant på diabetes eller allergi. Att man inte tål en viss grej och därför avstår. Om det man inte tål är alkohol, sötsaker eller nötter betyder inget särskilt för mig i den sociala situationen, förutom att jag så klart fattar att det är väldigt olika historier bakom dessa intoleranser. Men det har inte direkt med normer att göra, i mitt huvud. Mer en praktisk anpassning till vissa fakta.

Fast de flesta vet ju inte att jag är alkoholist. I linje med tron att unga (nåja, inte så ung nu längre), välsminkade och festklädda tjejer inte kan vara alkoholister. Få tar mig för att vara beroende, vare sig då jag var aktiv eller nu. Idag kan man ju gissa utifrån mitt "festbeteende" att det är något som bidrar till normavvikelsen, jag kan ju knappast vara gravid jämt, men få gör kopplingen. Man är bara suspekt och störig för lite fler än jag trodde. Jag har bott flera år utomlands och aldrig stött på den attityden där ska tilläggas.

Jag tycker helt enkelt att det skulle vara trevligt om det skedde en glidning i attityder där personer som inte använder berusningsmedel är ett alternativt och ickesuspekt sätt att vara på en fest. Hur lätt ska de unga som egentligen inte vill dricka stå emot grupptryck om man inte luckrar upp eller breddar festnormen en aning, vi existerar ju faktiskt! Men det finns alltid dessa tråkiga vuxna som måste raljera över de som dricker ramlösa. Alkonormen blir väldigt tydlig när man avviker från den, som med allt annat.

Jag har en son som är 22 och en dotter som är 18. Bägge två har fått smaka hemma och bägge två har fått cider av oss innan de fyllt 20. Sonen som ytterst sällan går på fest brukar ta med sig 4-5 cider och that´s it han dricker inte mer. Dottern har druckit 2 gånger. Första gången i somras och samma dag hon fyllde 18. Ingen av gångerna blev hon full.
Vi har aldrig gömt alkoholen och har aldrig varit oroliga för att de ska ta från oss utan att fråga. Vi har alltid sagt att om de blir för fulla så ring, vi hämtar utan en moralpredikan. Detta har vi pratat om flera gånger bl.a med sonens kompisar och de har haft föräldrar som har predikat och förbjudit. De killarna drack sig oftast så fulla att de inte kunde ta hand om sig själva (som tur var så var min son där och fixade det). De har ett flertal gånger påtalat att min son har haft tur som har föräldrar som har gjort som vi eftersom då var det inte speciellt "spännande" för honom och han behövde inte heller vara rebell.
På min sida av släkten finns det alkoholism och det har vi också pratat om med ungarna och det är också en bidragande orsak till att de inte dricker varken ofta eller mycket.

Nu är ju jag iofs övertygad om att det finns en mellanväg mellan "förbud/predikan" och langning.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar