Sportig aktiv familjehund

Dalmatiner - men de kan vara vaktiga, inte bara för hemmets skull utan även föremåls och personbundna. De jag har träffat har även haft en mkt stark position i sin flock, vilket kan vara ett problem med barn, när det växer upp. Även om hundvana finns så är frågan om de kan sätta tillräckligt bra och tydliga regler. Men pigg och mångsidig hund.

Eurasier kanske, Visserligen mycket päls, men inte superlång utan mera bara ett kraftigt burr. Vet dock inte riktigt hur det funkar med pälsen på sommaren vid hög aktivitet, verkar vara ganska individuellt. Men även dom pigga och käcka med glimten i ögat.

Husky. Roliga och smarta som tusan, och om pappa nu är träningsnarkoman så borde det funka fint, tipsa dom då samtidigt om typ kickbikes och andra dragsporter. Finns ju dragtävlingar för skidåkare :)

Soffties, Ingen personlig favorit och visserligen terrier, men pigga och "sportiga", familjekära, lättränade och lagom storlek.

Jag delar din uppfattning om schnauzer förutom om orken, för orkar och har fart det har dom.

Jag har inte läst alla inlägg men skulle inte cairnterrier kunna passa? Förvisso en terrier och pälsen är inte superkort men det är fantastiskt trevliga hundar som hänger med på det mesta!

Jag vet flera bedlingtonterriers som är ute och springer mer ägare som tränar och tävlar bland annat
maraton. Det funkar fint, och det är en av de terriers som knappt kallas terriers längre. Milda och föriga. Fäller inte och går att hålla i ritigt kort päls. Men terrier var inte alls aktuellt va?

Fast alla blandraser blir inte bra. Äger själv en som är underbar och tog över honom när han var 1,5 år men alla har inte samma tur som vi haft.

Nackdelen med en blandras är att du aldrig vet vilka sjukdomar som föräldrar mm har eller hur hunden blir när den är vuxen, det är som att spela Lotto!

Bättre att satsa på en renrasig hund där man kan kolla upp hälsostatus bakåt och även ta reda på hur rasen .
Med fel anlag kan A-höfter med åren bli D-höfter. Därför är statistik mer intressant än en individ. Vet själv en hund som gick från B till D på 1½ år :(
Åh :(

Om man är ute efter en förig hund med vallhundsmentalitet, som är lättfostrad och dessutom har lite jakt tror jag att shiban går bort ganska raskt är jag rädd, och även om de har fysiken för evighetsaktiviteter tror jag inte jag mött en enda som gärna bara springer på under en längre löprunda.. Känns som om de behöver ha ett starkare syfte med framåtrörelsen än att bara "hänga på" för att vara entusiastiska.

Det är en självständig, jagande urhund med kattmentalitet - och naturligtvis en fantastisk ras i lagom stort paket just därför! Bara inte riktigt vad TS letar efter tror jag.
(Canaan dog är väl lite likadan, kanske?)

De flesta skyr dessutom dåligt väder, vilket ju kan vara en faktor man glömmer bort att tänka på. ;)

Har man tittat på finsk lapphund, svensk lapphund eller lapsk vallhund (för krävande kanske?)?

Någon nämnde Kromfohrländer och det är ju en helt fantastisk ras. INGET skällande, jag skojjar inte, skällfri hund. Pigg och glad, inget vakt och inget jakt. Suverän till t.ex. agility och kan vara uthållig och hänga med i skidspåret eller på ridturen. Strävhåriga är de flesta (det finns släthåriga men inte så många). Det enda kan väl vara är att de fryser lätt och det fastnar snö i pälsen på benen så då kan det bli jobbigt att springa länge i snö.

Kul att höra att det finns fler här som har en kromis. Bästa hunden! Så enkel och rolig :love:
12304277_10208055983742507_7005886844383479369_o.jpg

Flatten är en trevlig, lättlärd och aktiv hund. Många uppfödare bortser tyvärr från att det är en jakthund och föder därför upp väldigt milda, lugna hundar utan jaktlust som antagligen passar perfekt som familjehund.
.
Tycker Setter stämmer in på den beskrivningen med. Dock vill den nog göra något mer än bara fysiskt motion, men ska barnen gå kurs och pappan aktivera den så mycket fysiskt tror jag en setter kan passa. :)

Alltså, jag kan inget om hund. :D Men tollare är typ de snyggaste hundar jag vet så jag har läst lite om dem. Och då blir jag lite chockad över hur mycket aktivering de verkar behöva för att få bra (chocken beror kanske delvis på att jag är the grand soffpotatis själv. En sådan hund skulle riva min lägenhet - och det skulle vara mitt fel :angel:).

Jag som haft Tollare i decennier måste nog kommentera sisåhär utifrån din post och att du inte enligt egen utsago osv är insatt i hund alls .

Att Tollare beskrivs som krävande hundar aktiveringsmässigt är helt korrekt ! Jag tycker kennlar och rasbeskrivningar gör ett bra jobb utifrån det att framhäva att det är en hund som kräver mycket ang motion och aktivitet .

Däremot utöver det är de inte några konstiga hundar öht . De har retrieverns fina temperament ang familjeknytning, stort lugn och förmåga att kanalisera väl utifrån situation .

Om de som sagt får möjlighet att jobba vettigt med kropp och knopp på ett sätt som definitivt inte är övermäktigt någon hundägare som väljer en aktiv ras alls !

Att Tollaren inte är en soffliggande lägenhets/soffhund tycker jag är självklart införstått .

Senast ändrad:
@mackan Det betvivlar jag inte alls! Det jag skrev var mer som skämt, jag ställde hundens aktivitetsbehov i relation till min egen slöhet.

Men jag är helt övertygad om att tollare är jättefina hundar!

@mackan Det betvivlar jag inte alls! Det jag skrev var mer som skämt, jag ställde hundens aktivitetsbehov i relation till min egen slöhet.

Men jag är helt övertygad om att tollare är jättefina hundar!

Haha - tack för respons ;)
Tollarna är helt klart väldigt fel hundar att ha som sagt för "fel" hundägare utifrån deras möjligheter att ha hund /minimikrav ang hundens behov av jobb mentalt och fysiskt .
Men väldigt fina och okomplicerade för de som vill ha en aktiv hund att träna med samtidigt som den funkar fint som familjehund i övrigt om de får tränas utöver det :)

Den träningen är inget som behöver ske dagligen i kaliber i sak . det går bra att gå långa promenader lös och interagera med hunden - tex kasta /gömma boll någon gång under dessa tider . Som exempel .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 540
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 141
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 724
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka