Spara till barnen?

Jag tror aldrig att min bror ens har tänkt tanken att föräldrarnas pengar per automatik är hans pengar. Ännu mer motbjudande tror jag han anser tanken vara att det skulle vara förskott på ett arv. Vi har fått väldigt mycket av våra föräldrar, på så många sätt, att tanken känns fullständigt förvrängd. Båda bilarna jag kör kommer från min pappa (jag har övertagit lånen på dem). Hästarna jag har har vi delat alla kostnader på, under alla år, eftersom de har varit gemensamma. Mamma har mockat varje dag åt mina djur, jag har ridit hennes. Min bror tog pappa till sjukhuset och insisterade på att vara med under röntgenundersökningen när pappa blev sjuk. Jag passade djuren när mamma var inlagd. Vi hjälper varandra, men inte med kontanter. Det finns liksom ingen anledning.

Det är väl ett jättebra exempel på hur man, medvetet eller inte, inkorporerar sin familjs värderingar och gör dem till sina egna? Och att det som är självklart i en familj känns motbjudande i en annan.

I min familj är kontanter, tämligen oproblematiskt, en del i det utbyte av tjänster, hjälp, omtanke etc som finns mellan föräldrar och barn. Det innebär absolut inte att föräldrarnas pengar med automatik är mina pengar, verkligen inte. Men för mig är det inte väsensskilt att hjälpa med mockning och att hjälpa med pengar. Det man har möjlighet med hjälper man varandra med inom familjen - vare sig det är tid, pengar, omtanke, eller något annat. Inom rimliga ramar, givetvis. Man kan såklart inte kräva hjälp av andra, lika lite som man skulle kunna kräva presenter av en gäst. Och erbjuder någon mer än man behöver, så tackar man nej.

Min bror lånade till kontantinsatsen av sina föräldrar. Han är 35 år och har inget CSN-lån. Har han fått en dålig start i vuxenlivet?
Så det är OK att som 35-åring få hjälp med lån av föräldrar men att som 20-25-åring få finansiellt stöd är inte OK. Där tappar jag bort dig någonstans.

Det var ju ett ganska drastiskt exempel, att få från att inte skänka bort pengar till att tänka sig ett scenario där föräldrarna inte finns alls i bilden. Jag tror att det skulle vara väldigt traumatiskt att uppleva något sådant. För mig räcker det att veta att mina föräldrar finns där, att någon svarar när man ringer och undrar hur de mår. Samma för min man (som blev faderlös vid 15 års ålder). Hans mamma har erbjudit sig att skänka en massa kontanter som vi har tackat nej till. Spendera dem på resor hit i stället, har vi sagt.

Ok, så det finns någon bortre gräns även för dig när det kan bli onödigt mycket träning i att klara sig själv. Då blir jag nyfiken på varför just det ekonomiska oberoendet kräver extra hård träning?

Ok, så det finns någon bortre gräns även för dig när det kan bli onödigt mycket träning i att klara sig själv. Då blir jag nyfiken på varför just det ekonomiska oberoendet kräver extra hård träning?

Jag har fått träning i alla delar, vågar jag påstå. Jag tror återigen på klass som förklaring till de olika synesätten. De personer jag känner väl som kommer ur arbetarklassen (på riktigt) hjälper varandra in natura, inte med reda pengar.

Och jag blev förvånad över att jag blivit missförstådd men då är det ju lugnt!

Jag tror inte att @Hiddeous lever i en familj där de aldrig hjälper varandra. Det kan jag inte tänka mig i alla fall. Men det svarar hon nog bäst på själv. (vet inte vem mer som du tror har den uppfattningen i den här tråden faktiskt men det är ju fritt för dig att tagga dem direkt och fråga hur de känner kring det hela).

Återigen, jag pratar inte om någon speciell utpekad familj :confused: Varför tolkar du argumenten personligt? Det är väl helt ointressant att diskutera enskilda skribenters familjer. Jag skrev om att jag tyckte mig se en uppfattning att det var fel att hjälpa sin barn för att man då gjorde dem osjälvständiga som inte skulle klara sig senare i livet. Men då kan vi släppa det, jag pratade naturligtvis inte om din familj specifikt.

Jag har fått träning i alla delar, vågar jag påstå. Jag tror återigen på klass som förklaring till de olika synesätten. De personer jag känner väl som kommer ur arbetarklassen (på riktigt) hjälper varandra in natura, inte med reda pengar.

Arbetarklassen (på riktigt)-är det riktigt riktigt?

Alltså den här diskussionen - så hysterisk.

Jag inser bara vad jäkla skönt det är att vara jag. Det är skönt att förstå pengar. Så skönt att vara trygg och nöjd med mina val - och ändå inte känna att jag behöver pracka på dem på någon annan eller bli rabiat över hur andra väljer att göra.

När J är 12 får han antagligen tillgång till ett av sina konton. Planen är såklart att introducera honom för privatekonomi i samband med veckopengen. Att pengar betyder ansvar, arbete och i många fall en uppoffring och att det därmed är viktigt och vettigt göra något bra av dem. Om det är att investera, resa, skänka till välgörenhet och/eller vad som helst får han avgöra själv.

Vi diskuterar pengar och inköp öppet i den här familjen, och vi kommer att anamma den deal som jag hade med mina föräldrar: Att vi betalar hälften av summan när det gäller stora inköp. Om det är en ridhjälm, en dator, en vinterjacka, en cykel, en språkresa eller himla epatraktor spelar ingen roll.

Han växer upp i en familj som har det bra. Inte bara ekonomiskt, utan på många, många andra plan och nivåer.
Kunde inte sagt det bättre själv

Jag tycker i allmänhet att det känns som att folk utgår väldigt mycket från hur det var när de var unga. Inte hur det är idag eller kanske om 15-20 år. Bostadssituationen ser helt annorlunda ut nu än vad den gjorde för 5 år sedan.

Kul att ni tar upp Rinkeby som exempel på område där ni inte vill att era barn skall bo. Kötiden hit är som sagt drygt 8.6 år just nu för att få en lägenhet. Och ställa sig i kö kan man väl göra tidigast från sin 18 årsdag? Så vid dags dato får man vänta i snitt tills man är 26.8 år gammal innan man får en lägenhet här. Så var det inte för 5 år sedan. Då var kötiden betydligt kortare. Andrahandshyrorna var lägre.

Av den anledningen så känns det som att man inte kan prata om hur det var då. För även om det gick att få en lägenhet vid ung ålder för några år sedan, så är det inte så idag.

Jag har stått i bostadskö i min hemkommun sedan 2007. Jag kan fortfarande inte få en lägenhet där.

Jag tycker i allmänhet att det känns som att folk utgår väldigt mycket från hur det var när de var unga. Inte hur det är idag eller kanske om 15-20 år. Bostadssituationen ser helt annorlunda ut nu än vad den gjorde för 5 år sedan.

Kul att ni tar upp Rinkeby som exempel på område där ni inte vill att era barn skall bo. Kötiden hit är som sagt drygt 8.6 år just nu för att få en lägenhet. Och ställa sig i kö kan man väl göra tidigast från sin 18 årsdag? Så vid dags dato får man vänta i snitt tills man är 26.8 år gammal innan man får en lägenhet här. Så var det inte för 5 år sedan. Då var kötiden betydligt kortare. Andrahandshyrorna var lägre.

Av den anledningen så känns det som att man inte kan prata om hur det var då. För även om det gick att få en lägenhet vid ung ålder för några år sedan, så är det inte så idag.

Jag har stått i bostadskö i min hemkommun sedan 2007. Jag kan fortfarande inte få en lägenhet där.

Den bild jag har är ungefär den du beskriver. De under trettio jag känner som har lägenhet har köpt den, hyr den i andra/tredje hand, eller möjligen, möjligen via kontakter lyckats få tag på ett förstahandskontrakt via en privat värd. De jag känner som bor i allmännyttans hyresrätter är 40+.

Jag tror också att klass är en stark faktor, just det där med att ge barnen pengar (utöver en slant till jul/födelsedag) verkar, om jag lite ovetenskapligt tittar på min egen bekantskapskrets, vara rätt starkt förbundet med medelklass. Inte bara för att man har bättre ekonomisk möjlighet, utan helt enkelt för att värderingarna och traditionerna när det gäller ekonomisk stöttning till barnen är annorlunda.

Jag tror också att klass är en stark faktor, just det där med att ge barnen pengar (utöver en slant till jul/födelsedag) verkar, om jag lite ovetenskapligt tittar på min egen bekantskapskrets, vara rätt starkt förbundet med medelklass. Inte bara för att man har bättre ekonomisk möjlighet, utan helt enkelt för att värderingarna och traditionerna när det gäller ekonomisk stöttning till barnen är annorlunda.

+1 på den erfarenheten. Skulle vara intressant om det faktiskt finns forskning på det.

Jag tror att det är väldigt olika, det där med hyresrätter. Det gäller att ha tur. Jag bor i Göteborg och fick ett förstahandskontrakt när jag var 18 år, men det fanns ju ingen direkt reson i varför. Har aldrig behövt bo i andrahand eller särskilt dyrt. Men så ser det ju inte ut för många.

33 och bor i allmännyttan.
På vår tid fick man stå i bostadskön innan 18 och varje kommun hade egen kö.

Senaste jobbet var jag nästan äldst, alla där fixade lägenheter, få genom en gåva från föräldrar.

Vi hjälper varandra med allt i familjen men mina föräldrars pengar är inte mina och inget jag kräver att få. Jag har lånat i perioder men alltid betalat tillbaka.

33 och bor i allmännyttan.
På vår tid fick man stå i bostadskön innan 18 och varje kommun hade egen kö.

Senaste jobbet var jag nästan äldst, alla där fixade lägenheter, få genom en gåva från föräldrar.

Vi hjälper varandra med allt i familjen men mina föräldrars pengar är inte mina och inget jag kräver att få. Jag har lånat i perioder men alltid betalat tillbaka.

Jag tror ingen i tråden har pratat om att barnen kan kräva att få pengar. I mina öron låter det rätt oförskämt att kräva att få någon annans pengar.

Men du skrev ju att föräldrar var snikna om de inte skänkte?

Nej, om de lånade ut pengar och sen krävde tillbaks dem, under förutsättning att de hade kunnat avvara pengarna, och det handlar om principen, att barnen inget ska få. Det innebär inte att man kan kräva pengar. Man kan ju aldrig kräva att få en gåva, det är oförskämt i min värld. Är jag bjuden på födelsedagsfest tar jag med en present, det känns lite sniket annars, men jag skulle ju inte tycka det var ok att bli avkrävd en present.

@Mabuse också -
Jag tror att du glömmer ungdomslägenheterna (i Stockholm alltså) nu! Om du ställer dig i kö på din 18-års dag så kan du få en lägenhet betydligt tidigare än efter 8.6 år om du är under 25.

Nej, om de lånade ut pengar och sen krävde tillbaks dem, under förutsättning att de hade kunnat avvara pengarna, och det handlar om principen, att barnen inget ska få..

Jag tror att mina föräldrar resonerade utifrån ett rättviseperspektiv också, ger de 250' till en unge får de ju göra det till den andre också, och det hade de kanske inte råd med, trots hyfsad ekonomi. Och då beslöt de att göra detta till ett lån. Vilket alla är helt okej med. Även min mans mamma har lånat ut pengar till oss ibland, också på mycket tydligt dikterade villkor att de ska betalas tillbaka. Då har det rört småsummor. Hon är absolut också hemmahörande i arbetarklassen, den engelska motsvarigheten. För mig är det förstås normalt att det är så. För mig är det sjukt mycket pengar och som barn skulle jag känna att det vore jobbigt att bli sponsrad med en sådan gåva, på samma sätt som jag skulle tycka att det var både märkligt och opersonligt att få tusen spänn i julklapp.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 700
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 494
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar