En dalmatiner ska vara följsam, den är ju avlad för att följa häst och vagn. Av samma anledning ska den inte heller ha någon jakt i sig. Det är full rulle utomhus, den är ju som sagt avlad för att springa med häst och vagn flera mil om dagen, alltså är det i princip omöjligt att trötta ut den med fysisk motion. Inne ligger den allra helst i ditt knä i soffan under en filt, alltså verkligen 0-100 inne och ute. Den har en del vakt i sig, något som jag tycker är positivt. Det är en alarmerande vakthund, alltså skäller den om det ringer på dörren men i övrigt skäller den inte. Dock pratar dom mycket.Slår mig att jag har ingen aning om hur en dalmatiner är, får googla lite på det (eller om du vill berätta ).
Lättlärd, lätt att motivera med godis. Jag tävlar lydnad med min, tränar lite agility för skojs skull och han är riktigt duktig och gillar det. Lägger även blodspår som han löser fint. Mångsidig hund. Kräver inte så mycket hjärngympa, dom är nöjda med fysisk motion men gillar som sagt även att jobba med hjärnan (Allt är ju relativt, jag jämför ju med en BC.. )
Den är korthårig och sunt byggd Tikarna ligger mellan 20-30 kg beroende på typ, men ca 25 kg är det vanligaste. Mankhöjd ca 55-60 cm. Tyvärr finns det en del stress och rädslor inom rasen, främst hos uppfödare som avlar mot utställning. Så man bör vara noga med val av uppfödare/kombination. Vet en SUPERBRA som ska ha valpar nu, skicka gärna PM om du vill veta. Även hudproblem/allergier förekommer, det är lite lotto där, men naturligtvis är det ärftligt så försök få reda på så mycket som möjligt om släkten. Forska runt lite, många uppfödare är tyvärr bra på att mörka.
Såg att du nämnde flat också. Flatten och dalmatinern är ganska lika tycker jag som är uppvuxen med flat och nu har dalmatiner. Flatten kräver dock lite mer mental aktivering. Annars är båda två aktiva, glada, snälla och lite flamsiga. Jag har själv aldrig upplevt problem med cancer, med visst finns det. De flesta raser har ju sina issues, tyvärr