Sprit och tonåringar?

T

Trott

Hur gör ni som har tonåringar hemma med sprit/vin?
Låser in? håller räkningen? hoppas att ungarna inte snor?
eller köper eget åt tonåringarna?

Sv: Sprit och tonåringar?

Vilken fråga! Den har jag inte en tänkt.

Spritskåpet visste alla var det var, inkl vännerna. Överskåpet över skafferiet....

Det föll mig nog aldrig in att dotter skulle kunna tulla i skåpet :eek:

Nuförtiden bor vi inte ihop även om hon har tid kvar som tonåring. Hon har eget skåp och vill hon ha något så köper jag - om hon skulle fråga.

Kanske är jag aningslös? Men jag tror inte hon varit riktigt packad någon gång. Lite på örat, men då var jag värre i hennes ålder. Betyyyydligt värre.

Vi har aldrig hymlat om vin och alkohol. Men heller har hon aldrig sett varken mor eller far berusade. Hon drack sin Cola ur vinglas någon gång när vi hade fest men det var inte kul så många gånger.

Nu i vuxen ålder har vi talat om detta och hon säger att hon är glad att vi inte varit så stränga för det har inte varit speciellt spännande med sprit. Till skillnad mot del av hennes kamrater som behövt både trotsa och söka spänning i drickandet.

Döttrarna har frågat sen de var 17 ung. Då har de ibland kunnat få med sig nåt litet, inte starksprit. Sonen, 16, upptäckte vi hade tagit med sig från förrådet, ajajaj. Sen höll vi koll på vad vi hade hemma. Men de får tag på det ändå:crazy:

Vi bor ju en bit ut på landet, så för det mesta hämtar vi på kvällarna, och då har man ju lite koll på vilket skick de är i. Men peppar, peppar, det har inte varit några stora grejer, vad vi vet (men föräldrar vet inte allt)

Äldsta dottern tyckte inte om att dricka, men tyckte det var jobbigt med tjat från kompisarna. Henne lärde vi lite knep som att ha cola i glaset hela kvällen, blanda ut vitt vin med sockerdricka, så det blir väldigt svagt och liknande.
Jag vet att de bör kunna säga nej, men kompistryck är inte att förakta.

Jag bjuder inte i nuläget såklart..och kommer aldrig att köpa ut,men bjuda efter 18årsdagen.

Inte låsa in men ha lite koll, ha en väldigt öppen dialog även fortsättningsvis vi pratar mycket sprit och sex sonen och jag och jag är så imponerad över hans klokhet.

Jag har alltid fått smaka av mina föräldrar då jag varit liten och sen när jag började gymnasiet skaffade jag och min pappa en deal.., jag får både bil och körkort om jag håller mig borta från alkohol, tobak och diverse droger tills jag fyller 18år.

Nu är jag 17, fyller myndig i november och har aldrig ens frestats att bryta dealen., det är så mkt värt att vänta :) Dock krävs det ju att man är så pass säker i sig själv att man kan säga nej när kompisar bjuder, och att man inte slutar ut att fara på fester bara för att man inte dricker, man ska vara stolt över att våga gå emot strömmen.. det inger respekt :)

Nu har vi bara en varannan-helg-snart-14-åring här, så jag känner mig inte speciellt orolig än. För hennes del i alla fall.

Men ibland har hon kompisar med sig och jag känner inte dem så bra, så visst håller jag lite koll. Vi har för det mesta ölflaskor hemma och ibland även Bacardi Breezer eller liknande, så det har väl hänt att jag räknat dem innan. :) Fast jag behöver nog egentligen inte göra det. Vin och sprit har jag inte brytt mig om att kolla faktiskt, försvinner det en hel flaska där så lär vi märka det.

Min äldsta dotter som är 22 nu har berättat att hon drog ur
korken på mitt hemmagjorda vin, tog 1/4 och hällde i vatten.
Sen satte hon i en ny kork (hon hade då varit och köpt egna
korkar). Jag märkte aldrig att det var utspätt:laugh:.
Nuförtiden gör jag inte eget vin men jag har lite koll på
flaskorna eftersom jag har 2 tonåringar hemma.

Min äldsta dotter som är 22 nu har berättat att hon drog ur
korken på mitt hemmagjorda vin, tog 1/4 och hällde i vatten.
Sen satte hon i en ny kork (hon hade då varit och köpt egna
korkar). Jag märkte aldrig att det var utspätt:laugh:.
Nuförtiden gör jag inte eget vin men jag har lite koll på
flaskorna eftersom jag har 2 tonåringar hemma.

Oj vilka gamla minnen detta väcker :angel:

Häxbrygd var ju allmänt känt, en liten skvätt från varje flaska i föräldrarnas barskåp, vadå äckligt, procenten för fasiken procenten :cool:
När då föräldrarna började bli lite misstänksamma för vist fasiken var där väl mer kvar i den flaskan :confused: är man då observant så ser man ju kvickt att de dragit ett streck på etiketten för att markera vips så fyllde man på vatten så att nivån blev samma, sedan dök låset på barskåpet upp :o

Men det absolut starkaste minnet jag har handlar just om hemgjort vin, min kompis hade jättelyxigt för hennes mamma gjorde massor av vin själv, vilka hon förvarade i ett litet rum i huset, de som var färdiga i ena sidan och de ofärdiga som var under jäsning i andra delen. Kanon massor av flaskor var där också så om man möblerade runt lite så syntes det ju inte om det försvann någon (eller några) flaskor tyckte hon, perfekt, länge funkade det tills en kväll som vanligt hade hon passat på att förse oss med en flaska när hennes mamma var på jobbet. Så kom då kvällen, och fy fasiken vad det smakade mer än en ulrik framlockades av det vinet.
På morgonen efter frågade hennes mamma med ett skratt om det var gott vin :cool: mkt riktigt hade hon upptäckt det hela (kanske inte så konstigt iom att det efter uträkning var 17 flaskor som fått ben där) och istället för att ställa till bråk helt enkelt ändrat ordningen på flaskorna :cool: kan lova att det botade all lust att dricka vin lång tid efter på alla oss som drack av det :eek:

Tonåringar ska det jädrar i mig inte köpas sprit till - det är ett lagbrott av den mest idiotiska sorten - dvs helt onödigt.
Om nu ungar ska supa så ska det inte servas på något sätt - för dricker gör dom säkert i vilket fall.

Det är bevisat om och om igen att ungdomar som får alkohol av föräldrarna dricker MER än andra.
Inte att dom råkar mer illa ut än dom som inte får men att dom dricker större kvantiteter.

Så varför? kära tonårsföräldrar - VARFÖR förse dom med sprit?
Tycker ni att just era ungar ska diricka lite mer än andras?

//Luff - som är den som möter era fulla ungdomar på stan.

Hur gör ni som har tonåringar hemma med sprit/vin?
Låser in? håller räkningen? hoppas att ungarna inte snor?
eller köper eget åt tonåringarna?

Köper varje torsdag eller fredag det jag ska dricka under helgen, inte mer. Finns inte utrymme för nåt snyltande hos mej! :devil: Skulle jag ändå misstänka snyltning så får jag torrlägga mig själv då, inte mer med det. :crazy:

Knapplån!

Jag har fått smaka alkohol sedan jag var liten. Glögg till jul och vin till söndagsmiddagen. När jag var 18 köpte min mamma tom ut en och annan vinflaska till mig. Jag har ALDRIG missbrukat detta. Jag var en snäll och skötsam liten flicka som hade häst och bra betyg i skolan. Dock festade jag en del som student (men det var jag nog inte särskilt ensam om ;) ).

Alkoholism är en sjukdom och jag tror att det är bra om föräldrarna lär sina barn att hantera alkohol i hemmets lugna vrå så slipper de obehagliga upplevelser som halvvuxna tonåringar.

Och alla undersökningar talar emot det du som individ har upplevt.

Jag har också fått smaka hemma men aldrig fått alkohol av föräldrar - jag har alltid druckit mycket mer än andra när jag festat. Också jag har samlat slattar.
Min far var alkoholist.
Jag har dock aldrig haft problem med alkohol.

Och ändå så är det så att ungdomar vars föräldrar förser dom med sprit dricker mer än andra.
Vad än du och jag har upplevt. Så varför chansa med sina barns hälsa?

//Luff - som är den som möter era fulla ungdomar på stan.

Har också nattvandrat, men mina barn har oftast inte varit där, trots smakning hemma. Däremot klasskompisarna, som enligt föräldrarna aldrig drack nåt, har körts hem - ibland utan att de vet vem som kört hem dem.

Har också sett dessa undersökningar, de är säkert sanna, men mycket handlar om dialog med sina ungdomar.

Jag vet inte allt de gör/gjort. Mina föräldrar vet absolut inte allt jag gjort - hemska tanke:o och dina föräldrar har nog inte full koll på vad du gjorde, eller?

Självklart visste inte mina föräldrar vad jag gjorde.
Men oavsett - VARFÖR ge ungdomar en drog som hämmar kroppens utveckling - du skulle ju inte förse dom med marijuana - eller hur?

Självklart visste inte mina föräldrar vad jag gjorde.
Men oavsett - VARFÖR ge ungdomar en drog som hämmar kroppens utveckling - du skulle ju inte förse dom med marijuana - eller hur?

Håller med du.

Jag har fö lite svårt att köpa att åldersgränsen på systemet inte matchar krogåldern.
Det känns lite märkligt.

*kl*
Jag har många år kvar till tonåring i hemmet. Och denna fråga måste jag och sambon prata om tror jag... vi har berört den någon enstaka gång och han resonerar inte exakt som jag.

När jag växte upp så fick vi smaka ngn enstaka liten klunk ur förälderns glas när/om vi frågade. Och vi tyckte alltid det smakade "blä". Vi fick aldrig eget glas och aldrig i livet att de skulle köpt ut åt oss. Jo, förresten, när jag fyllt 18 så köpte mamma ut någon gång. Men jag tror hon resonerar som jag där: att lagen är konstig; man FÅR ju dricka alkhol vid 18, men inte KÖPA själv från just Systemet.

Brorsan frågade mig en gång när jag var 20 och han 17,5 år, men jag vägrade köpa till honom då.

Jag tycker: INGEN alkohol ska köpas ut eller att barnet ska få "dricka en cider nu när det är fest" eller dylikt. Det finns skäl till att man inte bör dricka före 18 års ålder och de skälen räcker för att jag som förälder ska försöka förhindra mitt barn att göra det. Min sambo är mer kluven; han fick tydligen langat från föräldrarna vid 16-18 års ålder och "skötte det bra". Och ja, jag tror honom på den punkten; han är nog så nära nykterist man kan vara och har nog alltid varit sån. Men jag vill INTE att vår son ska få alkohol av oss före han fyllt 18. Om han får av någon annan o kommer hem full så får man ta det då; utan utskällningar men istället försöka nå honom på "förnuftsplanet".

Lås på skåpet hemma? Nej, för mig fanns inte ens en tanke på att sno sprit. De regler som gällde, de följde jag för jag tyckte väl att det var bra. Hade heller inga kompisar som drack. Första gången jag drack var jag fyllda 18 år.

Visst undersökningar säger det, men samtidigt behöver man inte dra alla föräldrar och deras barn över en kam.

Jag visste under hela min tonårstid att ville jag ha alkohol till mig så var det bara att fråga mina föräldrar då de hellre ville att jag skulle dricka köpt dricka än hembränt. Jag utnyttjade inte erbjudandet en enda gång, det lockade aldrig under tonåren att dricka alkohol för att bli full.

;) Har alltid fått smaka hemma också om jag ville. Gjorde det väl någon gång i bland, men knappast mer än ½ glas.

Personligen tror jag mer att det beror på uppväxtmiljö, vilka normer och värderingar som finns omkring tonåringen, grupptryck m.m. om man väljer att dricka alkohol som tonåring. Att det är mer som spelar in än om föräldrarna går med på att köpa ut.

Vissa är vilda tonåringar och gör revolt på alla möjliga sätt, och skulle säkert försöka skaffa alkohol även om de inte fick det hemma.

Andra ser inte tjusningen i att dricka sig fulla och ber varken sina föräldrar att köpa ut eller skaffar det på annat sätt.

Vad som är viktigare än att hålla koll på alkoholförrådet, är väl att se till att ens ungdomar har så mycket förtroende för en att de vågar ringa hem om de skulle bli dygnraka och må piss samt att visa sig ute som t.ex. föräldrar på stan, för de behövs tror jag.

Just så som du skriver är det. Alkoholism är en sjukdom. Den är alltså mycket svår att hantera för den som drabbas. Förutsättningen för att drabbas är att du utsätter dig för alkohol. Som många här skriver är det helt klart och utan tvivel bevisat att ungdomar som föräldrarna köper ut sprit till är de som dricker mest. En alkoholist kan aldrig lära sig hantera alkohol. Och ju senare debut ju längre tid tar det för sjukdomen alkoholism att utvecklas.

Håller med dej, Luff!

Jag arbetar också med ungdomar som betalar priset för föräldrarnas liberala syn på alkohol + barn/ungdomar. Även om det ofta finns andra faktorer med i bilden som bidrar också.

Jag var inte stora knatten då jag ofta fick smaka av pappas öl när vi "jobbade i trädgården". Nästan 30 år senare är det ett av mina allra starkaste minnen av alkohol. Men när tiden gick och han gjorde upprepade försök att nyktra till från sin alkoholism stramades detta snabbt in. Mina föräldrar blev stenhårda med åldersgränser en bra stund innan vi kom i tonåren. Att vi aldrig fick dricka "lovligt" hemma blev nog en räddning i alla fall. Nu gick det ju inte så bra för mej till att börja med, men förloppet blev så pass utdraget att jag var nästan 20 då det gick riktigt dåligt. Jag är tämligen övertygad om att min kropp och hjärna som 19-åring tog mindre skada än som 14-åring och att jag därför hade hunnit utveckla vissa vitala delar av förståndet som kan vara bra att ha om man vill ta itu med sitt missbruk.

Jag kommer inte att köpa ut till min son. Och här bjuder vi bara vuxna gäster, om ens det, på alkohol.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 753
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar