Jag tror aldrig att min bror ens har tänkt tanken att föräldrarnas pengar per automatik är hans pengar. Ännu mer motbjudande tror jag han anser tanken vara att det skulle vara förskott på ett arv. Vi har fått väldigt mycket av våra föräldrar, på så många sätt, att tanken känns fullständigt förvrängd. Båda bilarna jag kör kommer från min pappa (jag har övertagit lånen på dem). Hästarna jag har har vi delat alla kostnader på, under alla år, eftersom de har varit gemensamma. Mamma har mockat varje dag åt mina djur, jag har ridit hennes. Min bror tog pappa till sjukhuset och insisterade på att vara med under röntgenundersökningen när pappa blev sjuk. Jag passade djuren när mamma var inlagd. Vi hjälper varandra, men inte med kontanter. Det finns liksom ingen anledning.
Det är väl ett jättebra exempel på hur man, medvetet eller inte, inkorporerar sin familjs värderingar och gör dem till sina egna? Och att det som är självklart i en familj känns motbjudande i en annan.
I min familj är kontanter, tämligen oproblematiskt, en del i det utbyte av tjänster, hjälp, omtanke etc som finns mellan föräldrar och barn. Det innebär absolut inte att föräldrarnas pengar med automatik är mina pengar, verkligen inte. Men för mig är det inte väsensskilt att hjälpa med mockning och att hjälpa med pengar. Det man har möjlighet med hjälper man varandra med inom familjen - vare sig det är tid, pengar, omtanke, eller något annat. Inom rimliga ramar, givetvis. Man kan såklart inte kräva hjälp av andra, lika lite som man skulle kunna kräva presenter av en gäst. Och erbjuder någon mer än man behöver, så tackar man nej.