Dobermann är den snabbaste draghunden, men jagar gärna vilt. Riesen kommer i klassen efter dragmässigt, och jag anser ju då att riesen är ett säkrare kort som brukshund. Det är lättare och vanligare att ha sin riesen lös, än att ha sin dobbis lös. Jag skulle utan att tveka ha min med lös på en ridtur i områden utan trafik.Först och främst vill jag säga tusen tack att ni engagerar er så mycket!
Men min tanke är, om man ska bredda perspektivet, hur ser det ut med de andra bruksraserna..? Rottis, beauceron, korthårig collie, vit herdehund eller nån typ av belgisk vallhund? Är de uteslutna när det kommer till drag?
Sen undrar jag lite med att kunna ha hunden lös (i typ skogen)... är det omöjligt med en dobermann eller en riesen? Skulle ju helst kunna ha hunden lös tillsammans med hästen i skogen. Nu har jag ju genom åren haft hundar som schäfrar, engelsk cocker, border collies, otzhvarka (stavning? Haha), golden och diverse småhundar med mig ute i skogen på uteritter med hästarna. Obs, alla hundar har ju inte varit mina egna Och det har aldrig varit några större problem, jag eller ägaren har ju givetvis tränat hunden för detta i förväg.
Förstår att man inte kan få allt här i livet, och vill ju hellre ha en hund med tävlingsmöjligheter i drag och bruks - än en som kan följa med på ridtur. Men går det möjligtvis att kombinera?
Belgarna är jättesnabba och mallen är ofta första valet som arbetshund, men kanske lite små och lätta när det gäller att dra. Men det spelar inte så stor roll om du helst kör barmarksdrag.
En rottweiler är nog för tung och långsam för draget, och även här är riesen ett säkrare kort i brukset. Den beauceron jag känner jagar, men inte i timmar som dobermann kan göra. Korthårig collie och vit herdehund kan jag inte uttala mig om, men herdehunden lär inte vara snabbare än en schäfer, som statistiskt sett presterar bättre på brukstävlingar.
I draget gäller att hunden gillar att dra, alltså att den går igång på fysiskt motstånd och älskar att ta i och att springa fort. Herdehundar och schäfrar är mer av travare.
Senast ändrad: