Sportig aktiv familjehund

Jag ger mig nog också för min del i den här tråden. Jag har fått en flera uppslag och tackar för dom :)

Ett sista tips: tollare! Känner en familj som liknar den du beskriver och deras hund passar dem perfekt! Han följde bl a med på deras bröllopsresa som var en cykling genom hela Sverige (...) utan problem. Idag har de flera barn och han klarar dem fint! Om jag vore en mer aktiv person skulle jag gärna ha en sån tjusig vovve!

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/nova-scotia-duck-tolling-retriever/

Är inte chessies ganska hårda hundar? Dem jag har träffat har haft en hel del skärpa. Sen är det ju stora hundar. Dessutom liten ras så jag upplever dem som väldigt ojämna. Ingen ras jag skulle rekommendera till en barnfamilj, faktiskt.
I rätt familj där man är aktiv med hunden som det låter som i TS fall är det en underbar hund som tål hur mycket som helst i vilket väder som helst.
Men i fel som inte aktiverar hunden kan det bli monster av dom. Vi hade vår första chessie när vi hade små barn och den hunden var mer som ett syskon än en hund. Jag har nu två andra som är bröder och visst alla är personligheter men som jag lever kunde jag inte ha enklare hundar. Dom kom som valpar hit direkt från hundgård men var rumsrena från dag ett. Koppel och halsband används bara om ska in till tätorten t ex till veterinär. Annars är dom okopplade (men inte lösa ;) ) med oss över allt.

Ett sista tips: tollare! Känner en familj som liknar den du beskriver och deras hund passar dem perfekt! Han följde bl a med på deras bröllopsresa som var en cykling genom hela Sverige (...) utan problem. Idag har de flera barn och han klarar dem fint! Om jag vore en mer aktiv person skulle jag gärna ha en sån tjusig vovve!

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/nova-scotia-duck-tolling-retriever/
Att hitta en Tollare med vettig mentalitet är inte lätt. Mycket rädslor i rasen. Då får man titta på jaktlinjer och då får man jakten på köpet. Det är dessutom en ras som kräver betydligt mer mentalt än många förstår.

Jo absolut en aktiv sällskapshund rent mentalt :) Men fysiskt känns de inte optimalt, jag tycker nog de är rejält tyngre/grövre än jaktvarianten. Så funktionsmässigt som möjligt för hög fysisk påfrestning, kan man nog ändå säga är målet.
Fast där har du lite fel faktiskt. Det är en väldigt stor variation inom utställningshundarna, vissa är grövre medans vissa är lite mindre och lättare. Min förra hunds kennel hade vissa hundar som jag till och med frågade om det var unghundar för dom var så små men nej, dom var vuxna. Medans min var betydligt grövre. Så det är otroligt olika.

Nu har jag en som är en dual purpose vilket jag lärt mig är att dom ska klara av att både kunna vara utställningshundar och gå jakt med bra resultat. Inte alls tung eller grov. Stor skillnad mot min förra. Dessutom så orkade min förra utställningsavlade hund hänga med mig i skogen med hästen i alla gångarter långa turer. Dom blir mycket vad man gör dom till. Hur som helst har dom en otroligt härligt psyke och en oändlig lust att vara till lags och att träna och hänga med överallt. Stor fördel som jag ser det är att dom även har stenkoll på ägaren, mina håller sig inom sin radie som dom ska och går sällan utanför den, väldigt lätta att ha lösa.

Nu tycker jag att DS är ganska härliga, men jag kan inte riktigt se att det passar in utifrån att TS skriver att det mer är vall-/spanielmentalitet de eftersöker? Nog för att det är käcka och pigga små hundar men det beror ju också på vad man jämför med?

Jag rekommenderar inte rasen till TS vän utan svarar bara på hennes påstående om hur rasen är.

Spontant låter det som om TS vän är ute efter en större hund, men kommer inte på någon som passar in på alla kriterier. För lång päls, för mycket jakt, för mycket krav på att arbeta etc.

Generellt borde en spaniel eller retriever passa bättre än en vallhund då dom ofta har nära till skall och det var ju en big no no...

Den här individen är i alla fall himla trevlig! Lugn och trygg, men så får han ju all den aktivitet han behöver. Kanske inte är helt vanligt?
Alltså, jag kan inget om hund. :D Men tollare är typ de snyggaste hundar jag vet så jag har läst lite om dem. Och då blir jag lite chockad över hur mycket aktivering de verkar behöva för att få bra (chocken beror kanske delvis på att jag är the grand soffpotatis själv. En sådan hund skulle riva min lägenhet - och det skulle vara mitt fel :angel:).

Nytt förslag,pointer?! Ingen päls,inte skällig,jagar inte mer än en flat,sen vet jag inget om deras friskhet.

Den här individen är i alla fall himla trevlig! Lugn och trygg, men så får han ju all den aktivitet han behöver. Kanske inte är helt vanligt?
Jag har träffat väldigt många nervvrak samt en uppfödare som gav upp pga att mentaliteten var för svajig. Hon gick över till golden och fick fram väldigt trevliga hundar i den rasen.
En bra Tollare är fantastisk. Men inte lätt att hitta för den oinvigde i linjer. Och det är ingen nybörjarhund. Sen finns alltid lyckokast också som i allt annat.

Nytt förslag,pointer?! Ingen päls,inte skällig,jagar inte mer än en flat,sen vet jag inget om deras friskhet.

What? Varför i hela friden skulle pointer passa till någon som inte vill jaga?
Pointern är raka motsatsen mot flatten arbetsmässigt om man ser till fågelhundar. Den har en STOR jaktlust och är i många fall väldigt självständig och svårmotiverad.

Enda stället där en pointer passar om man inte vill jaga är hos någon som satsar rejält på draghundssport.

Vad säger ni om en liten flat-tik då, som jag nämnde i början?:) Har fått uppfattningen att många lever som aktiva sportiga familjehundar, och nog är de lättare i kroppen än t.ex. en eng. springel spaniel. De är ju lite sjukdomsbilden som oroar då...

Flatten är en trevlig, lättlärd och aktiv hund. Många uppfödare bortser tyvärr från att det är en jakthund och föder därför upp väldigt milda, lugna hundar utan jaktlust som antagligen passar perfekt som familjehund.

Det är en sjukdomsdrabbad ras som löper stor risk att dö av tumörsjukdomar. Sett till HD/ED samt ögon är den inte sjukare än någon annan medelstor hund.

What? Varför i hela friden skulle pointer passa till någon som inte vill jaga?
Pointern är raka motsatsen mot flatten arbetsmässigt om man ser till fågelhundar. Den har en STOR jaktlust och är i många fall väldigt självständig och svårmotiverad.

Enda stället där en pointer passar om man inte vill jaga är hos någon som satsar rejält på draghundssport.
Äsch då :o Känner bara drag pointers.

Jag har träffat väldigt många nervvrak samt en uppfödare som gav upp pga att mentaliteten var för svajig. Hon gick över till golden och fick fram väldigt trevliga hundar i den rasen.
En bra Tollare är fantastisk. Men inte lätt att hitta för den oinvigde i linjer. Och det är ingen nybörjarhund. Sen finns alltid lyckokast också som i allt annat.

Vad tråkigt! I det här fallet lät det ju inte som att pappan var ovan vid hund, och om familjen är så pass aktiv som den låter, intresserade av både fysisk och psykisk motion, lät det ju som en bra kombo. :)

Ingen som föreslår en blandras, vet ni inte att dom blir det man gör dom till :angel:

Skoja bara, pointer hade jag inte köpt om man inte vill ha en hund med jaktinstinkt.

Tollare är en underbar ras om man hittar rätt uppfödare, har två bekanta som äger tollare och deras hundar är underbart väluppfostrade och tävlas i div grenar. Kommer inte ihåg exakt vad dom tävlar nu men deras hundar blir aktiverade väldigt mycket både fysiskt och psykist för att må bra.

En fd chef köpte sig en tollare, blev bajs! Ingen såg att till att hunden fick det den behövde och han var mest en odåga som rev och slet i allt pga det och ingen tyckte om honom pga hans uppförande medans jag ansåg att det var chefens fel att han var som han var och det var inte omtyckt :meh:

Ingen som föreslår en blandras, vet ni inte att dom blir det man gör dom till :angel:

Skoja bara, pointer hade jag inte köpt om man inte vill ha en hund med jaktinstinkt.

Tollare är en underbar ras om man hittar rätt uppfödare, har två bekanta som äger tollare och deras hundar är underbart väluppfostrade och tävlas i div grenar. Kommer inte ihåg exakt vad dom tävlar nu men deras hundar blir aktiverade väldigt mycket både fysiskt och psykist för att må bra.

En fd chef köpte sig en tollare, blev bajs! Ingen såg att till att hunden fick det den behövde och han var mest en odåga som rev och slet i allt pga det och ingen tyckte om honom pga hans uppförande medans jag ansåg att det var chefens fel att han var som han var och det var inte omtyckt :meh:
En blandras är väl inte alls dumt ? En omplacering vuxen ? Finns många riktigt trevliga :) min egen gatukorsning tog jag över som ettåring och hon är tolv nu och jag är jättenöjd med henne ! Hon har passat mig toppen och varit en aktiv kompis i alla år. Som varit med på vandringar ridturer sprungit bredvid cykel fyrhjuling . Tränat agility. Ja helt enkelt varit min bästis. Kan absolut rekommendera en omplacering som är i behov av ett gott hem :)

En blandras är väl inte alls dumt ? En omplacering vuxen ? Finns många riktigt trevliga :) min egen gatukorsning tog jag över som ettåring och hon är tolv nu och jag är jättenöjd med henne ! Hon har passat mig toppen och varit en aktiv kompis i alla år. Som varit med på vandringar ridturer sprungit bredvid cykel fyrhjuling . Tränat agility. Ja helt enkelt varit min bästis. Kan absolut rekommendera en omplacering som är i behov av ett gott hem :)

Fast alla blandraser blir inte bra. Äger själv en som är underbar och tog över honom när han var 1,5 år men alla har inte samma tur som vi haft.

Nackdelen med en blandras är att du aldrig vet vilka sjukdomar som föräldrar mm har eller hur hunden blir när den är vuxen, det är som att spela Lotto!

Bättre att satsa på en renrasig hund där man kan kolla upp hälsostatus bakåt och även ta reda på hur rasen är.

Ingen av mina två blandisar hade varit lämpade för det livet pga deras otroligt dåliga leder och armbågar. Inget som märktes deras första år då de verkade friska och var aktiva, välmusklade hundar.

Jag hade aldrig köpt en hund för ett mycket aktivt/högmotionerande liv utan att ha koll på leder och armbågar i hundens linjer.

Ingen av mina två blandisar hade varit lämpade för det livet pga deras otroligt dåliga leder och armbågar. Inget som märktes deras första år då de verkade friska och var aktiva, välmusklade hundar.

Jag hade aldrig köpt en hund för ett mycket aktivt/högmotionerande liv utan att ha koll på leder och armbågar i hundens linjer.
Det är sant. Jag hade tur med min hon hade a höfter :)

Shiba? En ras jag bara sett, men aldrig lärt känna. Men jag tycker den ser för himla fin ut, lagom med päls, sund i kroppen och den ser rejäl ut. Lagom stor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 540
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 141
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 724
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka