F
Fruentimber
Tycker att tollingjaktproven har det där "lilla extra". Sedan gillar jag tollarnas energi och inställning till allt i livet. Tycker de är mycket mer "clown" (kommer inte riktigt på det beskrivande ordet jag söker) än exempelvis de andra retireverna, men det är som sagt min tolkning. De har en väldigt speciell utstrålning (allt från attityd till rörelsemönster).
Sedan är de också perfekt i storlek och de bra tollarna jag har träffat har jag gillat bra mycket mer än någon jaktgolden eller jaktlabbe jag träffat. Gillar att de är väldigt allround och har positiv attityd till typ allt arbete.
Just nu har jag väldigt mycket span på en TJH(Ptrh) tik som ev. ska paras med en meriterad (tollingjaktprov) hane som jag träffat. Båda har lämnat efter sig trevliga valpar sedan innan. Tiken tränas även i apportering och enligt andra uppfödare som känner tiken är det en duktig apportör. Ska träffa den om några veckor.
Skulle kunna skriva väldigt mycket om tollaren och varför jag just nu föredrar den framför jaktgolden och jaktlabbe, men ärligt talat är jag rädd för att bli uppäten här.
Det låter definitivt som att du ska satsa på tollare!