Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, fint litet hus men oförskämt att sälja det som hästgård med bara 3,5 ha. :mad:
Sen skulle jag aldrig vilja ha en väg mellan stallet och huset som där. Hage verkar bara vara möjligt uppe vid huset, vid uthuset finns det ju ingen mark kvar knappt. :banghead:
Här är en som verkligen säljs som hästgård (kolla på första bilden :p) men ännu mindre mark med 2,7 ha (om jag räknat rätt) - men det räcker alltså inte? O_o
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1310199

Apropå detta säljobjekt - snacka om att sälja en idé, många detaljbilder :grin:

Här är en som verkligen säljs som hästgård (kolla på första bilden :p) men ännu mindre mark med 2,7 ha (om jag räknat rätt) - men det räcker alltså inte? O_o

Nej, 1 ha är ju bara 100 x 100 m, med 1 boningshus, 2 gästhus, innergård på 150 kvm, stall, ridbana, carport, var har du plats för hagar på de 2,7 ha? Får man rida i omgivningarna, för det blir ju väldigt tråkigt i längden om du måste åka nånstans om du inte vill harva på ridbanan 7 dar i veckan.

Nej, det räcker inte.

Man behöver ju ha åtminstone plats för minst två hästar, dessa måste ha hagar för både vinter- och sommarbruk, hagarna behöver kunna få vila ordentligt emellan användningarna. Bl.a. måste man försöka undvika parasiter, och så måste man kunna så om marken ibland, om betet är på åkermark.

Ett absolut minimum för att kunna hålla de där två hästarna på ett bra sätt, är 5-6 hektar. Med hagmark som kan användas för sommarbete, och två st alternerande vinterhagar.
Hästgårdar för hobbybruk, där man inte tar föl etc, borde alltid ligga mellan 5-10 hektar, då borde 1-2 hektar vara skog, så att man kan få ved, och ha någonstans att rida på egen mark, om/när det är svårt att rida på grannarnas mark. Och det kan det vara ibland, t.ex. därför att man har en granne som hatar hästar, eller säsongsvis, när det jagas i grannskapet.

Det är ett rent ut sagt jävla oetiskt oskick att stycka sönder jordbruksfastigheter till dessa totalt oanvändbara enheter på 2-3 hektar, och sedan lura på någon detta som hästgård.

Det är faktiskt ännu jävligare än att ha lockpriser på bostadsrätter i storstaden, när man förstör, alltså gör en fastighet för liten för att vara funktionell, så är det extremt svårt att återta en rimlig storlek på gården. Det är väldigt svårt att få någon granne att sälja av de där 2-6 hektaren som köparen av "hästgården" inser saknas efter ett par år på nya stället, när inte ens betet inte räcker längre.
Lockpriserna är bara en förlust för någon i pengar...

Nej, det räcker inte.

Man behöver ju ha åtminstone plats för minst två hästar, dessa måste ha hagar för både vinter- och sommarbruk, hagarna behöver kunna få vila ordentligt emellan användningarna. Bl.a. måste man försöka undvika parasiter, och så måste man kunna så om marken ibland, om betet är på åkermark.

Ett absolut minimum för att kunna hålla de där två hästarna på ett bra sätt, är 5-6 hektar. Med hagmark som kan användas för sommarbete, och två st alternerande vinterhagar.
Hästgårdar för hobbybruk, där man inte tar föl etc, borde alltid ligga mellan 5-10 hektar, då borde 1-2 hektar vara skog, så att man kan få ved, och ha någonstans att rida på egen mark, om/när det är svårt att rida på grannarnas mark. Och det kan det vara ibland, t.ex. därför att man har en granne som hatar hästar, eller säsongsvis, när det jagas i grannskapet.

Det är ett rent ut sagt jävla oetiskt oskick att stycka sönder jordbruksfastigheter till dessa totalt oanvändbara enheter på 2-3 hektar, och sedan lura på någon detta som hästgård.

Det är faktiskt ännu jävligare än att ha lockpriser på bostadsrätter i storstaden, när man förstör, alltså gör en fastighet för liten för att vara funktionell, så är det extremt svårt att återta en rimlig storlek på gården. Det är väldigt svårt att få någon granne att sälja av de där 2-6 hektaren som köparen av "hästgården" inser saknas efter ett par år på nya stället, när inte ens betet inte räcker längre.
Lockpriserna är bara en förlust för någon i pengar...
Tack för en närgående förklaring på hur mycket mark som krävs! :up:
/en som inte rider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar