Sportig aktiv familjehund

Slår mig att jag har ingen aning om hur en dalmatiner är, får googla lite på det (eller om du vill berätta ;)).
En dalmatiner ska vara följsam, den är ju avlad för att följa häst och vagn. Av samma anledning ska den inte heller ha någon jakt i sig. Det är full rulle utomhus, den är ju som sagt avlad för att springa med häst och vagn flera mil om dagen, alltså är det i princip omöjligt att trötta ut den med fysisk motion. Inne ligger den allra helst i ditt knä i soffan under en filt, alltså verkligen 0-100 inne och ute. Den har en del vakt i sig, något som jag tycker är positivt. Det är en alarmerande vakthund, alltså skäller den om det ringer på dörren men i övrigt skäller den inte. Dock pratar dom mycket.

Lättlärd, lätt att motivera med godis. Jag tävlar lydnad med min, tränar lite agility för skojs skull och han är riktigt duktig och gillar det. Lägger även blodspår som han löser fint. Mångsidig hund. Kräver inte så mycket hjärngympa, dom är nöjda med fysisk motion men gillar som sagt även att jobba med hjärnan (Allt är ju relativt, jag jämför ju med en BC.. ;) )

Den är korthårig och sunt byggd Tikarna ligger mellan 20-30 kg beroende på typ, men ca 25 kg är det vanligaste. Mankhöjd ca 55-60 cm. Tyvärr finns det en del stress och rädslor inom rasen, främst hos uppfödare som avlar mot utställning. Så man bör vara noga med val av uppfödare/kombination. Vet en SUPERBRA som ska ha valpar nu, skicka gärna PM om du vill veta. Även hudproblem/allergier förekommer, det är lite lotto där, men naturligtvis är det ärftligt så försök få reda på så mycket som möjligt om släkten. Forska runt lite, många uppfödare är tyvärr bra på att mörka.

Såg att du nämnde flat också. Flatten och dalmatinern är ganska lika tycker jag som är uppvuxen med flat och nu har dalmatiner. Flatten kräver dock lite mer mental aktivering. Annars är båda två aktiva, glada, snälla och lite flamsiga. Jag har själv aldrig upplevt problem med cancer, med visst finns det. De flesta raser har ju sina issues, tyvärr :(

En dalmatiner ska vara följsam, den är ju avlad för att följa häst och vagn. Av samma anledning ska den inte heller ha någon jakt i sig. Det är full rulle utomhus, den är ju som sagt avlad för att springa med häst och vagn flera mil om dagen, alltså är det i princip omöjligt att trötta ut den med fysisk motion. Inne ligger den allra helst i ditt knä i soffan under en filt, alltså verkligen 0-100 inne och ute. Den har en del vakt i sig, något som jag tycker är positivt. Det är en alarmerande vakthund, alltså skäller den om det ringer på dörren men i övrigt skäller den inte. Dock pratar dom mycket.

Lättlärd, lätt att motivera med godis. Jag tävlar lydnad med min, tränar lite agility för skojs skull och han är riktigt duktig och gillar det. Lägger även blodspår som han löser fint. Mångsidig hund. Kräver inte så mycket hjärngympa, dom är nöjda med fysisk motion men gillar som sagt även att jobba med hjärnan (Allt är ju relativt, jag jämför ju med en BC.. ;) )

Den är korthårig och sunt byggd Tikarna ligger mellan 20-30 kg beroende på typ, men ca 25 kg är det vanligaste. Mankhöjd ca 55-60 cm. Tyvärr finns det en del stress och rädslor inom rasen, främst hos uppfödare som avlar mot utställning. Så man bör vara noga med val av uppfödare/kombination. Vet en SUPERBRA som ska ha valpar nu, skicka gärna PM om du vill veta. Även hudproblem/allergier förekommer, det är lite lotto där, men naturligtvis är det ärftligt så försök få reda på så mycket som möjligt om släkten. Forska runt lite, många uppfödare är tyvärr bra på att mörka.

Såg att du nämnde flat också. Flatten och dalmatinern är ganska lika tycker jag som är uppvuxen med flat och nu har dalmatiner. Flatten kräver dock lite mer mental aktivering. Annars är båda två aktiva, glada, snälla och lite flamsiga. Jag har själv aldrig upplevt problem med cancer, med visst finns det. De flesta raser har ju sina issues, tyvärr :(

Tack! Låter intressant, ska skriva upp det på listan till dom :)

Jag kommer att skaffa dalmatiner någongång i framtiden du får gärna PMa mig =)

Jag skulle föreslå en Chesapeake Bay retriever. I rätt famlij som detta låter som är det en enkel hund som är mycket tålig. I fel där den inte blir aktiverad är det ett monster.

Är inte chessies ganska hårda hundar? Dem jag har träffat har haft en hel del skärpa. Sen är det ju stora hundar. Dessutom liten ras så jag upplever dem som väldigt ojämna. Ingen ras jag skulle rekommendera till en barnfamilj, faktiskt.

Ni som kan, hur skulle en Västgöte funka? Tänker att den passar alla kriterier men vet inte hur den klarar att hänga med i pappans sporter.

Förslag:
Storpudel (nerklippt blir det mkt lättskött päls)
En nätt labrador (utställningslinjer)
Whippet (har jag skälv och tycker hon är den ultimata hunden ;))
Tolling retriver

Ni som kan, hur skulle en Västgöte funka? Tänker att den passar alla kriterier men vet inte hur den klarar att hänga med i pappans sporter.

Det är nästan prio ett (att hunden ska orka det) så jag tror tyvärr inte så små hundar funkar. Pappan kan nog betecknas som ett riktigt träningsfreak så det är definitivt mer än "Svensson-cykel- och skidturer".

Tack för alla tips förresten :)

Är inte chessies ganska hårda hundar? Dem jag har träffat har haft en hel del skärpa. Sen är det ju stora hundar. Dessutom liten ras så jag upplever dem som väldigt ojämna. Ingen ras jag skulle rekommendera till en barnfamilj, faktiskt.
Jo, hårda hundar i det stora hela (och stora).

Jag skulle verkligen inte rekommendera en Chesapeake till en barnfamilj som inte har rätt mycket erfarenhet av hund och tom jagar. Och jag hade definitivt aldrig släppt iväg ett barn på kurs ihop med en, samtliga jag träffat (i jaktsammamhang) har varit en handfull för erfarna och aktiva ägare.

TS, tycker det låter betydligt mer som labbe eller golden om en retriever skulle vara aktuellt.

Själv skulle jag nog kolla mer på en welsh (där kanske mest pälsen är en nackdel men det är vettiga hundar), pudel och alternativt kanske en kotthårscollie (om de skulle vara nöjda med ett liknande liv @Dentaku ?)

Senast ändrad:

Yes, de ar tamligen harda och helt klart en "working breed" som behover en klar styrning. Jag har bott vid Chesapeake Bay och "Chessies" ar inte direkt vad som efterfragas. Om inte annat sa ar de som regel mycket storre an en Labb ...

Jag skulle recomendera en Portugise Waterdog. Underbara hundar, arbetande hundar, som behover bade motion och lite traning ... men som ar forvanansvart enkla att hantera. Jag skulle gissa att det finns en uppsjo hundar, Lagotto, Spanish Waterdog, och en hel del andra som ocksa skulle fungera aldeles utmarkt.

Jag skulle också föreslå en sportavlad staffe.
Glada, sociala, älskar barn, och otroligt tysta. Mina skäller i princip aldrig, men kan prata en del.

Mina är otroligt enkla att ha med i skog och mark, springer gärna bredvid cykeln och hänger gärna med på milslånga joggingturer.

Sen kan man tävla agility, lydnad, bruks eller vad som kan tänkas falla en in. Jag tävlar agility och viltspår med mina.

Men framför allt är det en fantastisk familjehund med deras sociala och vänliga natur.

Skulle aldrig föreslå dvärgschnautzer, jag gillar inte alls den rasen. Små kaxiga skälliga hundar utan ett dugg följsamhet, är mitt intryck. Dessutom tror jag inte den skulle orka fysiskt, visst fjällturer och joggingrundor, men inte rejäla rundor i skidspåret och på cykeln i terrängen i bra tempo.

Kanske skulle skrivit att jag tror inte terrier/schnauzer-temprament passar alls, utan mer samarbetsinriktade hundar typ vallhunds/retriever-temperament. Funderar lite på om en mindre flat-tik skulle kunna vara något, men ogillar att cancer verkar vara så vanligt :(

Tråkigt att du har den uppfattningen för så är de inte alls!
Självklart orkar de även rejäla rundor i svårare terräng, men man måste såklart träna upp hunden innan. Det är en väldigt robust ras, inga smala ben som lätt går av.
Det finns en del soffpotatis exempelar, men att de inte skulle vara ett dugg följsamma är verkligen fel! Rasen är populär just för att det är en allroundhund och många är ute och tävlar allt ifrån agility och freestyle till lydnad och bruks. Det finns flera Dvärgschnauzrar som är uppe i elitlydnad till exempel utan att föraren får slita håret av sig.
Jag har två DS från komplett olika linjer (den ena är import) och tävlar med båda.
Förstår självklart att de inte passar för alla, men tycker din beskrivning var hemskt felaktig.
Okynnesskäller gör de inte, det är larmande vakthundar som skäller om någon kommer men jämfört med vissa vallhundar så är de tysta när de jobbar och jämfört med spetsraserna som skäller jämt och ständigt så är de verkligen tysta.

Lite lustigt för jag VALDE Dvärgschnauzern av just anledningarna att de var robusta, mångsidiga hundar som orkar mycket. Vi är jämt i skog och mark, åker skidor mm så att hunden ska palla var viktigt. Och jag träffar massor av samma typ. Och det är rastypiskt.

Sen finns det alltid folk som inte vill uppfostra eller rasta sina hundar och då får de skälliga hundar som är ur kondition. Men det är ju inte rasens egenskaper.

Exakt!
En schnauzer är INTE en terrier och det märks. Terriern är mycket mer vass, ettrig och tuff. Mer självständig och inte lika följsam. Om man nu ska dra alla terriers över en kam.
Schnauzer och terrier tillhör inte ens samma rasgrupp, förutom i USA där de inte har någon koll.

Tråkigt att du har den uppfattningen för så är de inte alls!
Självklart orkar de även rejäla rundor i svårare terräng, men man måste såklart träna upp hunden innan. Det är en väldigt robust ras, inga smala ben som lätt går av.
Det finns en del soffpotatis exempelar, men att de inte skulle vara ett dugg följsamma är verkligen fel! Rasen är populär just för att det är en allroundhund och många är ute och tävlar allt ifrån agility och freestyle till lydnad och bruks. Det finns flera Dvärgschnauzrar som är uppe i elitlydnad till exempel utan att föraren får slita håret av sig.
Jag har två DS från komplett olika linjer (den ena är import) och tävlar med båda.
Förstår självklart att de inte passar för alla, men tycker din beskrivning var hemskt felaktig.
Okynnesskäller gör de inte, det är larmande vakthundar som skäller om någon kommer men jämfört med vissa vallhundar så är de tysta när de jobbar och jämfört med spetsraserna som skäller jämt och ständigt så är de verkligen tysta.
Nu tycker jag att DS är ganska härliga, men jag kan inte riktigt se att det passar in utifrån att TS skriver att det mer är vall-/spanielmentalitet de eftersöker? Nog för att det är käcka och pigga små hundar men det beror ju också på vad man jämför med?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 540
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 141
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 724
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka