Sportig aktiv familjehund

Det är nästan prio ett (att hunden ska orka det) så jag tror tyvärr inte så små hundar funkar. Pappan kan nog betecknas som ett riktigt träningsfreak så det är definitivt mer än "Svensson-cykel- och skidturer".

Tack för alla tips förresten :)

Det är svårt att trötta ut en västgöte fysiskt. Cykling vet jag ingen som gör, det kan gå med träning, men löpning och vandringar är inga som helst problem. Väldigt robusta hundar, vänliga och i mitt tycke enkla med tillräcklig aktivering. Storleken är inga problem för hundens del, men som människa kanske man vill ha större för att man gillar det.

Nu blir det ju lite som att folk tar illa vid sig om man inte tycker att den egna rasen är ett bra förslag. Jag har träffat många schnautzer både som boendes hos grannar, på dagliga promenader, på brukshundsklubben, på tävlingar etc. så jag har nog ganska god uppfattning hur rasen är. Sen kan man ju beskriva och uppfatta en ras på olika vis beroende på vad man uppskattar. Att rasen har lätt till skall står som sagt i rasbeskrivningen. Det betyder inte att spetsar inte kan vara ännu skälligare om det nu är så. Vidare har jag aldrig skrivit att schnautzer är en terrier.

När det gäller fysisk förmåga hade jag egentligen tyckt att någon typ av vinthund hade passat perfekt för pappans aktiviter (tyvärr har de väl lite väl mycket jaktlust för att passa dom. Eller? ). Därmed inte sagt att västgötare eller dvärgschnautzer orkar hänga med på vandringar, joggingturer eller cykelturer, de orkar ju de flesta hundar som inte är osunt avlade eller extremt små.

När det gäller fysisk förmåga hade jag egentligen tyckt att någon typ av vinthund hade passat perfekt för pappans aktiviter (tyvärr har de väl lite väl mycket jaktlust för att passa dom. Eller? ). Därmed inte sagt att västgötare eller dvärgschnautzer orkar hänga med på vandringar, joggingturer eller cykelturer, de orkar ju de flesta hundar som inte är osunt avlade eller extremt små.
Jag vet inte om vinthundar är så där jättebra för längre löpturer, jag har åtminstone fått för mig att de är mer sprinters? Jag kan ha fel men då lär väl @Red_Chili slå mig på fingrarna... ;)
Jag skulle säga någon av spaniel raserna, visserligen jaktlust men samtidigt ganska lätta att få styr på, nu jämför jag kanske visserligen med raser som har betydligt fler egna åsikter... ;) Personligen gillar jag Eng springer spaniel, men är dåligt uppdaterad på rasen idag, för 10 år sedan var den väldigt trevlig. ;)

En bekant till mig har bett mig om tips på ras men jag behöver nog själv lite hjälp.

Det gäller en aktiv familj med två barn i tio-tolvårsåldern. De är mycket ute i naturen, fjällvandrar på somrarna, skidor på vintern etc. Det kommer främst vara pappans hund, och han vill ha en hund som kan följa med på sina (lite längre) löprundor, mountainbikecykling och längdskidor. De har inte haft hund själva tidigare men pappan är uppväxt med hund i barndomshemmet och som jag upplever det är relativt duktig på att hantera och "läsa" hund. Men det bör ju inte vara en allt för svåruppfostrad hund, utan en som går att ha lös med vettig träning och utan jättestort jaktintresse. Dottern är intresserad av att gå kurser i agility, freestyle etc. sådär på aktivitetsnivå. De vill ha en sund hund som orkar mycket fysiskt, helst kort- eller strävhårig, och storlek helst inte över 20-25 kg. Ingen allt för skällig sak heller ;)

Har ni några bra förslag?:)
Pinscher! Vi har en kille som passar mycket bra på din beskrivning :)

En jaktlabbe skulle nog vara nöjd med den aktiveringen, fick den apportera lite emellanåt skulle det nog passa perfekt.

Jag vet inte om vinthundar är så där jättebra för längre löpturer, jag har åtminstone fått för mig att de är mer sprinters? Jag kan ha fel men då lär väl @Red_Chili slå mig på fingrarna... ;)
Jag skulle säga någon av spaniel raserna, visserligen jaktlust men samtidigt ganska lätta att få styr på, nu jämför jag kanske visserligen med raser som har betydligt fler egna åsikter... ;) Personligen gillar jag Eng springer spaniel, men är dåligt uppdaterad på rasen idag, för 10 år sedan var den väldigt trevlig. ;)

Ok! Jag tänkte mer på att det går rejält undan på de här cykel- och skidturerna, men de kanske inte är så uthålliga då.
Spaniels har trevligt temperament tycker jag! Dock känns utställningsvarianterna lite för tunga och klumpiga, och jaktvarianten tänker jag kräver nog lite mer jobb/aktivitet (dvs jakt)?

Ok! Jag tänkte mer på att det går rejält undan på de här cykel- och skidturerna, men de kanske inte är så uthålliga då.
Spaniels har trevligt temperament tycker jag! Dock känns utställningsvarianterna lite för tunga och klumpiga, och jaktvarianten tänker jag kräver nog lite mer jobb/aktivitet (dvs jakt)?
Jag har för mig att det finns linjer som avlar för båda ock, och rent aktivitets-mässigt så kräver nog båda varianterna lika mycket. Man måste ju inte jaga utan kan koncentrerar sig på apportering och olika sök/spår aktiviteter. Oavsett ras så måste man ju erbjuda hunden något och då är ju spår/sök super! :D

Jag har för mig att det finns linjer som avlar för båda ock, och rent aktivitets-mässigt så kräver nog båda varianterna lika mycket. Man måste ju inte jaga utan kan koncentrerar sig på apportering och olika sök/spår aktiviteter. Oavsett ras så måste man ju erbjuda hunden något och då är ju spår/sök super! :D
Rent pälsmässigt så har ju Eng Springer spaniel rätt mycket päls men har man inte tänkt att ställa ut så går det utmärkt att klippa ner dem rätt rejält. :D

En jaktlabbe skulle nog vara nöjd med den aktiveringen, fick den apportera lite emellanåt skulle det nog passa perfekt.

Jaktlabbar är sjukt fina (hade gärna haft en själv:love:), men det känns ändå kanske inte som en perfekt match, tänker också att uppfödare nog helst säljer sina valpar till jakt/apportering. Om jag inte kan få pappan att bli intresserad av det;) (fast faktiskt tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att han blev fångad av det:))

Jaktlabbar är sjukt fina (hade gärna haft en själv:love:), men det känns ändå kanske inte som en perfekt match, tänker också att uppfödare nog helst säljer sina valpar till jakt/apportering. Om jag inte kan få pappan att bli intresserad av det;) (fast faktiskt tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att han blev fångad av det:))

Nja, det finns ganska många "sportlabbar" dvs jaktlabbar som avlas mot sport och inte jakt, och även rena jaktkennlar som säljer till hem där hundarna inte kommer få jaga något särskilt. Det finns inte underlag för de flesta kennlar att sälja till enbart jaktintresserade, även om det så klart är målsättningen. Däremot är aktivering viktigt för de här kennlarna, och där tror jag inte att dina bekantas hem skulle få några problem att bli godkänt :)

Nja, utställningsvarianten är ju inte lika aktiv/intensiv och känns mer som en aktiv sällskapshund. Arbetsvarianten lär kräva (och klara av) mer jobb. Men det kanske finns lite blandlinjer?

Sen tänkte jag inte främst på pälsen när jag tänkte på de fysiska skillnadern, utan att utställningsvarianten är tyngre och grövre i sin kroppskonstrultion.

Typ mellanpinscher? Fysiskt sett känns de ju väldigt lämpliga. Hur lätta är de att uppfostra och hur är det med jaktlusten där?
Japp, det som hette förr mellanpinscher. De är ganska lätta att uppfostra. Vår dotter på 11 år gick unghundskurs på brukshundsklubben och det funkade bra, men de behöver en vuxens uppfostran oxå, de är rätt tuffa. Jaktlusten är väl lite olika, samt hur bra uppfostrad hunden är. Bästa är väl kolla med jaktlusten i linjerna på föräldrahundarna.

Nja, det finns ganska många "sportlabbar" dvs jaktlabbar som avlas mot sport och inte jakt, och även rena jaktkennlar som säljer till hem där hundarna inte kommer få jaga något särskilt. Det finns inte underlag för de flesta kennlar att sälja till enbart jaktintresserade, även om det så klart är målsättningen. Däremot är aktivering viktigt för de här kennlarna, och där tror jag inte att dina bekantas hem skulle få några problem att bli godkänt :)

Ok! Låter helt klart intressant :)

Då skulle ju Welsh springer spaniel vara perfekt! Inte lika mycket päls som sin engelska kusin (av uställningstyp) och inte lika tung heller. Det är en sportig, aktiv, glad hund som verkligen hänger med på allt utan att vara en ren arbetsidiot (jämfört med jaktspaniels som verkligen behöver arbeta). De har jaktlust men inte värre än att man kan träna det ganska enkelt. Om man är mycket i skog och mark är det smidigt att klippa ner fanor och så, det har jag gjort på min och tycker att de är ännu finare då! Jag har tränat och tävlat mycket med min, agility främst men även spår, sök osv. De gillar att hitta på saker men är liksom glada för vad som! Tycker det verkar klockrent på din beskrivning.

En annan ras som jag själv är nyfiken på med ungefär samma krav som dina vänner är Portugisisk vattenhund. Kan nog också passa bra till det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 540
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 141
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 724
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka